YGS-LYS Türkçe, Türk Edebiyatı Hazırlık - ÇIKMIŞ SORULAR

4 Ocak 2012 Çarşamba

TÜRK EDEBİYATI DERSİ 11. SINIFLAR 1. DÖNEM 3. YAZILI SORULARI


…………………… LİSESİ 2010-2011 EĞİTİM- ÖĞRETİM YILI TÜRK EDEBİYATI DERSİ 11. SINIFLAR 1.       DÖNEM 3. YAZILI  SORULARIDIR.

1) Batı dillerinden Türkçeye yapılmış ilk şiir çevirisi aşağıdaki sanatçıların hangisi tarafından yapılmıştır?
A) Yusuf Kamil Paşa                        B)Muallim Naci                         C)Şinasi                                            D) Namık Kemal                                             E)Recaizade Mahmut Ekrem

2)  I. Sözlük çalışmaları yapmaları
     II.Realizm akımından etkilenmeleri
     III. Moliere’den çeviriler yapmaları
     IV. Tanzimat dönemi sanatçıları olmaları
 Yukarıda sıralananlardan hangileri Ahmet Vefik Paşa ile Şemsettin Sami’nin ortak özelliğidir?
A)I. ve II.                    B)I. ve III.                    C)II. ve III.                D)I. ve IV.                  E)III. ve IV.

3) Servet-i Fünun edebiyatında nesrin en büyük temsilcisi Halit Ziya Uşaklıgil, şiirin en büyük temsilcisi Tevfik Fikret’tir. Bu topluluğun öteki sanatçıları bu iki büyük temsilciden sonra derece derece sanattaki yerlerini alırlar. İşte ………………………….’in ötekilerden ayrılan yönü budur. O, nesirde diğerlerinden öne geçerek Halit Ziya’dan sonra ikinciliğini koruduğu gibi şiirde de diğer şairlerden daha öne geçerek bu alanda Tevfik Fikret’ten sonra ikinciliğini korur.
Yukarıdaki metinde boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Ahmet Hikmet                   B) Cenap Şehabettin
C) İsmail Safa                         D) Hüseyin Cahit Yalçın
E) Mehmet Rauf


4)İçerik özellikleri göz önüne alındığında, aşağıdaki dizelerden hangisinin Namık Kemal tarafından yazıldığı söylenebilir?
A) Taze cân buldı cihân erdi nebâtâta hayât
      Ellerinde harekât eyleseler serv ü çenâr
B) Gâmımı  pinhan tutardım ben dedîler yâre kıl rûşen
      Desem ol bî-vefâ bilmem inanır mı inanmaz mı
C) Ölürsem görmeden millette ümit ettiğim feyzi
     Yazılsın seng-i kabrime vatan mahzun, ben mahzun
D) Ab-gundur günbed-i devvar rengi bilmezem
      Ya muhit olmuş gözümden günbed-i devvara su
E) Zülf-i siyâhı sâye-i perr-i Hümâ imiş
     İklîm-i hüsne anun içün pâdişâ imiş

5) Edebiyat, tarih, coğrafya, tarım, ekonomi alanlarında yapıtlar ortaya koymuştur. Edebiyat yapmak için değil halka okuma zevki aşılamak ve halkı eğitmek amacıyla yazmıştır. “Yazı makinesi” olarak bilinir. Asıl ilgi alanları, gazetecilik, romancılık ve hikayeciliktir. Otuz altısı roman olmak üzere iki yüze yakın yapıtı vardır. Romanları tür bakımından çeşitlilik gösterir: macera, aşk, polisiye, tarih… Halkı eğitmeyi amaçladığı için yapıtlarında sade bir dil kullanmıştır. Romanlarında olayın akışını keserek okuyucuya bilgiler de vermiştir.
  Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Nabizade Nazım               B)Namık Kemal     C)Recaizade Mahmut           D)Ahmet Vefik Paşa     E)Ahmet Mithat Efendi

