4. Anlatımın ve Anlatıcının Amacı
Hazırlık
Hikâyeye göre
aslanın ve kedilerin amacı nedir?
CEVAP:
Aslanın ve kedilerin amacı aynıdır: Karınlarını
doyurmak.
Amaçlarına neden ulaşamadıklarını tartışarak belirtiniz.
CEVAP:
Kediler, hiç çaba sarf
etmedikleri ve tembellik ettikleri için amaçlarına ulaşamıyorlar. Aslan ise
inancının gereği belki de kedilerin dualarının Allah tarafından kabul edilmesi
için onlara bir fırsat tanımak amacıyla oradan uzaklaşıyor.
“Su”
konusuyla ilgili bir bilimsel, bir günlük, bir de edebî yazı getiriniz.
CEVAP:
“SU” KONUSU İLE İLGİLİ BİLİMSEL METİN ÖRNEĞİ:
|
SUSUZ
HAYAT
“SU” KONUSU İLE İLGİLİ GÜNLÜK
ÖRNEĞİ:
|
“SU” KONUSU İLE İLGİLİ
EDEBÎ METİN ÖRNEĞİ:
|
Metin inceleme
1.
Biri bilgi verme
diğeri
mesaj verme amaçlı iki metin okudunuz. Her ikisinin de aynı ifadeye ve dili
kullanma biçimine sahip olduğunu söyleyebilir misiniz? Niçin?
CEVAP:
Her iki metnin de aynı ifadeye ve dili kullanma
biçimine sahip olduğunu söylememiz mümkün değildir. Çünkü ilk metin okuyucuya
bilgi vermek amacıyla kaleme alınmış öğretici bir metin, ikinci metin ise
mesajı okuyucuya olay kurgusu ile aktarmayı amaçlayan edebî bir metin
örneğidir.
2.
Her anlatımda
anlatıcı ile okuyucu veya dinleyici arasında bir ilişki vardır. Bu ilişki
anlatımın amacını oluşturur. Buna göre aşağıdaki özellikleri
metinlerden hareketle sınıflayınız. Daha sonra anlatımın amaçlarının ifadedeki
ve anlatımdaki rolünü tartışınız. Sonuçları sınıfta anlatınız.
Özellikler
|
1.metin
|
2.metin
|
Bilgi verilir.
|
X
|
|
Kişisel yorumlama yapılır.
|
X
|
|
Bilgiler sayısal verilerden faydalanılarak verilir.
|
X
|
|
Belli bir
mesaj ve ders vermek amaçlanır.
|
X
|
|
Somut ayrıntılar verilir.
|
X
|
|
Kişisel yorumlama yapılmaz.
|
X
|
|
Bilgiler
duyusal, izlenimsel öğelerle verilir.
|
X
|
CEVAP:
ANLATIMIN AMAÇLARININ İFADEDEKİ VE ANLATIMDAKİ
ROLÜ:
Sanatsal veya bilimsel bir
yazıda öncelikle niçin yazdığımızı, yani amacımızı belirlemeliyiz.
Amacımız yazımızda bir
haberi, bir bilgiyi okuyanlara iletme, onların sorularını cevaplama olabilir.
Kimi zaman amacımız edebiyat yapmak, sezdirmek, hislendirmek, okuyucuyu
etkilemektir. Kimi zaman da bizi yazmaya götüren amaç, onların davranışlarını
değiştirmektir. Kısacası yazma amacımızın yazma öncesinde belleğimizde
netleşmesi gerekir. Bunlar; bilgilendirme, öğretme, kanıları değiştirme ve
izlenim kazandırma olabilir.
• Edebi
metinde amaç sezdirmek, çağrıştırmak, hissettirmek, estetik duygusu uyandırmak,
bunların çerçevesinde düşündürmek ve bir güzellik ortaya koymak olduğundan
kullanılan ifadeler yan anlam ve mecaz anlam değeri olan ifadelerdir.
• Felsefi
ve bilimsel metinlerde amaç bilgi vermek, öğretmek, açıklamak, göstermek ve
yarar sağlamak olduğundan kullanılan ifadeler de bu amaca yöneliktir. Çünkü
alıcıyla iletişimin doğru ve etkili olabilmesi için bu yola başvurmak gerekir.
