Destansı (Epik) Anlatım - Fiil (Eylem)
Metin İnceleme
7.Destansı
anlatımda hangi edebî türlerden yararlanılabileceğini açıklayınız.
CEVAP:
Şiir, destan roman, hikâye, tiyatro,
destansı anlatımın kullanıldığı türlerdir.
8.Metinlerin ortak özellikleri nelerdir? Açıklayınız.
CEVAP:
Destansı anlatımla oluşturulmuş
metinlerin ortak özellikleri:
Ø Olağanüstü olaylar ve kişiler anlatılır.
Ø Destan türünün yiğitçe havası vardır.
Ø Yapıp etmeler yani fiiller ön plandadır.
Ø Tarihi konular ve kahramanlıklar işlenir.
Ø Etkileyici bir özellik taşır.
Ø Sürekli hareket vardır.
Ø Kelimeler mecaz ve yan anlamlarda kullanılabilirler.
Ø Anlatımda abartıya yer verilebilir.
Ø Sanatlı bir dil kullanılır.
9.
Bu şiirdeki altı çizili kelimelerin ortak özelliği
nedir?
CEVAP:
İş, oluş,
hareket bildiren kelimeler olması.
10. Bu kelimeleri
metinden çıkardığımızda metnin anlamında
bozulma olur mu?Niçin?
CEVAP:
Bozulma olur; çünkü fiiller anlamlı
kelimelerdir.
11. Bu kelimelere ne
ad verildiğini ve kelimelerin metindeki
işlevini belirtiniz.
CEVAP:
Bu kelimelere “fiil (eylem)” denir.
12. “Kınalı Ali ve Oğuz Kağan Destanı” adlı metinlerde fiilleri
bularak bunların kullanılma nedenlerini tartışınız. Sonuçları defterinize
yazınız.
CEVAP:
1.Metindeki filler
|
2.Metindeki filler
|
Sohbet ediyor, soruyordu, takıldı, çağırdı, sordu,
dedi, geçti, yanıtladı, yanıt verdi, kına yaktı, bilmiyorum, üstelemedi,
gidebilirsin, oldu, kalmıyorlar, takılıyorlar; yapıyorlardı, kazandı, yardım
istedi, istiyorum, yazamıyorum, yardım eder, geldi, söyle, yazalım dediler,
söylüyor, yazıyor, denetliyorlardı, başlıyordu, öperim, merak etmeyin, devam
ediyor, soruyor, bilesiniz, ilerleyemeyecektir, dalga geçtiler, bitiriyordu,
durdu, ekleyeceğim, yazdırdı, gelecek, yakma, öperim, şiddetleniyordu,
başlamışlardı şehit oluyorlardı, yeterli olmuyor, azalıyordu, yerinde
duramıyordu, gelmişlerdi, dua ediyordu, gittiler, istediler, direnemedi,
kaldı, gidiyorlardı, dönmedi, şehit olmuştu, geldi, aldı, başladı,
sergilenmektedir, yanıt veriyordu, öperim, selam ederim, devam ediyordu,
sattık, gönderiyoruz, veriyoruz, sürüyorum, yorulmuyorum, merak etmeyin,
düşünmeyin, bırakıyordu, yazılmıştı, diyordu, dalga geçtiler, yakma,
demişsin, yaktım, söyle, dalga geçmesinler, yakarlar.
|
Parladı, emdi, emmedi, istedi, başladı, büyüdü, yürüdü, oynadı, güder,
biner, avlardı, oldu, yerdi, ezmişti, istedi,
çıktı, gitti, ele geçirdi, bağladı, gitti,
sabah oldu, geldi, gördü, almış, tuttu, bağladı, gitti, durdu, vurdu,
öldürdü, kesti, aldı, gitti, gördü, yemektedir, dedi, yedi, ziyafet verdi,
danıştı, geldi, yaptırdı, yediler, içtiler, buyruk verdi,
oldum, olsun, yürüsün, yolladı, gönderdi, yazılmıştı, olsam,
gerektir, dilerim, dost edinirim, baş eğmezse, baş eğerse, gazaba gelirim,
çıkarır, astırır, yok ettiririm.
|
1.etkinlik
Yansıttıkları anlam bakımından fiilleri; "atmak" kılış
fiili, "koşmak" durum fiili, "sararmak" oluş fiili gibi
çeşitli şekillerde sınıflandırmak mümkündür. Aşağıdaki tabloya göre
bildirdikleri anlamı göz önüne alarak metinde geçen filleri sınıflandırınız.
