Klasik Sorular
1-Sergüzeşt
adlı romandan alınan yukarıdaki metni ve romanın okuduğunuz diğer bölümlerini
düşünerek, romanın temasını belirtiniz. Romanda geçen olayları kısaca
özetleyiniz. Roman kahramanlarının tip mi karakter mi olduklarını yazınız.
Yazarın olay kahramanlarına yaklaşımı nasıldır? Açıklayınız.
Romanın teması esarettir. Bir küçük kız Kafkaslardan
kaçırılıp esirciler tarafından bir aileye satılır. Bu evde çok zor günler
geçirir. Evden kaçar ama tekrar o eve teslim edilir. Daha sonra o evden tekrar
esirciye satılır. Bu sırada çeşitli eğitimlerden geçer. Başka bir konağa
satılır. Burada biraz rahat eder. Zamanla konağın genç delikanlısı ile
aralarında bir aşk başlar. Anne bunu anlayınca kızı satar. Delikanlı yatağa
düşer, kız da Mısır’a bir zengine satılır. Oradan onu kaçırmak ve yardım etmek
isteyen haremağası kaza ile ölür, kız da kendini Nil Nehrine atar.
Roman kahramanları birer tiptir. Yani
iyiler ve kötüler vardır. Kız, delikanlı ve yaşlı kadın gibiler iyilerin
simgesi; evin hanımı gibiler ise kötülerin simgesidir. Yazar, iyilerin tarafını
tutar. Romantizmin etkisi.
2-Tanzimat
dönemi romanının özelliklerini yazınız.
Romantizm akımının etkisiyle iyiler hep iyi kötüler hep
kötüdür. Yazar iyilerin tarafını tutar. Sonunda iyiler ödüllendirilir, kötüler
cezalandırılır. Gereksiz tasvirler yapılır. Tesadüflere yer verilir. Yazar
kişiliğini gizlemez. Dil süslüdür. Konularını günlük yaşamdan ve tarihten alır.
Amaç halkı eğitmektir.
3-Bir edebî
eser yazıldığı dönemin nelerinden etkilenir?
Bir edebî eser yazıldığı dönemin siyasi, dinî, sosyal,
ekonomik askerî ve sivil yaşamından etkilenir.
4- Namık
Kemal’in “Hürriyet Kasidesi” ile klasik divan şiiri kasidesi arasında ne gibi
farklılıklar vardır? Bu farklılığın
sebebi nedir?
Klasik kaside de
devlet büyükleri ve din büyükleri övülürken; Hürriyet kasidesi’nde soyut bir
kavram övülmüştür.
Klasik kasidenin
bölümleri Hürriyet Kasidesinde yoktur.
Şair şiirin sonunda
mahlas kullanmamıştır.
Klasik kasidelerde
devlet büyüklerinin övgüsü, onların adaleti övülürken Hürriyet Kasidesi’nde
devlet yönetimine ciddi eleştiriler getirilmiştir.
Klasik kaside de süslü
ve sanatlı bir dil kullanılırken Hürriyet Kasidesi daha sade bir dille
yazılmıştır.
Farklılığın sebebi
Namık Kemal’in şiir anlayışıdır. Çünkü o toplum için sanat anlayışını
benimsemiştir ve divan şiirini yıkmayı amaçlamıştır.
5-
Şinasi’nin edebiyat dünyamıza kazandırdığı ilkler nelerdir? Yaptığı ilklerin
örneklerini yazınız.
Batı Edebiyatı yolunda
eser veren ilk sanatçıdır.
İlk makaleyi
yazmıştır (Tercüman-ı ahval Mukaddimesi)
İlk özel gazeteyi
çıkarmıştır ( Tercüma-ı ahval)
La Fonten’den fabl
çevirileri yapmış ve fabl örnekleri yazmıştır.( Eşek ile Tilki, Karakuş Yavrusu
ile Tilki, Arı ile Sivrisinek)
Fransızcadan
tercümeler yapmıştır. (Tercüme-i Manzume)
Noktalama işaretlerini
ilk defa o kullanmıştır.
Yerli ilk tiyatro
eserini yazmıştır. ( Şair Evlenmesi)
İlk atasözleri
sözlüğünü hazırlamıştır. (Durub-u Emsali Osmaniye)
6-
Tanzimat Döneminde Osmanlı toplumunda ne gibi bir zihniyet değişimi olmuştur?
Dine dayalı mahalle
kültürü anlayışı değişmiştir.
Beyoğlu’nda Batı tarzı
binalar yapılmaya başlandı. Beyoğlu Batılılaşmanın merkezi haline geldi.
Elçiliklerin
düzenlediği balolara üst düzey Müslümanlar da katılmaya başladı. Bu üst düzey
Müslümanlar arasında da kadın – erkek bir arada eğlenme modasını doğurmuştur.
Evlerin içi ve
konaklar Batılılaştı, Fransız mürebbiyeler tutuldu, zenginler Boğaziçi’ne
taşınmaya başladı.
7- Namık
Kemal’in tiyatro eserlerinin adlarını yazınız.
Vatan Yahut Silistre ,
Zavallı Çocuk, Kara Bela, Gülnihal , Celalettin Harzemşah, Akif Bey
8-
Tanzimat Döneminde gazeteciliğin gelişimini kısaca özetleyiniz.
Gazetecilik, 1831
yılında Takvim-i Vakayi adlı ilk resmi gazetenin çıkmasıyla başlar. 1840
yılında ilk yarı resmi gazete olan Ceride-i Havadis çıkarılır. 1860 yılında
gelindiğinde Şinasi ve Agâh Efendi ilk özel Türk gazetesi olan Tercüman-ı
Ahval’i çıkarırlar. 1862 yılında ise Şinasi, tek başına Tasvir-i Efkâr adlı
gazeteyi çıkarır.
