7. Anlatımın Oluşumu
Hazırlık
Dizelerinin sırası
karıştırılmış aşağıdaki şiiri ve cümlelerinin yeri karıştırılmış nesir
parçalarını anlamlı birer metin hâline getiriniz.
CEVAP:
Kimsesiz odanda kış geceleri,
İçin ürperdiği demler beni an!
De ki: Rüzgâr değil, odur haykıran!
De ki: Odur sarsan pencereleri,
v Evrende gördüğümüz, binlerce ışık yılı
yarıçapında dev galaksileri bile atomun oluşturduğunu biliyor musunuz?
v Biliyorsunuz da hiç düşündünüz mü?
v Düşündüğünüzde ve evreni
"tümevarım" metoduyla incelediğinizde en küçük parçaların en büyük
yapıları oluşturduğunu görürsünüz.
v İnsan da böyle değil midir?
v Gözümüzle göremediğimiz atomlar hücreleri,
hücreler dokuları, dokular organları, organlar sistemleri oluşturmaz mı?
v Peki dil için aynı şeyleri düşünebilir
miyiz?
Cümleler arasındaki bütünlüğü oluşturan öğeleri belirleyiniz.
CEVAP:
· Her cümlenin kendinden önceki cümleye dil
ve düşünce yönlerinden iyice bağlanması
· Önce verilen bilgilerle sonrakiler arasında
bir ilişki ve bir bütünlüğün olması
· Cümleler arasında doğal geçişlerin
kurulması
· Boşlukların bırakılmaması
· Bağdaşıklık kurallarına uyulması
· Bağlaşıklık kurallarına uyulması
|
Metin İnceleme
1.
İlk metinde dil bilgisi kurallarına ve sözcüklerin anlam
bağlantısına uyulmuş mudur? Metinden hareketle açıklayınız.
CEVAP:
Uyulmamıştır.
Çünkü metinde dilbilgisi kuralları adeta yok sayılmış, Türkçe ve yabancı
kelimeler uyumsuz bir şekilde bir arada kullanılmış, anlamsız kelimeler
kullanılmış, kelimelerin büyük bir çoğunluğu yanlış telaffuz edilmiş, cümlelerde
bağlaşıklık ve bağdaşıklık kurallarına uyulmamış, bağdaştırmalar yanlış ve
anlamsız yapılmış…
2.
İlk metinde ifade edilenler hâlin gereğine uygun mudur? Niçin?
CEVAP:
Uygun değildir.
Çünkü bir olay veya durum karşısında insanların tavır, düşünce ve hislerini
dile getirme tarzları her dilde bellidir.
Ancak bu metinde ifade edilenler, doğru ve güzel bir dile ait değildir.
Dolayısıyla metinde alışılmamış bağdaştırmalar bir hayli fazla yapılmıştır.
3. İlk
metindeki anlatım bozuklukları metni nasıl etkilemiştir? Tartışarak belirtiniz.
CEVAP:
Anlatım
bozuklukları metni elbette olumsuz etkilemiştir. Çünkü metni oluşturan söz ve söz
öbekleri arasındaki anlam ve mantık bağıntısına uyulmamış, metni
oluşturan söz öbekleri arasındaki dil bilgisiyle ilgili unsurlar göze ve kulağa
rahatsızlık verecek şekilde yanlış kullanılmıştır.
4.
İlk metindeki konuşmalar dilimize zarar vermekte midir?
Dilimizi korumanın, doğru ve güzel konuşmanın önemini düşünerek tartışınız.
Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
CEVAP:
İlk metindeki konuşmalar dilimize hem de çok zarar vermektedir.
5.
Yazar, ikinci metinde bağdaştırma ve bağlaşıklık kavramlarını
nasıl tanımlıyor? Örneklerle açıklayınız.
CEVAP:
Sözcüklerin yeni bir anlam
ifade etmek için bir araya gelerek oluşturduğu söz gruplarına bağdaştırma
denir. Bağdaştırmalar, yaygın olarak kullanılan sözcüklerle oluşturulabildiği
gibi birbiriyle anlamca pek uyuşmayan sözcüklerle de oluşturulabilir.
Bağdaştırma, sanatsal metinlerde çok sık rastlanan bir özelliktir. Örneğin; “şehrin
kalesi” ifadesi alışılmış bağdaştırma iken “aşkın kalesi” ifadesi alışılmamış
bağdaştırmadır.
