Coşku ve Heyecanı
Dile Getiren Metinler (Şiir)
Halk Şiiri
a. Anonim
Halk Şiiri (Mâni, Türkü)
Anonim sözcüğü size neyi
çağrıştıryor, tartışınız. Sonuçları aşağıdaki kavram haritasına yazınız.
a)
Yazarı belli
olmayan
b)
Sözlü gelenekle
oluşan
c)
Halkın ortak
malı olan ürünleri çağrıştırıyor.
d)Anonim halk şiiri hakkında bir
sunum hazırlayınız.
e) Bestelenmiş anonim şiirleri
bulunuz ve bunları sınıfa getiriniz.
3. Mâni ve türkü çeşitlerini araştırınız. Bulduğunuz
sonuçları maddeler hâlinde renkli
kartonlara yazarak sınıf panosuna asınız.
kartonlara yazarak sınıf panosuna asınız.
Mani
çeşitleri
-Düz
Mâni (Tam Mâni) : Yedişer
heceli dört dizeden oluşur. Uyakları cinassız mânilerdir.
Keten gömlek
giyemem
El sözüne
uyamam
Bir dilbere
kul oldum
Fakat adın
diyemem
Bağdan
atladım bağa
Elim değdi
yaprağa
Kız seni
sarmayınca
Girmem kara
toprağa
Gök güvercin
olayım
Gergefine
konayım
Avcı çıkıp
vurursa
Dizlerinde
öleyim
2-Kesik
mâni : Birinci dizesi 7 heceden az,
anlamlı ya da anlamsız bir sözcük grubu olan mâniler. Bu kesik dize sadece
kafiyeyi hazırlar. Eğer meydan ve kahvehanelerde söylenen ve ilk dizeleri
"aman aman" ünlemi ile doldurulan mânilerse bunlara İstanbul mânileri
denir.
Derde kerem
Dertliyim der
de Kerem
Koşmuşum gam
çiftini
Sürdükçe derd
ekerim
Dolaştım Şam
'ı Şark'ı
Bulmadım
derde kerem
Doğruldum
kapına geldim
Umarım derde
kerem
Derdim
ele .
Geç gönül
derdim ele
Girdim aşk
kalburuna
Gel gözüm
derdim, ele
Ben yürekten
yanarım
Söylemem
derdim ele
3-Cinaslı
mâni: Kesik mânilerde eğer kafiye cinaslı
ise bunlara cinaslı mâni denir.
Terziye kumaş
geldi
Düşünür ki ne
kese
Ölçtü biçti
baktı ki
Ne cep olur
ne kese
Hafif çamur
dayanmaz
Şu benim saç
malama
Sözünü doğru
söyle
Karşımda
saçmalama
4-Yedekli
mâni (Artık Mâni) : Düz mâninin
sonuna aynı kafiyede iki dize daha eklenerek söylenen mâniler. Cinaslı kafiye
kullanılmaz, birinci dizeleri anlamlıdır. Yedekli mâniye artık mâni de denir.
Derdim
var beller gibi
Söylemem
eller gibi
Kalbimin
hüzünü var
Yıkılmış
iller gibi
Gözlerimden
yaş akar
Boşanan
seller gibi
Düşeli garip
ile
Aşk ile
düştüm dile
Dediler yazık
sana
Yar seni
bilmez bile
Düşürmesin
kimseyi
Mevla böyle
müşkile
İlkbahara
yaz derler
Şirin
söze naz derler
Kime
derdim söylesem
Bu
dert sana az derler
Kendin
ettin kendine
Yana
yana gez derler
5-Deyiş:
İki kişinin karşılıklı söylediği mânilerdir.
Soru yanıt şeklinde düzenlenir. Bir başka kişinin ağzındanmış gibi aktarıldığı
şekilleri de vardır.
Karşıya
kaban derler
Ökçeye
taban derler
Kız
hatırın kalmasın
Nişanlın
çoban derler
Karşı
kabansız olmaz
Ökçe tabansız
olmaz
Niye hatırım
kalsın
Sürü çobansız
olmaz
Altınım
alma beni
Dillere
salma beni
Götür
sarrafa göster
Kalp
isem alma beni
Altınım aldım
seni
Dillere
saldım seni
Sarraf seni neylesin
Beğendim
aldım seni
6-Karşı-Beri
Mâni: Konu bütünlüğü içinde ya bir kişi
ya da karşılıklı iki kişi tarafından söylenen mânilerdir.
Erkek:
Gökte yıldız
bir sıra
Sarılmış mor
mintana
Benim gibi
kul gerek
Senin gibi
sultana
Kız:
Gökte yıldız
bir sıra
Sırma ördüm
mutana
Senin gibi er
lâzım
Benim gibi
sultana
Erkek:
İçerden içe
kapı
İçerde pekmez
küpü
Senin
sevdiğin katran
Benimki altın topu
Kız:
İçerden
içe eşik
İçerde
küflü kaşık
Senin
yavuklunun da
Bacakları
dolaşık
Türkü
çeşitleri
1.Ezgilerine Göre Türküler
a)Usulsüzler: Uzun havalardır.
