IV ÜNİTE: MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ
3.
Coşku ve Heyecan Dile Getiren Metinler (Şiir)
SAYFA 161
HAZIRLIK
1. Sizce şiirde her tür duygu, düşünce,
bilgi aktarılabilir mi? Açıklayınız.
Bu şiir anlayışlarına göre
değişiklik gösterebilir. Kimileri şiir bilgi aktarma yeri değildir düşüncesiyle
hareket ederek şiirin duyulmak, hissedilmek için yazıldığını söyler. Kimileri
şiirle düşüncelerini aktarmayı amaçlar. Genel olarak baktığımızda şiirde her
türlü duygu ve düşüncenin, dil şiirsel işlevde kullanılarak aktarılabileceğini
söyleyebiliriz. Sizler farklı düşünüyor olabilirsiniz. Bu konuda kendi
düşünceniz neyse belirtebilirsiniz.
2. Şiirin sosyal hayatı yansıtması konusunda
düşüncelerinizi belirtiniz.
Şiir sosyal hayatı yansıtabilir. Bireysel şiirlerde bile sosyal
hayattan izler görülür. Toplumsal bir temayı ele alan şiirlerde toplumun
gelenekleri, zihniyeti, inançları, ekonomik durumu vb. ortaya konur.
SAYFA 162
a.
1911-1923
yılları arasında yazılmış olan üç şiiri yapı, tema, ses, söyleyiş, dil ve
anlatım bakımından karşılaştırıp aşağıdaki tabloya yazınız. Farklılıklarını
sıralayınız.
b. Okuduğunuz şiirlerden hareketle 1911-1923
yılları arasında yazılan şiirleri; ses, söyleyiş, yapı, tema, dil ve anlatım
bakımından değerlendirerek tahtada bir şema üzerinde gruplandırınız.
1911-1923
yılları arasında yazılan şiirlerin özellikleri:
YAPI:
Bu dönemde ölçü olarak çoğunlukla hece kullanılmış. (Ziya Gökalp, Mehmet Emin
Yurdakul, Beş Hececiler, Rıza Tevfik…)
Aruz
ölçüsüyle de şiirler yazılmış. (Mehmet Akif, Yahya Kemal, Ahmet Haşim)
Dörtlük
nazım biriminin yanında beyit ve bentler kullanılmış.
Halk
şiiri nazım şekillerinden yararlanılmış. Bunun yanında Batı’dan alınan nazım
şekilleri ve serbest müstezat kullanılmış. sorucenneti.net sitesinin
çalışmasıdır. Alıntılarda kaynak gösteriniz.
TEMA:
Milli konular, Türklük bilinci, halkın yaşayış biçimi, yurt sevgisi gibi
toplumsal konuların yanı sıra hüzün, ayrılık, yalnızlık gibi bireysel konular
da işlenmiştir.
DİL
VE ANLATIM: Milli Edebiyat Döneminin en önemli yönü dilde sadeleşmenin
sağlanmasıdır. Şairlerin çoğu sade dille eserler vermiştir. Eski şiirin dil
anlayışıyla eserler verilse de genel eğilim sadeleşme yönündedir.
1. Grup sözcünüzden Ziya Gökalp
hakkında yaptığınız araştırma ve sınıfa getirdiğiniz Ziya Gökalp’e ait şiir
örneğini okumasını isteyiniz. Edindiğiniz bilgilerden hareketle şairin şiir
anlayışını belirtiniz. Aşağıda verilen isimlerin Ziya Gökalp’ın şiir anlayışıyla
ilgisini açıklayınız.
Ziya Gökalp, sade
dille hece ölçüsüyle Türkçülük düşüncesini, milli konuları işleyen didaktik
şiirler yazmıştır. Ziya Gökalp’le aynı anlayışta olan şairler Mehmet Emin
Yurdakul, Ali Canip Yöntem vb sanatçılardır. Bu sanatçılar da sade dil ve hece
ölçsüyle Türkçülük düşüncesini işlemişlerdir.
Rıza Tevfik Bölükbaşı,
hece ölçüsünü kullanmış, sade dille şiirler yazmıştır.
2. a. Grup
sözcünüzden Yahya Kemal’in kitabınızdaki şiirini ve sınıfa getirdiğiniz örnek
şiiri bir kez okumasını isteyiniz. Şiir okunurken kulağınıza hoş gelen ses
tekrarlarını belirtiniz. Bu ses tekrarları, size gecenin hülyalara dalınan
sessizliğini hissettirdi mi? Açıklayınız.
Bu şiirle ilgili düşüncelerinizi
aktarınız. Yahya Kemal’in şiirde ahenge, ses güzelliğine önem verdiğini dikkate
alınız.
b. Grup sözcülerinizden Yahya Kemal Beyatlı ve
Ahmet Haşim’in şiir anlayışı hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınıza
aktarmasını isteyiniz.
Yahya Kemal ve Ahmet Haşim’in Türk edebiyatında saf şiirin
temsilcisi olduklarını belirtelim. Saf (öz) şiirin özellikleri hakkında
araştırma yapınız.
c. Grup sözcünüzden Mehmet Akif Ersoy’un şiir
anlayışı hakkındaki bilgileri arkadaşlarınızla paylaşmasını isteyiniz. Mehmet
Akif Ersoy’a ait, sınıfa getirdiğiniz şiiri gruptan bir arkadaşınızın okumasını
isteyiniz. Şairin şiir anlayışının metne nasıl yansıdığını açıklayınız.
