Coşku ve Heyecana Bağlı (Lirik) Anlatım - Zamir (Adıl)
Hazırlık
Metindeki boşlukları parantez içindeki uygun
sözcüklerle doldurup tekrar okuyunuz.
CEVAP:
O
gitti bilmem nereye?
Galiba Plevne'ye gitti ve gelmedi. Ve bir daha hiç
gelmedi.
Ben,
bundan
yirmi sene evvel, bugün sizin olduğunuz gibi, ey aziz
kardeşlerim, bir şehidin yetimi olmuştum.
Benimki
de sizinkiler
gibi hayatını barut dumanına sarmış, gitmişti. Bugünkü siz, yirmi sene evvel bensiniz; ben, sizin hissiyatınızı,
bütün ruhunuzu bilirim. Ben o yaranın samimi bir aşinasıyım. O yarayı seviniz; o, sizin ebedî bir nişane-i iftiharınızdır.
Söyledim, söyledim, çocukluğumun bütün kalb-i melulünü söyledim. Çünkü herkes size vermek istiyor; ben, sizden olmak, âlâmınıza iştirak
etmek suretiyle sizin derdinizin bir kısmını almak istiyorum.
Cenap SAHABETTİN
Bu
kelimelerin metindeki işlevini ve iki metin arasındaki anlam farkını
belirtiniz.
CEVAP:
Bu
kelimeler ismin yerini tutan kelimelerdir, yani zamirdir ve anlamlıdır. Bunlar
cümleden çıkarıldığında cümlenin ya anlamı değişir ya daralır ya da
anlamsızlaşır.
Metin İnceleme
1.metin
1.
"Bir Bayrak Rüzgâr
Bekliyor" şiiriyle yukarıdaki şiiri karşılaştırınız. Bu iki şiirde aynı
duygu yoğunluğunu bulabildiniz mi? Niçin?
2. Lirik anlatım türünün özelliklerini yazınız. Lirik anlatımın diğer
anlatım türlerinden en önemli farkını belirtiniz.
CEVAP:
· Coşku ve heyecana bağlı (lirik) anlatımda
duygular ve içinde bulunulan ruh hali yansıtılır.
· Aşk, ayrılık, hasret, özlem, gurbet, dini
hassasiyet gibi duygusal konular işlenirken kullanılır.
· Okurun duygularına, kalbine seslenir.
·
Kelimeler daha çok mecaz ve yan anlamda
kullanılır.
·
Sanatsal özellikler sergilenir.
·
Dil, “heyecanı dile getirme” işlevinde
kullanılır.
·
Daha çok şiir, roman, hikâye, tiyatro ve
deneme türlerinde kullanılır.
·
Öyküleyici anlatımda bir olay ve durumun
anlatılması; betimleyici anlatımda kişi, durum ve varlıkların betimlenmesi;
coşku ve heyecana bağlı anlatımda ise duyguların ifade edilmesi esastır.
3. Yukarıdaki şiirde ismin yerini tutan kelimeler kullanılmış mıdır?
Bunların metindeki görevi nedir?
CEVAP:
Yukarıdaki
şiirde ismin yerini tutan kelimeler: ben, sana, seni, kimseler.
4.
Şiirde
kelime ve cümle seviyesindeki tekrarları bulunuz. Bunların anlatıma ne
kazandırdığını tartışınız. Sonuçları sınıfta belirtiniz.
CEVAP:
Cümle
seviyesindeki tekrarlar:
-
ben sana mecburum
-
bilemezsin
-
bilmiyor
Kelime
seviyesindeki tekrarlar:
-
ne vakit bir
5.
Her iki şiirde
(Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor- Ben Sana Mecburum) heyecan, mutluluk veya mutsuzluk
ifade eden; dini duyarlılık, derin düşünce, yüceltme gibi hâlleri dile getiren söz
ve söz öbekleri var mıdır? Belirtiniz. Varsa bunların özelliklerini
açıklayınız.
CEVAP:
“Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor” isimli şiirde
aşağıdaki mısralar dini duyarlılık ve yüceltme hallerini dile getirmektedir:
Türbesi
yakışmış bu kutlu tepeye;
Yattığı toprak belli.
Tuttuğu
bayrak belli.
Kim demiş meçhul asker diye?
…
Bir el ki; ahretten uzanmış,
Edeple gelip birer birer öpsün diye faniler!
Öpelim
temizse dudaklarımız,
Fakat basmasın toprağa temiz değilse ayaklarımız.
…
Sesinden
yüksek çıkmasın nutuklar, kasideler.
Geri
gitsin alkışlar geri,
Geri gitsin ellerin yapma çiçekleri!
