Açıklayıcı Anlatım - Zarf (Belirteç)
1.etkinlik
Okuduğunuz açıklayıcı metinlerde dil hangi işlevde
kullanılmıştır?
CEVAP:
Okuduğumuz açıklayıcı
metinlerde dil göndergesel işlevde kullanılmıştır.
Açıklayıcı anlatımla oluşturulan metinlerde ağırlıklı olarak
dil hangi işleviyle kullanılır? Örneklerle açıklayınız.
CEVAP:
Açıklayıcı anlatımla oluşturulan metinlerde
ağırlıklı olarak dil göndergesel işleviyle kullanılır.
Örneğin;
aşağıdaki metinde bir eğitim uzmanının eğitim konusundaki açıklaması verilmekte
ve bu metinde bilgi verme amacı olduğu için, dilin göndergesel işlevi öne
çıkmaktadır:
Eğitim, ferdin “hayata”
aktif biçimde uyumunu sağlayan bir etkinliktir. Bu dünya kurulduğundan beri şu
ya da bu biçimde süregelmiştir. Ailede ana ve babanın, okulda öğretmenin,
toplumda yöneticilerin asıl ödevi, çocuğun günlük yaşama daha iyi uyum
sağlayabilmesi için uygun ortamı sağlamaktır. Bu bakımdan eğitim, yaşama
başarıyla uyum sağlayacak insan yetiştirme bilim ve sanatı olarak da
düşünülebilir.
2.etkinlik
Açıklayıcı
anlatımda düşüncenin açıkça anlaşılmasını sağlamak ve ilgi uyandırmak için
malzemenin iyi sıralanması gerekir. Düşüncenin açıkça anlaşılmasını sağlayan
metotları aşağıda inceleyiniz.
Açıklayıcı anlatım metotlarını yukarıdaki kutucuklardan
seçerek ilgili boşluklara yazınız.
CEVAP:
Sınıflandırma: Bu metoda göre, işlenilecek konu çözümlenerek bölümlere ayrıldıktan
sonra, konu özelliği de göz önüne alınarak sıralanır; düşünceler belli bir
noktadan yürüyerek ilerler. Örneğin; mektup ile ilgili bir yazıda malzeme: iş
mektupları, özel mektuplar, resmi mektuplar olmak üzere üç sınıfa ayrılabilir.
Zaman
ve mekân:
Açıklayıcı anlatımda düşünceler bu
iki özelliğe göre de ilerletilir. Malzemenin zamana göre sıralanması en çok
biyografi, otobiyografi ve tarihle ilgili yazılarda görülür. Mekâna göre sıralanışta
ise açıklama; coğrafi yerler veya çeşitli yerler göz önüne alınarak
geliştirilir.
Çözümleme
ve karşılaştırma:
Düşüncelerin anlatılması için iki
metot bir arada kullanılır. Çözümleme metodunda düşünceler, ona benzeyen veya
onunla paralel özelliği bulunan başka düşünceler yoluyla; karşılaştırma
metodunda ise o ifadenin karşıtı düşünce ve konular ona benzemeyen ifadeler
yoluyla anlatılır. Bu metot, düşünceye açıklık kazandırır.
Resim, plan, harita: Bir konu hakkında bilgi verirken, bir konuyu tarif ederken gözün
yardımından da faydalanabiliriz.
Özelliğine göre bazen bir resim, bir
plan ya da bir harita, konuyu sayfalarca yazıdan daha iyi açıklayabilir.
Örneğin; bir makinenin nasıl işlediği, gözün nasıl gördüğü, herhangi bir
maddenin nasıl elde edildiği vb. fen bilimleri ile ilgili konular ya da bir
nazım şekli, bir şehre ait bölüm, bu metotlarla daha açık ve ilgi çekici
olarak açıklanmış olur.
Açıklayıcı
öyküleme ve betimleme: Bu metot; bir bilgiyi öğretir veya haber verirken açıklama kadar okuyanların ilgisini
de artırır. Bu tur yazılarda bir bilginin nasıl meydana geldiği ve gördüğü iş
öykülenir. Fen bilimleri ile ilgili dergilerde araştırmaların nasıl
yapıldığının betimlendiğini, tecrübe ve kazanımların fotoğraflar aracılığıyla
anlatıldığını görürüz.
Tekrar: Bir bilginin öğretilmesi, bir fikrin doğrudan doğruya anlatılması için
kullanılan bir metottur.
Bu metoda göre; aynı fikir başka başka
ifadelerle, değişik tarzda tekrarlanır.
3.etkinlik
Aşağıdaki metinde "ne zaman" sorusunun karşılığı
olan zarfları bulunuz.
CEVAP:
Çıkınca, gelip,
cumartesi pazar günleri, emekli olduğunda, bu zamanda.
Fiillerde bildirilen zamanla, zaman
zarfı arasında nasıl bir fark olduğunun söyleyiniz.
