YGS-LYS Türkçe, Türk Edebiyatı Hazırlık - ÇIKMIŞ SORULAR

30 Kasım 2015 Pazartesi

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı Test Soruları 2

CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI TEST

1. Cumhuriyet döneminde ortaya çıkan edebiyat anlayış ve toplulukları ile ilgili olarak aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Garipçiler, şiirde ölçü ve uyağı gereksiz görmüşler ve serbest şiir örnekleri vermişlerdir.
B) İkinci Yeni Hareketi; soyut, sürrealist ve imgeci bir anlayışla hareket etmiştir.
C) Maviciler, Garip hareketine karşı, toplumcu edebiyat anlayışına yakın düşünceleri olan bir harekettir.
D) Toplumsal Gerçekçiler, ele aldıkları sorunları sosyalist dünya görüşünden hareketle işlemişler ve sanatı bu görüşü yayma aracı olarak kullanmışlardır.
E) Hisarcılar, Attila İlhan'ın çıkardığı "Mavi" dergisi etrafında toplanan edebi topluluktur.


2. (I) Yeni Lisan hareketi ile başlayan edebiyatta yerlileşme, millileşme, dilde sadeleşme hareketi, cumhuriyet döneminde etkisini artırarak devam etmiştir. (II) Edebiyatımız bir yandan yerlileşirken diğer yandan da Batı edebiyatının etkisine açık kalmıştır. (III) Yazı dili ile konuşma dili arasındaki fark ortadan kalkmış, dilde sadeleşme çabalan aralıksız olarak devam etmiştir. (IV) Edebiyatımız bu dönemde toplumcu bir karakter kazanmış, gerçekçi bir anlayış güdülmüştür. (V) Hece ölçüsüyle birlikte aruz ölçüsü de kullanılmaya devam edilmiş, şiirde biçim açısından katı kurallar savunulmuştur.
Yukarıda numaralanmış sözlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A)l.      B)
II.     C) III.     D) IV.      E)V

3. Genellikle heceyle yazan şair, bulunduğu dönemde şiirden kopmayan tek sanatçıdır. Hüzünlü, yumuşak, açık, duru şiirler yazan sanatçı; heceyle ve sade bir dille yazdığı şiirlerinde aşk, doğa, insan sevgisi, çocukluk özlemi, anılara düşkünlük ev aile sevgisi, Allah'a kulluk, kadere boyun eğiş, küçük mutluluklarla yetinme, huzurlu bir yasam, barış, ölüm düşüncesi gibi konuları işlemiştir. "Dilek" şiirindeki "Mesut olmuş görmek isterdim hepinizi..." dizeleriyle hayat felsefesini ortaya koyar. "Nefes Almak, Sebil ve Güvercinler, Geçen Zaman" adlı şiir kitaplarının yanında "Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi, Değişen İstanbul" adlı hikâye türündeki eserleri de önemlidir.
Bu parçada tanıtılan sanatçı ve mensup olduğu edebi dönem aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Ziya Osman Saba-Yedi Meşaleciler
B) Melih Cevdet Anday - Garipçiler
C) Vasfı Mahir Kocatürk - Yedi Meşaleciler
D) Faruk Nafiz Çamlıbel - Beş Hececiler
E) Yusuf Ziya Ortaç - Beş Hececiler

"Türkçem benim ses bayrağım" diyen ozan, kendine özgü bir dil yapısı ve üslup yaratmıştır. İç ve dış gerçeklere bakarak, bilinçaltına yönelerek şiirimize yeni ve taze bir hava getirmiştir. Şiiri devamlı yenilenme içindedir. Bireysel tutkularla toplumsal gerçekleri bol mecazlarla, hayaller ve simgelerle lirik-didaktik-dramatik-epik bir çerçeve içerisinde verir. Genellikle Kurtuluş Savaşı'yla ilgili şiirlerinin içinde en tanınmışı "Çocuk ve Allah"tır.
4. Bu parçada sözü edilen şair, aşağıdakilerden hangisidir?
A) M. Emin Yurdakul
B) Ziya Osman Saba
C) Fazıl Hüsnü Dağlarca
D) Cahit Sıtkı Tarancı
E) Necip Fazıl Kısakürek