“Ben Sana Mecburum” isimli şiirde
aşağıdaki mısralar ise ihtiras (tutkunluk) derecesindeki aşkı ve mutluluk hallerini
dile getirmektedir:
ben
sana mecburum bilemezsin
adını mıh gibi aklımda tutuyorum
büyüdükçe büyüyor gözlerin
ben sana mecburum bilemezsin
içimi seninle ısıtıyorum
Aynı
şiirdeki şu mısralar ise mutsuzluk halini dile getirmektedir:
ne vakit bir yaşamak
düşünsem
bu kurtlar sofrasında
belki zor
6.
Bu şiirler
okuyucuya bilgi vermek için mi, okuyucunun duygularını harekete geçirmek ve
okuyucuya edebi zevk tattırmak için mi yazılmıştır? Tartışınız. Sonuçları
defterinize yazınız.
CEVAP:
Bu şiirler
okuyucunun duygularını harekete geçirmek ve okuyucuya edebi zevk tattırmak
için yazılmıştır.
7.
Şiirlerde
kimin duygularından söz ediliyor, şiir kime hitaben yazılmıştır? Duygular nasıl
ve niçin yorumlanmıştır?
CEVAP:
Birinci
şiirde dini ve tarihi hassasiyeti olan bir vatandaşın, ikinci şiirde ise aşkı
ihtiras derecesine varmış olan bir aşığın duygularında söz ediliyor.
Birinci
şiir şehit düşmüş askerlere, ikinci şiir ise sevgiliye hitaben yazılmıştır.
8.
“Adını mıh gibi aklımda tutuyorum.” “içimi
seninle ısıtıyorum” “Bulutlar parçalanıyor” gibi ifadelerin farklı duygu
değerleri var mıdır? Metinden hareketle açıklayınız.
CEVAP:
Bu
ifadeler, âşığın sevgiliye bağlılığını, tutkunluğunu, onun adının bile onun
için ne kadar kıymetli olduğunu dile getiriyor.
9.
Şiirde ilk
anlam değeri dışında kullanılmış kelimeler var mıdır? Metinden örnekler vererek
açıklayınız.
CEVAP:
Şiirde
ilk anlam değeri dışında, yani mecaz anlamda kullanılmış olan kelimeler
şunlardır:
Aklımda tutuyorum, büyüyor gözlerin, içimi seninle ısıtıyorum, ağaçlar sonbahara hazırlanıyor, saçlarını götürüyor, kurtlar sofrası, ellerimizi kirletmeden.
2. Metin
10. Metindeki cümlelerin kuruluşunda ve cümleler arasındaki ilişkilerde
nelere dikkat edilmiştir?
CEVAP:
Anlamın
parçanın bütününden kopup gitmemesine, önceki cümle ve yargıyla bütünlük içinde
olmasına ve birbirini çağrıştıracak anlam ilgisi içinde olmasına dikkat edilmiştir.
11.
Metinde "O sanki sessizlikten ürkmüş." cümlesindeki
"o" sözcüğü "Namık Kemal" isminin yerini tutmuştur.
Metinde isimlerin yerini geçici olarak tutan sözcüklerin kullanılma nedenlerini
açıklayınız.
CEVAP:
Metinde devamlı aynı isimleri kullanmak suretiyle itici
olmamak için bu isimlerin yerini tutan kelimeler (zamirler) kullanılmıştır. Örneğin;
Namık Kemal konuşurken her defasında adını söylemesi hem zor hem de itici
olacaktı. Oysa bunun yerine “ben” zamirini kullanması anlatım açısından daha kolaydır.
12.
Bu sözcüklerin
yerlerine gerçek isimlerini koyup metni yeniden okuyunuz ve anlatımda ne gibi
değişikliklerin olduğunu belirtiniz.
13. Metinlerde
isimlerin yerini tutan sözcüklerin cümledeki işlevini ve
neden kullanıldığını açıklayınız.
CEVAP:
Bu kelimelerin
cümledeki işlevi zamirdir. Zamirler, anlatıma zenginlik katmak ve kolaylık
sağlamak için kullanılır.
14.
Metinlerde isimlerin yerini belli belirsiz tutan sözcükleri bulunuz. Bunların ifadeye neler kazandırdıklarını
belirtiniz.
CEVAP:
1.metinde ismin yerini belli belirsiz tutan sözcük (belgisiz zamir): kimseler
2.metinde ismin yerini belli belirsiz tutan sözcük (belgisiz zamir): şey
15. Metinlerde hangi
şahıs zamirinin daha çok
kullanıldığını belirtiniz.
CEVAP:
1.metinde “ben” ve
“sen” şahıs zamirleri; 2.metinde ise “ben”, “siz” ve “o” şahıs zamirleri
kullanılmıştır.
16. Bu çeşit anlatımlar daha çok hangi metin türlerinde
kullanılmaktadır?