Metni
oluşturan söz öbekleri arasındaki dil bilgisiyle ilgili unsurların göze ve
kulağa seslenmesine ise bağlaşıklık denir. Buna göre; adıllar, belirteçler, ön
adlar, tamlamalar, durum ekleri, fiil çatısı, cümle öğeleri ve vurgusu vb.
bağlaşıklık unsurlarıdır. Örneğin; dilbilgisiyle ilgili anlatım bozuklukları
bağlaşıklığa uymayan anlatım bozukluklarıdır.
6. İkinci
metinden hareketle bağdaştırmaların kaça ayrıldığını ve işlevlerini örnekler
vererek açıklayınız.
CEVAP:
Alışılmış ve alışılmamış olmak üzere iki
tür bağdaştırma vardır. Aşağıdaki tabloda bir şiir üzerinde alışılmış ve
alışılmamış bağdaştırma örnekleri görülmektedir:
SANA,
BANA, VATANIMA
VE
ÜLKEMİN İNSANLARINA DAİR
“Telgrafın tellerini kurşunlamalı…’’
Öyle değildi bu türkü bilirim Bir de içime -Her istasyonda duran sonra tekrar yürüyen- Bir posta katarı gibi simsiyah dumanlar dökerek Bazen gelmesi beklenen bazen ansızın çıkagelen Haberler bilirim mektuplar bilirim. Gamdan dağlar kurmalıyım Kayaları kelimeler olan Kırk ikindi saymalıyım Kırk gün hüzün boşaltan omuzlarıma saçlarıma Saçlarının akışını anar anmaz omuzlarından Baştan ayağa ıslanmalıyım Gam dağlarına çıkıp naralar atmalıyım.
…
Erdem BAYAZIT
|
ALIŞILMIŞ BAĞDAŞTIRMALAR
|
ALIŞILMAMIŞ BAĞDAŞTIRMALAR
|
· Telgrafın
telleri
· İstasyonda
duran, yürüyen
·
Simsiyah dumanlar dökerek
·
Gelmesi beklenen
·
Ansızın çıkagelen
·
Baştan ayağa ıslanmak
·
Dağlara çıkmak
·
Naralar atmak
|
·
Gamdan dağlar kurmak
·
Kayaları kelimeler olan
·
Omuzlarıma saçlarıma hüzün boşaltan
·
Saçlarının akışını anmak
·
Gam dağlarına çıkmak
|
Anlama ve
Yorumlama
1.etkinlik
Tabloda
verilen özellikleri, incelemedeki
metinlerden hareketle doğru - yanlış (D/Y) olarak değerlendiriniz.
CEVAP:
ÖZELLİKLER
|
1. Metin
|
2. Metin
|
Önce
verilen bilgilerle sonrakiler arasında bir ilişki, bir bütünlük var.
|
D
|
D
|
İfadeler
hâlin gereğine uygun kullanılmış.
|
D
|
D
|
Dil bilgisi kurallarına uymamaktan doğan anlatım bozuklukları var.
|
D
|
Y
|
Anlam
ilişkilerine dikkat etmemekten kaynaklanan bozukluklar var.
|
D
|
Y
|
Ses
akışını ve ahengi bozan unsurlar kullanılmamıştır.
|
Y
|
D
|
2.
etkinlik
Aşağıdaki metinlerde bağdaştırmaları ve dilin hangi
işlevlerde kullanıldığını sözlü olarak ifade ediniz.
CEVAP:
Şiirde
bulunan bağdaştırmalar şiir üzerinde renkli harflerle belirginleştirilmiştir.
Ayrıca bu metinde dil şiirsel (sanatsal) işlevde kullanılmıştır.
Çoban Çeşmesi
Derinden derine ırmaklar
ağlar. Uzaktan uzağa çoban çeşmesi...
Ey suyun sesinden anlayan bağlar,
Ne söyler şu dağa çoban çeşmesi...
Gönlünü Şirin'in aşkı
sarınca
Yol almış hayatın ufuklarınca,
O hızla dağları Ferhat yarınca Başlamış akmaya çoban çeşmesi...
Leylâ gelin oldu, Mecnun mezarda,
Bir susuz yolcu yok şimdi dağlarda,
Ateşten kızaran bir gül arar da.
Gezer bağdan bağa çoban çeşmesi,
Ne
şair yaş döker, ne âşık
ağlar,
Tarihe karıştı eski
sevdalar
Beyhude seslenir, beyhude çağlar
Bir sola, bir sağa çoban çeşmesi...
