…………………… LİSESİ 2010-2011 EĞİTİM- ÖĞRETİM
YILI TÜRK EDEBİYATI DERSİ 11. SINIFLAR 1.
DÖNEM 3. YAZILI SORULARIDIR.
1) Batı dillerinden Türkçeye yapılmış ilk şiir
çevirisi aşağıdaki sanatçıların hangisi tarafından yapılmıştır?
A) Yusuf Kamil Paşa B)Muallim Naci C)Şinasi D)
Namık Kemal
E)Recaizade Mahmut
Ekrem
2) I. Sözlük çalışmaları yapmaları
II.Realizm akımından etkilenmeleri
III. Moliere’den çeviriler yapmaları
IV. Tanzimat dönemi sanatçıları olmaları
Yukarıda
sıralananlardan hangileri Ahmet Vefik Paşa ile Şemsettin Sami’nin ortak
özelliğidir?
A)I. ve II. B)I. ve III. C)II. ve III. D)I. ve IV. E)III. ve IV.
3) Servet-i
Fünun edebiyatında nesrin en büyük temsilcisi Halit Ziya Uşaklıgil, şiirin en
büyük temsilcisi Tevfik Fikret’tir. Bu topluluğun öteki sanatçıları bu iki
büyük temsilciden sonra derece derece sanattaki yerlerini alırlar. İşte
………………………….’in ötekilerden ayrılan yönü budur. O, nesirde diğerlerinden öne
geçerek Halit Ziya’dan sonra ikinciliğini koruduğu gibi şiirde de diğer
şairlerden daha öne geçerek bu alanda Tevfik Fikret’ten sonra ikinciliğini
korur.
Yukarıdaki metinde boş bırakılan yere aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir?
A) Ahmet Hikmet B) Cenap Şehabettin
C) İsmail Safa D) Hüseyin Cahit
Yalçın
E) Mehmet Rauf
4)İçerik özellikleri göz
önüne alındığında, aşağıdaki dizelerden hangisinin Namık Kemal tarafından
yazıldığı söylenebilir?
A) Taze cân buldı cihân erdi nebâtâta hayât
Ellerinde harekât eyleseler serv ü çenâr
Ellerinde harekât eyleseler serv ü çenâr
B) Gâmımı pinhan
tutardım ben dedîler yâre kıl rûşen
Desem ol bî-vefâ bilmem inanır mı inanmaz mı
Desem ol bî-vefâ bilmem inanır mı inanmaz mı
C) Ölürsem görmeden millette ümit ettiğim
feyzi
Yazılsın seng-i kabrime vatan mahzun, ben mahzun
Yazılsın seng-i kabrime vatan mahzun, ben mahzun
D) Ab-gundur günbed-i devvar rengi
bilmezem
Ya muhit olmuş gözümden günbed-i devvara su
Ya muhit olmuş gözümden günbed-i devvara su
E) Zülf-i siyâhı sâye-i perr-i Hümâ imiş
İklîm-i hüsne anun içün pâdişâ imiş
İklîm-i hüsne anun içün pâdişâ imiş
5) Edebiyat,
tarih, coğrafya, tarım, ekonomi alanlarında yapıtlar ortaya koymuştur. Edebiyat
yapmak için değil halka okuma zevki aşılamak ve halkı eğitmek amacıyla
yazmıştır. “Yazı makinesi” olarak bilinir. Asıl ilgi alanları, gazetecilik,
romancılık ve hikayeciliktir. Otuz altısı roman olmak üzere iki yüze yakın
yapıtı vardır. Romanları tür bakımından çeşitlilik gösterir: macera, aşk,
polisiye, tarih… Halkı eğitmeyi amaçladığı için yapıtlarında sade bir dil
kullanmıştır. Romanlarında olayın akışını keserek okuyucuya bilgiler de
vermiştir.
Bu
parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Nabizade Nazım B)Namık Kemal C)Recaizade Mahmut D)Ahmet Vefik Paşa E)Ahmet Mithat Efendi
6) Tanzimat
sanatçıları Fransız
edebiyatını örnek almış
I II
daha çok, romantizmden etkilenmişlerdir.Batı’dan aldıkları
III
roman, makale, eleştiri gibi yazınsal
türlerde yapıtlar
IV
vermişlerdir. Şiirde ise Divan
şiirini bütünüyle bırakarak yeni
V
nazım biçimleri kullanmışlardır.
Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangisinde bir
bilgi yanlışı vardır?
A)I B)II C)III D)IV E)V
7) Aşağıdakilerden hangisinde aynı türdeki yapıtlar bir arada verilmiştir?
A)Cezmi –Sergüzeşt –Vatan
yahut Silistre
B)Celaleddin Harzemşah –
İntibah – Zehra
C)Şiir ve İnşa – Harabat –
Tahrib-i Harabat
D)Küçük Şeyler – Letaif-i
Rivayet -Makber
E)Şair Evlenmesi – Afife
Anjelik –Gülnihal
8) Hikâye ve romanlarında gözleme yer veren tasvir ve tahlillerde
derinleşmeyen gerçekçi bir yazardır. Dili sade, anlatımı özenti ve süsten
uzaktır. Eski edebiyata karşı Batı edebiyatını savunur. Hikâye, roman, eleştiri
yazarı ve gazeteci olarak bilinir. Hayat-ı Muhayyel, Nadide, Hayal İçinde
başlıca eserleridir.
Yukarıda
tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hüseyin Cahit
Yalçın B) Tevfik Fikret
C) Cenap
Şahabettin D)
Mehmet Rauf
E) Şinasi
9) “Gerçeği olduğu gibi yansıtmak benim işim değildir. Dış dünyayı
duygu ve hayal gücü ile zenginleştirerek vermek, tabiatın güzelliklerini dile
getirmek sanatın görevi olmalıdır” görüşünü
ileri süren bir sanatçı, aşağıdaki edebiyat akımlarından hangisinin savunucusu
durumundadır?
A)Klasisizm B)Romantizm C)Parnasisizm D)Naturalizm E)Sürrealizm
10) Aşağıdaki dizilerden hangisi tümüyle Ziya Paşa'nın
eserlerinden oluşmuştur?
A) Zafername, Terkib - i bent, Terci - i Bent, Meraki
B) Zafername, Harabat, Rüya, Defter - i Amal
C) Harabat, Rüya, Eşar - ı Ziya, Sergüzeşt
D) Yeniçeriler, Terkib - i bent, Terci - i bent, Rüya
E) Rüya, Zemzeme, Zafername, Eşar - ı Ziya
A) Zafername, Terkib - i bent, Terci - i Bent, Meraki
B) Zafername, Harabat, Rüya, Defter - i Amal
C) Harabat, Rüya, Eşar - ı Ziya, Sergüzeşt
D) Yeniçeriler, Terkib - i bent, Terci - i bent, Rüya
E) Rüya, Zemzeme, Zafername, Eşar - ı Ziya
11) 'Tanzimat gazeteciliği' için aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A) Düzyazının gelişmesinde büyüt katkısı olduğu
B) Kısa, özlü anlatımın yolunu açtığı
C) Düşünce yazılarına öncelik verdiği, sanatla ilgilenmediği
D) Makale, eleştiri, fıkra deneme, söyleşi gibi yazı türlerini tanıttığı
E) Sanat, edebiyat görüş ve tartışmalarını kamuoyuna yansıttığı
A) Düzyazının gelişmesinde büyüt katkısı olduğu
B) Kısa, özlü anlatımın yolunu açtığı
C) Düşünce yazılarına öncelik verdiği, sanatla ilgilenmediği
D) Makale, eleştiri, fıkra deneme, söyleşi gibi yazı türlerini tanıttığı
E) Sanat, edebiyat görüş ve tartışmalarını kamuoyuna yansıttığı
12) “Adaptasyon,
yabancı dilde yazılmış bir yapıtı yerli renk ve anlatıma uyarlamaktır. Bizde
ilk adaptasyon çalışmaları ................ döneminde ............................. tarafından yapılmıştır.”
Parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
A) Tanzimat — A. Vefik Paşa
B) Servet i Fünun — Muallim Naci
C) Tanzimat — Samipaşazade Sezai
D) Servet — i Fünun — Halit Ziya
E) Tanzimat — Abdülhak Şinasi
Parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
A) Tanzimat — A. Vefik Paşa
B) Servet i Fünun — Muallim Naci
C) Tanzimat — Samipaşazade Sezai
D) Servet — i Fünun — Halit Ziya
E) Tanzimat — Abdülhak Şinasi
13) Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat sanatçıların
ortak özelliklerinden biri değildir?