5.   • Sanat, sanat için olmalıdır.
      • Geleneksel temalar yerine yeni temalar istenmelidir.
      • Milli ve ulusal değerler yerine Batılı ilkelerle sanat yapılmalıdır.
      • Edebiyatta taklitten kaçınılmalı, "yenilik, canlılık, içtenlik" amaçlanmalıdır.
Aşağıdaki sanatçılardan hangisi, yukarıda sözü edilen edebi anlayışa mensup değildir?
A) Sabri Esat Siyavuşgil
B) Yaşar Nabi Nayır
C) Ziya Osman Saba
D) Cevdet Kudret Solok
E) Melih Cevdet Anday

6. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Garipçiler, şiir, duygu ve düşüncenin tam yansıtılmasını engelleyen bütün biçimsel kurallardan kurtarılmalıdır, anlayışıyla hareket etmiştir.
B) Beş Hececiler, Halk şiirinden, kültüründen, yerli kaynaklardan yararlanarak şiirimizin aruzdan heceye geçişinde önemli rol oynamışlardır.
C) Toplumsal Gerçekçiler; sosyal olaylara ve toplumsal gerçeklere yönelerek köy hayatını, köylü sorunlarını ve yurt gerçeklerini savunmuşlardır.
D) Hisarcılar; Garip hareketinin etkisiyle geleneksel şiir anlayışına karşı çıkarak, yeni bir şiir anlayışını savunmuşlardır.
E) Yedi Meşaleciler; Beş Hececilerin gerçekçilik ve içtenlikten uzak gördükleri şiirine tepki olarak ortaya çıkmışlardır.

7.  Aşağıdakilerden hangisi II. Yeni topluluğunun özelliklerinden değildir?
A) Edebi sanatlara yüz vermemek
B) Şiirde söyleyişi daha çok önemsemek
C) Şiirde konu veya olaya yer vermemek
D) Şiirde düşünceye değil, duyguya yer vermek
E) Anlatımın açık, net, anlaşılır olmasına dikkat etmek

8. 1928'de eserlerini bir kitapta toplayan genç sanatçılar, Milli, edebiyatçılara tepki olarak ortaya çıkarlar. Geleneksel edebi anlayışa karşı çıkarak Batılı ilkelerle sanat yapılması gerektiğini, geleneksel temalar yerine yeni temalar bulunması gerektiğini savundular. Edebiyatta taklitten kaçınarak daima "yenilik, içtenlik, canlılık" gibi özellikleri savunmuşlardır.
Bu parçada sözü edilen kitap ve adını bu kitaptan alan edebiyat topluluğu, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Garip        

B) Yedi Meşale    
C) Fecr-i Ati 
D) Hisar 
E) Genç Kalemler

9. Milli edebiyat akımının ilkelerine bağlı kalarak halk şiirinden, kültüründen ve yerli kaynaklardan yararlanarak şiirimizin aruzdan heceye geçişinde Önemli rol oynayan sanatçıların oluşturduğu bir edebi harekettir.
Aşağıdakilerden hangisi, bu parçada sözü edilen edebiyat topluluğuna bağlı sanatçılardan biridir?
A) Orhan Veli Kanık
B) Sezai Karakoç
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Melih Cevdet Anday
E) Yavuz Bülent Bakiler

1
0. Aşağıdakilerden hangisi 1. Yeni şairlerinin Türk edebiyatına getirdiği yeniliklerden biri değildir?
A) Şiirdeki biçimsel özellikleri reddetmeleri
B) Gerçekçi şiir anlayışını temsil etmeleri
C) Şiirin konusunu olabildiğince genişletmeleri
D) Geleneksel şiir anlayışını temelden sarsmaları
E) Sıradan halk söyleyişine yönelmeleri

11. Aşağıdakilerden hangisi, Garip Akımı'nın özelliklerinden biri değildir?
A) Şiirden ölçüyü, uyağı kaldırıp serbest şiir yazdılar.
B) "Şiir halka seslenmelidir." anlayışıyla hareket ettiler.
C) Şairaneliği reddedip şiirin konusunu genişlettiler.
D) Şiirde bütün güzelliğini savundular.
E) İlk şiirlerinde aruzu, sonra heceyi kullandılar.