CEVAP:
FİİL
|
KILIŞ
(Nesne alır.)
|
DURUM
(Nesne almaz.)
|
OLUŞ
(Zamanla olma
anlamı taşır)
|
çıktık
|
|
+
|
|
kapladı
|
+
|
|
|
başladı
|
|
+
|
|
uyukluyordum
|
|
+
|
|
duruyor
|
|
+
|
|
bıraksa
|
+
|
|
|
Anlama
ve Yorumlama
2.etkinlik
Aşağıdaki tabloda verilen konuları, destansı anlatıma uygun
olup olmaması bakımından inceleyiniz. Uygun olanları ve olmayanları nedenleriyle
konuların karşılarına yazınız.
CEVAP:
Vatan
ve bayrak sevgisi
|
Uygundur.
Çünkü kahramanlık konusudur ve yiğitçe bir söyleyişle dile
getirilir.
|
İlahi
aşk
|
Uygun
değildir. Çünkü lirik anlatım konusudur ve okurun duygularına seslenir.
|
Sevgiliye
duyulan özlem
|
Uygun
değildir. Çünkü lirik anlatım konusudur ve okurun duygularına seslenir.
|
Ayrılık
acısı
|
Uygun
değildir. Çünkü lirik anlatım konusudur ve okurun duygularına seslenir.
|
Anne-baba
sevgisi
|
Uygun
değildir. Çünkü lirik anlatım konusudur ve okurun duygularına seslenir.
|
Hükmetme
duygusu
|
Uygun
değildir. Çünkü lirik anlatım konusudur ve okurun duygularına seslenir.
|
Bir
insanın kahramanlığı
|
Uygundur.
Çünkü kahramanlık konusudur ve yiğitçe bir söyleyişle dile
getirilir.
|
Savaş
veya göç
|
Uygundur.
Çünkü kahramanlık konusudur ve yiğitçe bir söyleyişle dile
getirilir.
|
Bağımsızlık
mücadelesi
|
Uygundur.
Çünkü kahramanlık konusudur ve yiğitçe bir söyleyişle dile
getirilir.
|
Tabloda verilen
altı çizili fiillerin kipini ve şahsını
yazınız.
CEVAP:
Metin
|
İş
|
Anlatış
|
Ait olabileceği zaman
|
Kişi
|
Dost dost diye nicesine sarıldım
Benim sadık yârim kara topraktır
|
önce
|
sonra
|
geçmiş
|
Ben
|
Gözlerinden akan ne
Ağlıyor musun anne?
|
aynı
|
aynı
|
şimdiki
|
sen
|
Bu dekor dakika dakika değişecek
Ben hep ağlayacağım
|
sonra
|
önce
|
gelecek
|
o
ben
|
Bir senede dört mevsim var
Hep birbirini kovalar
|
daim
|
daim
|
geniş
|
o
|
Beklenen kar sonunda yağmış
Küçük çocuk umutlanmış.
|
önce
|
sonra
|
geçmiş
|
o
|
4.
etkinlik
Aşağıda verilen bilgilere göre örnek cümlelerdeki boşlukları
doldurunuz.
A. Geçmiş Zaman:
İş önce, anlatılış sonradır, di' li ve miş'li geçmiş zaman diye ikiye ayrılır.
Örnek: Dışarıda kavga olmuş.
Arkadaşım beni aradı.
-mis eki farklı anlamlar da katar:
Uyuyup
kalmış.
(farkında olmadan yapma)
A! Bak kar yağmış. (şaşırma)
B. Şimdiki Zaman: İş ve anlatılış aynı andadır, yor
ekini alır.
Örnek: Babam gelmiş.
-makta,
-mekte eki -yor eki ile aynı
görevdedir.
Örnek: Babam gelmekte.
Örnek: Babam gelmekte.
C. Gelecek Zaman: Anlatım önce, iş sonradır. Eki -acak. -ecek'tir.
Örnek: Kitabı okuyacak.
Odunları kıracak.