A) Eski edebiyatı yıkmak, sosyal yaşamla geniş ölçüde ilgili yani bir edebiyat getirmek isteği
B) Sade dile ve halk Türkçesine değer vererek, halka halk diliyle hitap edebilmek arzusu.
C) Vatan sevgisi, milliyet duygusu, hürriyet aşkı gibi idealleri halka benimsetmek.
D) Özellikle Fransız edebiyatından etkilenerek, edebiyata yeni türler getirmek düşüncesi.
E) Halkı aydınlatma yoluna yazılacak yapıtların özellikle realizmin ve natüralizmin etkisinde oluşmasını sağlamak
A) Eski edebiyatı yıkmak, sosyal yaşamla geniş ölçüde ilgili yani bir edebiyat getirmek isteği
B) Sade dile ve halk Türkçesine değer vererek, halka halk diliyle hitap edebilmek arzusu.
C) Vatan sevgisi, milliyet duygusu, hürriyet aşkı gibi idealleri halka benimsetmek.
D) Özellikle Fransız edebiyatından etkilenerek, edebiyata yeni türler getirmek düşüncesi.
E) Halkı aydınlatma yoluna yazılacak yapıtların özellikle realizmin ve natüralizmin etkisinde oluşmasını sağlamak
14) Bir
dergi çevresinde toplanan, yeni bir duyarlılığı, yeni bir şiir dilini
yerleştirmeye çalışan bu şairlerin şiirleri, bir arayış döneminin bütün karışık
etkilerini içermektedir. Romantik ve simgecidirler. Onların şiirlerinde, düşle
gerçek çatışması, karamsarlık, kaçış temaları egemendir. Hem dönemin siyasal
koşulları hem de benimsedikleri sanat anlayışı, onların içe kapanık bireyci
bir şiire yönelmelerine yol açmıştır.
Bu parçada tanıtılan şairler aşağıdakilerin hangisi
içinde yer alır?
A) Tanzimatçılar B) Edebiyat-ı Cedîdeciler
C) Fecr-i Aticiler D) Yedi Meşaleciler
E) Milli Edebiyatçılar
15) Servet-i Fünun döneminde eser verip de sanat
anlayışıyla topluluğun dışında kalan sanatçılar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yahya Kemal Beyatlı-
Mehmet Akif Ersoy
B) Tevfik Fikret- Ahmet Rasim
C) Hüseyin Rahmi ---Ahmet
Rasim
D) Halit Ziya- Hüseyin Rahmi
E) Cenap Şehabettin- Hüseyin
Cahit
16) Aşağıdaki özelliklerden hangisi
Tanzimat dönemi tiyatrolarında görülen bir özellik değildir?
A) Bu dönemde bazı tiyatro yapıtları oynanmak için değil, okunmak için yazılmıştır.
B) Komedilerde klasisizm, dramlarda romantizm akımlarının etkileri görülmektedir.
C) Tiyatro yazarları toplumsal sorunlara sırt çevirmiştir.
D) Düzyazıyla yazılan yapıtların yanı sıra manzum tiyatrolar da yazılmıştır.
E) Yapıtlar, tiyatro tekniği yönünden yeterli olgunluğa ulaşamamıştır.
A) Bu dönemde bazı tiyatro yapıtları oynanmak için değil, okunmak için yazılmıştır.
B) Komedilerde klasisizm, dramlarda romantizm akımlarının etkileri görülmektedir.
C) Tiyatro yazarları toplumsal sorunlara sırt çevirmiştir.
D) Düzyazıyla yazılan yapıtların yanı sıra manzum tiyatrolar da yazılmıştır.
E) Yapıtlar, tiyatro tekniği yönünden yeterli olgunluğa ulaşamamıştır.
17)
Tanzimat, "düzenleme" demektir. Siyasi hayatımızdaki bu düzenlemeyle
birlikte edebiyatımızda da değişim rüzgârları esmiştir.