Faruk Nafiz ÇAMLIBEL
Mensur metin
Yapılan her şey sanat değildir. Yapılanın sanat eseri
olabilmesi için o şeyin mutlaka bir sanatçı tarafından yapılmış olması
gerekmez, ünlü bir sanatçı beyaz bir kâğıda rastgele resimler çizse ve boya dökse
ortaya çıkan, sanat eseri olamaz. Eser, yapandan dolayı müzeye konabilir veya
çok paraya satılabilir. Buna "kerameti kendinden" denir. Bunun tersi
de mümkün. Sanatla ilgisi olmayan biri, sanat kaygısı gütmeden bir şey yapsa
yapılan şey estetik değer taşıyorsa sanat eseri sayılır. Kısaca ister
eski ister yeni yapılmış olsun, kim tarafından ve nasıl yapılırsa yapılsın,
estetiği olan, izleyene haz veren, ilgi çeken her şey sanat eseridir.
Vedat ERKUL Şiirde
geçen ifadesiyle ırmakların ağlaması normal bir durum mudur? Günlük hayatta karşılaşılmayan
yani hâlin gereğine uymayan ifadeleri her iki metinden bulunuz.
CEVAP:
Irmakların
ağlaması normal bir durum değildir. Buna alışılmamış bağdaştırma denmektedir.
Günlük hayatta karşılaşılmayan yani hâlin gereğine uymayan ifadeler, metin
üzerinde renkli harflerle belirginleştirilmiştir.
Metinlerin temasını bulunuz.
CEVAP:
Birinci
metnin teması “ayrılık, hasret, gurbet”, ikinci metnin teması ise “estetik”tir.
3. etkinlik
Öğrendiğiniz bilgileri dikkate alarak aşağıdaki zihin
haritasında bulunan boşlukları doldurunuz.
CEVAP:
![]() |
4. etkinlik
Aşağıda dilde bağlaşıklığı ve bağdaşıklığı bozan bazı
unsurlar verilmiştir. Örnek cümlelerle "bağlaşıklık ve bağdaşıklık
kurallarını" eşleştiriniz.
CEVAP:
Yarışanlar
tanıdıktı ama tanımamış gibi davrandım.
|
Nesne eksikliği
|
Adamın
morali bozuldu bunun üzerine kürsüden indi.
|
Özne eksikliği
|
Bilgisayarlar
yeni ama kapasitesi fazla değildi.
|
Ek fiil eksikliği
|
Kimi
zaman bir ölüye ağıt kimi zaman bir yiğide
koşma bestelendi.
|
Yüklem eksikliği
|
Müşteriye hizmet kaliteli ve hızlı olması gerekir.
|
Ek eksikliği
|
Derse iyi çalışmalı testler de çözülmelidir. (not:
Bu cümledeki anlatım bozukluğu, kitapta -sehven- düzeltilerek yazılmış,
dolayısıyla da tashih hatası yapılmıştır.)
|
Çatı uyumsuzluğu
|
Sen ve ben ne iyi anlaşıyorum.
|
Özne-yüklem uyumsuzluğu
|
Yarışmalarda
kültürel ve sanat sorularını iyi cevaplarım.
|
Tamlama yanlışı
|
Kasanın
şifresini bana alçak sesle fısıldadı.
|
Gereksiz sözcük kullanılması
|
Burada ucuza buzdolabı tamir edilir.
|
Sözcüğün yanlış yerde
kullanılması
|
Erken yaşta
eğitim önemlidir. Bilindiği gibi ağaç yaşken düzelir.
|
Kalıplaşmış ifadelerin bozulması
|
Yarışmada
üçüncü olduğuna sevindim.
|
Anlam belirsizliği
|
Kesinlikle yarın gelebilir.
|
Anlamca çelişen sözcüklerin
kullanılması
|
Başarınızla bütün ülkeyi hatta şehrimizi ve bizi
sevindirdiniz.
|
Mantık hatası
|
Cümlelerin doğru şekillerini söyleyiniz.
