Anlatım Türlerinin Sınıflandırılması
Hazırlık
İnsanlar
birikimlerini niçin farklı türlerle anlatıyorlar?
CEVAP:
Çünkü insanlar bir konu hakkında yazmak ya
da konuşmak istediklerinde farklı farklı amaçlar taşırlar. Bir anlatımda amacımız heyecanlandırmak ise o
şeyi olay veya olaylar yoluyla okuyanları adeta olayı yaşayacak bir şekilde
hikâye ederiz. Okuyanları bir hayal vasıtasıyla ilişkilendirmek, o şeyi gözleri
önünde canlandırmak istiyorsak, sanatlı ifadeler kullanarak onu bir tablo gibi
canlandırarak betimleriz. Amacımız okuyanlara heyecan vermek, bilgi veya haber
vermek ise sanatsız ve açık bir ifadeyle doğrudan doğruya anlatma yolunu tercih
ederiz. Verilen bilgi ve haberler konusunda okuyanları inandırmak istiyorsak
amacımızı ispat ve delillerle ifade ederiz.
Metin İnceleme
1.
Her anlatım:
gerçekleştiği bağlam içinde ayrı bir bütündür. Anlatım, dil bilgisi kuralları ve
anlam ilişkisi ile birbirine bağlanan cümle ve paragraf adlı birimlerden
oluşur. Buna göre okuduğunuz metnin kendi içinde bir bütünlük ve
birim değeri taşıyıp taşımadığını belirtiniz.
CEVAP:
Metin, kendi içinde cümleler ve paragraflar vasıtasıyla
bir bütünlük ve birim değeri taşımaktadır. Bu bütünlük neticesinde ortaya hikâye
çıkmıştır.
2. Edebî türler veya metin türlerinde
farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme, açıklama,
tanıtma amacıyla yazılmış parçalar öyküleme (hikâye etme) çevresinde birleşir.
Makalede; açıklama, tanımlama, tartışma, öğretme, anlatım biçimleri birlikte
kullanılabilir. Buna göre okuduğunuz metinde hangi anlatım türleri
kullanılmıştır? Örneklerle açıklayınız.
CEVAP:
Bu metinde daha çok betimleme ve öyküleme anlatım
türleri kullanılmıştır. Örneğin; “Bir sonbahar günü baktı ki küçük çam ağaçları
filizi, körpe diken yapraklarıyla, üç beş kocayemiş çıngıl çıngıl yemişleriyle
yer yer esmer pembe, kül rengi toprağa saye salar.” cümlesinde sıfatlar ve
ayrıntı bildiren sözcükler yardımıyla adeta bir resim çizilmekte, yani
betimleyici anlatım türü kullanılmaktadır.
“Bir
sabah her zamanki çamın altına vardım ki bir köylü kadın, üç yarı çıplak çocuk
garip birtakım taşlar, tahtalar, saçlarla bir şeyler yaparlar. Bu, her
tarafından poyraz, lodos, gün doğusu, keşişleme, yıldız, karayel rüzgârı giren
bir evdi. Mustafa arkasına yeşiller giymiş güçlü kuvvetli bir kadın takmış, üç
evleğine çizgiler, ocaklar açıyordu.” paragrafında ise betimlemeyle birlikte
bir olayın anlatılması söz konusu olmakta, yani öyküleyici anlatımdan yararlanılmaktadır.
3. Anlatımın gerçekleşmesinde iletişime
katılan öğeler, anlatımın amacı, alıcıda uyandırılmak istenilen etki ve
anlatıcının anlatılan husus veya obje karşısındaki tavrı anlatım türünü belirler.
Buna
göre okuduğunuz metinde anlatım türünün belirlenmesinde hangi unsurların etkili
olduğunu tartışarak açıklayınız.
CEVAP:
İletişime katılan öğeler (gönderici, alıcı, ileti,
kanal, bağlam), anlatımın amacı (bir olayı veya durumu hikâye etme), alıcıda
uyandırılmak istenen etki (konu, tema) ve anlatıcının anlatılan husus veya obje
karşısındaki tavrı (üslup, anlatım) bu metnin anlatım türünün belirlenmesinde
ayrı ayrı etkili olmuştur.