12. Aşağıdakilerden hangisi İkinci Yeni akımının bir özelliği değildir?
A) İkinci Yeniciler anlama değil, söyleyişe önem vermişlerdir.
B) Şiir dili, konuşma dilinden ayrılmalı ve kendine özgü bir yapıda olmalıdır.
C) Şiir fayda (toplum yararı) için yazılmaz, aydınlara seslenmek için yazılır.
D) Şiirde açık ve yalın bir anlatımla anlam açık seçik olmalıdır.
E) İzlenim ve yorum ağırlıklı şiirler yazdıkları için her okuyan kendine göre bir anlam çıkarmalıdır.

13. Aşağıdaki cümlelerden hangisi, İkinci Yeni akımının özelliklerinden biri değildir?
A) Şiirde anlama, düşünceye dikkat edilmeli, söyleyiş ikinci plana atılmalıdır.
B) Yeni şiirimizde çok uzun soluklu olmasalar da Türk şiirinde yeni boyutlar, yeni öğeler getirmişlerdir.
C)
İkinci Yeni şiirleri, daha çok izlenime dayandığı için yorum ağırlıklıdır.
D) İ
kinci Yeni, Garip Akımı'nın yalın anlatımına bir tepki olarak doğmuştur.
E) Şiirde sanatsal bir amaç güdüldüğü için aydınlara yönelik yazmak eğilimindedirler.

14. Aşağıdakilerden hangisi, Garipçilerin savunduğu görüşlerden biri olamaz?
A) Şiirde ölçü, uyak bırakılmalı, serbest şiir yazma yoluna gidilmelidir.
B) Her şey şiirin konusu olmalı, şairane duygulardan ve parlak söyleyişlerden uzaklaşılmalıdır.
C) Şiirde parça güzelliği değil, bütün güzelliği savunulmalıdır.
D) Söz ve anlam sanatlarına başvurulmadan dil doğal ve yalın haliyle kullanılmalıdır.
E) "Sanat, sanat içindir" görüşü hâkim olmalı, toplumsal konulara yer verilmemeli.

15. Asıl adı Mehmet Agâh olan şair, Milli edebiyat döneminin en büyük şairlerindendir. Çağdaş Batı şiiriyle Divan şiirinin bileşimini gerçekleştiren neo-klasik bir şairdir. Divan şiirlerini çağdaş bir yorumla veren şiirlerinde biçim mükemmelliğini aramış, sözcükleri adeta bir kuyumcu titizliğiyle işlemiştir. Parnasizmin edebiyatımızdaki en büyük temsilcisi olan sanatçı, bir İstanbul aşığıdır. Toplum sorunlarına yer vermeyen sanatçı, hemen hemen bütün şiirlerini aruzla yazmıştır. "Sessiz Gemi" şiiri en çok bilinen şiiridir.
Aşağıdaki eserlerden hangisi, sözü edilen sanatçıya alt değildir?
A) Kendi Gök Kubbemiz
B) Han Duvarları
C) Edebiyata Dair
D) Eğil Dağlar
E) Eski Şiirin Rüzgârıyla

16. Yahya Kemal ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi söylenemez?
A) Aruzu Türkçeye ustalıkla uygulamıştır.
B) Şiirlerinde İstanbul sevgisini öne çıkar.
C) Divan şiiriyle Batı şiirini ustalıkla kaynaştırmıştır.
D) Birkaç şiir dışında hep heceyle yazmıştır.
E) Toplumsal konulara pek yer vermez.
17. Şiirlerinde dış öğe olarak "ahenk", iç öğe olarak da "zaman" ve "bilinçaltı" ağır basar. Renkli ve pürüzsüz görüntüleriyle insanı içten yakalayan bir yazardır. Dilimize yeni bir ses, yeni bir hava getirmiş; hece ölçüsünü çok güzel kullanmış, heceye şiir bütünlüğü kazandırmıştır. Şiirleriyle olduğu kadar makale, deneme, biyografi, edebiyat tarihi, hikaye ve edebi incelemeleriyle de tanınır. Kendi yaşamından izler taşıyan ünlü romanı "Huzur", hem bir aşk hem de sanatçının İstanbul’a olan derin sevgisinin romanıdır.
Bu parçada sözü edilen yazar, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Abdülhak Şinasi Hisar
B) Sait Faik Abasıyanık
C) Ahmet Hamdi Tanpınar
D) Memduh Şevket Esendal
E) Reşat Nuri Güntekin