9-Aşağıda
hangi şairden bahsedilmiştir.
Yeni Osmanlılar
Cemiyeti’nin bir üyesi olan sanatçı, Tanzimat döneminin en gür sesli şairidir.
Eserlerinde toplumsal konulara ağırlık vermiştir. Biçim açısında eskiye bağlı
olan şiirlerinde vatan, millet, hürriyet temalarını işlemiştir. Eserlerinde
Romantizm’in etkileri görülür. Akif Bey, Gülnihal gibi tiyatroların da
yazarıdır.
Cevap:Namık Kemal
10- Tanzimat Dönemi şair
ve yazarları eskiye karşı çıkmalarına rağmen eski biçimde şiir yazmaktan
kurtulamamışlardır.
Bu
durumun sebebi nedir. Kısaca açıklayınız.
Bu dönem şair ve
yazarları Divan edebiyatı kültürüyle yetiştikleri için eski biçimde şiir
yazmaktan kurtulamamışlardır
11-
Terkib-i bend ve özellikleri hakkında bilgi veriniz
TERKİB-İ BENT: Bentlerle kurulan
bir nazım biçimidir. Her bent, sayısı 5-10 arasında değişen beyitlerden oluşur.
Bendin son beytine “vasıta beyti” denir. Terkib-i bentte vasıta beyti her
beytin sonunda değişir ve vasıta beyti mutlaka kendi içinde uyaklı
olur.Terkib-i bentlerde genellikle talihten ve hayattan şikayetler, dini, tasavvufi,
felsefi düşünceler anlatılmış, toplumsal yergi niteliğinde eleştirilere yer
verilmiştir.
12- Tanzimat sanatçıları, eserlerinde çoğunlukla Osmanlının içinde bulunduğu
durumu, çıkış yollarını, bu durumdan kurtulmak ve çağa ayak uydurabilmek için
Batı modern hayatının örnek alınması gerektiği üzerinde durmuşlardır. Bu
yaklaşım toplum tarafından da kabul görmüş, tüm alanlarda yenilikler kendini
göstermeye başlamıştır.
Yukarıda bahsedilen
durum, edebi eser ve sanatçısının hangi özelliğini göstermektedir? Kısaca
açıklayınız.
Edebi eserlerin ve sanatçıların dönemlerinden bağımsız olmadıklarını,
bağlı oldukları toplumdan izler taşıyıp toplumu yönlendirdiklerini
göstermektedir.
13- Yenileşme
Dönemi’nde yenilikler ilk hangi alanda başlamıştır? Bu yenilikleri hangi
kesim niçin istemektedir?
Bu dönemde yenilikler ilk olarak askeri alanda başlamıştır. Bu
yenilikleri devlet adamları, devleti, içinde bulunduğu zor durumdan
kurtarabilmek için istemişlerdir.
14- Yenileşme Dönemi’nde
yapılan yeniliklerle Tanzimat Fermanı’nın getirdiği yenilikleri
karşılaştırdığınızda hangi sonuca ulaşmaktasınız? Açıklayınız.
Yenileşme Dönemi’nde yapılan yenilikler daha çok askeri, idari ve
ekonomik alanları kapsarken Tanzimat Fermanı’nın getirdiği yenilikler daha
toplumsal, siyasal, hukuki özellikler taşır. Yasalarla da korunduğu için daha
kalıcı olmuştur.
15- Tanzimat
Dönemi’nde çıkarılan gazetelerden beş tanesini ve en belirgin
özelliklerini yazınız.
1.Takvim-i Vakâyı (1831) ilk resmi
gazete, II. Mahmut Dönemi
2. Ceride-i Havadis (1840) ilk yarı resmi gazete William Churchill adında bir İngiliz tarafından çıkarılmıştır.
3. Tercüman-ı Ahval Gazetesi (1860) ilk özel Türkçe gazete, Şinasi ve Agâh Efendi tarafından çıkarılmıştır.
4. Tasvir-i Efkâr (1862) Şinasi tarafından çıkarılmış, sonra Namık Kemal devralmıştır.
5. Ayine-i Vatan (1866) Mehmet Arif Bey'in gazetesi, ilk resimli gazetedir.
2. Ceride-i Havadis (1840) ilk yarı resmi gazete William Churchill adında bir İngiliz tarafından çıkarılmıştır.
3. Tercüman-ı Ahval Gazetesi (1860) ilk özel Türkçe gazete, Şinasi ve Agâh Efendi tarafından çıkarılmıştır.
4. Tasvir-i Efkâr (1862) Şinasi tarafından çıkarılmış, sonra Namık Kemal devralmıştır.
5. Ayine-i Vatan (1866) Mehmet Arif Bey'in gazetesi, ilk resimli gazetedir.
6. Muhbir (1866) Ali Suavi tarafından çıkarılmıştır.
9. İbret (1870) Ahmet Mithat Efendi tarafından çıkarılmıştır.
9. İbret (1870) Ahmet Mithat Efendi tarafından çıkarılmıştır.
11. Tercüman-ı Hakikat (1878) II. Abdülhamit Dönemi’nin en önemli
gazetesidir. Ahmet Mithat Efendi tarafından çıkarılmıştır.
13. İkdam (1894) Ahmet Cevdet tarafından çıkarılmıştır.
13. İkdam (1894) Ahmet Cevdet tarafından çıkarılmıştır.