CEVAP:
Bu
çeşit anlatımlar (lirik anlatımlar) daha çok şiirlerde kullanılmaktadır.
1. etkinlik
“Ben Sana
Mecburum” adlı şiirden aşağıda verilen
özelliklere uygun dizeleri tabloya yazınız. Bu tarz kullanışların anlatımı
nasıl etkilediğini tartışınız. Sonuçları defterinize yazınız.
CEVAP:
Devrik
cümleler
|
- bir şileb sızıyor ıssız gözlerinden
- içim sıra kımıldıyor gizli denizlerin
|
Eksiltili
cümleler
|
- kaldırımlarda yağmur kokusu…
|
Soru
cümleleri
|
- bu şehir o eski İstanbul mudur?
|
Kısa
cümleler
|
- kimseler bilmiyor
- kırılmışsın
- telaş içindesin
- bütün ıslanmışsın
- tüylerin ürperiyor
- belki körsün
|
İlk
anlamı dışında kullanılan
sözcükler
|
- tutuyorum
- büyüdükçe
- ısıtıyorum
- hazırlanıyor
- içindesin
|
2. etkinlik
“Ben Sana
Mecburum” adlı şiiri ve aşağıdaki nesri tabloda
karşılaştırınız.
Metinlerin
benzer ve farklı yönlerini tartışınız. Sonuçları
sözlü olarak ifade ediniz.
CEVAP:
Cümleler
|
1.Metin (Heyecana bağlı-Şiir)
|
2.Metin (Nesir)
|
Duygu, çağrışım ve imge değeri
bakımından
|
Aşk ve ihtiras (tutkunluk) ön planda. Aşkı ve ihtirası
çağrıştıracak kelime ve imgeler var.
|
Duygu, çağrışım ve imge değeri yok. Açıklayıcı anlatım özellikleri
var.
|
Ahenk öğeleri bakımından
|
Şiir olduğu için ahenk özellikleri (redif, kafiye) var.
|
Ahenk özellikleri yok.
|
Dil ve yapı özellikleri bakımından
|
Kurallı cümlelerin yanı sıra devrik cümleler, eksiltili cümleler
ve kısa cümleler de kullanılmış. Yüklemler daha çok mecazi anlamda
kullanılmış.
|
Düz (kurallı) ve uzun cümlelerden oluşmuş.
|
Sanat özellikleri bakımından
|
Söz sanatları yoğun bir şekilde kullanılmış: Abartma, benzetme, istiare,
kişileştirme, tekrir, … gibi sanatlar.
|
Öğretici ve açıklayıcı bir metin olduğu için sanatsal özellikler
yok denecek kadar azdır.
|
Tema bakımından
|
Aşk, ihtiras
|
Kitap fuarları
|
Yazılış amacı bakımından
|
Hisleri (duyguları) dile getirmek
|
Fikirleri (düşünceleri) dile getirmek
|
3. etkinlik
Zamirler, isim
olmadıkları hâlde isim gibi kullanılan ve isimlerin yerini tutan kelimelerdir.
“Ağlatan Harita” adlı
metinde bos bırakılan yerlere aşağıda verilmiş olan zamirlerden uygun olanları
yazınız.
CEVAP:
Ağlatan Harita
Bizi genişçe bir bekleme salonuna aldılar. Huzurevinin sakinlerinden birkaçı
gazete okuyor, birkaçı televizyondan haberlerini izliyordu. O ise kendisi gibi yaşlı iki arkadaşıyla bir köşede
dalgın dalgın oturuyordu.
Bakışlarım bir mıknatıs tarafından çekilmiş gibi oraya odaklandı.
Gözleri çukura kaçmıştı ama o çukurun
içinde hâlâ parıl parıl parlayan iki tarihî ışık vardı. O kırış kırış olmuş
alın, buruş buruş olmuş yüz neler anlatıyordu acaba?
Metindeki diğer zamirleri bulunuz. Bunların kullanılma nedenlerini
açıklayınız.
Bulduğunuz zamirleri aşağıdaki tabloda uygun olan yerlere
yazınız.
CEVAP:
Şahıs(Kişi) Zamiri
|
İşaret Zamiri
|
Belgisiz Zamir
|
Soru Zamiri
|
Ben
|
Bunu
|
Birkaçı
|
Neler
|
Onun
|
Oraya
|
||
Bizi
|
4. etkinlik
Aşağıdaki
altı çizili sözcüklerin yerlerine uygun zamirler getiriniz.
CEVAP:
Onun oğlu hastalanmış.
O oraya
bağlıdır.
Onu oraya
bırakınız.
Oradan elma aldık.
Onları babasına teslim ettim. Yarın onlara
gideceğiz.
5. etkinlik
Aşağıdaki tabloyu şiirden hareketle
doldurunuz.
