DİVAN EDEBİYATINDA
NESİR
Divan edebiyatında nesre inşa, nesir yazarına münşi,
nesirlerin toplandığı eserlere münşeat denmiştir.
DİVAN NESRİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ:
·
Divan edebiyatında nesi, şiire göre ikinci
planda kalmıştır.
·
Sade, orta, ve süslü (sanatlı) nesir olmak üzere
üç çeşit nesir anlayışı vardır.
·
Düz yazılarda paragraf düzeni yoktur.
·
Noktalama işaretleri kullanılmamıştır.
·
Uzun cümle kurmak hüner sayılmıştır.
·
Arapça ve Farsçanın hakim olduğu ağır bir dil
kullanılmıştır.
·
Süslü nesirde söyleyiş güzelliği içeriğin önüne
geçmiştir.
·
Sade nesirde sanat kaygısından çok düşünce ve
bilgi ön plana çıkmıştır.
·
Secilerden sıkça yararlanılmıştır.
·
Divan edebiyatında düz yazıya dayalı eserler:
tezkire, tarih, seyahatname, sefaretname, siyasetname, pendname, surname,
mektup, hilye türleridir.
1.
SADE NESİR
Öğretici amaçla yazıldığı için dili sadedir.
Söyleyiş değil içerik ön plandadır.
Halka bilgi vermeyi amaçlayan, didaktik yönü ağır basan bir
nesir türüdür.
Din, tasavvuf, ahlak, tarih eserleriye kültürel ve ilmi
eserlerde sade nesir kullanılmıştır.
Menakıpname, fütüvvetname, gazavatname, siyasetname,
seyahatname, sefaretname gibi türler sade nesirle yazılmıştır.
Divan Edebiyatında Sade Nesirle Yazılmış Eserlere Örnekler:
Kelile ve Dimne Çevirisi (Kul Mesut)
Seyahatname (Evliya Çelebi)
Kabusname (Mercimek Ahmet)
Mir’atü’l Memalik (Seydi Ali Reis)
2.
ORTA NESİR
Sade ve süslü nesrin
özelliklerini bir arada bulundurur.
İçerik ön planda tutulmuştur.
Sade nesre göre daha edebi bir
dil kullanılmıştır.
Daha çok tarih ve bilim kitapları
bu nesirle yazılmıştır.
ORTA NESİRLE YAZILMIŞ ESERLERE
ÖRNEKLER:
Tarih Kitapları: Naima Tarihi,
Peçevi Tarihi, Aşıkpaşazade Tarihi
Katip Çelebi’nin eserleri: Mizanü’l
Hak, Cihannüma, Tuhfetü’l Kibar, Düsturu’l Amel
NOT: Bazı kaynaklarda Evliya
Çelebi’nin “Seyahatname”si orta nesre dahil edilir.
SÜSLÜ NESİR
Öğreticilikten çok sanat yapma
amacıyla yazılan nesir türüdür.
Amaç hüner göstermek, okuyucuda
estetik zevk uyandırmaktır.
Şiirsel ve sanatkarane bir üslup
kullanılmıştır.
Arapça ve Farsça kelime ve
tamlamalarla yüklü ağır bir dil kullanılmıştır.
Secilere çokça yer verilmiştir.
Art arda sıralanan tamlamalarla
cümleler uzatılmıştır.
Divan edebiyatında süslü nesir “inşa”
sözcüğüyle karşılanmıştır.
En önemli temsilcileri Sinan
Paşa, Veysi ve Nergisi’dir.
SÜSLÜ NESİRLE YAZILAN ESERLERE
ÖRNEKLER:
Tazarruname, Maarifname (Sinan
Paşa)
Dürretü’l Tac, Münşeat-ı Veysi
(Veysi)
Hamse (Nergisi)
Tuhfetü’l Harameyn (Nabi)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.