18. "Yahya Kemal Beyatlı" ile ilgili olarak aşağıdaki yargılardan hangisi doğru değildir?
A) Divan şiirini çağdaş bir yorumla vererek eski şiiri günümüzde de yaşatmış bir şairdir.
B) Aruz ölçüsünü, yaşayan Türkçeye uygulamış, geçmişle geleceği birleştirerek kendine özgü bir şiir dili oluşturmuştur.
C) İstanbul’u şiirlerinde en çok işleyen şairlerden biri olarak İstanbul’a hayrandır.
D) "Türkçe ağzımda annemin sütüdür" diyen şair, İstanbul Türkçesini başarıyla kullanmış, sade bir dille yazmıştır.
E) Toplum sorunlarını işlediği şiirleri dışında farklı türde herhangi bir eser vermemiştir.

19. Orhan Veli Kanık ile ilgili aşağıdaki bilgi­lerde hangisi yanlıştır?
A) En basit olayları, en sıradan kişileri şiir konusu yapmıştır.
B) "İkinci Yeni" şiir hareketinin öncüsü ol­muştur.
C) Şiirlerinde söz sanatları hemen hiç gö­rülmez.
D) Yer yer alaycı ve nükteli bir anlatımı be­nimsemiştir.
E) Yalın bir dille, halktan kişilerin yaşamını şiirleştirmiştir.

20.
· Şiirsel söyleyişte konuşma dilinin doğallığından yararlanmak
· Günlük hayatın, sıradan insanların so­runlarını dile getirmek
· Yaşama sevincini işlemek; espriden, nükteden yararlanmak
· Süslü, söz oyunlarına dayalı bir dil yeri­ne yalın bir dili yeğlemek
Bu özellikler, aşağıdakilerden hangisiyle ilgilidir?
A) Garip Hareketi
B) II. Yeni Grubu
C) Milli Edebiyatçılar
D) Yedi Meşaleciler
E) Fecr-i Aticiler

21. İlk şiirleri Yeni Mecmua'da çıkan sanatçı, ta­savvuf düşüncesinden aldığı ilhamı modern Fransız şiiri ölçüleri içinde değerlendirmiş; şiirlerinde insan, kainat, madde ve ruh prob­lemlerini, insanın iç çatışmalarını, gizli duygu ve tutkularını başarıyla işlemiştir. Hemen her türde eser veren sanatçı, kendine özgü bir üslup yaratmıştır. Şiir alanında Örümcek Ağı, Ben ve Ötesi, Çile; tiyatro alanında Tohum, Bir Adam Yaratmak, Reis Bey önemli eserle­rinden bazılarıdır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakiler­den hangisidir?
A) Cahit Sıtkı Tarancı
B) Ahmet Muhip Dranas
C) Necip Fazıl Kısakürek
D) Ahmet Hamdi Tanpınar
E) Asaf Halet Çelebi

22. Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının genel özellikleri arasında yer almaz?
A) Atatürk devrimlerinin savunuculuğu yapılır ve bu devrimler yaygınlaştırılmaya çalışılır.
B) Tabiat tasvirleri gerçeklikten uzak ve sübjektiftir.
C) Şiirlerde genellikle hece vezni kullanılır.
D) 1930’a kadar Milli Edebiyat çizgisinde gelişir. Bu tarihten sonra toplumcu – gerçekçi bir çizgiye yönelir
E) Anadolu insanının sorunları eserlerde işlenir.