CEVAP:
Konu
|
Örnek
|
Diğer örnekler
|
Mecaz anlamlı
sözcükler
|
Bağlamak-çözülmek
|
Üşümek,
düşürmek, çizilmek, bağlanmak, çalmak, sığmamak, çekmek, kördüğüm
|
Yakın anlamlı
sözcükler
|
Titremek-üşümek
|
Dert-gam
|
Sözcük tekrarı
|
Mihriban
|
-
|
Ses benzerliği
|
Gönlümü-ölümü
|
-
Çözülmüyor-sezilmiyor
-
Düşüyor-şaşıyor-üşüyor
-
Hile-dile-bile
-
Yarama-arama-var
ama
-
Gülüne-külüne-tahammülüne
-
Anlamı-gamı-tamamı
|
8. etkinlik
Aşağıdaki cevaplara uygun soru zamirleri yazınız. Bunların
ifadeye kazandırdıklarını açıklayınız.
CEVAP:
A : Kime ne almışlar?
B : Bana elbise almışlar.
A : Ankara’ya nereden taşınmışlar?
B : Ankara’ya Kars’tan taşınmışlar.
A : Müdür Bey kimi arıyor?
B : Müdür Bey Ceren’i arıyor.
A : Kim derslerine çalışmıyor?
B : Kardeşim
derslerine çalışmıyor.
9. etkinlik
Aşağıdaki metinlerde ismin yerini kesinlik kazandırmadan
tutan sözcüklerin altını çiziniz.
CEVAP:
Başkası söyleseydi
inanmazdım. Ama sen söylediğin için inanıyorum. Başkaları ne düşünürse
düşünsün, benim sana güvenim fazladır. Sana sonuna kadar güveneceğim. Ancak birbirine
güvenen insanlar yaşatırlar sevgiyi. İnsanların söylediklerinin hepsi
bir yana, sen bir yana...
Hepsinden Beter
Kimi insan
derbeder. Kimisi
dul, kimisi
öksüzdür.
Ömrünü heba edip gider, Alın
yazısı kahreder.
Kimisi maişet derdine düşmüş. Aklından
zoru var kiminin
Rahattan
bihaber. Merhamet
ister.
Olmayacak işler peşinde. Ben
sevda çekerim,
Kimisi taban teper. Hepsinden
beter.
Cahit Sıtkı TARANCI
Bu
sözcüklerin türünü söyleyiniz.
CEVAP:
Belgisiz zamir.
10. etkinlik
Aşağıdaki
tabloyu “Mihriban” şiirinden hareketle “sözcüklerin şiirdeki duygu değerini” düşünerek
doldurunuz.
CEVAP:
Deli gönül
|
Akıllıca ve mantıklı davranmamak,
duyguların peşinden gitmek
|
Kalem elden düşüyor
|
Artık yazmamak
|
Saçlarına gönlümü bağlamışlar
|
Saçlarına âşık olmak
|
Aklım şaşıyor
|
Şaşırmak; inanmak istememek
|
Lambada titreyen alev üşüyor
|
Lambanın sönmesi, karanlık olması
|
Aşk kâğıda yazılmıyor
|
Aşkın tarifini yapamamak
|
Düşürür dile
|
Hep, devamlı anlatmak
|
Aşk deyince ötesini arama
|
Aşktan başka hiçbir şey düşünmemek
|
Aşka hudut çizilmiyor
|
Aşkın sınırsız olması
|
Kar koysan köz olur aşkın külüne
|
Aşkın yakıcılığına hiçbir şeyin dayanamaması
|
Kara bahtım tahammülüne
|
Kötü talihe sabır göstermek
|
11. etkinlik
Aşağıdaki tabloyu inceleyerek cümleleri uygun sözcüklerle
tamamlayınız.
CEVAP:
İŞARET SIFATI
|
İŞARET ZAMİRİ
|
Varlıkların
yerini işaret yoluyla gösterir.
|
İşaret yoluyla
ismin yerini tutar. Niteleme ve belirtme görevi yoktur.
|
Tamlama
biçimindedir ve isimden önce gelir.
|
Çekim eki
alabilir ve bu zamirden sonra virgül kullanılır.
|
Bu okul benim
okulumdur.
|
Bu, benim
okulumdur.
|
O çocuğu buraya
çağır.
|
Onu buraya çağır.
|
Bu öğrenci
başarılı oldu.
|
Bu, başarılı oldu.
|
Şu komşumuz çok
iyi bir insan.
|
Şu, komşumuzdur.
|
12. etkinlik
Aşağıdaki tabloyu inceleyerek cümleleri uygun sözcüklerle
doldurunuz.
CEVAP:
Not ve düzeltme: !!!
Aşağıdaki tablo kitapta yanlış olarak verilmiştir.
Düzeltir, özür dileriz.