Divan, koşma, hoyrat gibi çeşitlere ayrılır.
b)Usullüler: Oyun havalarıdır. Bu türe Konya’da oturak, Urfa’da kırık denilir.
b)Usullüler: Oyun havalarıdır. Bu türe Konya’da oturak, Urfa’da kırık denilir.
2.Konularına Göre Türküler: Ninniler ve çocuk türküleri, tabiat üzerine
türküler, aşk türküleri, kahramanlık türküleri, askerlik türküleri, tören
türküleri, iş türküleri, eşkıya türküleri, acıklı olaylarla ilgili türküler,
güldürücü türküler, karşılıklı söylenen türküler, oyun türküleri, ağıtlar.
3.Yapılarına Göre Türküler:
a) Mâni kıt’alarından kurulu türküler: Birbirleriyle ilgili konularda söylenmiş mânilerin sıralanarak
ezgiyle okunmasından meydana gelir.
b) Dörtlüklerle Kurulu türküler.
4. Anonim halk şiirlerinin bize nasıl ulaştığı hakkında
araştırma yapınız.
Halk
edebiyatı ürünlerinin manzum olanlarının anonim olanlarına halk şiiri, yazarı
bilinenlerine âşık şiiri, dini ve tasavvufî olanlarına da tekke şiiri denir.
Halk şiirinin İslâmiyet öncesi dönemlerde uzun bir geçmişi vardır. Kamlar,
baksılar, ozanlar dönemine ait ürünler yazıya geçmediğinden kaybolup gitmiştir.
Halk şiiri,
halkın içinde yetişmiş kişilerin ya da adları bilinmeyen halk sanatçılarının
hece ölçüsüyle ve özel biçimlerde ortaya kovdukları manzum ürünleri kapsar.
Halk şiiri
alanındaki ilk ürünlerimiz Orta Asya'da yaşayan, devlet kuran Türk kavimlerinin
edebiyatlarını kapsamaktadır. Bunlar Sakalar, Hunlar, Göktürkler, Uygurlar vb.
dir. Bu dönem şiiri hakkındaki bilgilerimiz ise son derece sınırlı olup bunları
Çin ve İran kaynaklarından, Moğol tarihlerinden, Divanü Lügati't Türk'ten
çıkarabilmekteyiz.
Sözlü
geleneğe dayanması ve Türk dili kadar eski olması nedeniyle halk şiirine bir
başlangıç gösterilememektedir. İslâmiyet öncesi Türk halk şiirine ait ürünlerin
büyük bir bölümü elimizde bulunmamasına rağmen gelenek kesintisiz olarak
günümüze kadar sürüp gelmiştir.
Anonim Halk
Şiiri, yazarı genel olarak bilinmeyen, zamanla halkın ortak ürünü hâline gelmiş
edebî eserlerdir. Bunlar; mâni, türkü, ninni, tekerleme, ağıt gibi eserlerdir.
Bu anonim ürünler anonim halk şiirini meydana getirirler.
Anonim halk
şiiri, ağızdan ağıza geçerek yayılır. Bu yayılma sırasında, halkın hayal gücü
ve estetik anlayışıyla, zaman ve çevre tesiriyle şiir âdeta yeniden biçimlenir.
Böylece ilk söyleyenleri tamamen unutulur ve halkın ortak ürünü hâline gelir.
Anonim Türk
şiirinde ölçü olarak hece ölçüsü kullanılmıştır. Nazım birimi genellikle
dörtlüktür. Dörtlük esasının bozulmasıyla meydana getirilmiş başka nazım
şekilleri de bulunmaktadır. Bu ürünlerin en önemli yanı yabancı etkilerlerden
uzak olmalarıdır. Anonim Türk şiirinde mâni ve türkü en yaygın nazım
şekilleridir.
İnceleme
1. Metin
1. Mâni
Elmayı bütün dildim, Çamura düştü sildim. Ben yârimin
kıymetin Gittikten sonra bildim
2. Mâni
Bahçelerde saz olur Gül açılır
yaz olur Ben yârime gül demem Gülün ömrü az olur
3. Mâni
Adam aman kuzusu Çay kuru
çeşme kuru Nerden içsin kuzu su Beni yakıp bitiren Bir ananın kuzusu
4. Mâni
Ağlarım çağlar gibi Derdim var dağlar gibi Ciğerden
yareliyim Gülerim sağlar gibi Her gelen bir gül ister Sahipsiz bağlar gibi
5. Mâni
Erkek - Köşe bucak avundum ' Ne
yanasun ne yana
Anan her şeye razi Duyur oni bubana
Kız - Yaylanun çumenin
Yazi yazarun yazi Gelme uşak
payuma Bubam olmayu razi
6. Mâni
Budala
Bülbül konar bu dala Ne kadar aklım olsa Yine derler budala
1. Etkinlik
Okuduğunuz
mânilerin temasını, birim değerini ve ahenk ögelerini bularak aşağıya yazınız.