16- Divan edebiyatı öğretici metinleriyle Tanzimat
edebiyatı öğretici metinlerini yapı, konu, dil, bireysellik-toplumsallık, metin
türleri ve hitap edilen kitle bakımından karşılaştırınız. Ulaştığınız
sonuçları maddeler halinde yazınız.
Divan edebiyatındaki münacat, methiye, dua gibi bölümlerden oluşan klasik
yapıya karşın Tanzimat edebiyatında böyle bir yapı yoktur.
Divan edebiyatında genellikle dini, tasavvufi, ahlaki, tarihi konular
işlenirken; Tanzimat edebiyatında hürriyet, eşitlik, kanun üstünlüğü bilim ve
teknik gibi konular işlenmiştir.
Divan edebiyatında Arapça-Farsça tamlamalar, uzun ve secili cümlelerden
oluşan süslü bir dil ve anlatım varken; Tanzimat edebiyatında benzer özellikler
görülmesine rağmen dil sadeleştirilmeye çalışılmıştır.
Divan edebiyatında düşünce ve duygularda bireysellikten uzak durulmuş;
Tanzimat edebiyatında da benzer bir yaklaşımla toplumsal konu ve sorunlar
işlenmiştir.
Divan edebiyatında siyer, tarih, siyasetname, seyahatname gibi türler
kullanılırken; Tanzimat edebiyatında Batı’dan alınan makale, fıkra gibi yeni
türler kullanılmıştır.
Divan edebiyatı öğretici metinleri devlet adamları ve ulema sınıfına
hitap ederken; Tanzimat edebiyatı öğretici metinleri halka hitap etmektedir.
17-
Tanzimat edebiyatı I.dönem genel özelliklerinden 5 tanesini yazın.
BİRİNCİ DÖNEM TANZİMAT
EDEBİYATI
Divan edebiyatını
eleştirmelerine rağmen onun etkisinden kurtulamamışlardır.
Vatan millet, hak
adalet, özgürlük gibi kavramlar ilk defa bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
Batılı anlamda ilk
esereler bu dönemde verilmeye başlanmıştır.
Toplumu bilinçlendirmek için edebiyatı bir
araç olarak görmüşlerdir.
Dilin sadeleşmesi
gerektiğini söylemişler ancak pek başarılı olamamışlardır bu konuda.
Roman, modern hikâye,
tiyatro, gazete, eleştiri, anı bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
Bu dönemin sanatçıları
aynı zamanda devlet adamı sıfatı da taşıyorlardı.
Klasizim(Şinasi,
A.Vefik Paşa) romantizm (N. Kemal, A. Mithat) den etkilenmişlerdir.
TANZİMAT EDEBĐYATI (1860-1895)
Tanzimat Fermanının ilanından sonra bu
edebiyatın tohumları serpilmeye baslamıstır.
Batılı tarzda ilk eserler bu donemde
verilmeye baslanmıstır.
Hak, adalet, ozgurluk, vatan
kelimeleri bu donemde ilk defa kullanılmaya baslanmıstır.
Tanzimat edebiyatı kendi arasında
ikiye ayrılır.(Birinci-ikinci donem)
Yazı dilini halkın anlayacağı dile
yakınlastırmaya calısmıslardır.
Tiyatroyu halkı aydınlatma aracı
olarak gormuslerdir.
Toplumcu bir cizgi tutmaya
calısmıslardır.
Divan edebiyatındaki “bolum guzelliğine” karsın “konu butunluğune,
guzelliğine” onem vermislerdir.
Tanzimat birinci donem
sanatcıları(Sinasi, Namık Kemal, Ziya Pasa, Ahmet Mithat Efendi) ikinci donem
sanatcılarına gore daha halkcı
olmuslardır.
BİRİNCİ DONEM TANZİMAT EDEBİYATI (1860-1876)
Divan edebiyatını elestirmelerine
rağmen onun etkisinden kurtulamamıslardır.
Vatan millet, hak adalet, ozgurluk
gibi kavramlar ilk defa bu donemde kullanılmaya baslanmıstır.
Batılı anlamda ilk esereler bu donemde
verilmeye baslanmıstır.
Toplumu bilinclendirmek icin edebiyatı
bir arac olarak gormuslerdir.
Dilin sadelesmesi gerektiğini soylemisler
ancak pek basarılı olamamıslardır bu konuda.
Roman, modern hikaye, tiyatro, gazete, elestiri,
anı bu donemde kullanılmaya baslanmıstır.
Bu donemin sanatcıları aynı zamanda
devlet adamı sıfatı da tasıyorlardı.
Klasizim (Sinasi, Ahmet Vefik Pasa) romantizm (Namık Kemal,
Ahmet Mithat) den etkilenmislerdir.
Not: Sanatcılarla ilgili daha detaylı bilgilere sanatcı ismi
uzerinden ulasabilirsiniz.