4. Sizce bu metinde yazarın amacı
nedir?
CEVAP:
Yazarın amacı, bir olayı ve durumu hikâye
etmek suretiyle okuyucuda tabiata ve nesnelere karşı duyarlılık hissi
uyandırmaktır.
5. Yazar, görmediğimiz şeyleri zihnimizde
canlandırıyor mu? Bunun için nelere başvuruyor? Sözlü olarak ifade ediniz.
CEVAP:
Evet,
yazar, görmediğimiz şeyleri zihnimizde canlandırıyor. Bunun için betimleyici
anlatım öğelerine (sıfatlara, renk ve ayrıntı bildiren sözcüklere) başvuruyor.
Anlama
ve Yorumlama
1.etkinlik
Aşağıdaki cümlelerden anlamlı bir paragraf oluşturunuz.
CEVAP:
Vatanıma yararlı ama insanlığa
zararlı bir şey bilseydim bir cinayet gözüyle bakardım ona, diyor Montesquieu
(Montesku). Ünlü
yazarın bu sözünü duyunca kendimi hep bu açıdan kontrol ederim. Ne var ki her zaman bu söze
uygun davranmadığımı görüyorum. Bana
yararlı ama aileme zararlı bir şey bilseydim unutmaya çalışırdım onu. Aileme yararlı
ama vatanıma zararlı bir şey bilseydim aklımdan atardım onu.
Her anlatımın kendi içinde bir birim değeri taşıdığını düşünüyor
musunuz? Niçin?
CEVAP:
Elbette her anlatım kendi içinde bir birim
değeri taşımaktadır. Cümlelerin oluşturduğu paragraflar hikâye, deneme, makale,
vs. düzyazı metin türlerini; mısralar ise beyitleri, dörtlükleri, onlar da
metin türü olarak şiiri oluşturmaktadır.
2.etkinlik
Aşağıda yazma amaçlarıyla anlatım türleri verilmiştir.
Yazarın amacına uygun anlatım türlerini boş bırakılan yerlere
yazınız.
CEVAP:
v Bu tekniği kullanan yazarın amacı okuyucuya bilgi vermektir. Genelde
öğretici/didaktik metinler de kullanılır. Onun için makale, eleştiri gibi yazılarda,
tarih, coğrafya gibi ders kitaplarında kullanılır. Yazar, okuyucunun
bilmediğini düşündüğü bilgileri aktarır. Bu tekniğe açıklama denir.
v Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir
görüntüyü, olayı, yeri okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar özellikle
görme duyusundan yararlanarak okuyucunun hayalinde sanki sözcüklerle resim
yapar. Okuyucuya böylece izlenim kazandırır. Bu tekniğe betimleme denir.
v Bu teknikte
yazarın amacı, okuyucuyu bir olay içinde
yaşatmaktır. Olay akışı vardır. Olaylar birbiri üzerine gelişir ve zaman
durmadan geçer. Genellikle haber kipleriyle çekimlenmiş fiiller kullanılır. Bu
tekniğin en önemli iki özelliği; zaman akışı ve bir romandan alınmış izlenimi
vermesidir. Bu tekniğe öyküleme denir.
v Bu tekniği kullanan yazarın amacı, okuyucunun herhangi bir konudaki
fikrini değiştirmektir. Bu teknikle yazılmış metinlerde iki görüş vardır.
Bunlardan biri yazarın görüşü diğeri de başkalarının görüşüdür. Yazar değişik
yöntemler kullanır, deliller getirir, ispatlar yapar, metnin sonunda kendi görüşünü
haklı çıkarır. Metinde genellikle karşılıklı konuşma havası vardır. Bu tekniğe tartışma denir.