1.MANİ
|
TEMA
|
BİRİM DEĞERİ
|
ÖLÇÜ
|
KAFİYE-REDİF
|
SES-SÖYLEYİŞ
|
özlem
|
Tek dörtlük
|
Yedili hece ölçüsü
|
“dim”ler redif “il”ler tam kafiye
|
Sade bir dille yedili hece ölçüsüyle ve dörtlükle
söylenmiştir.
|
2.MANİ
|
TEMA
|
BİRİM DEĞERİ
|
ÖLÇÜ
|
KAFİYE-REDİF
|
SES-SÖYLEYİŞ
|
Aşk
|
Tek dörtlük
|
Yedili hece ölçüsü
|
“olur”lar redif “az”lar tam kafiye
|
Sade bir dille yedili hece ölçüsüyle ve dörtlükle söylenmiştir.
|
3.MANİ
|
TEMA
|
BİRİM DEĞERİ
|
ÖLÇÜ
|
KAFİYE-REDİF
|
SES-SÖYLEYİŞ
|
Aşk
|
Tek bent
|
Yedili hece ölçüsü
|
“kuzusu” kelimeleriyle cinaslı kafiye yapılmıştır.
|
Sade bir dille yedili hece ölçüsüyle ve beşlikle söylenmiştir.
|
4.MANİ
|
TEMA
|
BİRİM DEĞERİ
|
ÖLÇÜ
|
KAFİYE-REDİF
|
SES-SÖYLEYİŞ
|
Çaresizlik
|
Tek bent
|
Yedili hece ölçüsü
|
“lar gibi”ler redif “ağ”lar tam kafiye
|
Sade bir dille yedili hece ölçüsüyle ve bentle söylenmiştir.
|
5.MANİ
|
TEMA
|
BİRİM DEĞERİ
|
ÖLÇÜ
|
KAFİYE-REDİF
|
SES-SÖYLEYİŞ
|
Aşk
|
2 dörtlük
|
Yedili hece ölçüsü
|
“ana”lar zengin kafiye
“azi”lar zengin kafiye
|
Sade bir dille yedili hece ölçüsüyle ve dörtlüklerle söylenmiştir.
|
6.MANİ
|
TEMA
|
BİRİM DEĞERİ
|
ÖLÇÜ
|
KAFİYE-REDİF
|
SES-SÖYLEYİŞ
|
Çaresizlik
|
Tek dörtlük
|
Yedili hece ölçüsü
|
“budala” kelimeleriyle cinaslı kafiye yapılmıştır.
|
Sade bir dille yedili hece ölçüsüyle ve dörtlükle söylenmiştir.
|
2. Etkinlik
İki gruba ayrılınız. Birinci
grup mânilerdeki birim-anlam, ikinci grup birim-ses ilişkisini belirlesin.
Sonuçları maddeler hâlinde tahtaya yazınız.
3. Etkinlik
Mânilerin dil özelliklerini belirleyerek aşağıdaki bölüme yazınız.
Manilerde
sade ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır. Bu tür halk edebiyatı türü olduğu ve
halkın ortak malı kabul edildiği için dilde halkın kullandığı dildir.
4. Etkinlik
a. Sizce bu metinler niçin anonim adını almaktadır?
Araştırmalarınızdan faydalanarak
açıklayınız.
açıklayınız.
Bu metinlerin şairleri belli
olmadığı için anonimdir.
b. Araştırmalarınızdan faydalanarak anonim eserlerin bize
nasıl ulaştığını belirtiniz.
Anonim eserler günümüze kadar sözlü gelenekle ağızdan ağza nesilden
nesile aktarılmıştır. Bazıları ise halk şairlerinin şiirlerinin toplandığı
cönkler sayesinde günümüze kadar ulaşmıştır.
c. Anonim metinlerin tarihî kaynağını açıklayınız.
Anonim
metinlerin tarihi kaynağı halkın kendisi ve cönklerdir.
çok güzel elinize sağlık :)
YanıtlaSilellerinize sağlk saolun:):)
YanıtlaSilsüper ya :)
YanıtlaSilÇok sağoluuuuuuuuuuuuuuuun :)
YanıtlaSilTşkkür Ederiz !
YanıtlaSiliste siz bole veririseniz kimse calısmaz ve bizde geri kalırız
YanıtlaSilçok teşekkür ederiz ama lütfen biraz daha kısa olursa çok daha seviniz
YanıtlaSilmart 22de yazmış kişi kendi adına konuşsun madem geri kalıyorsa almasın bizi de zor durumda bırakmasın
YanıtlaSilbizim öğretmenimiz konuyu anlatmadan önce ödev olarak anlatacağı konuyu veriyor. bu nedenle bu tür sayfalar işimize yarıyor. teşekkür ederim :)
YanıtlaSilÇok teşekkürler yapan arkadaşlara :)
YanıtlaSilemeğinize teşekkürler çok iyi olmuş :)))
YanıtlaSil