Doğru Yanlış Soruları
** Yol Ayrımı adlı metin siyasi
tarihimizde çok partili hayata geçişimizi anlatan bir anı yazısıdır. ( D
)
** Edebiyatımızdaki ilk yarı resmi gazete Takvim-i Vakayi’dir. (
Y )
** Tanzimat I. Dönem sanatçıları için öncelikli olan yarardır. ( D
)
** Namık Kemal Hürriyet Kasidesi ile birlikte klasik kaside anlayışını
tamamıyla değiştirmiştir.( Y )
** Tanzimat edebiyatı makale, fıkra, roman, hikâye,
tiyatro gibi edebi türleri de
getirmiştir.( D )
** Tanzimat
dönemi sanatçıları arasında eski-yeni tartışması vardır (D)
** Şinasi ,
Namık Kemal ve Ziya Paşa’yı yeni
fikirlerle yetiştirmiştir. (D)
** Osmanlı
toplumunda yenileşme halkın zorlamasıyla
başlamıştır. (Y)
** Ziya
Paşa, Demdeme adlı yapıtında Ali Paşa’yı yermiştir. (Y)
** Namık
Kemal, yalnızca roman ve tiyatro
türünde eser vermiştir (Y)
** Tanzimat Fermanı 1839’da ilan edilmesine karşılık
edebiyatta Tanzimat 1856’da başlar. (Y )
** Felatun Bey’le Rakım Efendi romanında Felatun Bey,
kendini iyi yetiştirmiş, kültürlü, dürüst bir kişiliktir. ( Y )
** Ceride-i Havadis yarı
resmi bir gazetedir. ( D )
** Osmanlı toplumunda modernleşme halkın isteğiyle
gerçekleşmiştir. (Y )
** Şinasi, Ziya Paşa ve
Namık Kemal’in eserlerinde genellikle “sanat için sanat” anlayışı hâkimdir. ( Y
)
** Ahmet Mithat Efendi,
Bursa’da vali iken yaptırdığı tiyatro binasıyla tiyatroya hizmet etmiştir.
( Y
)
** Namık Kemal,
edebiyatın her türünde eser vermiştir. (
D )
** Şinasi, La
Fontaine’den Fabl çevirileri yapmıştır.
( D )
** Tanzimat edebiyatı,
Tanzimat Fermanı’nın ilanından yirmi yıl sonra oluşmuş bir edebiyattır. (
D )
** Sahnelenen ilk tiyatro
eserimiz Şinasi’nin “Şair Evlenmesi” adlı piyesidir. ( Y )
** Şinasi İlklerin Şairidir.( D )
** İntibahın yazarı Ziya Paşadır. ( Y )
** Tanzimat şiiri hem şekil hem de içerik olarak yeni bir
şiirdir.( Y )
** Tanzimat “sanat yapmak” demektir. ( Y )
** Takvim-i Vakayi ilk resmi gazetedir. ( D )
** Namık Kemal “Harabat” isimli divan şiiri
antolojisinde “Şiir ve İnşâ” makalesindeki fikirlerinin tam tersini söyler. (Y)
** Osmanlıda
Tanzimat döneminde çıkan ilk resmi gazete Tercüman-ı Ahval’dir. (Y)
** Şinasi ilk makaleyi yazan sanatçımızdır. (D)
** Şinasi tercümelerini “Tercüme-i Manzume” isimli
eserinde toplamıştır . (D)
** 1.
dönem Tanzimatçılar “sanat için sanat” , 2. dönem Tanzimatçılar ise “toplum
için sanat” görüşünü benimsemişlerdir. (Y)
Boşluk Doldurma
** TAKVİM-İ
VEKAYİ, ilk resmi
gazetedir. TELEMAK, Yusuf Kamil Paşa’nın yaptığı ilk çevri
romandır.
** VATAN YAHUT SİLİSTRE, sahnelenen
ilk tiyatro yapıtıdır.
** ŞİNASİ, noktalama işaretlerini kullanan ilk
sanatçımızdır. ** AVRUPA’DA BİR CEVELAN Ahmet Mithat Efendi tarafından yazılan gezi
yazısıdır.
** Bilimsel
bilginin sağlam bilgi olduğunu vurgulayan felsefi görüşe SEZGİCİLİK… denir.
** Tanzimat
Döneminde çıkan ilk resmi gazete TAKVİM-İ
VEKAYİ’dir.
** Tanzimat
döneminde ŞİNASİ tarafından
çıkarılan TERCÜMAN-I AHVAL gazetesi
ilk yarı resmi gazetedir.
** Tanzimat
Döneminde Teodor Kasap’ın çıkardığı DİYOJEN
Gazetesi ilk …MİZAH gazetesidir.
** Tanzimat
döneminde batı edebiyatından MAKALE,FIKRA,
ROMAN, TİYATRO gibi yeni edebi türler alınmıştır.
** Muhbir
gazetesini ALİ SUAVİ çıkarmıştır.
** Ahmet
Mithat Efendinin çıkardığı gazetenin adı TERCÜMAN-I
HAKİKAT’tir.
** Edebiyatımızdaki
ilk edebi roman Namık Kemal’in yazdığı İNTİBAH
ilk tarihi roman da CEZMİ dir.
** Öğretici
metinlerde AÇIKLAYICI, KANITLAYICI
anlatım türleri kullanılır.
** Sergüzeşt romanında ROMANTİZM VEREALİZM akımlarının etkisi görülmektedir.
** Felatun Bey’le Rakım Efendi romanında kullanılan İLÂHÎ bakış açısı yazarın olayları
istediği gibi yönlendirmesine imkan vermiştir.
** Tanzimat Edebiyatıyla birlikte edebiyatımıza Batıdan
gelen HAK, ADALET, HÜRRİYET VE EŞİTLİK
gibi yeni kavramlar girmiştir.
** Tanzimat Edebiyatı öğretici metinlerinde ikilik, yani DOĞU-BATI çatışması varlığını
hissettirir.
** Tanzimatla birlikte edebiyatımızda ROMAN, HİKÂYE, TİYATRO gibi edebî türler görülmeye başlar.
** İlk yerli tiyatro eserimiz
Şinasi’nin yazdığı ŞAİR EVLENMESİ
dir.
İlk resmi gazete TAKVİMİ VAKAYİ ,yarı resmi gazete CERİDE-İ
HAVADİS,ilk özel gazete ise TERCÜMANI
AHVAL.dir.