6)  Tanzimat  sanatçıları  Fransız edebiyatını   örnek almış
         I                                          II
daha çok, romantizmden  etkilenmişlerdir.Batı’dan aldıkları
                        III
roman, makale, eleştiri   gibi yazınsal türlerde yapıtlar
           IV               
vermişlerdir. Şiirde ise Divan şiirini bütünüyle bırakarak yeni
                                                          V
nazım biçimleri   kullanmışlardır.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A)I                B)II                C)III                D)IV                E)V

7) Aşağıdakilerden hangisinde aynı  türdeki yapıtlar bir arada verilmiştir?
A)Cezmi –Sergüzeşt –Vatan yahut Silistre
B)Celaleddin Harzemşah – İntibah – Zehra
C)Şiir ve İnşa – Harabat – Tahrib-i Harabat
D)Küçük Şeyler – Letaif-i Rivayet -Makber
E)Şair Evlenmesi – Afife Anjelik –Gülnihal

8) Hikâye ve romanlarında gözleme yer veren tas­vir ve tahlillerde derinleşmeyen gerçekçi bir ya­zardır. Dili sade, anlatımı özenti ve süsten uzaktır. Eski edebiyata karşı Batı edebiyatını savunur. Hikâye, roman, eleştiri yazarı ve ga­zeteci olarak bilinir. Hayat-ı Muhayyel, Nadide, Hayal İçinde başlıca eserleridir.
Yukarıda tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hüseyin Cahit Yalçın                 B) Tevfik Fikret
C) Cenap Şahabettin                        D) Mehmet Rauf
E) Şinasi

9) “Gerçeği olduğu gibi yansıtmak benim işim değildir. Dış dünyayı duygu ve hayal gücü ile zenginleştirerek vermek, tabiatın güzelliklerini dile getirmek sanatın görevi olmalıdır” görüşünü ileri süren bir sanatçı, aşağıdaki edebiyat akımlarından hangisinin savunucusu durumundadır?
A)Klasisizm                          B)Romantizm                  C)Parnasisizm                       D)Naturalizm              E)Sürrealizm

10) Aşağıdaki dizilerden hangisi tümüyle Ziya Pa­şa'nın eserlerinden oluşmuştur?
A) Zafername, Terkib - i bent,  Terci - i Bent,  Me­raki
B) Zafername,  Harabat,  Rüya, Defter - i Amal
C) Harabat, Rüya,  Eşar - ı Ziya,  Sergüzeşt
D) Yeniçeriler,  Terkib - i bent,  Terci - i bent,  Rüya
E) Rüya,  Zemzeme,  Zafername,  Eşar - ı Ziya

11) 'Tanzimat gazeteciliği' için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Düzyazının gelişmesinde büyüt katkısı olduğu
B) Kısa, özlü anlatımın yolunu açtığı
C) Düşünce yazılarına öncelik verdiği, sanatla ilgi­lenmediği
D) Makale, eleştiri, fıkra deneme, söyleşi gibi yazı türlerini tanıttığı
E) Sanat, edebiyat görüş ve tartışmalarını kamu­oyuna yansıttığı

12) “Adaptasyon, yabancı dilde yazılmış bir yapıtı yerli renk ve anlatıma uyarlamaktır. Bizde ilk adaptasyon çalışmaları ................  döneminde  .............................  tarafından  yapılmıştır.”
Parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
A) Tanzimat — A. Vefik Paşa
B) Servet i Fünun — Muallim Naci
C) Tanzimat — Samipaşazade Sezai
D) Servet — i Fünun — Halit Ziya
E) Tanzimat — Abdülhak Şinasi

13) Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat sanatçıların ortak özelliklerinden biri değildir?
A) Eski edebiyatı yıkmak, sosyal yaşamla geniş ölçüde ilgili yani bir edebiyat getirmek isteği
B) Sade dile ve halk Türkçesine değer vererek, halka halk diliyle hitap edebilmek arzusu.
C) Vatan sevgisi, milliyet duygusu, hürriyet aşkı gibi idealleri halka benimsetmek.
D) Özellikle Fransız edebiyatından etkilenerek, edebiyata yeni türler getirmek düşüncesi.
E) Halkı aydınlatma yoluna yazılacak yapıtların özellikle realizmin ve natüralizmin etkisinde oluşmasını sağlamak

14) Bir dergi çevresinde toplanan, yeni bir duyarlılığı, yeni bir şiir dilini yerleştirmeye çalışan bu şairlerin şiirleri, bir arayış döneminin bütün karışık etkilerini içermek­tedir. Romantik ve simgecidirler. Onların şiirlerinde, düşle gerçek çatışması, karamsarlık, kaçış temaları egemendir. Hem dönemin siyasal koşulları hem de benimsedikleri sanat anlayışı, onların içe kapanık bir­eyci bir şiire yönelmelerine yol açmıştır.
Bu parçada tanıtılan şairler aşağıdakilerin hangisi içinde yer alır?
A) Tanzimatçılar                    B) Edebiyat-ı Cedîdeciler
C) Fecr-i Aticiler                    D) Yedi Meşaleciler
E) Milli Edebiyatçılar

15) Servet-i Fünun döneminde eser verip de sanat anlayışıyla topluluğun dışında kalan sanatçılar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yahya Kemal Beyatlı- Mehmet Akif Ersoy
B) Tevfik Fikret- Ahmet Rasim
C) Hüseyin Rahmi ---Ahmet Rasim
D) Halit Ziya- Hüseyin Rahmi
E) Cenap Şehabettin- Hüseyin Cahit

16) Aşağıdaki özelliklerden hangisi Tanzimat dönemi tiyatrolarında görülen bir özellik değildir?
A) Bu dönemde bazı tiyatro yapıtları oynanmak için değil, okunmak için yazılmıştır.
B) Komedilerde klasisizm, dramlarda romantizm akımlarının etkileri görülmektedir.
C) Tiyatro yazarları toplumsal sorunlara sırt çevirmiştir.
D) Düzyazıyla yazılan yapıtların yanı sıra manzum tiyatrolar da yazılmıştır.
E) Yapıtlar, tiyatro tekniği yönünden yeterli olgunluğa ulaşamamıştır.

17) Tanzimat, "düzenleme" demektir. Siyasi hayatımızdaki bu düzenlemeyle birlikte edebiyatımızda da değişim rüzgârları esmiştir. Bu değişimin bu kadar etkili olmasında başrol el­bette ilk özel gazetenindir. İlk özel gazete, halkı bilinçlendir­mekle kalmamış, birçok yeniliğin öncüsü olmuştur. Halkı bi­linçlendirmede önemli olan bir tür de tiyatrodur. İlk kez sah­nelenen tiyatro, beraberinde bir sürgün de getirmiştir. Yeni­likler bunlarla da kalmamış; ilk yerli roman ve öykümüz de bu dönemde ortaya çıkmıştır. Bundan sonra da onların aç­tığı yoldan nice büyük edebiyatçımız geçmiştir.
Aşağıdaki sanatçılardan hangisi bu parçada sözü edi­len yeniliklerle ilgili değildir?
A) Samipaşazade Sezai                       B) Namık Kemal
C) Ahmet Mithat Efendi                      D) İbrahim Şinasi
E) Şemsettin Sami

18) Tanzimat'ta dille ilgili çalışmalarıyla ön plana çıkan edebi­yatçımız, dil konusundaki görüşleriyle Milli Edebiyat'a kay­naklık etmiştir. Türk dilinin sadeleştirilmesi yolundaki çaba­ları ve önerileri önemlidir. Orhun Yazıtları'nı ve Kutadgu Bilig'i Türkiye Türkçesine ilk çeviren kişidir. Bunun dışında bu­gün bile temel bir kaynak niteliğinde olan "Kamus-ı Türki" onun eseridir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangi­sidir?
A)Ahmet Vefik Paşa                   B)Şinasi
C)Şemsettin Sami                          D)Muallim Naci
E)Recaizade Mahmut Ekrem

19) Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat I. Dönem edebiyatı­mızın özelliklerinden değildir?
A)Konu bütünlüğü esas alınmıştır.
B)Şiirde yenilik sadece içerikte yapılabilmiştir.
C)Hak, eşitlik, hürriyet, vatan kavramları ilk defa bu dö­nemde konu edilmiştir.
D)Düz yazıdan çok, şiire yönelik bir anlayış vardır.
E)Beyit nazım birimi kullanılmaya devam edilmiştir.

20) I. Değişik türde eser verme
      II.Yeni kavramlar ortaya atma
     III.Dili sadeleştirmeye çalışma
      IV.Realizm akımının etkisinde kalma
       V.Aruz ölçüsünden vazgeçememe
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerden hangisi Tanzi­mat I. Dönemi sanatçılarının ortak yönlerini belirleyen özelliklerden biri değildir?
A) I.            B) II.  C) III.            D) IV.               E) V.

21) —'in tiyatroyla ilgili çalışmaları Namık Kemal'den de önce başlar. Ancak bunlar, şiirleri kadar başarılı değildir. "Afife Anjelik”  basit bir romantik aşk dramı, "Çok Bilen Çok Yanı­lır" ise yazılışı halk hikâyelerinden çıkarılmış bir gelenek komedisidir. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Recaizade Mahmut Ekrem          B) Abdülhak Hamit
C) Namık Kemal                                   D) Tevfik Fikret              
E) Cenap Şahabettin

22)Tanzimat edebiyatının ilk döneminde yetişen ve romantizm akımından etkilenen yazarların eserlerinde rastlantılara çok yer
                                                                                     I
verilmiş;  eserlerde yazarların kişiliği gizlenmemiş, 
                                               II
Okuyucuya  "Ey  kaari!" (Ey okuyucu!) diye seslenilmiş; olaylar, meddah hikâyelerinde olduğu gibi, okuyucularla
 konuşa konuşa yürütülmüş,  hikâye ve roman aracılığıyla
                        III
 bireyi eğitme amacı  güdülmüş,  kişiler gerçeklere uygun olarak
               IV                                                            V
çok yönlü ele alınmıştır.
Yukarıda numaralanmış yerlerin hangisinde bilgi yanlı­şı vardır?
A)   I.               B) II. C) III.            D) IV.                 E) V.

23) Tanzimat Dönemiyle ilgili aşağıda verilenlerden hangi­si yanlıştır?
A) Divan şiirinden gelen beyitlerin anlam bütünlüğü gele­neği Tanzimat şiirinde de devam ettirilmiştir.
B) I. Dönem sanatçıları; Voltaire, Rousseau ve Montesqueiu gibi sanatçıların etkisiyle vatan, millet, adalet gibi konuları işlemiştir.
C) Tanzimat sanatçıları bir taraftan şiir, tarih, mektup gibi bilinen türleri Batılı anlamda yenileştirerek kullanmış; öbür taraftan da Türk edebiyatında bulunmayan eleştiri, makale, roman gibi türleri yeni edebiyata kazandırmış­tır.
D) Tanzimat sanatçıları çok yönlü olmalarıyla tanınmış, değişik alanlarda eserler vermiştir.
E)Tanzimat'ta, şiirin konusu genişletilmiş; siyasi, sosyal konular da şiire katılmış; ayrıca metafizik konular, kişi­nin ruhsal durumu gibi konular da işlenmiştir.