• Bilimsel
ve felsefi metinlerde dil, göndergesel ve anlamsal işlevde; edebi/sanatsal
metinlerde ise dil, sanatsal ve şiirsel
işlevde kullanılır.
• Yazıyı
hazırlayış amacıyla anlatım biçimleri arasında sıkı bir ilişki ve etkileşim
vardır.
Anlama ve
Yorumlama
1.etkinlik:
Aşağıdaki iletişim öğeleri ile açıklamaları eşleştiriniz.
Gönderici (Kaynak)
|
Başkası ile paylaşacak bir
düşünceye sahip olan kimsedir. Bu "birey, insan grubu ya da bir kurum"
olabilir.
|
Mesaj
(İleti)
|
Bir
iletişim sürecinde kaynak tarafından alıcıya
gönderilmek istenen haber ya da bilgidir.
|
Aracı (Kanal)
|
Mesajın alıcıya
iletilmesini sağlayan araç ve yöntemlerdir.
|
Alıcı
|
Kaynağın gönderdiği mesajı alan kişidir. Alıcı da kaynakta olduğu gibi
bir birey, bir insan grubu ya da bir kurum olabilir.
|
Geri
bildirim (Dönüt)
|
Kaynaktan
gelen mesaja alıcının gösterdiği tepkinin aynı yollarla kaynağa
geri ulaşmasıdır.
|
Ölçme ve Değerlendirme
A. Aşağıdaki boş bırakılan yerleri uygun
sözcüklerle tamamlayınız.
v
Bir iletişimde mesajı gönderene gönderici
denir.
v
Bir
iletişimde mesajı alana alıcı denir.
v
İletişimde mesajın ulaştığı yola kanal denir.
v
Alıcının mesajı değerlendirme
tarzına dönüt
denir.
v
Alıcı ile gönderici arasındaki
ilişkiye bağlam
denir.
B. Aşağıdaki
metinde iletişimin öğelerini bularak tabloya yazınız.
İletişim öğeleri
|
|
Gönderici
(kim, ne)
|
Şair
|
İleti
(neyi)
|
“Hasret” teması
|
Kanal
(nasıl, ne ile)
|
Şiir
|
Alıcı
|
Okuyucu
|
Demedi
Deme
Korkuyorum belki
yarın geç olur,
Geleceksen bir gün
önce gelsene.
Yaralıya yol
gözlemek güç olur,
Geleceksen bir
gün önce gelsene.
Kar yağar, çığ
düşer, yollar açılmaz,
Seller iner, derelerden
geçilmez.
Senet yoktur,
ömre vade biçilmez,
Geleceksen bir
gün önce gelsene.
Abdurrahim
KARAKOÇ
C. Aşağıdaki çoktan seçmeli sorulan cevaplayınız.
1. Aşağıdakilerden
hangisi iletişim tablosunda yer alarak anlatımın şekillenmesinde etkili olan
öğelerden biri değildir?
A)
İleti B) Alıcı C)
Gönderici
D) Kanal E) Bağlam
2. “Her anlatımda
anlatıcı ile dinleyici arasında bir ilişki vardır.”
Aşağıdakilerden
hangisi bu ilişkinin diğer adıdır?
A)
Anlatımın üslubu
B) Anlatımın amacı
C)
Anlatımın sonucu
D) Anlatımın kuralları
E) Anlatımın
nedeni
3. Aşağıdaki
yargılardan hangisi “sözsüz iletişim” le anlatmaya daha uygundur?
A)
Güvenlik mahkemelerine taraftarım.
B) Bu elbise sana
yakışmış.
C)
Doğu Anadolu'ya yatırım yapılmalıdır.
D) Sana çok kızdım.
E) Bu kitap oldukça
sürükleyiciymiş.
4. Aşağıdakilerden
hangisi bilimsel bir yazının amacı olamaz?
A)
Bir
bilgiyi iletmek
B)
Bir
bilgiyi açıklamak
C)
Bir
bilgiyi kanıtlamak
D) Bir bilgiyi tartışmak
E) Bir bilgiyi zihinde canlandırmak
5. Aşağıdakilerden
hangisi edebî bir yazının hedefi olamaz?
A)
Güzellik duygusu uyandırmak
B)
Okuma
zevki aşılamak
C)
Hayatı tanıtmak ve sevdirmek
D) Estetik
duygusunu geliştirmek
E) Sahip olduğumuz bilgileri tartışmak
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.