** Sahnelenen ilk tiyatro eserimiz ise Namık Kemal’in yazdığı…VATAN YAHUT SİLİSTRE..dir.
** Türk Edebiyatı romanla
ilk defa YUSUF KAMİL PAŞA.’nın
Fenelon’dan çevirdiği …TELEMAK.
tercümesiyle tanışmıştır
** Tanzimat Fermanını 1834 yılında Gülhane Parkında MUSTAFA
REŞİT .Paşa, bütün dünyaya ilan
etmiştir.
Çoktan Seçmeli
1- İlk tarihi
romanımız aşağıdakilerden hangisidir?
A. Şair Evlenmesi B.Araba Sevdası C. Karabibik
D. Cezmi E. İntibah
2. İlk edebi romanımız
aşağıdakilerden hangisidir?
A) İntibah
B) Cezmi C) Eylül D)
Sergüzeşt E) Yaban
3-
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Edebiyatıyla edebiyatımıza girmiş türlerden
biri değildir?
a)
Makale b) Roman
c) Tiyatro d) Öykü
e) Gazel
4-
Aşağıdakilerden hangisi, Namık Kemal’in özelliklerinden biri olamaz?
a- Ziya Paşa ile
Londra’da Hürriyet gazetesini çıkarmıştır.
b- Tahrip-i Harabat ve
Takip-i Harabat isimli yazılarıyla Ziya paşa’nın
Harabat isimli
eserindeki görüşleri eleştirmiştir.
c- Vatan Yahut Silistre isimli oyunu
sahnelendikten sonra halkın galeyana gelmesinden endişelenen yöneticiler
tarafından sürgüne gönderilmiştir.
d- 1862 yılında
Tasvir-i Efkar gazetesini çıkararak yazılarına bu gazetede devam etmiştir.
e- Türk Şiirine vatan,
adalet, hürriyet, eşitlik gibi kavramları getiren bir sanatçıdır.
5- Tanzimat Devri Türk
Edebiyatı’nın özellikleri göz önünde bulundurulursa, aşağıdakilerden hangisi
yanlıştır?
a- Tanzimat Devri Türk
Edebiyatı’nın Birinci Dönemi’nde şiire, özgürlük, vatan, adalet gibi kavramlar
girmiştir.
b- Klasik Türk
Edebiyatı’ndaki bütün nazım şekilleri bırakılmıştır.
c- Tanzimat Devri Türk
Edebiyatı’nın İkinci Dönemi’nde şiirin konusu nazım şekilleri genişletilmiştir.
d- Hikâye, roman,
tiyatro türlerine, ilkin, Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nda yerli örnekler
verilmiştir.
e- Tanzimat Devri Türk
Edebiyatı’nın romanı, genellikle romantizmin etkisindedir
6- Tarih
içinde gazete ve dergilerin,yayımladığı yazılardan dolayı kapatılması ya da
sansüre uğraması edebiyatın hangi alanla ilişkisini ortaya koyar?
A)Tarih B)Siyaset C)Sosyal hayat D)psikoloji E)Sosyoloji
7- Felatun Bey ve Rakım
Efendi,Ahmet Mithat Efendi’nin 1875 yılında yazdığı bir romandır.Tanzimatı
takip eden yıllarda ortaya çıkan ilk Türk romanlarının ana teması”yanlış
Batılılaşma”üzerine kurulmuştur.Bu romanın teması da aynıdır.Karakterlerden
Felatun Bey,kendi değerlerinden uzaklaşıp Batılılaşmak isteyen bir tiptir.Ne
var ki Felatun Bey Batılılaşmayı yüzeysel olarak yorumlamış ve sefa hayatı
sürmüştür. Rakım Efendi ise ona karşıt bir karakter olarak öne çıkmıştır.Doğu
kültrünü temsil eden Rakım Efendi oldukça çalışkan ve tutumlu biridir.Eserin sonunda
bu dönem romanlarından beklenileceği üzere Rakım Efendi dilediği hayatı elde
ederken,Felatun Bey yaptığı hataların sonucuna katlanmak zorunda kalmıştır.
Bu
parçada sözü edilen Felatun Bey ve Rakım Efendi romanında aşağıdaki
çatışmalardan hangisi ağır basmaktadır?
A)Zihniyet B)Sanat C)Üslup D)Tema E)Sosyal çevre
8-
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat’ın ikinci dönem
sanatçıları
için söylenemez?
A)Sosyal konulardan
çok bireysel konulara ağırlık vermeleri
B)”Sanat için
sanat”görüşüne yer vermeleri
C)Hece veznini
savunup,başarıyla uygulamaları
D) İçerikten çok,
söyleyişe önem vermeleri
E)Şekil ve içerik
olarak şiire yenilikler getirmeleri
9-
Aşağıda verilen belirtici niteliklerden hangisinde Tanzimat romanında
rastlanmaz?
A)Konular genellikle
günlük hayattan ya da tarihten alınır.
B)Cariyelik kurumunu
ve alafrangalık özentisini işler.
C)Kişiler genellikle
tek yönlü ele alınır; iyiler mükâfatlandırılır.
D)Olayların akışında
rastlantılara çok yer verilir.
E)Romanın içinde bilgi
ve öğüt vermekten kaçınılır.
10- Ne efsunkâr imişsin
ah ey didar-ı hürriyet
Esir-i aşkın olduk
gerçi kurtulduk esaretten
Yukarıdaki
dizelere göre, 1. dönem Tanzimat şiirinin özellikle hangi alanda yenileştiği
söylenebilir?
A)Ölçü B)Konu C)Dil
D)imge E)sanat
11- Divan edebiyatı ile Tanzimat edebiyatının
karşılaştırılmasına ilişkin aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıstır?