KARŞILAŞTIRMA
|
||
SORU SIFATI
|
SORU ZARFI
|
SORU ZAMİRİ
|
Soru sözcüğü sıfat tamlaması
oluşturur.
|
Bir soru sözcüğünün soru zarfı
sayılabilmesi için o sözcüğün cevabının da zarf olması gerekir.
|
Bir soru sözcüğünün zamir
sayılabilmesi için, cevabının da isim ya da zamir olması gerekir.
|
Soru sözcüğü, bir ismi belirtir.
|
Soru sözcüğü fiili, fiilimsiyi, sıfatı
ya da zarfı belirtir.
|
Soru sözcüğü, ismin yerini tutar.
|
İsim çekim eki almaz.
|
İsim çekim eki almaz.
|
İsim çekim eki alır.
|
NASIL?
HANGİ?
KAÇ?
KAÇINCI?
KAÇAR?
KAÇTA
KAÇ?
|
NE
ZAMAN?
NASIL?
NE
KADAR?
NEDEN?
(NİÇİN, NE DİYE, NİYE, NE?)
|
NE?
KİM?
HANGİSİ?
KAÇI?
NERE?
|
v Nasıl ev istiyorsun?
v Geniş ev.
|
v Okula nasıl
geldin?
v Koşarak.
|
v Beni kim
aradı?
v Ceren.
|
v Hangi okula gidiyorsun?
v Şu okula.
|
v Ankara’ya ne zaman
gidiyorsun?
v Üç hafta
sonra.
|
v Bana ne
getirdin?
v Kitap.
|
v Hangi parkı arıyorsun?
v Karşıki parkı.
|
v Niçin/neden böyle
davranıyor?
v Yaşlandığı
için.
|
v Seni hangisi
aradı?
v Şu (Bu, O,
Öteki).
|
v ÖSS’de kaç soru
çözdün?
v Seksen soru
çözdüm.
|
v Ne/niye/niçin bakıyorsun?
v Anlayamadığım
için bakıyorum.
|
v Sınavı kaçınız
kazandı?
v Beşimiz.
|
Aynı sözcüğün nasıl hem zamir hem sıfat hem de zarf olduğunu
örneklerle açıklayınız.
CEVAP:
Zamir, ismin yerini tutar;
sıfat, ismi niteler veya belirttir; zarf ise genellikle yargıları belirtir.
Örneğin;
Ø “Az
önce biri seni sordu.” cümlesinde “bir” sözcüğü, “çocuk” isminin yerini tutarak
belgisiz zamir görevinde kullanılmıştır.
Ø “Az
önce bir çocuk seni sordu.” cümlesinde “bir” sözcüğü, “çocuk” ismini belirterek
belgisiz sıfat görevinde kullanılmıştır.
Ø “Az
önce çocuk bana bir baktı ki sorma.” cümlesinde ise “bir” sözcüğü, “baktı”
fiilini belirterek durum zarfı görevinde kullanılmıştır.
13. etkinlik
Okuduğunuz metinlerden hareketle coşku ve heyecana bağlı
anlatımla oluşturulmuş metinlerde cümlelerin ne gibi özellikler taşıdığını,
CEVAP:
Coşku ve heyecana bağlı anlatımla oluşturulmuş metinlerde
cümlelerde;
Ø Duygu, çağrışım ve imge değeri
bakımından çeşitli duyguları barındıracak ve çağrıştıracak kelime ve imgeler
kullanılır.
Ø Ahenk
öğeleri bakımından, genellikle şiir olduğu için ahenk özellikleri (redif,
kafiye) kullanılır; şiir değilse bile şiirsel özellikler taşıyan ahenk yüklü
sözcükler tercih edilir.
Ø Dil ve
yapı özellikleri bakımından, kurallı cümlelerin yanı sıra devrik cümleler,
eksiltili cümleler ve kısa cümleler de kullanılır. Yüklemler daha çok mecazi anlamda
kullanılır.
Ø Sanat
özellikleri bakımından; abartma, benzetme, istiare, kişileştirme, tekrir, hüsnü
talil,… gibi söz sanatları yoğun bir şekilde kullanılır.
Ø Tema
bakımından, her türlü duyguyu dile getirir.
Bu metinlerde
dilin hangi işlevlerinden yararlanıldığını
tartışınız. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
CEVAP:
Bu metinlerde genellikle dilin heyecanı
dile getirme ve sanatsal işlevlerinden yararlanılır.
14. etkinlik
Metindeki zamirlerin altını çiziniz.
CEVAP:
Şoför
Bizde bankacılık gibi şoförlük de on iki senelik yeni mesleklerden
sayılır. O zamanlarda bütün çocuklar gibi onlar da haşarı, atak ve gösterişçi idiler. Onların
birçoğu
şimdi yaşını başını almış, akıllı uslu, pişkin adamlardır. Ben
kendi
hesabıma uzun yollarda Anadolu şoförlerini daima uyanık, becerikli, uysal ve
cana yakın gördüm.
