HATIRA
1. Sırıtık Bir Küskün adlı metnin hangi amaçla
kaleme alındığını söyleyiniz.
1. Sırıtık Bir Küskün adlı metin Celâl Sılay'la yaşananlar hakkında bilgi
vermek amacıyla kaleme alınmıştır.
2. a. Sırıtık Bir Küskün adlı metinde kullanılan
motifleri tespit ediniz.
2. a. Sırıtık Bir Küskün adlı metindeki motifler
Celâl, şiir ve şair sözcükleridir,
b. Tespit ettiğiniz motiflerin
metnin teması, dönemin sosyal ve kültürel hayatı ile gerçekliği arasındaki
ilişkiyi sözlü olarak ifade ediniz.
b. Sırıtık Bir Küskün adlı metnin teması Celâl
Sılay'dır. Metindeki motifler bu yönüyle metnin teması ile örtüşmektedir.
"Celâl, şiir, şair" motifleri döneminin sosyal, kültürel hayatı ve
gerçekliği ile Celâl Sılay'ın yaşamından ve şairliği ile şiirlerinden
bahsedilmesi dolayısıyla ilişkilendirilebilir.
3. Sırıtık Bir Küskün adlı metinde olduğu gibi,
sevilen bir arkadaş ve meslektaşın kaybının uyandırdığı duygu ve düşüncelerin işlendiği
metinlerin günümüzde de yazılıp yazılmadığını sebepleriyle birlikte
söyleyiniz.
3. Sırıtık Bir Küskün adlı metinde olduğu gibi, sevilen bir arkadaş veya
meslektaşın kaybının uyandırdığı duygu ve düşünceleri işleyen metinler
geçmişte olduğu gibi günümüzde de yazılmaktadır. Ölen kişinin değerinin ve
kaybından duyulan acının yazılı bir metinle ölümsüzleştirilmesi düşüncesi
insanları böyle bir davranışa yöneltir.
4. Cumhuriyet Döneminin kültürel,
edebî ve sosyal yapısını dikkate alarak Sırıtık Bir Küskün adlı metnin hangi düşünce
hareketinin özelliklerini taşıdığını söyleyiniz.
4.
Sırıtık Bir Küskün
adlı metin Cumhuriyet Dönemindeki kültürel ortamı (Bab-ı Alî, şair ve
yazarların müdavimi olduğu kahvehane ve kıraathaneler, sanatçılar arasındaki
ilişkiler) yansıtan düşünceleri ifade etmektedir.
5 a. Sırıtık Bir Küskün adlı metinden açık, yalın,
duru ve tutarlı olmayan örnek birer cümleyi aşağıdaki tabloya yazınız.
|
"Sırtık Bir
Küskün" Metninde
|
Açık Olmayan
Cümle
|
Bu konuşmalarda
gözbebekleri büyür, yüzü büsbütün canlanır; eller, kollar da ritmik olarak
konuya katılır ve Celal akılcı, bilimsel yollar dışında paradoksal ama yine
de gerçekçi bir patikadan kestirme inip tartışılan soruna çok orjinal ve
parlak bir çözüm -çözüm değilse bile bir çözüm önerisi- getirirdi.
|
Yalın Olmayan
Cümle
|
Bu konuşmalarda
gözbebekleri büyür, yüzü büsbütün canlanır; eller, kollar da ritmik olarak
konuya katılır ve Celal akılcı, bilimsel yollar dışında paradoksal ama yine
de gerçekçi bir patikadan kestirme inip tartışılan soruna çok orijinal ve
parlak bir çözüm -çözüm değilse bile bir çözüm önerisi- getirirdi.
|
Duru Olmayan
Cümle
|
Bu konuşmalarda
gözbebekleri büyür, yüzü büsbütün canlanır; eller, kollar da ritmik olarak
konuya katılır ve Celal akılcı, bilimsel yollar dışında paradoksal ama yine
de gerçekçi bir patikadan kestirme inip tartışılan soruna çok orjinal ve
parlak bir çözüm -çözüm değilse bile bir çözüm önerisi- getirirdi.
|
b. Tespit ettiğiniz cümleleri
metnin geneliyle oranladığınız zaman metnin anlatım özellikleri ve bu anlatım özelliklerinin
metne katkısı ile ilgili hangi sonuçlara varıyorsunuz? Sözlü olarak ifade
ediniz.
b. Yukarıdaki
tabloya göre metin açık, yalın, duru ve tutarlı bir metin özelliği
göstermektedir. Bu anlatım özelliği de metnin edebî yönünün güçlenmesini sağlar.
SORU 6
CEVAP: 6. Yazarın metinde terim, kavram ve gündelik
hayata ait kelime ve kelime gruplarını kullanması iletinin okura tam olarak
ulaşmasını sağlamak ve edebî anlamda güçlü bir metin kaleme almak amacıyladır.
Terimler: İç sezi, fenomenal.
Kavramlar: Bilgiçlik, karyola, sırıtkan, somuttuk, gurbet,
örselenmek, vefa, psikolojik gerekçeler.
Gündelik hayat: Ekmek parası, kanı
kaynayıvermek.
SORU 7
Cevap 7. Sırıtık Bir Küskün adlı
metinde sade bir dil ve sanatsız, konuşma havası içerisinde bir söyleyiş
hâkimdir.
Cevap 8. Verilen metinde öğretici
anlatım türü kullanılmıştır.
Cevap 9. Sırıtık Bir Küskün adlı metin hatıra
geleneğinin bir devamıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.