3.etkinlik
Öyküleyici
anlatım, betimleyici anlatım, öğretici anlatım, açıklayıcı anlatım, kanıtlayıcı anlatım, tartışmacı anlatım, coşku
ve heyecana bağlı anlatım, destansı
anlatım, düşsel anlatım, mizahi anlatım, emredici anlatım, söyleşmeye bağlı
anlatım, gelecekten söz eden anlatım vb. anlatım türleri vardır.
(Not:
Bu bilginin yer aldığı 68.sayfada -sehven- “göstermeye bağlı anlatım” ve “acı ve hüzünlendirici anlatım”
şeklinde müfredatta olmayan anlatım türleri de yazılmıştır. Düzeltiriz…)
Aşağıdaki metinlerde yazarların hangi anlatım türlerini
kullandığını söyleyiniz.
CEVAP:
Yahya Kemal tıpkı son zamanlardaki resimlerde göründüğü gibi: orta boylu,
şişman, çok şişman, göğsüne kadar çıkan yarım küre şekline bir göbek... Bu
muazzam gövdeyi başa bağlayan kalın ve kısa bir boyun, yuvarlak, buğday
renginde kansız bir yüz... Ama cildi yaşına göre taze ve pürüzsüz. Kapıdan
girince hemen solda banyo ve tuvalet... Onun her tarafı gömme gardırop... Gardırobun
yanında üst üste konmuş bavullar. En üsttekinin üzerinde kitaplar, gazeteler,
pasta kutuları... Orta yerde, baş tarafı duvar kenarında olan ve üzerinde,
içeri girdiğinde Yahya Kemal'in oturduğu karyola...
(BU
METİNDE BETİMLEYİCİ ANLATIM TÜRÜ KULLANILMIŞTIR.)
İşçi arıların vücutları, hayatları
boyunca bazı değişikliğe uğrar ve bu değişikliklere göre kalanı içerisinde görev alır. İşçi arıların ilk üç günü kovanları temizleme ile
geçer. Sonraki bir hafta boyunca genç kovanlar için gerekli besini salgılamaya
başlarlar. Artık temizlikten larva bakıcılığına geçmiştirler. Onuncu günden
itibaren ise karın bölgelerinde mum üreten bezler gelişir. Bu bezler petek
yapımı ve onarımında kullanılacaktır. Artık arılarımız
birer kovan işçisidir. Yirminci günlerinde ise mum bezleri işlevini yitirir ve
artık iğne bezleri gelişir; zehir
üretmeye başlarlar. İşçilikten askerliğe terfi etmişlerdir. Askerlik sonrasında
ise hayatlarının geri kalanına çiçek özü toplayıcısı olarak devam
ederler.
(BU
METİNDE ÖĞRETİCİ ANLATIM TÜRÜ KULLANILMIŞTIR.)
Yeşil pencerenden bir gül at bana,
Işıklarla dolsun kalbimin içi
Geldim işte mevsim gibi kapına
Gözlerimde bulut saçlarımda çiğ
Ahmet Muhip DIRANAS
(BU
METİNDE COŞKU VE HEYECANA BAĞLI ANLATIM TÜRÜ KULLANILMIŞTIR.)
Ölçme ve Değerlendirme
A. Aşağıda boş
bırakılan yerleri uygun sözcüklerle doldurunuz.
v Yazarın amacının okuyucuyu bilgilendirmek olduğu anlatım
türüne öğretici ya da
açıklayıcı anlatım
denir.
v Yazarın amacının okuyucunun herhangi bir konuda fikrini
değiştirmek olduğu anlatım türüne tartışmacı anlatım denir.
v Sözcüklerin yeni bir anlam ifade etmek için bir araya gelerek
oluşturduğu söz gruplarına bağdaştırma denir. Alışılmış ve alışılmamış olarak iki çeşidi vardır.
v Bir metni oluşturan söz ve söz
öbekleri arasındaki anlam ve mantık bağıntısına bağdaşıklık adı verilir.
v Metni oluşturan söz öbekleri arasındaki dil bilgisiyle ilgili
unsurlar göze ve kulağa seslenir. Buna göre;
adıllar, belirteçler, ön adlar, bağlaçlar, durum ekleri, fiil çatısı, cümle
öğeleri ve vurgusu vb.
bağlaşıklık
unsurlarıdır.