CEVAP:
Yarışanlar
tanıdıktı ama onları
tanımamış gibi davrandım.
|
Adamın
morali bozuldu, bunun üzerine adam kürsüden indi.
|
Bilgisayarlar
yeni idi;
ama kapasitesi fazla değildi.
|
Kimi
zaman bir ölüye ağıt yakıldı, kimi zaman bir yiğide
koşma bestelendi.
|
Müşteriye hizmetin kaliteli ve hızlı olması gerekir.
|
Derse iyi çalışılmalı testler de çözülmelidir.
|
Sen ve ben ne iyi anlaşıyoruz.
|
Yarışmalarda
kültürel soruları
ve sanat sorularını iyi cevaplarım.
|
Kasanın
şifresini bana fısıldadı. (“alçak sesle” gereksiz)
|
Burada buzdolabı ucuza tamir edilir.
|
Erken yaşta
eğitim önemlidir. Bilindiği gibi ağaç yaşken eğilir. (“düzelir” yanlış)
|
Yarışmada
senin
üçüncü olduğuna sevindim. / Yarışmada
onun
üçüncü olduğuna sevindim.
|
Kesinlikle yarın gelecek. / Yarın
gelebilir.
|
Başarınızla şehrimizi ve bizi hatta bütün ülkeyi sevindirdiniz.
|
5. etkinlik
Aşağıdaki metinde bulunan "bağdaştırmaları"
gösteriniz.
CEVAP:
Bahar
geldi kirazım yine çiçek açtı. Şimdi dallar arasında görkemli bir
düğün sürüyor. Çiçeklerin
düğünü... Yüz binlerce ak ve cilalı çiçekleriyle güneşte ya da ay
ışığında, pırlantalara bezenmiş gibi pırıl pırıl ışıldayan bir mandalina ya da portakal
ağacını
gözünüzün önüne getirin. İşte o ağacın üzerinde yüz binlerce düğün
yapılmaktadır.
Kiraz çiçekleri / düğün yapıyor. Sabahlan kuşlar gelip şarkılar söylüyor dallar arasında.
Gece ay ışıkları altında göğün mavisine doğru dipdiri, bembeyaz çiçeklerden
bir buğu yükseliyor.
Ali ÇOLAK
6. etkinlik
Gruplara ayrılarak aşağıdaki metinleri inceleyiniz. Bütün cümlelerin bir
tema etrafında birleşmesi gerekirken bu birleşmeyi bozan cümleleri gösteriniz.
CEVAP:
I.
Bu
kitap, sanat yaşamımın değişik dönemlerinden
seçilmiş ürünlerden oluşuyor.
II.
Ağırlık, 1970'lerden önce yazdığım şiirlerde.
III.Son beş yılda dergilerde birçok
şiir yayımladım ancak bu şiirleri kitaba almadım.
IV. Anılarımda da belirttiğim gibi bunlar kendimle uzun bir
hesaplaşmadan sonra oluşan şiirler.
V. Dolayısıyla beni bütün yönlerimle okurlarıma tanıtacaktır.
I. Okuduğunuz bir eserin nitelikli olup olmadığını mı anlamak
istiyorsunuz?
II.
Bu, seçici
bir okurun yanıtlaması gereken ilk sorudur.
III.Onu birkaç ay sonra tekrar ele alın.
IV. Kötüyse okumaya değmez; iyi ise değişik bir tatla karşınıza
çıkar.
V. Size yepyeni
ufuklar açar.
7. etkinlik
Aşağıdaki metinde yazarın amacı nedir?
CEVAP:
Yazarın amacı; insan hayatında kaderin
önemli olduğunu ve insanların karşılaştıkları zorluk ve sıkıntıları
göğüsleyebileceğini okuyucuya anlatmaktır.
Bu amaç onu bağdaştırma yaparken "alışılmış" ve
"alışılmamış" tercihinde hangi bağdaştırma türüne yöneltmiştir?
CEVAP:
Metinde alışılmamış bağdaştırma örnekleri daha
fazla dikkat çekmektedir. Alışılmamış bağdaştırmalar, metin üzerinde renkli
harflerle belirginleştirilmiştir.
Akla
aykırı olduğu için inanıyorum." diyen
Latin şairinin herhalde bir bildiği vardı. Gerçekte çevremizde olup bitenlerin
kahir ekseriyeti önceden tahmin edilemeyen, hesaba geçirilemeyen, mantığa ve
düz muhakemeye aykırı şeylerdir. Muhabbetin şirazesi, nefretin endazesi, aşkın hendesesi
yoktur. İvazsız samimiyetin sıkletini çekecek terazi, huzurlu bir
"fakirhane"nin sıcaklığını ölçecek bir termometre, kahır ve mihnetli
geçirilmiş bir ömre sunulan fedakârlığın genişliğini tespit edecek bir mikâp
icat edilmemiştir. İnsanlar, hayatın önceden kestirilemeyen, hendese ve
matematiğe vurulamayan sürprizlerini yine hesaba ve endazeye sığmaz aykırılıklarla
göğüsleyebilirler. Bilinmeyen her şey gibi kader de hesap haricidir. Hayata
egemen olan rakamlar ve semboller değil kaderdir.