Bu değişimin bu kadar etkili olmasında başrol elbette ilk özel
gazetenindir. İlk özel gazete, halkı bilinçlendirmekle kalmamış, birçok yeniliğin öncüsü olmuştur. Halkı bilinçlendirmede
önemli olan bir tür de tiyatrodur. İlk kez sahnelenen tiyatro, beraberinde bir
sürgün de getirmiştir. Yenilikler bunlarla
da kalmamış; ilk yerli roman ve öykümüz de bu dönemde ortaya çıkmıştır.
Bundan sonra da onların açtığı yoldan nice
büyük edebiyatçımız geçmiştir.
Aşağıdaki sanatçılardan
hangisi bu parçada sözü edilen yeniliklerle ilgili değildir?
A) Samipaşazade Sezai B) Namık Kemal
C) Ahmet Mithat Efendi D) İbrahim Şinasi
E) Şemsettin Sami
18) Tanzimat'ta dille ilgili
çalışmalarıyla ön plana çıkan edebiyatçımız,
dil konusundaki görüşleriyle Milli Edebiyat'a kaynaklık etmiştir. Türk dilinin
sadeleştirilmesi yolundaki çabaları ve önerileri önemlidir. Orhun Yazıtları'nı
ve Kutadgu Bilig'i Türkiye Türkçesine ilk
çeviren kişidir. Bunun dışında bugün
bile temel bir kaynak niteliğinde olan "Kamus-ı Türki" onun
eseridir.
Bu parçada sözü edilen
sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Ahmet
Vefik Paşa B)Şinasi
C)Şemsettin
Sami D)Muallim
Naci
E)Recaizade
Mahmut Ekrem
19)
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat I. Dönem edebiyatımızın özelliklerinden değildir?
A)Konu bütünlüğü esas
alınmıştır.
B)Şiirde
yenilik sadece içerikte yapılabilmiştir.
C)Hak, eşitlik, hürriyet,
vatan kavramları ilk defa bu dönemde konu edilmiştir.
D)Düz
yazıdan çok, şiire yönelik bir anlayış vardır.
E)Beyit nazım birimi kullanılmaya
devam edilmiştir.
20)
I. Değişik türde eser verme
II.Yeni kavramlar ortaya atma
III.Dili sadeleştirmeye çalışma
IV.Realizm akımının etkisinde kalma
V.Aruz ölçüsünden vazgeçememe
Yukarıdaki numaralanmış
cümlelerden hangisi Tanzimat I. Dönemi sanatçılarının ortak yönlerini
belirleyen özelliklerden biri değildir?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
21) —'in tiyatroyla ilgili
çalışmaları Namık Kemal'den de önce başlar. Ancak bunlar, şiirleri kadar
başarılı değildir. "Afife Anjelik” basit bir romantik aşk dramı, "Çok Bilen
Çok Yanılır" ise yazılışı halk
hikâyelerinden çıkarılmış bir gelenek komedisidir. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir?
A) Recaizade Mahmut Ekrem B) Abdülhak Hamit
C) Namık
Kemal D) Tevfik Fikret
E) Cenap
Şahabettin
22)Tanzimat edebiyatının ilk
döneminde yetişen ve romantizm akımından etkilenen yazarların eserlerinde rastlantılara çok yer
I
verilmiş; eserlerde yazarların kişiliği
gizlenmemiş,
II
Okuyucuya "Ey kaari!"
(Ey okuyucu!) diye seslenilmiş; olaylar, meddah hikâyelerinde olduğu gibi,
okuyucularla
konuşa konuşa yürütülmüş, hikâye ve roman aracılığıyla
III
bireyi eğitme amacı güdülmüş, kişiler gerçeklere
uygun olarak
IV V
çok yönlü ele alınmıştır.
Yukarıda numaralanmış
yerlerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
23) Tanzimat Dönemiyle ilgili aşağıda verilenlerden
hangisi yanlıştır?
A) Divan
şiirinden gelen beyitlerin anlam bütünlüğü geleneği Tanzimat şiirinde de devam
ettirilmiştir.
B) I. Dönem sanatçıları;
Voltaire, Rousseau ve Montesqueiu gibi
sanatçıların etkisiyle vatan, millet, adalet gibi konuları işlemiştir.