B. Aşağıdaki
anlatıma hazırlıkla ilgili yargıları doğru-yanlış (D/Y) olarak değerlendiriniz.
(Y) Öyküleyici, betimleyici, göstermeye bağlı anlatım, anlatım
türlerinden bazılarıdır. (Çünkü göstermeye bağlı
anlatım diye bir anlatım türü yoktur.)
(D) Makalelerde açıklama, tanımlama,
tartışma, öğretme anlatım biçimleri kullanılır.
(D ) Açıklayıcı anlatımlarda genellikle
haber kipleriyle çekimlenmiş fiiller kullanılır.
C. Aşağıdaki
çoktan seçmeli sorulan cevaplayınız.
1. Aşağıdakilerden hangisi bir anlatım
türüdür?
A)
Nesnellik B) İlişki kurma C) Benzetme D) Tartışma E) Öğretme
2. Aşağıdakilerden hangisi
metni oluşturan birimlerden değildir?
A) Ses B)Kelime C) Cümle D) Paragraf E)Anlam
Ünite
Sonu Ölçme ve Değerlendirme
A. Aşağıdaki
boş bırakılan yerlere gelebilecek uygun sözcükleri yazınız.
v Yazarın amacının okuyucuyu bir olay içinde yaşatmak olduğu
anlatım türüne öyküleyici
anlatım
denir.
v Yazarın amacının okuyucunun görmediği bir yeri zihninde
canlandırmak olduğu anlatım türüne betimleyici anlatım denir.
v Yazar anlattığı kavramı daha belirgin hâle getirmek için tanımlar
kullanır.
v Yazar soyut düşünceyi daha görünür hâle getirip
somutlaştırmak için örnekler kullanır.
B. Aşağıdaki
tabloda verilen temaları, istenen unsurlara göre sınırlandırınız.
|
Yer, Kişi,
Zaman ve Bağlam
|
Ayrılık
|
Soğuk bir kış günü küçük çocuğun evinden ayrılması
|
Hoşgörü
|
Toplumda zaman zaman hata yapan çocuklara karşı büyüklerin hoşgörüsü
|
C. Aşağıdaki
anlatıma hazırlıkla ilgili yargıları doğru-yanlış (D/Y) olarak değerlendiriniz.
( D )
"Romanda, fakir köylünün
hayat mücadelesi zengin benzetme ve mecazlarla süslenerek aktarılmış."
cümlesinde eserin hem konusundan hem de üslubundan söz edilmiştir.
( Y ) Akıcılık;
hiç kimseye benzememek, farklı olmak, taklit ve kopyadan uzak durmak,
basmakalıp ifadelerden vazgeçerek kendine has bir anlatım oluşturmaktır.
( D
) Duruluk, metinde veya cümlede gereksiz sözcük kullanılmamasıdır.
( Y
) Özgünlük;
söyleyişin pürüzsüz olması, bir yazının kolayca ve zevkle okunmasıdır.
( D ) Konuşmada ve yazmada yerel ağızların, söyleyişlerin yerine
kültür dilini kullanmaya özen göstermeliyiz.
( D
) Sözcüklerin
doğru seçilmesi, cümlelerin gereği gibi kurulması ve birbirine mantıksal bir
ilgi ile bağlanması, konuda birliğin sağlanıp sürdürülmesi, bilgilerin
doğruluğu bağdaşıklıktır.
( Y
) "Çiçeklerin
ağlaması" söz grubunda alışılmış bağdaştırma vardır.
( D
) "Renk kuşağı"
söz grubunda alışılmamış bağdaştırma vardır.
D. Aşağıdaki
şemayı doldurunuz.