D. Geniş Zaman:
Her üç zamanı da kapsar. İş ve anlatılış daimdir. Eki -r. -ar. -er. -ir.
-ir'dir.
Örnek: Sabahlan hep koşar.
Şahıs (Kişi) :
Bir fiilin bildirdiği işi, hareketi ya da oluşu yapan varlığa fiilin kişisi
denir. Fiillerin kişileri canlı ya da cansız varlıklardan oluşabilir.
Bu kişiler tekil ve çoğul olmak üzere altı biçimde kullanılır. Buna
göre aşağıdaki tabloda bulunan boşlukları doldurunuz.
CEVAP:
|
I. tip şahıs eki
|
II. tip şahıs eki
|
1.tekil kişi
|
oku-du-m
|
oku-yor-um
|
1.çoğul
kişi
|
oku-du-k
|
oku-yor-uz
|
2.tekil
kişi
|
oku-du-n
|
oku-yor-sun
|
2.çoğul
kişi
|
oku-du-nuz
|
oku-yor-sunuz
|
3.tekil
kişi
|
oku-du
|
oku-yor
|
3.çoğul
kişi
|
oku-du-lar
|
oku-yor-lar
|
5.
etkinlik
Tablodaki cümlelerin fiillerini bulup bunların taşıdığı anlamı
fiillerin karşısına yazınız.
CEVAP:
Metin
|
Anlam
|
Gelin
haydi kardeşler .
Tutuşalım el ele
|
İstek
|
Açsam
rüzgâra yelkenimi
Dolaşsam
deniz deniz
|
Dilek
|
Bir
yabancı dil bilmek isteyen, o dille fazla ilgilenmelidir.
|
Gereklilik
|
Korkma,
sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
|
Emir
|
6.
etkinlik
Kiplerin
kendi anlamının dışında kullanılmasına zaman
(anlam) kayması denir. Tablodaki cümlelerde kullanılan fiiller ait oldukları
kiplerin anlamını taşımamaktadır. Bu
bilgiden hareketle fiillerin hangi kipe ait olduklarını aşağıdaki boş bırakılan
yerlere yazınız.
CEVAP:
Cümle
|
Ait Olduğu Kip
|
Taşıdığı Anlam
|
Yarın başbakan
şehre geliyor.
|
Şimdiki
zaman
|
Gelecek
zaman
|
1973'te Ankara'da
doğuyor.
|
Şimdiki zaman
|
Geçmiş zaman
|
Her sabah spor
yapıyor.
|
Şimdiki zaman
|
Geniş zaman
|
Atatürk
1919'da Samsun'a çıkar.
|
Geniş zaman
|
Geçmiş zaman
|
Şu cami
Selçuklulardan kalmış olacak.
|
Gelecek zaman
|
Gereklilik kipi
|
Ne olur beni
affet!
|
Emir kipi
|
İstek kipi
|
7.
etkinlik
Yukarıdaki metinden yola çıkarak tabloyu doldurunuz.
CEVAP:
|
Öznesi
belli (etken)
|
Öznesi belli
değil (edilgen)
|
Nesne almış (geçişli)
|
Nesne almamış (geçişsiz)
|
aldı
|
+
|
|
+
|
|
gönderdi
|
+
|
|
+
|
|
geldi
|
+
|
|
|
+
|
dediler
|
+
|
|
+
|
|
sevindi
|
+
|
|
|
+
|
çalındı
|
|
+
|
|
+
|
öttürüldü
|
|
+
|
|
+
|
dikildi
|
|
+
|
|
+
|
kesildi
|
|
+
|
|
+
|
karşıladı
|
+
|
|
+
|
|
indi
|
+
|
|
|
+
|
görüştü
|
+
|
|
|
+
|
eğlendiler
|
+
|
|
|
+
|
eriştiler
|
+
|
|
|
+
|
Verilen bu
bilgiler ışığında metindeki (Antepli Şahin) fiilleri
sınıflayınız.