A) Divan şiirindeki ‘parça güzelliği anlayışı yerine, Tanzimat şairleri konu birliğine ve ‘bütün güzelliğine önem vermişlerdir.
B)Divan edebiyatında sanatçılar, seçkin kişiler için eser vermiş, Tanzimatçılar ise halk için yazmayı amaçlamışlardır.
C)Divan edebiyatında aruz ölçüsü kullanılmış, Tanzimat edebiyatında ise aruzun yanında az da olsa hece ölçüsüne yer verilmiştir.
D)Divan nesrinde söz hünerleri gösterme, Tanzimat nesrinde ise birtakım düşünceleri halka yayma amaçlanmıştır.
E)Tanzimat nazmında, Divan edebiyatı nazım biçimleri tümüyle bırakılıp Fransız şiirinde görülen nazım biçimleri benimsenmiştir.
A) Divan şiirindeki ‘parça güzelliği anlayışı yerine, Tanzimat şairleri konu birliğine ve ‘bütün güzelliğine önem vermişlerdir.
B)Divan edebiyatında sanatçılar, seçkin kişiler için eser vermiş, Tanzimatçılar ise halk için yazmayı amaçlamışlardır.
C)Divan edebiyatında aruz ölçüsü kullanılmış, Tanzimat edebiyatında ise aruzun yanında az da olsa hece ölçüsüne yer verilmiştir.
D)Divan nesrinde söz hünerleri gösterme, Tanzimat nesrinde ise birtakım düşünceleri halka yayma amaçlanmıştır.
E)Tanzimat nazmında, Divan edebiyatı nazım biçimleri tümüyle bırakılıp Fransız şiirinde görülen nazım biçimleri benimsenmiştir.
12-
Namık Kemal ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A)Edebiyatı, düşüncelerini halka yaymak, toplumu geliştirmek için bir araç olarak kullanmıştır.
B)Eski edebiyata karşı olduğu halde yeni düşünce ve kavramları yazmak amacıyla yazdığı şiirlerinin çoğunda biçim ve dil bakımından eskiye bağlı kalmıştır.
A)Edebiyatı, düşüncelerini halka yaymak, toplumu geliştirmek için bir araç olarak kullanmıştır.
B)Eski edebiyata karşı olduğu halde yeni düşünce ve kavramları yazmak amacıyla yazdığı şiirlerinin çoğunda biçim ve dil bakımından eskiye bağlı kalmıştır.
C)Batı şiirini
tanıtmak amacıyla Fransız şairlerinden manzum çeviriler yapmıştır.
D)Edebiyattaki yerini,
nesir alanında özellikle makale,piyes,roman,eleştiri,tarih türünde yazdığı
eserler belirlemiştir.
E)Yazıda konuşma dilinin
kullanılmasından yana olmuş ve özellikle tiyatrolarını oldukça sade bir dille
yazmıştır.
13- Aşağıda verilen bilgilerden hangisi Şinasi’ye ait değildir?
A) Dil ve edebiyat üzerine görüşlerini Londra’da çıkan Hürriyet gazetesinde yayımladığı “Şiir ve inşa” makalesinde anlatmıştır.
B) Şiirlerinde konu birliğine ve bütün güzelliğine önem vermiştir.
C) Fransızcadan manzum olarak Türkçeye çevirdiği bazı şiirleri, asıllarıyla birlikte Tercüme-i Manzume adlı, bir kitapta toplanmıştır.
D) Batı edebiyatı yolunda eser veren ilk Türk sanatçısıdır.
E) Düşüncelerini yalın ve açık bir anlatımla söylemeye, konuşma dilini yazı dili haline getirmeye çalışmıştır.
A) Dil ve edebiyat üzerine görüşlerini Londra’da çıkan Hürriyet gazetesinde yayımladığı “Şiir ve inşa” makalesinde anlatmıştır.
B) Şiirlerinde konu birliğine ve bütün güzelliğine önem vermiştir.
C) Fransızcadan manzum olarak Türkçeye çevirdiği bazı şiirleri, asıllarıyla birlikte Tercüme-i Manzume adlı, bir kitapta toplanmıştır.
D) Batı edebiyatı yolunda eser veren ilk Türk sanatçısıdır.
E) Düşüncelerini yalın ve açık bir anlatımla söylemeye, konuşma dilini yazı dili haline getirmeye çalışmıştır.
14-.Tanzimat’ın ilk
kuşağını oluşturan Şinasi, Ziya Paşa, Namık Kemal ve Ahmet Mithat bu dönemin
toplumsal yaşamını değişik ölçülerde edebiyata yansıtmaya çalışmıştır. İlk
kuşaktan sonra, ----, ----, ----, ---- oluşan ikinci kuşak, bu toplumsal sanat
anlayışını arka plana atarak daha çok “insan”ı ve onun kişisel serüvenini ele
almıştır.
Bu parçada verilen
bilgilere göre boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
A)Tevfik Fikret –
Cenap Şehabettin – Ali Ekrem – Süleyman Nazif’ten
B) Halit Ziya – Mehmet Rauf – Hüseyin Cahit –
Ahmet Şuayıb’dan
C) Rıza Tevfik –
Mehmet Emin – Mehmet Âkif – Muallim Naci’den
D)Recaizâde Ekrem –
Abdülhak Hâmit – Samipaşazâde Sezai – Nabizâde Nâzım’dan
E)Yahya Kemal-Halide
Edip-Yakup Kadri–Refik Halit’ten
15-
Aşağıdakilerden hangisi coşku ve heyecanı dile getiren eserlerden değildir?