(Not: 69.sayfadaki bu tabloda -sehven- 13 sütun
yerine 7 sütuna yer verilmiştir. Düzeltiriz…)
Anlatım
Türleri
|
||||||||||||
Öyküleyici
anlatım
|
Betimleyici
anlatım
|
Coşku
ve heyecana bağlı anlatım
|
Destansı
anlatım
|
Emredici
anlatım
|
Öğretici
anlatım
|
Açıklayıcı
anlatım
|
Tartışmacı
anlatım
|
Kanıtlayıcı
anlatım
|
Düşsel
anlatım
|
Gelecekten
söz eden anlatım
|
Söyleşmeye
bağlı anlatım
|
Mizahi
anlatım
|
E. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1.
Aşağıdakilerden
hangisi anlatımın türünü belirleyen özelliklerden değildir?
A)
İletişime katılan öğeler
B) Anlatımın amacı
C)
Alıcıda uyandırılmak istenen etki
D) Anlatıcının obje karşındaki tavrı
E) Anlatımda izlenecek yolun
belirlenmesi
2. Aşağıdakilerden
hangisi makalede kullanılabilecek anlatım türlerinden değildir?
A) Açıklama B)
Tartışma C) Öyküleme D) Tanımlama E)
Tanık gösterme
3. Aşağıdakilerden
hangisi düşünceyi geliştirme yollarından değildir?
A)
Sayısal verilerden yararlanma
B) Benzetme
C) Betimleme
D) Tanımlama
E) Örneklendirme
4. Aşağıdaki
cümlelerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A)
Edebî
eserlerde dil ve anlatım biçimlerinin tümüne konu denir.
B)
Metinlerde
olayların düzenlenişi, sıralanışı Ve akışı
olay örgüsüyle ilgilidir.
C)
Metin
düzeyinde gözlenebilen her türlü anlam
ve dil malzemesine içerik denir.
D) Metinlerde yazarın dili kullanma biçimine üslup denir.
E) Sanat eserlerinde işlenen temel düşünce ya da duyguya tema denir.
5. I.Bilgiler kesin
verilere dayanır.
II. Kişisel yorumlama yapılmaz.
III. Sübjektiflik bulunmaz.
IV. Bilgilerin
doğruluğu kanıtlanmaz.
V. Herkes aynı şeyleri anlar.
Yukarıdaki numaralanmış yargılardan hangisi nesnel cümlelerin
özelliklerinden değildir?
A) I. B)II. C) III. D) IV. E) V.
6. Aşağıdaki
temalardan hangisi daha geniş kapsamlıdır?
A) Türk romanı
B)
19.
yüzyıl Türk romanı
C)
Reşat Nuri'nin roman anlayışı
D)
Toplumcu
roman yazarlarının görüşleri
E) Türk
romanının en önemli özellikleri
7. Aşağıdaki
cümlelerin hangisinde anlatım bozukluğu vardır?
A) Tatilimizin en
hareketli günlerinden biri daha sona erdi.
B)
Hafif
hafif esen rüzgârın hışırtısı, kuşların
cıvıltısı hâlâ kulağımda sanki.
C)
Piknik
yerlerini kirleten ve ağaçlara yazı yazanlar medeniyetsiz
insanlardır.
D)
Tatilden
dönünce kendimi çok yalnız hissettim.
E) Dağ eteklerinde yaptığımız
bu çalışmanın amacı çevreye güzel bir görünüm oluşturmaktı.
8. Aşağıdaki
cümlelerin hangisinde anlatım bozukluğu yoktur?
A) Bu iki durum arasında, çok küçük bir nüans farkı vardır.
B) Dün akşam
Forsa diye bir hikâye okudum.
C) Birçok öğrenciler, dünkü deneme sınavın giremediler.
C) Birçok öğrenciler, dünkü deneme sınavın giremediler.
D) Takımımız yine son saniye
golüyle maçı kazandı.
E) Filmde gördüğüm
o acı feryatlar ve bu son sahne, bugün bile gözümün önünde
ve kulaklarımda çınlıyor.
ve kulaklarımda çınlıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.