CEVAP:
Fiiller
|
Öznesine göre
|
Nesnesine göre
|
Dövüşeceğim
|
İşteş
|
Geçişsiz
|
Çağıracağım
|
Etken
|
Geçişli
|
Yaşarız
|
Etken
|
Geçişsiz
|
Dövüşür
|
İşteş
|
Geçişsiz
|
Dalgalanır
|
Dönüşlü
|
Geçişsiz
|
Düşmesin
|
Etken
|
Geçişsiz
|
Kirlenmesin
|
Dönüşlü
|
Geçişsiz
|
Alacaksa
|
Etken
|
Geçişli
|
Alsın
|
Etken
|
Geçişli
|
Gitmez
|
Etken
|
Geçişsiz
|
Çıkmış
|
Etken
|
Geçişsiz
|
Yazacağız
|
Etken
|
Geçişli
|
Çıktı
|
Etken
|
Geçişsiz
|
Çektim
|
Etken
|
Geçişli
|
Vurdum
|
Etken
|
Geçişli
|
Söylenir
|
Edilen
|
Geçişsiz
|
8.
etkinlik
Edilgen
ve dönüşlü fiillerde "-I" ya da "-n" eki kullanılır.
Ancak edilgen fiillerde işi yapan belli değildir: dönüşlü fiillerde ise işi
yapan ve işten etkilenen aynı varlıktır. Buna göre aşağıdaki tabloda verilen
cümlelerin yüklemlerini inceleyiniz ve özne-yüklem ilişkisine göre çatılarını
yazınız.
CEVAP:
1
|
Elbiselerimiz pırıl pırıl yıkandı.
|
Edilgen
|
2
|
Dün gördüğümüz mobilyalar satılmış.
|
Edilgen
|
3
|
Dayanılmaz artık bu ayrılık acısına.
|
Edilgen
|
4
|
Okulumuzda yarın kitap fuarı açılacak.
|
Edilgen
|
5
|
İstediği elbiseyi alamayınca çok üzüldü.
|
Dönüşlü
|
9.
etkinlik
Geçişli fiil --->
Geçişli fiil = Ettirgen fiil
Geçişli
fiiller "-t, -r, -tır (-tır,-tir,-tur,-tür,-dır,-dir,-dur,-dür)"
eklerinden birini alıp geçişlilik derecesini artırarak ettirgen çatılı olurlar.
Siz
de aşağıdaki geçişli fiillere bu ekleri getirerek cümlede kullanınız.
CEVAP:
Geçişli
fiil
|
-t,
-r, -tır
|
Cümle
|
Çöz-
|
Çöz-dür-
|
Sınavda çıkan soruları öğrencilere
çözdürdü.
|
Al-
|
Al-dır-
|
Danışmadaki paketi aldırdı.
|
At-
|
At-tır-
|
Çöpleri kovaya attırdı.
|
Sor-
|
Sor-dur-
|
Maçın sonucunu arkadaşına sordurdu.
|
10.
etkinlik
Geçişsiz fiil ---> Geçişli fiil= Oldurgan fiil
Geçişsiz fiiller u-t, -r. -tır
(-tır,-tir,-tur,-tür,-dır,-dir,-dur,-dür" eklerinden birini alıp geçişli
hâle gelerek
oldurgan çatılı olurlar. Siz de aşağıdaki geçişsiz fiillere bu
ekleri getirerek cümlede kullanınız.
CEVAP:
Geçişsiz fiil
|
Oldurgan fiil
|
Cümle
|
Uyu-
|
Uyu-t-
|
Bebeğini
ninnilerle uyuttu.
|
Kaç-
|
Kaç-ır-
|
Otobüsü
son anda kaçırdı.
|
Yürü-
|
Yürü-t-
|
Kaşla
göz arasında adamın parasını yürüttü.
|
Ağla-
|
Ağla-t-
|
Bir
oyuncak için kardeşini ağlattı.
|
11.
etkinlik
Bir fiilin işteş olması için en az iki varlık ile gerçekleştirilebilir
bir iş olması gereklidir. Aynı zamanda işteş fiiller "-ş" ekini de alırlar.
Aşağıdaki cümlelerde, -ş ekini almadığı hâlde işteş anlam
taşıyan fiilleri bulunuz.
CEVAP:
İki ordu akşama
kadar savaştı.
Onunla
yıllardır görüşmemiştim.
İki güreşçi biraz sonra güreşecek.
Benzer örnekler veriniz ve cümlede kullanılma
nedenlerini açıklayınız.