C) Tanzimat
sanatçıları bir taraftan şiir, tarih, mektup gibi bilinen türleri Batılı
anlamda yenileştirerek kullanmış; öbür taraftan da Türk edebiyatında bulunmayan eleştiri, makale, roman gibi türleri yeni edebiyata kazandırmıştır.
D) Tanzimat
sanatçıları çok yönlü olmalarıyla tanınmış, değişik
alanlarda eserler vermiştir.
E)Tanzimat'ta, şiirin konusu
genişletilmiş; siyasi, sosyal konular da şiire katılmış; ayrıca metafizik konular, kişinin ruhsal
durumu gibi konular da işlenmiştir.
24) Tanzimat'ın ikinci kuşağını edebi
zihniyet bakımından iki kolda gözden
geçirmekte yarar var. Birinci kolda, Ziya Paşa, Namık Kemal kuşağının attığı adımları taviz vermeden daha ileriye
götürmek ve bu anlayışta örnekler ortaya koyabilmek için çalışan - - - görürüz,
ikinci kol ise eski şiir geleneğini sürdürme yolunda ve — öncülüğünde kendini gösterir.
Bu
parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdaki sanatçılardan hangileri getirilmelidir?
A) Şinasi'yi
- Muallim Naci
B) Recaizade
Mahmut Ekrem'i - Muallim Naci
C) Muallim
Naci'yi - Abdülhak Hamit Tarhan
D) Abdülhak
Hamit Tarhan'ı - Recaizade Mahmut Ekrem
E)Şinasi'yi - Namık Kemal
25) Tanzimat
şiirinde ilk defa şiir sanatı üzerinde ayrıntılı olarak düşünen, kuramsal
görüşler ileri süren odur. Ona göre, şiirin
amacı güzelliktir, güzellikse doğada ve insanda bulunur. Şiirin içeriğiyle biçimi bir bütün oluşturur.
Şiir, konuşma dilinden ayrı bir dille yazılmalıdır. Şiir kitapları
şunlardır: Nağme-i Seher, Yadigar-ı Şebab, Nijad Ekrem... Bu parçada sanat anlayışı ve yapıtları belirtilen Tanzimat Dönemi
sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ziya Paşa B) Muallim Naci
C) Abdülhak Hamit Tarhan D) Namık Kemal
E) Recaizade Mahmut Ekrem
26) Tanzimat'ın II. Döneminde ortaya çıkan eski -
yeni tartışmalarında o, eskiyi;
Recaizade Mahmut Ekrem yeniyi temsil etmiştir, diye bilinir. Aslında o, biçim
bakımından geleneğe bağlı şiirlerinde bile yeni duygu ifadeleri aradığı gibi,
şekil olarak da Fransız nazmını andıran
özgün şiir denemelerine girişmiştir.
Bu parçada hakkında bilgi verilen Tanzimat Dönemi sanatçısı aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Halit Ziya Uşaklıgil
B) Abdülhak Hamit Tarhan
C) Muallim
Naci
D) Samipaşazade Sezai
E) Ahmet Mithat Efendi
27) -— Türk edebiyatında Batı tarzındaki küçük hikâyeleri
ile tanınır. Küçük hikâyeleri realizm anlayışına uygundur. Edebiyatımızda
Batılı anlamda ilk hikâyeler olan — adlı eser onun kaleminden çıkmıştır.
Ayrıca esir ticaretinin sosyal hayattaki izlerini anlattığı — isimli romanıyla
da ünlüdür.
Bu parçada boş bırakılan
yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
A) Şemsettin Sami, Küçük
Şeyler, Sergüzeşt
B)Ahmet Mithat, Letaif-i Rivayat, Dürdane Hanım
C) Sami Paşazade Sezai,
Küçük Şeyler, Sergüzeşt
D)Şemsettin Sami, Küçük
Şeyler, Kara Bela
E)Sami Paşazade Sezai, Küçük
Şeyler, Macera-yı Aşk
28) Klasisizmin temsilcileri ve yapıtlarıyla ilgili aşağıdaki
eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
A)
Moliere - Kibarlık Budalası
B)
La Fontaine
- Fabllar
C)
Racine – Iphigenie
D)
La Bruyere –
Karakterler
E)
Victor Hugo - Üç Silahşörler
29) Aşağıdakilerden hangisi romantizmin temsilcilerinden biri değildir?