A)Hürriyet Kasidesi
B)Makber C)Karabibik
D)Tercime-i Manzume
E)Validem
16-
Aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)İlk edebi romanımız
İntibah’tır.
B)Şemsettin Sami dil
alanındaki çalışmaları ile öne çıkar.
C)Muallim Naci “göz
için kafiye”yi savunur.
D)Ziya Paşa bireysel
konular işlemiştir.
E)Abdülhak Hamit
Tarhan şiirde metafizik konulara ağırlık vermiştir.
17- Aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)Ahmet Vefik Paşa
Moliere’den çeviriler yapmıştır.
B)Tahrib_i Harabat
eleştiri türündedir.
C)Birinci dönem
Tanzimat edebiyatında romantizm ve klasizm etkilidir.
D)Sergüzeşt’te
cariyelik konusu işlenmiştir.
E)İkinci dönem
Tanzimat tiyatroları sahnelenmek için yazılmıştır.
18- Tanzimat
Edebiyatıyla ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)İlk realist roman
Felatun Bey ve Rakım Efendi’dir.
B)İlk tezli roman
Zehra’dır C)ilk tarihi roman cezmi’dir
D)İlk çeviri roman
Telemak’tır
İlk yerli roman
Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat
19 -
Tanzimat Edebiyatıyla ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)İlk Türk mizah
gazetesi Diojen’dir.
B)Tercüman-ı Ahval ilk
özel gazetedir.
C)Tanzimat edebiyatı
Takvim-i Vekayi’nin çıkarılmasıyla başlar.
D)Ceride-i Havadis
yarı resmi bir niteliğe sahiptir.
E)Tasvir-i Efkar
İbrahim Şinasi tarafından çıkarılmıştır.
20-
Tanzimat Edebiyatıyla ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)Batılı anlamdaki ilk
tiyatro Şinasi’nin Şair Evlenmesi’dir
B)Sahnelenen ilk
tiyatro Namık Kemal’in Vatan yahut Silistre’sidir.
C)Aruzla yazılan ilk
manzum tiyatro eseri A.Hamit /Eşber veya Sardanapal
D) Heceyle yazılan ilk
manzum tiyatro eseri:A.Hamit/Nesteren
E)ilk tiyatro çevirisi
Şinasi/ Çok Bilen Çok Yanılır
21- I. -
II. Tanzimat dönemleri karşılaştırılırsa, aşağıdaki yargılardan hangisine
varılamaz?
A)I. dönem toplumsal
konulara öncelik verir. II. dönemde bireysel konular ağırlık kazanır.
B)I. dönemde toplumsal
aydınlanma amaçlanır. II. dönemde tek amaç güzelliktir.
C)I. dönemde yalın bir
dil çabası görülür. II. dönemde konuşma dilinden uzaklaşılır.
D)I. dönemde eski
nazım biçimleri kullanılır. II. dönemde dil kuralları önemsenmez, yeni biçimler
görülür.
E)1. dönemde uyak
tartışılır,kulak için olduğu savunulur.2. dönmede göz için olduğu kabul edilir.
22-
Tanzimat Edebiyatıyla ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)İlk pastoral
şiir:A.Hamit Tarhan /Sahra
B)Edebiyatımızda ilk
kafiyesiz şiirini yazan :A. Hamit / Validem
C)İlk köy şiiri:
Muallim Naci / Köylü Kızların Şarkısı
D)Şiirde Türk adını
ilk kullanan Mehmet Emin Yurdakul’dur.
E) İlk şiir çevirisi
yapan Ahmet Vefik Paşa’dır.
23- Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat
edebiyatının özelliklerinden biridir?
A) Sembolizm akımından etkilenmişlerdir.
B) Roman ve hikayelerde yapılan tasvirler, süs için yapılmamış kahramanların kişiliklerinin oluşumunu daha iyi anlatabilmek için yapılmıştır.
C) Şiirlerde biçim eski, içerik yenidir.
D) Sanatçılar, dönemin koşulları gereği eserlerinde toplumsal konuları işleyememiştir.
E) Yazarlar, eserlerde kişiliklerini gizlemişlerdir.
A) Sembolizm akımından etkilenmişlerdir.
B) Roman ve hikayelerde yapılan tasvirler, süs için yapılmamış kahramanların kişiliklerinin oluşumunu daha iyi anlatabilmek için yapılmıştır.
C) Şiirlerde biçim eski, içerik yenidir.
D) Sanatçılar, dönemin koşulları gereği eserlerinde toplumsal konuları işleyememiştir.
E) Yazarlar, eserlerde kişiliklerini gizlemişlerdir.
Bu dönemde Türk edebiyatında ve
kültüründü birçok ilkler yaşanmıştır.
1) İlk Gazeteler:
a) Takvim-i Vekayi (1831 ) : ilk resmi Türk gazetesi
b) Ceride-i Havadis (1840 ): ilk yarı resmi gazete.
c) Tercüman-ı Ahval ( 1860 ) : İbrahim Şinasi ve Agah Efendi tarafından çıkarılan ilk Türk gazetesi
d) Tasvir- i Efkar (1862) : Bu gazeteyi Şinasi yalnız çıkarmış, yurt dışına çıkmak zorunda kalınca Namık Kemal’ e devretmiştir.
e) Hürriyet (1868 ): Namık Kemal ve Ziya PaşaLondra’da çıkarmıştır.Muhbir ( 1866 ), Basiret ( 1869 ), İbret (1871), Devir( 1872 ) Tanzimat dönemindeki gazetelerdir.
2. İlk Çeviri Roman: 1859da “Telemak” adlı e-seri, Yusuf Kâmil Paşa, Fenelon’dan çevirmiştir.