CEVAP:
“Barış-”
ve “yarış-” fiilleri de bu özelikleri taşır. Çünkü bu fiillerde işin birden
fazla kişi tarafından “karşılıklı” yapılma anlamı vardır.
12.
etkinlik
Aşağıdaki fiilleri çatılarına göre dönüşlü olacak şekilde
cümle içerisinde kullanınız.
CEVAP:
Bakın- : Çocuk, şaşkın şaşkın etrafına bakınıyor.
Taran- : Küçük kız, aynanın
karşısında saatlerce tarandı.
Sevin- : Annem bu habere çok
sevinecek.
Üzül- : Takımımızın kupadan
elenmesine çok üzüldüm.
Bunların cümlede kullanılma nedenlerini açıklayınız.
CEVAP:
İşi yapanın yaptığı işi kendi üzerinde (kendi kendine) yaptığı
anlamını bildirmek için... Yani işi yapan ile işten etkilenenin aynı varlık
olduğunu belirtmek için…
13.
etkinlik
Aşağıdaki tabloda bulunan fiilleri çatılarına göre hem etken
hem edilgen hem de dönüşlü olacak şekilde cümle içerisinde kullanınız.
CEVAP:
süsle-
|
|
Etken
|
Okulun bahçesini süsledik.
|
Edilgen
|
Okulumuz süslendi.
|
Dönüşlü
|
Kardeşim aynanın karşısında süslendi.
|
bak-
|
|
Etken
|
Çocuk, soruların cevaplarına baktı.
|
Edilgen
|
Soruların cevaplarına bakıldı.
|
Dönüşlü
|
Çocuk meraklı
gözlerle etrafına bakındı.
|
14.
etkinlik
Yapım eki almamış olan (kök hâlindeki) fiiller basit fiildir;
yapım eki almış olan (gövde hâlindeki) fiiller ise türemiş fiildir. Buna
göre aşağıdaki fiilleri hem basit hem türemiş olarak cümle içerisinde
kullanınız.
CEVAP:
Yaz- Basit :
Soruların
cevaplarını defterine yazdı.
Türemiş : Soruların cevapları deftere yazıldı.
Oku- Basit :
Bu gece 100
sayfa kitap okudum.
Türemiş : Az önce öğle ezanı okundu.
Uç- Basit :
Kardeşim beni
görünce havalara uçtu.
Türemiş : Kuşlar havada uçuşuyor.
Kır- Basit :
Böyle konuşmakla
beni kırıyorsun.
Türemiş : Beni aramadığın için sana kırıldım.
Ölçme ve Değerlendirme
A. Aşağıdaki boş bırakılan yerleri uygun sözcüklerle doldurunuz.
vİçerisinde
bir kip anlamı taşıyan fiillere basit zamanlı fiiller denir.
v İçerisinde birden fazla kip anlamı taşıyan fiillere birleşik
zamanlı fiiller denir.
vDilimizde bir kip kendi anlamı dışında kullanılıyorsa o
fiilde anlam
(zaman) kayması vardır.
B. Aşağıdaki kavram haritasını doldurunuz.
C. Aşağıdaki destan ve millet isimlerini eşleştiriniz.
Oğuz Kağan : TÜRK
Şinto : HUN
Şehname : İRAN
Manas : KIRGIZ
İgor :
RUS
Nibelungen : ALMAN
Roland'ın Şarkısı :
FRANSIZ
Kalevala : FİN
Ramayana :
HİNT
Odisseia : YUNAN
Ç. Aşağıdaki
kavram haritasını doldurunuz.
D. Aşağıdaki
çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. Aşağıdakilerin
hangisinde coşkulu anlatım esas alınır?
A)
Masal B) Destan C) Öykü D)Tiyatro E) Roman
2.
Aşağıdakilerden hangisi destan konusu olamaz?
A)
Büyük
felaketler
B)
Milletlerin
göçü
C)
Uzun
savaşlar
D)Ölümsüz aşklar
E) Kahramanların yiğitliği
3.
Aşağıdakilerden hangisi yapay bir destandır?
A)Manas B)Ergenekon C)Oğuz Kağan D)Çanakkale
E)Türeyiş
4. I. Ellerini
yüzümde gezdir, sil alnımdan yorgunluğu
II.