Birçoğunun büyük bir
zaafı var: yarışa dayanamıyorlar. Yolda birkaçının kendilerini geçmesine tahammül
edemiyorlar. Onların
en akıllı uslusu, birisinin tozu dumana katarak kendisini
geçtiğini gördü mü ifrite dönüyor.
Evet,
bu
onların en büyük zaafıdır. Fakat dediğim
gibi bu zaaf, hangimizde yok. Hangimiz, kendi yolumuzda bir meslektaş tarafından
geçildiğimizi görüyor da kudurmuyoruz?
Reşat Nuri GÜNTEKİN
Zamirlerin türlerini belirleyiniz.
CEVAP:
Kişi zamirleri
|
Dönüşlülük zamirleri
|
Belgisiz zamirler
|
Soru zamirleri
|
İşaret zamirleri
|
Bizde
Onlar
Onların
Ben
|
Kendi
Kendilerini
Kendisini
|
Birçoğu
Birçoğunun
Birkaçının
Birisinin
|
Hangimizde
Hangimiz
|
Bu
|
Bu zamirleri yapı bakımından inceleyiniz.
Herhangi bir yapım eki almamış zamirleri belirtiniz. Bu tür zamirlere yapı
bakımından ne isim verildiğini belirtiniz.
Herhangi bir yapım eki almış zamirleri belirtiniz. Bu tür zamirlere yapı
bakımından ne isim verildiğini tartışınız. Sonuçlan açıklayınız.
Başka
bir sözcükle birleşmiş zamirleri belirtiniz. Bu tür zamirlere yapı bakımından
ne isim verildiğini tartışınız. Sonuçlan sözlü olarak ifade ediniz.
Zamirleri yapılarına göre sınıflandırınız ve bu zamirlerin özelliklerini
açıklayınız.
CEVAP:
BASİT ZAMİRLER
|
TÜREMİŞ ZAMİRLER
|
BİRLEŞİK ZAMİRLER
|
Herhangi bir yapım eki almamış zamirlerdir.
|
Herhangi bir yapım eki almış olan zamirlerdir.
|
Başka bir sözcükle
birleşmiş zamirlerdir.
|
Bizde
Onlar
Onların
Ben
Kendi
Kendilerini
Kendisini
Birisinin
Hangimizde
Hangimiz
Bu
|
Parçada yok.
|
Birçoğu
Birçoğunun
Birkaçının
|
Ölçme ve Değerlendirme
A. Aşağıdaki
özellikleri doğru-yanlış (D/Y) olarak değerlendiriniz.
(D)
Şahıs zamirleri, kişilerin yerlerini
tutan sözcüklerdir.
(Y)
Belgisiz zamirler, varlıkların,
kavramların yerini işaret yoluyla tutan zamirlerdir.
(Y) İşaret
zamirleri, yerlerini tuttukları varlıkları açıkça değil de şöyle böyle belli
eden zamirlerdir.
(D)
Soru zamirleri, soru anlamı
veren ve cevapları isim ya da zamir olan kelimelerdir.
(D) İlgi
zamiri, hatırlanan varlığın kiminle ilgisi bulunduğunu bildiren ek hâlindeki
zamirdir.
B. Aşağıdaki
kavram haritasını doldurunuz.
C. Aşağıdaki
çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. Aşağıdakilerden
hangisi "lirik" anlatımda kullanılan öğelerden değildir?
A)Heyecan B)Mutluluk C)Dinî duyarlılık D)Yüceltme E)Öğretme
2. Aşağıdaki
dizelerin hangisinde coşku ve heyecana bağlı anlatımdan yararlanılmamıştır?
A) Bana bir gurbet adı gönder
Bir de anımsamak için sevdiklerimi
B) İnsanın
kötüsü iyilikten bilmez
Kursaksıza
öğüt versen de almaz.
C) Bütün sevgileri atıp içimden
Varlığımı yalnız ona verdim ben.
D) Yüreğinde deli taylar eşinen
Bir baş görsem sen gelirsin aklıma
E) Şehitler
tepesi boş değil, biri var bekliyor.
Ve bir göğüs, nefes almak
için; rüzgâr bekliyor.
3. Bugün anladım ki neşeli olduğum zamanların hemen ardından, tarifsiz
kederlere düşebiliyorum. Karadeniz'de gemilerim batmış gibi düşünüp durduğum,
karamsarlığa battığım sırada kalbime gelen bir sevinç dalgası beni bu
fırtınalı havadan sütliman kıyılara çekebiliyor. Çevremdekiler beni anlatırken
hep bu yönüme vurgu yapıyorlar. Ne kadar da dalgalı bir ruhum varmış!
