YGS-LYS Türkçe, Türk Edebiyatı Hazırlık - ÇIKMIŞ SORULAR

9 Mayıs 2013 Perşembe

11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay-2013) Milli Edebiyat Dönemi Şiirinin Özellikleri (sayfa 181-182)

11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay-2013) Milli Edebiyat Dönemi Şiirinin Özellikleri (sayfa 181-182)

Milli Edebiyat Dönemi Şiirinin Özellikleri

1. “Mehmetçik” ile “vatan” kelimelerini kaynaştıran kısa bir konuşma yapınız.


2. Her milletin millî duygularını destanlaştırarak anlatmasının nedenlerini örneklerle açıklayınız.


Milletler, tarihin çeşitli dönemlerinde kahramanlık mücadeleleri vermişlerdir. Bizde Kurtuluş Savaşı, Çanakkale bunun en güzel örneklerindendir. Bu mücadeleler, milletin ruhunda büyük etkiler bırakmıştır, yerine göre milletin var olma mücadelesi olmuştur. Millet bu savaşları, kahramanlıkları destanlaştırarak gelecek nesillere aktarır. Gelecek nesillerin de aynı ruh ve inançla milli değerlere sahip çıkması istenir.



BİR YOLCUYA

Dur yolcu! Bilmeden gelip bastığın

Bu toprak bir devrin battığı yerdir

Eğil de kulak ver bu sâkit yığın

Bir vatan kalbinin attığı yerdir.



Bu ıssız gölgesiz yolun sonunda

Gördüğün bu tümsek Anadolu’nda

İstiklal uğrunda, namus yolunda

Can veren Mehmed’in yattığı yerdir.

Necmeddin Halil ONAN





HÜRRİYET TAŞKINLIĞI

Bir de İstanbul’a geldim ki bütün çarşı pazar

Na’radan çalkanıyor, öyle ya: hürriyet var!..

Galeyan geldi mi, mantık savuşurmuş... Doğru:

“Vardı aklından o gün her kimi gördümse zoru.

Kimse farkında değil, anlaşılan, yaptığının;

Kafalar tütsülü hülya ile gözler kızgın.

Sanki zincirdekiler hep boşanıp zincirden,

Yıkıvermiş de tımarhaneyi çıkmış birden!

Zurnalar şehrin ahâlisini takmış peşine;

Yedisinden tutarakta dayanın yetmişine!

Eli bayraklı alaylar yürüyor dört keçeli;

En ağır başlısının bir zili eksik, belli!

Ötüyor her taşın üstünde birer dilli düdük.

Dinliyor kaplamış etrafını yüzlerce hödük!

Kim ne söylerse hemen el vurup alkışlanacak,

- Yaşasın!

- Kim yaşasın?

- Ömrü olan.

- Şak! Şak! Şak!

Mehmet Akif Ersoy




1. Farklı tarzda yazılmış, okuduğunuz iki şiiri birbirleriyle yapı, tema, dil ve anlatım yönüyle karşı­laştırınız. İki şiirin benzer ve farklı yönlerini sıralayınız.

DEVAMINA AŞAĞIDAKİ BAĞLANTIDAN ULAŞABİLİRSİNİZ:
11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay-2013) Milli Edebiyat Dönemi Şiirinin Özellikleri (sayfa 181-182)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

Sitede Ara