Gözlerimin altından yaşamak korkusunu al
III. Düşüncende
yaşamak isterim senin, bir gün en yalnız saatinde
IV. Bu nağmeler
dalga dalga yutuyor bizi bir sessizliğin aynasından
V Gün bitmeden
başladı içimizde yarınsız insanların gecesi
Numaralandırılmış
dizelerden hangilerinde türemiş bir fiil vardır?
A) I. ve II. B) II. ve IV. C) I. ve V. D) II. ve V. E) III. ve V.
5. Aşağıdakilerden
hangisi doğal bir destan değildir?
A) Şehname
B) Nibelungen
C) Göç
D)
Şinto
E) Kaybolmuş
Cennet
6. Aşağıdakilerin
hangisi destansı bir anlatıma sahip değildir?
A) Dede Korkut Hikâyeleri
B) Millî marşlar
C) Varsağı
D) Kahramanlık şiirleri
E) Koşma
7. Nesne alabilen fiiller geçişli, alamayan
fiiller ise geçişizdir.
Buna göre,
aşağıdaki cümlelerin hangisinin yüklemi geçişsizdir?
A) Okulun bahçesine
çam fidanları dikecekler.
B) Kardeşim okumayı
yazmayı henüz sökemedi.
C) Ben de senin
gibi sabahları erken kalkmayı seviyorum.
D)
Gökyüzünde
kuşlar özgürlüğe uçuyor.
E) Sevgiyle
çapan gönüller insanları mutlu eder.
8. Aşağıdaki
cümlelerden hangisinin yüklemi yapı bakımından diğerlerinden farklıdır?
A) Eriyen parmaklarımda mumyalanıyor aydınlık.
B) Sesler çınlıyor alnımda hafıza gibi dağınık.
C) Duvarda senin çocukluk resmin asılıydı.
D)
Gülüyor
ta uzaklardan, sabahın boş aynasına.
E) Keskinleşiyor
bakışı, bir çocuğun gölgelikte.
9. Geçişsiz iken "-t, -r, -tır" eklerinden birinin getirilmesiyle
geçişli yapılan fiillere oldurgan fiil denir.
Aşağıdaki dizelerin hangisinde buna örnek bir kullanım
vardır?
A)
Yedi
tepe üstünde zaman bir gergef işler
B) Duygular buğu buğu akar içimize
C) Ruhumu eritip de kalıpta
dondurmuşlar
D) Şiir bir gözyaşıdır isteyenin gözlerinde
E) Yağmur
ol, dol gönlüme kelimeler, heceler
10. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yüklem, dönüşlü çatılı bir
eylemdir?
A) Esir kuşlar gibi bir oraya bir buraya sıçrıyorum bazen.
B)
Gece
geç saatlerde evine dönmesine rağmen
işinden bıkmıyordu.
C) Yıllar önce görüştüğü
arkadaşlarıyla karşılaşınca heyecandan dili tutuldu.
D) Her şeye rağmen okumayı uyumaya tercih ederim ben.
E) Gölgesinden
korkan biri için bu iş çok ağır olmaz mı?
11. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde türemiş bir fiil vardır?
A) Günbatımı kızıllaşır
ötelerin ufku.
B)
Hep
yağmuru görürdüm düşümde.
C)
Vaktinde
gelir mi bulutların mektubu?
D)
Bugün üzgün gördüm kınalı kekliği.
E) Yumdu gökyüzü
mavi gözlerini.
12. Aşağıdaki cümlelerin hangisinin yükleminde zaman anlamı yoktur?
A)
Derin,
siyah gözlerine uzun uzun bakacağım bir
gün.
B)
Uzun
kış gecelerinde komşularla
laflıyoruz.
C)
Burada
herkes, her şey ilk günkü gibi taze duruyor.
D)
Sen
gel de dedikleri kendin uygula önce.
E) Konu dışındaki
konuşmalar hep boş şeylerle geçmiş.
13.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde
yüklem, işteş çatılı bir eylem değildir?
A)Deniz ile ırmak, tam bu noktada yeniden buluştu.
B)
Mısır
tarlasında, güneşin altında akşama kadar piştiler.
C) En son bundan
birkaç yıl önce mektuplaştılar.
D)Diploma töreninde anne ile oğul birbiriyle kucaklaştı.
E) Leylekler sonbaharla birlikte güneye doğru uçuştular.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.