23. 1940 sonrası Türk şiirinde Halk şiiri gelene­ğinden yola çıkarak yeni bir şiir anlayışına ulaşan sanatçı, günün geçerli akımlarına bağlanmadan kendisinin olan bir şiiri geliş­tirmiştir. Yalın, akıcı bir söyleyişe dayanan ve Halk şiirinden beslenen, Anadolu insanı­nın yaşamını, doğayla ilişkilerini dile getiren bir şiirdir bu... Köy ve köylü gerçek kimliğiyle onun şiirinde yer alır. Sanatçının Atatürk Kurtuluş Savaşı'nda adlı eseri bir oratoryaya da konu olmuştur.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakiler­den hangisidir?
A) Fazıl Hüsnü Dağlarca
B) Cahit Külebi
C) Ceyhun Atıf Kansu
D) Attila İlhan
E) Oktay Rıfat Horozcu

24. 1940'tan sonra kendine özgü bir üslup ku­ran sanatçı, şiirde felsefi temaları, gündelik hayatı, anlık sevinç ve tasaları, aşkı, ölümü işledi. Ölüm teması yaygın olarak bütün şiir­lerinde görülmektedir. Ölüm düşüncesi, şairin zihnini yaşamının sonuna kadar kurcala­mıştır. 1946'da bir partinin düzenlediği şiir yarışmasında birinci olan sanatçı hece ile öl­çülü, kafiyeli şiirler yazmış; serbest tarzı da denemiştir. Sanatçı, zaman zaman sembollere de başvurmuş, uzak çağrışımlar ve ha­yal oyunlarından yararlanmıştır.
Bu parçada hangi sanatçı tanıtılmakta­dır?
A) Cahit Sıtkı Tarancı
B) Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Ahmet Muhip Dranas
D) Necip Fazıl Kısakürek
E) Ahmet Kutsi Tecer

25. Aruz sizin olsun, hece bizimdir
     Halkın söylediği Türkçe bizimdir
Bu dizeler, aşağıdaki sanat topluluk ya da eğilimlerinden hangisiyle ilgilidir?
A) Tanzimatçılar
B) Serveti Fünuncular
C) Garipçiler
D) Fecr-i Aticiler
E) Milli Edebiyatçılar

26. "Memleket Edebiyatı" adıyla bilinen akımın en önemli temsilcisi aşağıdakilerden han­gisidir ?
A) Ahmet Haşim
B) Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Orhan Veli Kanık
E) Ahmet Muhip Dranas

27. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi hem Garipçileri hem de II. Yeni şiir hareketini eleştirerek, bunlara karşı çıkmıştır ?
A) Attila İlhan
B) İlhan Berk
C) Melih Cevdet Anday
D) Turgut Uyar
E) Oktay Rıfat Horozcu

28. Aşağıdakilerden hangisi Garip akımının özellikleri arasında yer almaz?
A) Esin kaynağı olarak Batı’yı almışlardır.
B) Ölçü, uyak ve sanatlı söyleyiş gibi gelenekleri tümüyle reddetmişlerdir.
C) Gülmece ve ince yergi şiirin temel öğesi olmuştur.
D) Konuşma dilinden ayrı bir dil kullanmışlardır.
E) Sürrealizm akımından etkilenmişlerdir.

29. Aşağıdakilerin hangisinde Garip Akımı’nın temsilcileri bir arada verilmiştir?
A) O. Veli Kanık – O.Rifat Horozcu – M. Cevdet Anday
B) O.Veli Kanık – Cemal Süreya – Edip Cansever
C) F. Nafiz Çamlıbel – N. Fazıl Kısakürek – Ece Ayhan
D) Osman Saba - M. Cevdet Anday – Yahya Kemal
E) A. Muhip Dıranas – A. Kutsi Tecer - Edip Cansever
30. Cumhuriyet Dönemi’nin tanınmış şairlerindendir. Fransız Sembolist Baudeleire’in etkisi altında kalmıştır. Şiirlerinde Türkçenin sıcaklığını ve akıcılığını bulmak mümkündür. Hece ölçüsü ile şiirler yazarken uyağa sıkıca bağlıdır. Şiirlerinde etkili bir lirizm vardır. “Ömrümde Sükut”, “Düşten Güzel” , “Sonrası” en tanınmış şiir kitaplarıdır.
Yukarıda sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) M. Cevdet Anday
B) Enis Behiç Koryürek
C) Yahya Kemal Beyatlı
D) Cahit Sıtkı Tarancı
E) Ahmet Haşim

1    E
16  D
2    E
17  C
3    A
18  E
4    C
19  B
5    E
20  A
6    D
21  C
7    E
22  B
8    B
23  B
9    B
24  A
10  B
25  E
11  E
26  C
12  D
27  A
13  A
28  D
14  E
29  A
15  B
30  D



















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

Sitede Ara