A)
Gustave Flaubert B) Victor
Hugo
C)
Goethe D) Schiller
E) Puşkin
30) Sanatçı dediğin taraf tutmaz, yargılamaktan kaçınır. Bir bilim adamı
gibi davranır. Nasıl bilim adamı incelediği olay, ele aldığı olgu karşısında
tarafsızsa, nasıl duygularından arınmışsa sanatçı da öyledir. Sanatçı romanının
konularını gerçek yaşamdan almalıdır. Üslup doğal, sağlam, yalın ve yapmacıksız
olmalıdır.
Bu görüşleri savunan bir yazar, aşağıdaki edebi akımlardan hangisinin
temsilcisi olabilir?
A)
Natüralizm B) Parnasizm C) Sembolizm
D)
Klasisizm E) Romantizm
31) Aşağıdakilerin hangisinde klasisizme bağlı sanatçılar bir arada
verilmiştir?
A)
Fenelon - Boileau - Moliere
B)
Racine - Goethe - Lamartine
C)
Alfred de Vigny - Corneille - Bossuet
D)
Shelly - Lord Byron - Puşkin
E)
Alexandre Dumas - Lamartine - V. Hugo
32) Victor Hugo bir yazısında: "Edebiyat ve sanattaki kuralları,
sınırlanmışlığı yıkalım. Sanatın yüzünü örten bu köhne alçı kaplamaları söküp
atalım. Edebiyata özgürlüğü getirelim ve her konuyu, her sınıftan insanı enine
boyuna anlatalım." diyor.
Sanatçının bu sözlerle karşı çıktığı akım ve ona tepki olarak gelişen
akım, aşağıdakilerin hangisinde birlikte verilmiştir?
A)
Romantizm – Realizm
B)
Klasisizm – Realizm
C)
Realizm – Natüralizm
D)
Klasisizm - Romantizm
E)
Pamasizm – Natüralizm
33) Divan edebiyatı ile Tanzimat edebiyatı
karşılaştırılmasına ilişkin aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Her iki edebiyatta da “gazel, kaside” gibi kalıplaşmış
nazım şekilleri kullanılmıştır.
B)Divan edebiyatında “ göz için kafiye” Tanzimat edebiyatında “kulak için kafiye”
anlayışı benimsenmiştir.
C) Her iki edebiyatta da şiirler aruz ölçüsü ile kaleme
alınmıştır.
D) Divan şairleri daha çok, seçkin kişilere seslenmiş,
Tanzimat şairleri ise halka yönelik şiirler yazmayı amaçlamışlardır.
E) Divan şairleri bireysel konuları, özellikle I. Dönem
Tanzimat şairleri toplumsal konuları işlemişlerdir.
34) Aşağıdaki dizelerin
hangisinde özellikle Tanzimat Dönemine özgü bir kavram yoktur?
A) Memleket bitti yine bitmedi hâlâ sen ü ben
Bize bu hâl ile bizden büyük olmaz
düşmen
B) Olmuş
insâna taasub bir onulmaz illet
Hüsn-i tedbîrin ile kurtulur andan
millet
C) Felek
her türlü esbâb-ı cefâsın toplasın gelsin
Dönersem kahpeyim millet yolunda bir
azîmetten
D) Kanı
ol gül gülerek geldiği demler şimdi
Ağlarım hâtıra geldikçe gülüştüklerimiz
E) Ne
efsûnkâr imişsin âh ey dîdâr-ı hürriyet
Esîr-i aşkın olduk, gerçi kurtulduk esâretten
35) Namık Kemal ile ilgili olarak aşağıdaki
yargılardan hangisi yanlıştır? 90 ÖYS
A) Edebiyatı, düşüncelerini
halka yaymak, bu yolla toplumu geliştirmek için bir araç olarak kullanmıştır.
B) Eski edebiyata karşı
olduğu halde yeni düşünce ve kavramları yaymak amacıyla şiirlerinin çoğunda,
biçim ve dil bakımından eskiye bağlı kalmıştır.
C) Batı şiirini tanıtmak
amacıyla Fransız şairlerinden manzum çeviriler yapmıştır.
D) Edebiyattaki yerini nesir
alanında özellikle makale, piyes, roman, eleştiri, tarih türünde yazdığı
eserler belirlemiştir.