Korkuyorum, bir gün başkasına zarar vermekten...
Bu parçanın anlatımı ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A)
Coşku ve heyecana bağlı anlatım özellikleri vardır.
B) Farklı türden zamirler kullanılmıştır.
C)
Yazar,
kişisel duygularını dile getirmiştir.
D) Yazar, toplumsal bir eleştiri
yapmaktadır.
E) Yazar, bir iç
hesaplaşma içindedir.
4.Aşağıdakilerden
hangisi lirik anlatımdakullanılmaz?
A)
Mecaz
anlamlı sözcükler
B) Öznel ifadeler
C) Zıt anlamlı sözcükler
D)
Doğrudan
bilgi aktaran ifadeler
E)
Soyut
anlamlı sözcükler
5. Aşağıdaki dizelerin hangisinde kişi adılı kullanılmıştır?
A) Sen yalnız türkünü söylemeye bak
B) Akşam oldu diye yakma lambayı
C) Bırakacaksan şu nefreti bırak
D) Böyle gölge severim manzarayı
E) Karanlıktan çıkan ses daha berrak
6. Aşağıdaki
cümlelerden hangisinde işaret adılı (zamiri) kullanılmamıştır?
A) Kar, yolları kapatınca buralara dışarıdan hiç yiyecek gelmez.
B) Dün sabah onları pikniğe giderken almışlar.
C) Onları akşama kadar
rafa güzelce yerleştirin.
D) Ben bunun böyle olacağını
biliyordum zaten.
E)
Olanları
panik yapmadan bir bir anlat.
7. "Şahıs
zamirleri, isim tamlamalarında tamlayan görevinde bulunabilir."
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bu açıklamaya uygun kullanım
vardır?
A)
Demedim
mi bu hasret bitirir seni.
B) Ay dolanır gider yalnız kalırız biz de.
C) Her gün yeni baştan dağılır, ufalanırsın.
D) Senin hangi çiçeğini
sakladı bahar?
E) Demedim mi yüreğim sevme onu, diye.
8. I. Seversin bu dünyayı
doludizgin sen.
II.
Buradan
ayrılmak istemez kimse.
III. Ama o senden ayrılacak bir gün.
IV.
Yani sen, ben bu dünyayı seviyoruz diye
V Bu dünyanın da bizi sevmesi şart mı?
Yukarıdaki numaralı
dizelerin hangisinde hem işaret zamiri hem belgisiz zamir kullanılmıştır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
9. Aşağıdaki
cümlelerin hangisinde ismin yerini tutan bir sözcük kullanılmamıştır?
A)
Ben
bir köy öğretmeniyim, bir bahçıvanım.
B) Hepimiz bir bahçe sularız gönlümüzde.
C)
Kimse
bilmez, kimse anlamaz derdimizden.
D) Nasıl güller fışkırır bu
çilelerimden, bu kırlardan.
E) Kandır, hayattır, emektir, bizim güllerimiz.
10.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde
belgisiz zamir kullanılmamıştır?
A) Bile bile
aldanmak herkesi kahreder.
B)
Birileri
bahçede açan güzel gülleri koparmış.
C) Birkaçı yakalandığı hastalıktan daha kurtulamadı.
D) Başkalarının bize önem vermesi cesaretimizi artırır.
E) Bu güzel haberi alınca bütün
çocuklar sevindi.
11.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde birden fazla zamir
kullanılmıştır?
A) Bu güzel topraklarda ölmek istiyorum ben.
B)
Yetiştirdiğin hiçbir bahçe yarıda kalmasın senin.
C) Tarumar olmasın istiyorum ben. şu bahçeler, bu bağlar.
D)
Beni
bilse bilse bu çiçekler bilir dostlarım.
E) Neler yaşadığımı onlara söyledim
sadece.
12. I. İyi
kotu bir iş tutmuşum kendime.
II.
Acısı tatlısı hepsi bir aslında.
III.Ha Ankara ha Çemişgezek, bu yerden uzak olduktan sonra.
IV. Nerde olsa yaşıyor ya insan
V.
Nasıl olsa bir gün ölmek var ya herkese.
Yukarıdaki cümlelerin hangisinde
zamir (adıl) kullanılmamıştır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
13.
Bilmiyorum
şimdi kim duyar bizi Bir çıkmaz
yoldayız gel uyar hepimizi Bu yakın dostlarımız kırdılar kalbimizi Soracak
kimse yok şimdi hâlimizi.
Yukarıdaki dörtlükte kaç tane zamir kullanılmıştır?
A) 1 B) 2 C) 3 D) 4 E)
5
14.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde
farklı türde bir zamir kullanılmıştır?
A) Hiçbiri, bu film kadar seyirci toplamadı.
B)
Pazardaki
çiçekçilerin hepsini dolaştım.