3. Edebiyatımızda ilk roman : Şemsettin Sami tarafından 1872′de yayımlanan “Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat,
İlk edebi roman : Namık Kemal tarafından 1876′da yazılan “İntibah“.
5. İlk realist romanlar: Samipaşazade Sezai tarafından 1889′da yazılan “Sergüzeşt.
İlk realist roman Recaizade Mahmut Ekrem tarafından 1896′da yazılan “Araba Sevdası“.
6. İlk köy romanı: Nabizade Nazım‘ın 1890′da yazdığı “Karabibik”
7. İlk yerli tiyatro eseri .’Şinasi‘nin 1860′ta yazdığı “Şair Evlenmesi‘
8. İlk öyküler (Hikayeler): a) Ahmet Mithat Efendi‘nin 1870 -1895 arasında yazdığı “Letâif-i Rivayet.”
b) Samipaşazade Sezai’nin 1892′de yazdığı “Küçük Şeyler”
9. Sahnelenen ilk tiyatro eseri: Namık Kemal’in, I.Meşrutiyet öncesi sahnelediği Vatan Yahut Silistre“.
b. İlk Eleştiri Yazısı: Namık Kemal’in 1866′da yazdığı “Edebiyatımız Hakkında Bazı Mülahazatı Şamil’dir.”adlı yazı
11. İlk eleştiri eseri: Namık Kemal’in 1855′te yazdığı “Tahrib-i Harabat”
12. İlk Mizah dergisi: Teodor Kasap tarafından 1869′da çıkarılan “Diyojen”
13. İlk dergi: Münif Paşa tarafından 1861′de çıkarılan “Mecmua-ı Fünun”
14. İlk şiir çevirileri:Şinasi tarafından 1859′da Racine ve Lamartine’den çevirilmiştir.
15. İlk makale: 1860′ta Şinasi tarafından “Mukaddime” adıyla, Tercüman-ı Ahval’de yazılmıştır.
16. İlk noktalama işaretleri: Şinasi tarafından 1859′da kullanıldı.
17. İlk antoloji: Ziya Paşanın 1874′te hazırladığı “Harabat” adlı bu eserde Divan şairlerinin şiirleri yer almıştırr almıştır.
18. İlk günlük: Direktör Ali Bey’in 1871′de yazdığı “Seyahat Jurnali”.
a) Takvim-i Vekayi (1831 ) : ilk resmi Türk gazetesi
b) Ceride-i Havadis (1840 ): ilk yarı resmi gazete.
c) Tercüman-ı Ahval ( 1860 ) : İbrahim Şinasi ve Agah Efendi tarafından çıkarılan ilk Türk gazetesi
d) Tasvir- i Efkar (1862) : Bu gazeteyi Şinasi yalnız çıkarmış, yurt dışına çıkmak zorunda kalınca Namık Kemal’ e devretmiştir.
e) Hürriyet (1868 ): Namık Kemal ve Ziya PaşaLondra’da çıkarmıştır.Muhbir ( 1866 ), Basiret ( 1869 ), İbret (1871), Devir( 1872 ) Tanzimat dönemindeki gazetelerdir.
2. İlk Çeviri Roman: 1859da “Telemak” adlı e-seri, Yusuf Kâmil Paşa, Fenelon’dan çevirmiştir.
3. Edebiyatımızda ilk roman : Şemsettin Sami tarafından 1872′de yayımlanan “Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat,
İlk edebi roman : Namık Kemal tarafından 1876′da yazılan “İntibah“.
5. İlk realist romanlar: Samipaşazade Sezai tarafından 1889′da yazılan “Sergüzeşt.
İlk realist roman Recaizade Mahmut Ekrem tarafından 1896′da yazılan “Araba Sevdası“.
6. İlk köy romanı: Nabizade Nazım‘ın 1890′da yazdığı “Karabibik”
7. İlk yerli tiyatro eseri .’Şinasi‘nin 1860′ta yazdığı “Şair Evlenmesi‘
8. İlk öyküler (Hikayeler): a) Ahmet Mithat Efendi‘nin 1870 -1895 arasında yazdığı “Letâif-i Rivayet.”
b) Samipaşazade Sezai’nin 1892′de yazdığı “Küçük Şeyler”
9. Sahnelenen ilk tiyatro eseri: Namık Kemal’in, I.Meşrutiyet öncesi sahnelediği Vatan Yahut Silistre“.
b. İlk Eleştiri Yazısı: Namık Kemal’in 1866′da yazdığı “Edebiyatımız Hakkında Bazı Mülahazatı Şamil’dir.”adlı yazı
11. İlk eleştiri eseri: Namık Kemal’in 1855′te yazdığı “Tahrib-i Harabat”
12. İlk Mizah dergisi: Teodor Kasap tarafından 1869′da çıkarılan “Diyojen”
13. İlk dergi: Münif Paşa tarafından 1861′de çıkarılan “Mecmua-ı Fünun”
14. İlk şiir çevirileri:Şinasi tarafından 1859′da Racine ve Lamartine’den çevirilmiştir.
15. İlk makale: 1860′ta Şinasi tarafından “Mukaddime” adıyla, Tercüman-ı Ahval’de yazılmıştır.
16. İlk noktalama işaretleri: Şinasi tarafından 1859′da kullanıldı.
17. İlk antoloji: Ziya Paşanın 1874′te hazırladığı “Harabat” adlı bu eserde Divan şairlerinin şiirleri yer almıştırr almıştır.
18. İlk günlük: Direktör Ali Bey’in 1871′de yazdığı “Seyahat Jurnali”.
19. İlk köy şiiri: Muallim Naci‘nin ”Köylü
Kızların Şarkısı”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.