E) Yazıda konuşma dilinin
kullanılmasından yana olmuş ve özellikle tiyatrolarını oldukça sade bir dille
yazmıştır.
36) Fransız
edebiyatını örnek alan Tanzimat şairi ve
I
yazarları büyük ölçüde
romantizmin etkisinde kaldı.
I II
Bu akımın özgürlük
düşüncesi toplumculuk anlayışı
III
Tanzimat yazarlarına çekici
geldi. Tabiatı taklit etmeye
IV
çalışan her şeyde akıl ve
mantığı ön plana alan
IV
bu akımdan N. Kemal, A.
Mithat, A. Hamit, R. Ekrem
V
gibi sanatçılar etkilendi.
Yukarıda numaralandırılmış yerlerin hangisinde bir
bilgi yanlışı vardır? 90 ÖYS
A) I B) II C) III D) IV E) V
37) Tanzimat
şiiri, Divan şiirinin en çok teknik özelliklerine bağlı kalmıştır. Bu dönemde
hece ölçüsüne duyulan ilgi biraz artmış ama aruz eski egemenliğini
sürdürmüştür. Divan mazmunları, biçimleri ve sanatlarından da büsbütün
vazgeçilmemiştir. Bunun içindir ki, biçim bakımından, Tanzimat şiirinde
terimsel anlamıyla bir bütünlük yoktur. Bunun yanı sıra, şiirin konu alanı
genişlemiş, Divan şiirinde olmayan yeni kavramlar şiire girmiştir.
Bu parçada Tanzimat şiiriyle ilgili olarak
aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir? 91 ÖYS
A) Söz sanatlarına yer
verildiğine
B) İçeriğin değiştiğine
C) Hece ölçüsünün denendiğine
D) Kalıplaşmış sözlerin
kullanıldığına
E) Halk dilinden yararlanmaya
çalışıldığına
38) Yazar,
romanını yazarken ortadan çekilir. Duyduğu heyecanı kendine saklar. Yalnız
gördüğünü ortaya koyar. Yazarın birinci kaygısı, gözlerinizin önüne gerçek
belgeleri sermektir. Buradan roman için şöyle bir tanım çıkabilir: Roman,
yazarın gözlemlerinden yararlanarak insan üzerinde yaptığı bir deney
uygulamasıdır.
Yukarıda özellikleri verilen roman hangi edebiyat
akımına bağlı olabilir? 87 ÖYS
A) Romantizm B) Natüralizm
C) Klasisizm D) Sembolizm
E) Realizm
39) Üslup
onda yeni imge ve çarpıcı söyleyişlerle genişlerken içerik
felsefi bir derinlik kazandı. Onun, şiiri bir duyma sanatı sayması, eski
şiirde sadece bir araç olan doğa ve eşyanın algılanan ve duyulan bir gerçekliğe
dönüşmesini sağladı. Bunu, aruzun kurallarını, dize ve beytin bütünlük
ilkesini kırarak yaptı. 295 bentten oluşan "Makber" şiirinde
eski nazım biçimlerini bir yana bırakmış,
uyak düzeni eskiden kopmuş, içeriğe felsefi bir derinlik egemen olmuştur.
Bu
parçada sanat anlayışı ve yapıtı tanıtılan Tanzimat Dönemi sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Recaizade Mahmut Ekrem B)
Namık Kemal
C) Abdülhak Hamit Tarhan D) Muallim Naci
E) Ziya Paşa
40) Dönemin
anılmaya değer adlarından biri de odur. Hikâyenin romandan ayrılması ve küçük hikâyenin başlaması onun çalışmalarıyla
gerçekleşir. Dönem olarak bulunduğu grup içinde diğerleri gibi aşırı duygusal
ve romantik akıma fazla kapılmamıştır, ilk
hikâye denemelerini topladığı "Küçük Şeyler", bazı denemelerini ve hikâyelerini de içine alan "Rumuzü'l-Edeb"
ve "Iclâl", küçük günlük olayları işleyen eserleridir.
Bu
parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şemsettin
Sami B) Samipaşazade Sezai
C) Abdülhak Hamit Tarhan D) Yusuf Kamil Paşa
E) Ahmet Vefik Paşa
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.