CEVAP:
Fiillerde bildirilen zaman; fiillere
getirilen “-ınca, dığında, -ken, -ir…-mez, gibi” zarf-fiil ekleri ile
sağlanmakta ve zaman anlamı taşıyan zarf-fiil (fiilimsi) meydana gelmektedir ve
isim soylu sözcükler olmadıkları halde bu sözcüklere zarf denebilmektedir. Zaman
zarfları ise zaten isim soyludur ve kendinde yüklü olan zaman anlamını
taşımaktadır.
4.etkinlik
Niteleme
bildiren sözcükler isimlerin özelliğini
gösterirse "sıfat"; fillerin nasıl yapıldığını, ne durumda olduğunu
gösterirse "zarftır. "İyi insanları herkes sever." cümlesindeki
"iyi" sözcüğü "insanlar" ismini nitelediği için sıfat;
"Babam herkese iyi davranıyordu." cümlesinde ise "davranmak"
fiilini belirttiği için zarftır.
Aşağıdaki
cümlelerde "nasıl" sözcüğü farklı görev ve anlamlarda kullanılmıştır.
Bu cümlelerin yanındaki kutucuklardan "nasıl" sözcüğünün görevini
işaretleyiniz.
CEVAP:
|
X
|
|
X
|
Aileniz size nasıl davranıyor? Sıfat Zarf
X
|
|
Kendine
nasıl bir araba alacaksın? Sıfat Zarf
|
X
|
Son günlerde işlerin nasıl gidiyor? Sıfat Zarf
5.etkinlik
"Ne" sözcüğü aşağıdaki cümlelerde farklı
görev ve anlamlarda kullanılmıştır. Bu cümlelerin yanındaki kutucuklardan
"ne" sözcüğünün görevini işaretleyiniz.
CEVAP:
|
|
X
|
|
X
|
|
Pazardan ne aldınız? Sıfat Zarf Zamir
|
|
X
|
Ne
duruyorsun orada? Sıfat Zarf Zamir
9.etkinlik
"En"
ve "daha" zarfları cümlede üstünlük ve derecelendirme anlamında kullanılır.
Aşağıdaki boşluklara bu kelimelerden uygun olanını yerleştiriniz.
CEVAP:
En güzel çiçek
güldür.
Daha temiz bir
toplum istiyoruz.
Daha açık konuşur musunuz lütfen!
En sevdiğim yemek fasulyedir.
10.etkinlik
Aşağıdaki
cümlelerde "çok" sözcüğü, farklı türde kelimeleri (fiilleri,
fiilimsileri, sıfatları ve zarfları) anlamca sınırlayıp miktar zarfı özelliği
taşır. "Çok" sözcüğünün, hangi tür kelimelerin miktarını gösterdiğini
bulunuz ve boş bırakılan yerlere yazınız.
Örnek: Sizi çok özledim. (Fiilin
miktarını göstermiş.)
Çok
çalışmalısın. (Fiilin miktarını göstermiş.)
Çok
çalışan insanlar başarılı olur. (Fiilimsinin
miktarını göstermiş.)
Çok
güzel bir eviniz var. (Sıfatın miktarını göstermiş.)
Çok
güzel çalışıyorsunuz.
(Zarfın miktarını göstermiş.)
Ölçme
ve Değerlendirme
A.
Zarflarla ve açıklayıcı anlatımla
ilgili aşağıdaki yargılan doğru-yanlış (D/Y) şeklinde değerlendiriniz.
(D)
Zarflar isim çekim eklerini -zaman zarflan
dışında- almazlar.
(D) Cümleye eşitlik, üstünlük, en üstünlük, aşırılık anlamı
kazandıran zarflar azlık-çokluk zarflarıdır.
(D) “Okulun bahçesinden
sessizce ayrıldık.”cümlesinde belirginleştirilmiş kelime, eylemin nasıl
yapıldığını belirttiği için durum zarfıdır.
(D) Konuyu ortaya
koyan cümle veya cümlelerle başlar.
(D) Konuyu
çözümleyen açıklamalar yapılır.
(D) Konu,
örnekler ve karşılaştırmalar ile
genişletilir.
(D) Yazı, özetleyici veya yargı bildiren ifadelerle
sonuçlandırılır.
(D) Dilin göndergesel
işlevi ve kelimelerin gerçek anlamlarında kullanılmasına özen gösterilir.
(D) Kesin
ve açık ifadeler kullanılır.
(D) Tanımlamalardan yararlanılır.
(D) Açıklayıcı betimlemeye yer verilir.
(D) Sınıflandırma ve örneklendirmeye yer verilir.
(D) Benzerlik,
tekrar ve karşılaştırma gibi metotlardan
yararlanılır.
(Y) Açık ve anlaşılır değil, oldukça ağır ve kapalı ifadeler kullanılır.