Ahmet Turan ALKAN
Ölçme ve Değerlendirme
A. Aşağıdaki boş bırakılan yerleri
uygun sözcüklerle doldurunuz.
v Bir metnin ve
metin parçasında dil öğelerinin dil bilgisi
kurallarına uyularak yan yana getirilmesine bağlaşıklık denir.
v
Bir
metnin ve metin parçasında dil öğelerinin ifade
ettikleri husus ve durumlar arasındaki anlam bağlantısına
bağdaştırma
denir.
v Bağdaştırma bağlaşıklık ve bağdaşıklık ile sağlanır.
v Dil birimlerini
birbirine bağlayan dil kurallarının birbirine
ifade ettikleri husus ve durumlar arasındaki anlam bağlantısı yazarın Türkçeyi doğru
kullanması ile ilgilidir.
v Bağdaştırma alışılmış ve alışılmamış olmak üzere ikiye ayrılır.
B. Aşağıdaki şemayı doldurunuz.
Doğru Bir
"Bağdaştırma" Yapmak İçin Gereken Kurallar
|
|
1
|
Bağlaşıklığa dikkat edilmesi
|
2
|
Bağdaşıklığa dikkat edilmesi
|
3
|
Birden fazla kelimenin bir
araya getirilmesi
|
4
|
Bir araya getirilen
kelimelerin anlamlı olması
|
5
|
Deyim, tamlama ya da
kalıplaşmış söz grubu oluşturulması
|
C. Aşağıdaki çoktan seçmeli sorulan cevaplayınız.
1. Aşağıdaki
cümlelerin hangisinde bağlaşıklıkla ilgili bir dil hatası vardır?
A)
Dün akşam Taksim meydanından gelen haber hepimizi üzdü.
B) Yirmi beş kişiden oluşan üniversitenin genç araştırmacılar topluluğu
çalışmalarına başladı.
C) Konuğumuzla yapacağımız
söyleşiyi canlı olarak yayınlıyoruz.
D) Tabelasız durak yerlerine tabela takılacak.
E) Kar yağışı aralıksız olarak sürüyor.
2. Aşağıdaki
cümlelerin hangisinde bağdaşıklık ve bağlaşıklıkla ilgili bir dil hatası yoktur?
A)
Hocam
beni ben de kendisini tanırım.
B) Uzun uğraşlar sonucu hurdaya dönen araçtan cesetler çıkarıldı.
C)
Görevlilerin mavi ceket ve kravat takması gerekiyor.
D)
Yolda
çok sayıda askeri ve polis aracı vardı.
E) Bırakın yemek yapmayı
patates bile soyamaz.
3. Aşağıdakilerden hangisi "bağdaşıklık"
kavramıyla ilgili değildir?
A) Gereksiz sözcük kullanılması
B) Sözcüğün yanlış yerde kullanılması
C) Tamlama yanlışlığı
D) Anlam belirsizliği
E) Sözcüğün
yanlış anlamda kullanılması
4. I. Bir metnin ve
metin parçasında dil
öğelerinin dil bilgisi kurallarına
uyularak yan yana getirilmesine "bağlaşıklık" denir.
II. Bir metnin ve
metin parçasında dil öğelerinin ifade
ettikleri husus ve durumlar arasındaki anlam bağlantısına "bağdaştırma"
denir.
III.Bağdaştırma, yalnızca gerçek anlamlı sözcüklerin kullanımıyla
oluşturulur.
IV.Bağdaştırma "bağlaşıklık" ve "bağdaşıklık" ile sağlanır.
V.
Dil
birimlerini birbirine bağlayan dil kurallarının birbirine
ifade ettikleri husus ve durumlar arasındaki anlam bağlantısı, konuşmacı ya da
yazarın Türkçeyi doğru kullanması ile ilgilidir.
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı
vardır?
A) I. B) II. C)III. D)
IV. E)V.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.