24) Tanzimat'ın ikinci kuşağını edebi zihniyet bakımından iki kol­da gözden geçirmekte yarar var. Birinci kolda, Ziya Paşa, Namık Kemal kuşağının attığı adımları taviz vermeden daha ileriye götürmek ve bu anlayışta örnekler ortaya koyabilmek için çalışan - - - görürüz, ikinci kol ise eski şiir geleneğini sür­dürme yolunda ve — öncülüğünde kendini gösterir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdaki sa­natçılardan hangileri getirilmelidir?
A) Şinasi'yi - Muallim Naci
B) Recaizade Mahmut Ekrem'i - Muallim Naci
C) Muallim Naci'yi - Abdülhak Hamit Tarhan
D) Abdülhak Hamit Tarhan'ı - Recaizade Mahmut Ekrem
E)Şinasi'yi - Namık Kemal

25) Tanzimat şiirinde ilk defa şiir sanatı üzerinde ayrıntılı olarak düşünen, kuramsal görüşler ileri süren odur. Ona göre, şii­rin amacı güzelliktir, güzellikse doğada ve insanda bulunur. Şiirin içeriğiyle biçimi bir bütün oluşturur. Şiir, konuşma di­linden ayrı bir dille yazılmalıdır. Şiir kitapları şunlardır: Nağme-i Seher, Yadigar-ı Şebab,  Nijad Ekrem... Bu parçada sanat anlayışı ve yapıtları belirtilen Tanzimat Dönemi sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ziya Paşa                                         B) Muallim Naci
C) Abdülhak Hamit Tarhan                  D) Namık Kemal
E) Recaizade Mahmut Ekrem

26) Tanzimat'ın II. Döneminde ortaya çıkan eski - yeni tartış­malarında o, eskiyi; Recaizade Mahmut Ekrem yeniyi tem­sil etmiştir, diye bilinir. Aslında o, biçim bakımından gelene­ğe bağlı şiirlerinde bile yeni duygu ifadeleri aradığı gibi, şe­kil olarak da Fransız nazmını andıran özgün şiir denemele­rine girişmiştir.
Bu parçada hakkında bilgi verilen Tanzimat Dönemi sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Halit Ziya Uşaklıgil
B) Abdülhak Hamit Tarhan
C) Muallim Naci
D) Samipaşazade Sezai
E) Ahmet Mithat Efendi


27)  -— Türk edebiyatında Batı tarzındaki küçük hi­kâyeleri ile tanınır. Küçük hikâyeleri realizm an­layışına uygundur. Edebiyatımızda Batılı an­lamda ilk hikâyeler olan — adlı eser onun ka­leminden çıkmıştır. Ayrıca esir ticaretinin sos­yal hayattaki izlerini anlattığı — isimli romanıy­la da ünlüdür.
Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
A) Şemsettin Sami, Küçük Şeyler, Sergüzeşt
B)Ahmet Mithat,  Letaif-i Rivayat,  Dürdane Hanım
C) Sami Paşazade Sezai, Küçük Şeyler, Ser­güzeşt
D)Şemsettin Sami, Küçük Şeyler, Kara Bela
E)Sami Paşazade Sezai, Küçük Şeyler, Ma­cera-yı Aşk

28) Klasisizmin temsilcileri ve yapıtlarıyla ilgili aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
A) Moliere - Kibarlık Budalası          
B) La Fontaine - Fabllar
C) Racine – Iphigenie                      
D) La Bruyere – Karakterler              
E) Victor Hugo - Üç Silahşörler

29) Aşağıdakilerden hangisi romantizmin temsilcilerinden biri değildir?
A) Gustave Flaubert            B) Victor Hugo     
C) Goethe                                 D) Schiller                                                          E) Puşkin

30) Sanatçı dediğin taraf tutmaz, yargılamaktan kaçınır. Bir bilim adamı gibi davranır. Nasıl bilim adamı incelediği olay, ele aldığı olgu karşısında tarafsızsa, nasıl duygularından arınmışsa sanatçı da öyledir. Sanatçı romanının konularını gerçek yaşamdan almalıdır. Üslup doğal, sağlam, yalın ve yapmacıksız olmalıdır.
Bu görüşleri savunan bir yazar, aşağıdaki edebi akımlardan hangisinin temsilcisi olabilir?
A) Natüralizm         B) Parnasizm       C) Sembolizm    
D) Klasisizm           E) Romantizm