B. Aşağıda boş bırakılan yerleri uygun sözcüklerle
doldurunuz.
v
"Bu kitabı
yarın bitirmeniz gerekiyor." cümlesindeki belirginleştirilmiş
kelime eylemin zamanını
gösterdiği için zaman zarfıdır.
v
Yer-yön zarfları çekimsiz olarak kullanılırsa zarftır. Aksi takdirde zarf
olmaktan çıkarlar.
v
"-e, -de. -den" ekleri
bazı edatlarla kullanıldıklarında zaman zarflarını oluşturur: akşamdan beri, öğleye doğru, ayda bir.
C.Aşağıdaki çoktan seçmeli
soruları cevaplayınız.
1.
Aşağıdakilerden
hangisi açıklayıcı anlatım metotlarından değildir?
A) Açıklayıcı betimleme ve öyküleme metodu
B)
Sınıflandırma metodu
C)
Araştırma
metodu
D)
Tekrar
metodu
E) Çözümleme
ve karşılaştırma metodu
2.
Edebiyat, felsefe veya ahlakla ilgili bir gerçeği sunmaya, atasözü veya özdeyişlerin ifade ettiği duygu
ve düşünceleri belirtmeye ve her konuda açıklayıcı bilgi vermeye denir.
Bu
parçadaki boşluk en uygun şekilde aşağıdakilerden
hangisiyle tamamlanır?
A)Açıklama B)Forum C)Sempozyum D)Tartışma E)Sunum
3.
Açıklama
yapmak için önce konuyu iyice anlamak gerekir. Sorulan soruya verilen cevap,
ne kadar güzel olursa olsun, konu ile ilgisi yoksa başarısızdır. Özellikle
yazılı kompozisyonda, konunun anlaşılamamış olması, başarısızlığın en büyük
etkenidir. Konuyu iyice anlamak için, malzeme olarak kullanılan kelime, deyim,
terim ve tamlamaları yani dili dikkatle değerlendirmek, bunların anlamlarını
belirlemek lazımdır.
Bu parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine varılamaz?
A) Yazılı anlatımda konunun anlaşılması çok önemlidir.
B)
Bir
konuda açıklama yapmak için o konuyu iyi
bilmek gerekir.
C)Sorulan sorulara verilen cevaplar güzel
ve yeterli olmalıdır.
D)Sorulan sorulara
konuyla ilgisi olan cevaplar verilmelidir.
E) Konuyu iyi anlamak için dili iyi bilmek gerekir.
4.
Açıklayıcı
anlatım ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Sorunu ortaya
koyan cümle veya cümlelerle başlar; sorunu
çözümleyen açıklamalar, örnekler, karşılaştırmalar ile devam eder, özetleyici
veya yargı bildiren ifadelerle sonuçlanır.
B) Metinler; tanımlama, açıklayıcı betimleme, sınıflandırma, benzerlik ve karşılaştırmalardan yararlanılarak düzenlenmektedir.
C) İfadenin kesin ve açık olmasının yanında kelimelerin gerçek
anlamlarında kullanılmasına da özen gösterilir.
D) İşlenen
konuların muhakkak bir gazete veya dergi köşesinde yer alması gerekir.
E) Bir konuda bilgi vermek, okuyucuları ve
dinleyicileri aydınlatmak, onlara bir şeyler
öğretmek amacıyla yazılır.
dinleyicileri aydınlatmak, onlara bir şeyler
öğretmek amacıyla yazılır.
5.
Şiirin
soyutluğu somutluğu sorunu çok tartışıldı. Gene de belli bir sonuca varılamadı.
Kapalı şiir için soyut, anlamsız şiir için soyut, toplumcu olmayan şiir için
soyut hatta yeni şiirlerin tümü için soyut denildi. Gerçi soyut şiirle somut
şiir arasındaki ayrım kesin olarak belirlenmiş değil. Değil ama işe bu yönden
bakanlar da yok denecek kadar az. Soyut
kavramı giderek sanatta, felsefede kullanılan anlamından da soyutlanarak
konuşma dilimize yerleşen bir basitlik simgesi oluverdi. Yergiler, suçlamalar bile
hep aynı kavrama başvurularak yapılıyor. Bir şiirin nedirliği, nasıllığı kadar,
o şiire bakan kişinin şiir ekini, algısı, deneyleri, yorum gücü de önemlidir.
Yani şiirin soyut ya da somut bir izlenim bırakması, yazarı kadar okuyucuyu da ilgilendirir.
Bu parçada aşağıdaki açıklayıcı anlatım metotlarından hangisi
kullanılmıştır?
A) Sınıflandırma
B) Çözümleme
ve karşılaştırma
C) Açıklayıcı betimleme ve öyküleme
D) Zaman ve mekân
E) Tekrar
thank you very much?***??
YanıtlaSil