C)
Dertlerini
kimseyle paylaşmaz, içine atardı.
D) Bu haberi kime söyleyeceğini
şaşırmıştı.
E) Yoldan geçen
birine bu soruyu soralım.
15.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde soru
anlamı zamirle sağlanmamıştır?
A) Bu adamlardan hangisi yolu daha iyi biliyor?
B)
Herkes
merak ediyordu. Mehmet ne sormuştu?
C)
Az
önce bu kapıdan kim çıkmıştı acaba?
D) Bu hafta bize
yemekte neler hazırladınız?
E) İstanbul'dan
Ankara'ya kaç saatte vardılar?
16. Duymasa kimse şair gönlümün
Sende karar kıldığını
Ve içimin şerha şerha yarıldığını
Biz bilelim yeter
Yukarıdaki dizelerde bulunan zamirlerin türü aşağıdakilerin
hangisinde sırasıyla verilmiştir?
A) Belgisiz zamir - kişi
zamiri - kişi zamiri
B)
İşaret zamiri - işaret zamiri - kişi
zamiri
C) Kişi zamiri - kişi zamiri - kişi zamiri
D)
Kişi zamiri - işaret zamiri - belgisiz zamir
E) Belgisiz zamir - kişi zamiri - işaret zamiri
17. Artık ovaya, dirliğin, düzenin ne zaman geleceğini kimse
bilemezdi.
I II III IV
I II III IV
Bu cümledeki altı çizili sözcüklerin türü aşağıdakilerin
hangisinde doğru verilmiştir?
I
II III
IV
A)
İsim isim
zamir zamir
B)
İsim isim isim
zamir
C)
İsim zamir zamir
isim
D)
İsim zamir zamir
zamir
E)
Zamir
isim isim isim
18. Bir dağ
başı yalnızlığı yasıyorum burada.
I
Dağ başı yalnızlığı, ölümden beter bu.
II
Hiçbiri aramasa
sormasa beni.
III IV
Sen gelsen yeter.
V
Yukarıdaki dizelerde numaralandırılmış sözcüklerden hangisi
belgisiz zamir görevinde kullanılmıştır?
A) I. B) II. C)III. D)
IV. E) V.
19.
I. Bana bir gurbet adı
gönder
II.
İçinden çıkamadığım çok şey var
III.Kuşların
ağzını açarak ölmesi
IV.Ve dünyadaki çiçekler içinde
V.Fesleğenin
örselenerek koklanması
Yukarıdaki numaralanmış dizelerin hangilerinde adıl (zamir) kullanılmıştır?
A) I.
ve II. B) I. ve III. C) II. ve IV. D)
II. ve V. E) III. ve V.
20. Kimi zamirler özneyi pekiştirerek belirtir. Bunlar tek başlarına asıl
şahıs zamirlerinin yerini tutabildikleri gibi onlarla birlikte de kullanılabilir.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bu açıklamaya uygun bir
zamir vardır?
A)
Doğrusu, onun sözüne pek kulak asmadım.
B)
Bence,
alınan sonuç pek de olumlu değildi.
C) Bu elbiseyi ben kendim diktim.
D)
İşittiklerimiz bunları doğrular
nitelikteydi.
E)
Ahmet
o yaz, tatilini bizde geçirecekti.
21. "O" sözcüğü aşağıdaki cümlelerin hangisinde kişi adılı (şahıs
zamiri) olarak kullanılmıştır?
A)
Çocuklar o ağacı sulamışlar.
B) Annesi onu,
biraz önce hastaneye götürdü.
C)
Kitaplıktan o kitabı alıp gitti.
D) Ben bu evi değil onu beğendim.
E) Dosyayı göstererek "Onu bana ver." dedi.
22. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde soru zamiri vardır?
A)
Arkadaşın Ankara'ya ne zaman gelmiş?
B) Bu tabağı buraya kim koymuş
olabilir?
C) Ben de onunla
gidebilir miyim?
D) Kaçıncı katta oturuyorsunuz?
E) İstanbul'a ilk kez mi gidiyorsun?
23. Hayır,
benim çocukluğumun hürriyeti, hiç de bu cinsten bir hürriyet değildir. Evvela,
burası zannımca en mühimdir, onu bana hiç kimse vermedi. Bu sızdırılmış altın külçesini
birden bire kendi içimde buldum. Tıpkı ağaçta kuş sesi. Suda aydınlık gibi...
Ve bir defa için buldum. Bulduğum günden beri de küçücük hayatım, fakir evimiz,
etrafımızdaki insanlar, her şey değişti.
Bu parçada aşağıdakilerden hangisi yoktur?
A)
Kişi adılı B)
İşaret adılı C) Belgisiz adıl
D)
Dönüşlülük adılı E) Soru adılı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.