31) Aşağıdakilerin hangisinde klasisizme bağlı sanatçılar bir arada verilmiştir?
A) Fenelon - Boileau - Moliere
B) Racine - Goethe - Lamartine
C) Alfred de Vigny - Corneille - Bossuet
D) Shelly - Lord Byron - Puşkin
E) Alexandre Dumas - Lamartine - V. Hugo

32) Victor Hugo bir yazısında: "Edebiyat ve sanattaki kuralları, sınırlanmışlığı yıkalım. Sanatın yüzünü örten bu köhne alçı kaplamaları söküp atalım. Edebiyata özgürlüğü getirelim ve her konuyu, her sınıftan insanı enine boyuna anlatalım." diyor.
Sanatçının bu sözlerle karşı çıktığı akım ve ona tepki olarak gelişen akım, aşağıdakilerin hangisinde birlikte verilmiştir?
A) Romantizm – Realizm             
B) Klasisizm – Realizm
C) Realizm – Natüralizm             
D) Klasisizm - Romantizm
E) Pamasizm – Natüralizm

33) Divan edebiyatı ile Tanzimat edebiyatı karşılaştırılmasına ilişkin aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Her iki edebiyatta da “gazel, kaside” gibi kalıplaşmış nazım şekilleri kullanılmıştır.
B)Divan edebiyatında “ göz için kafiye”  Tanzimat edebiyatında “kulak için kafiye” anlayışı benimsenmiştir.
C) Her iki edebiyatta da şiirler aruz ölçüsü ile kaleme alınmıştır.
D) Divan şairleri daha çok, seçkin kişilere seslenmiş, Tanzimat şairleri ise halka yönelik şiirler yazmayı amaçlamışlardır.
E) Divan şairleri bireysel konuları, özellikle I. Dönem Tanzimat şairleri toplumsal konuları işlemişlerdir.

34) Aşağıdaki dizelerin hangisinde özellikle Tanzimat Dönemine özgü bir kavram yoktur?
 A)  Memleket bitti yine bitmedi hâlâ sen ü ben
       Bize bu hâl ile bizden büyük olmaz düşmen
 B)  Olmuş insâna taasub bir onulmaz illet
       Hüsn-i tedbîrin ile kurtulur andan millet
 C)  Felek her türlü esbâb-ı cefâsın toplasın gelsin
       Dönersem kahpeyim millet yolunda bir azîmetten
 D)  Kanı ol gül gülerek geldiği demler şimdi
       Ağlarım hâtıra geldikçe gülüştüklerimiz
 E)  Ne efsûnkâr imişsin âh ey dîdâr-ı hürriyet
       Esîr-i aşkın olduk, gerçi kurtulduk esâretten

35) Namık Kemal ile ilgili olarak aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır? 90 ÖYS
A) Edebiyatı, düşüncelerini halka yaymak, bu yolla toplumu geliştirmek için bir araç olarak kullanmıştır.
B) Eski edebiyata karşı olduğu halde yeni düşünce ve kavramları yaymak amacıyla şiirlerinin çoğunda, biçim ve dil bakımından eskiye bağlı kalmıştır.
C) Batı şiirini tanıtmak amacıyla Fransız şairlerinden manzum çeviriler yapmıştır.
D) Edebiyattaki yerini nesir alanında özellikle makale, piyes, roman, eleştiri, tarih türünde yazdığı eserler belirlemiştir.
E) Yazıda konuşma dilinin kullanılmasından yana olmuş ve özellikle tiyatrolarını oldukça sade bir dille yazmıştır.