Mehmet Akif Ersoy’un, şiirlerinde toplumsal konulara
değindiğini, halkın yaşayış tarzını ve değerlerini anlattığını belirtelim.
Mehmet Akif Ersoy’un şiir anlayışını araştırınız.
ç. Servet-i Fünûn ve Fecr-i Atî Dönemi şiir
anlayışı hakkındaki bilgilerinizden yararlanarak 1911- 1923 yılları arasında
Yahya Kemal ve Ahmet Haşim ile saf şiire ait nasıl bir arayış olduğunu
belirtiniz.
3. Seyfi Baba’nın yaşam tarzıyla halkın
yaşam tarzı arasında nasıl bir benzerlik olduğunu açıklayınız. Şiirde hangi
toplumsal değere yer verildiğini belirtiniz.
Yaşlılık ve hastalıktan dolayı çalışamayacak duruma gelen Seyfi
Baba’nın bu duruma düşmesinden dolayı yaşadığı üzüntü dile getiriliyor. Seyfi
Baba, ekmek parasını kazanmak zorundadır. Kimsesizdir, çalışmazsa, ekmek
parasını kazanmazsa aç kalacaktır. Seyfi Baba gibi insanlar toplumumuzda
mevcuttur. İhtiyarlığın ve yoksulluğun olumsuz etkilerinin görüldüğü bu
insanlara yardım eli uzatılmalıdır.
Zor da olsa çalışarak ekmek parası kazanmak
Yoksul ve yaşlı kişilere başkasına muhtaç duruma düşürmeden yardım
elini uzatmak.
sorucenneti.net sitesinden alıntıdır. Alıntılarda kaynak
gösteriniz.
SAYFA 163
Yaptığınız araştırmalardan da yararlanarak aşağıdaki isimlerden
hangilerinin Millî Edebiyat döneminde de eserler vermeye devam etmiş Edebiyat-ı
Cedide Dönemi sanatçısı olduğunu, ilgili kutucukları işaretleyerek belirtiniz.
a. Belirleyeceğiniz bir
konuda kısa bir manzum hikâye kaleme alınız.
b. Manzum hikâyenizi
arkadaşlarınızla paylaşınız.
c. Sınıf içi oylama
yoluyla seçeceğiniz ilk üç metni panonuza asınız.
1. 1911-1923 yılları arasında
yazılan üç grup şiirden en çok hangisini beğendiğinizi nedenleriyle açıklayınız.
Günümüzde yazılan şiirlerin bu üç grup şiirden hangisiyle benzeştiğini
belirtiniz.
2. Saf şiir anlayışına özgü
düşüncelerinizi belirtiniz.
Saf şiirin özellikleri:
Arınmış anlamına gelen saf şiirde şiirsellik ön planda tutulur.
Soyutluk ve anlam kapalılığı vardır.
Ahenk ve musiki ögeleri ön plandadır.
Saf şiirde; anlam, şekil, ahenk, hayal ögeleri birleşerek bir
bütün oluşturur.
Saf şiir için müzikle söz arasında oluşturulan fakat müziğe yakın
olan şiirdir, diyebiliriz.
Şiir anlaşılmak için değil duyulmak için yazılır.
Şiirde söz sanatları ve imgeler şairaneliği oluşturur.
Saf şiirin dünya edebiyatındaki öncüsü Paul Verlaine, Türk
edebiyatındaki öncüleri Yahya Kemal Beyatlı ve Ahmet Haşim’dir.
sorucenneti.net adlı siteden alınmıştır.
1. Aşağıdaki bilgilerden hangisi 1911-1923
yılları arasında yazılan şiirlerin özelliğini yansıtmaz?
A.O dönemde şiirin üç gruba ayrılması
B.Mehmet Akif in, bu dönemin lirik şiir yazan şairlerinden
olması
C. Sade dil ve hece ölçüsüyle yazılan şiirlerin
Ziya Gökalp’ın çevresindeki şairlerce benimsenmesi
D.Yahya Kemal ve Ahmet Haşim’in saf şiirin öncüsü olması
E.Saf
şiirde, anlamdan çok ses ve söyleyişin önemli olması
CEVAP
B
2. Aşağıdaki bilgilerden doğru olanların başına
“D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
(D ) Servet-i Fünûn Dönemi şairlerinden Ali
Canip Yöntem, Millî Edebiyat Döneminde de eserler vermiştir.
(D ) Mehmet Akif,
yazdığı manzumelerinde sosyal hayatı ve halkın yaşam tarzıyla değerlerini
aktarır.
(Y ) Yahya Kemal,
şiirlerinin hepsini hece ölçüsüyle yazmıştır.
3. Aşağıdaki kelime ve isimlerden birbirleriyle
ilgili olanları eşleştiriniz.
4. Millî
Edebiyat şiirini dil ve tema yönünden nasıl değerlendirdiğinizi açıklayınız.
sorucenneti.net adlı siteden alınmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.