36) Fransız edebiyatını örnek alan Tanzimat şairi ve
                                                                     I
yazarları büyük  ölçüde romantizmin etkisinde kaldı.
       I                                         II
Bu akımın özgürlük düşüncesi toplumculuk anlayışı
                                                    III
Tanzimat yazarlarına çekici geldi. Tabiatı taklit etmeye
                                                                      IV
çalışan her şeyde akıl ve mantığı ön plana alan
                                 IV                                    
bu akımdan N. Kemal, A. Mithat, A. Hamit, R. Ekrem
                                                                              V
gibi sanatçılar etkilendi.
Yukarıda numaralandırılmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? 90 ÖYS
A) I           B) II           C) III             D) IV            E) V

37) Tanzimat şiiri, Divan şiirinin en çok teknik özelliklerine bağlı kalmıştır. Bu dönemde hece ölçüsüne duyulan ilgi biraz artmış ama aruz eski egemenliğini sürdürmüştür. Divan mazmunları, biçimleri ve sanatlarından da büsbütün vazgeçilmemiştir. Bunun içindir ki, biçim bakımından, Tanzimat şiirinde terimsel anlamıyla bir bütünlük yoktur. Bunun yanı sıra, şiirin konu alanı genişlemiş, Divan şiirinde olmayan yeni kavramlar şiire girmiştir.
Bu parçada Tanzimat şiiriyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir? 91 ÖYS
A) Söz sanatlarına yer verildiğine
B) İçeriğin değiştiğine
C) Hece ölçüsünün denendiğine
D) Kalıplaşmış sözlerin kullanıldığına
E) Halk dilinden yararlanmaya çalışıldığına

38) Yazar, romanını yazarken ortadan çekilir. Duyduğu heyecanı kendine saklar. Yalnız gördüğünü ortaya koyar. Yazarın birinci kaygısı, gözlerinizin önüne gerçek belgeleri sermektir. Buradan roman için şöyle bir tanım çıkabilir: Roman, yazarın gözlemlerinden yararlanarak insan üzerinde yaptığı bir deney uygulamasıdır.
Yukarıda özellikleri verilen roman hangi edebiyat akımına bağlı olabilir?  87 ÖYS
A) Romantizm                          B) Natüralizm
C) Klasisizm                            D) Sembolizm
E) Realizm

39) Üslup onda yeni imge ve çarpıcı söyleyişlerle genişlerken     içerik felsefi bir derinlik kazandı. Onun, şiiri bir duyma sanatı sayması, eski şiirde sadece bir araç olan doğa ve eşyanın algılanan ve duyulan bir gerçekliğe dönüşmesini sağladı.  Bunu, aruzun kurallarını, dize ve beytin bütünlük ilkesini kı­rarak yaptı. 295 bentten oluşan "Makber" şiirinde eski na­zım biçimlerini bir yana bırakmış, uyak düzeni eskiden kop­muş, içeriğe felsefi bir derinlik egemen olmuştur.
Bu parçada sanat anlayışı ve yapıtı tanıtılan Tanzimat Dönemi sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Recaizade Mahmut Ekrem           B) Namık Kemal
C) Abdülhak Hamit Tarhan               D) Muallim Naci
E) Ziya Paşa

40) Dönemin anılmaya değer adlarından biri de odur. Hikâyenin romandan ayrılması ve küçük hikâyenin başlaması onun çalışmalarıyla gerçekleşir. Dönem olarak bulunduğu grup içinde diğerleri gibi aşırı duygusal ve romantik akıma fazla kapılmamıştır, ilk hikâye denemelerini topladığı "Küçük Şeyler", bazı denemelerini ve hikâyelerini de içine alan "Rumuzü'l-Edeb" ve "Iclâl", küçük günlük olayları işleyen eser­leridir.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisi­dir?
A) Şemsettin Sami                       B) Samipaşazade Sezai
C) Abdülhak Hamit Tarhan      D) Yusuf Kamil Paşa
E) Ahmet Vefik Paşa


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

Sitede Ara