-
Halk dilinde anlatılarak oluşan sözlü edebiyat ürünüdür. Masalar bir yazar tarafından sonradan yazıya geçirilir.
-
Masallar nesir, nazım karışık olabilir.
-
Masalların girişinde genellikle tekerlemeler bulunur. Bunlar şiir şeklinde olur.
-
Masallar, özellikle çocuklara hitap eden eğitsel içerikli metinler olduğu için kolay anlaşılır ve akıcı bir anlatıma sahiptir.
-
Masallar merak duygusunu en fazla uyaran yazı türlerinden biridir. Masalda olayların nasıl gelişeceği kahramanların neler yaşayacağı, masalın nasıl sonlanacağı gibi konularda okuyucu veya dinleyici aşırı derecede meraklanır. Bu bakımdan masallar çok sürükleyicidir.
Masal ile Efsanenin Farkı
Efsane, halkın hayal gücüyle yarattığı “ideal insan tipi”ni
verir ve nesilden nesle anlatılır. Efsane ile masallar arasında
uygunluk vardır. İki türde de olağanüstü olaylar işlenir. Yalnız, efsane
daha inandırıcıdır. Efsanelerde önceleri doğaüstü olayları açıklama
amacı vardır; sonraları ise ideal insan tipini betimleme söz konusudur.
Ancak masallarda eğiticilik amacı vardır, ders vermek esastır, herhangi
bir doğa olayını yorumlamak gibi bir amaç güdülmez. Efsaneleri
toplumların inançları, düşünce yapıları, yaşadıkları çevre, hayat
şartları ortaya çıkarır. Masallarda ise bu ölçüde bir yerellik yoktur.
Masallar evrensel mesajlar içerir.
Masal ile Destanın Farkı
Masallar
tamamen hayal ürünüdür. Destanlar ise toplumların geçmişte yaşadıkları
çok önemli ve iz bırakan olaylardan beslenir. Masallar evrensel öğeler
ve temalar içerir. Destanlar ise ulusal nitelikler taşır. Masallarda iyi
insan-kötü insan gibi evrensel konular işlenirken, destanlarda bir
toplumun tarihine ait yerel değerler aktarılır.
MASALIN GENEL ÖZELLİKLERİ
Masalın genel özelliklerinin “konu, olay, yer, zaman, kişi, amaç” yönlerinden değerlendirilmesi:
a- Konu: Masallarda
her insanı ilgilendiren evrensel değerler ve konular anlatılır.
Özellikle çocuklara doğruluk, dürüstlük, iyilik, güzellik, ahlâklı
olmak, erdemli olmak, yardımseverlik gibi duygular verilmek istenir.
Ayrıca çevredeki kişilerin, olayların ve yöneticilerin eleştirileri de
yapılır. Haksızlıklara karşı halkın ve halk içinde bir önderin direnmesi
ve sonuçta mutlaka üstün gelmesi işlenir.
b- Olay: Masallar
olay eksenli bir edebiyat türüdür. Tamamen hayal ürünü olan bu olaylar,
olağanüstü nitelikler taşıyabilir. Masallarda “olamaz” diye bir şey
yoktur. Her şey olabilir ve bunlar konu olarak işlenir.
c- Yer: Masalda
belirli bir yer, çevre yoktur. Hayali bir yer, çevre söz konusudur.
Bunlar da genellikle “Kafdağı’nın arkasında bir ülke, yedi kat yerin
altı, periler padişahının ülkesi” gibi hayalî yerlerdir.
d- Zaman: Masalda
zaman da belirsizdir. Geçmişte bir zamandan söz edilir; ama aslında bu
hayalî bir zamandır. Masallar geçmiş zaman kipi (-miş) kullanılarak
anlatılır. Bu yönüyle de hikâyeden ayrılır. “Bir varmış, bir yokmuş.
Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde, pireler berber iken, develer
tellâl iken, ben babamın beşiğini tıngır mıngır sallar iken gibi
tekerlemeler aslında zamanın belirsizliğini ve olayın hayalî olduğunu da
açıklar.
e- Kişi: Masal
kahramanları olağanüstü nitelikler taşıyabilir. Masallarda “peri, dev,
cüce, cadı, gulyabani, şahmeran, Zümrüdüanka kuşu” gibi hayalî
kahramanlar karşımıza çıkabilir. Masalda, gerçek hayatta rastlanamayacak
kişiler bulunabilir. Kişiler ya iyidir ya da kötüdür. İyiler hep iyilik
yapar, kötüler de hep kötülük yapar. İyiler masalın sonunda mutlaka
kazanır, kötüler de her zaman kaybeder.
f- Amaç: Masalda
eğiticilik esastır. Aslında yerin, kişilerin ve zamanın hayalî olması
da bundandır. Kimse rencide edilmeden insanlara ders verilir. Herkes
masalın sonunda verilen dersten kendisine düşen payı alır. Masallarda
kötülükler eleştirilerek okurun ve dinleyenin bu kötüler gibi olmaması
istenir. İyiler ve iyilikler de yüceltilir ki okur veya dinleyici iyi
olsun ve iyilik yapsın. Bu yüzden özellikle eğitimde masallardan
yararlanılır.
MASALIN BÖLÜMLERİ
Masallar “serim, düğüm ve çözüm” olmak üzere üç bölümden oluşur.
Serim: Tekerlemelerle giriş yapılır. Kahraman tanıtılır. Konu verilir.
Düğüm:
Kahramanın başından geçen türlü türlü olaylar anlatılır. Okuyucunun
merakı tahrik edilir. Olay bir çözüme kavuşturması gereken noktaya
getirilir.
Çözüm:
Bu bölümde olay bir sonuca bağlanır. İyiler kazanır. Kötüler kaybeder.
İyilere ödül, kötülere ceza verilir. İyi dileklerle masal bitirilir.
MASAL TÜRLERİ
Olağanüstü öğe, kahraman ve olaylara yer veren öykülerden oluşan “masal” bir terim olarak aslında “Sindirella”, “Çizmeli Kedi”,”Keloğlan”
gibi sözlü geleneğin ürünleri olan halk öykülerini kapsar. Ama değişik
sanatçılar tarafından kaleme alınan ve sözlü gelenekle ilişkisi olmayan
edebî yönü ağır basan bazı eserler de bu türün içinde yer alır.
Öyleyse masallar, “anonim masallar” ve “sanatsal masallar” olarak ikiye ayrılabilir.
a- Anonim masallar:
Bu
masallar toplumun değer yargılarını, anlayışını, kültürünü, dünya
görüşünü yansıtan ürünlerdir. Söyleyeni belli değildir bunların.
Toplumun ortak ürünüdür bu masallar. Sözlü olarak nesillerden nesillere
aktarılır. Bunlardan günümüze gelenler, derlenmiş ve kitap olarak
yayımlanmıştır.
Anonim masallar içinde “eğlence” amaçlı olanlar da vardır. Bunlar güzel vakit geçirtmeyi amaçlar.
Anonim masallar “zincirleme masallar”
şeklinde de olabilir. Zincirleme masallarda sıkı bir mantık bağıyla
birbirine bağlanan, küçük ve önemsiz bir dizi olay art arda sıralanır.
“Keloğlan” masalları anonim masallara örnek gösterilebilir.
b- Sanatsal masallar:
Bu
masallar sözlü kültürün ürünü olan anonim masallardan farklı olarak,
toplumda görülen aksaklıkları yermek, bir düşünceyi ortaya koymak gibi
belli bir amaca yönelik olarak sanatçılar tarafından yazılır. Yani
bunlar anonim değildir. Bu masallar yazanın toplumsal görüşlerini ve
dünyaya bakış açılarını yansıtır.
Fransız “La Fontaine”in yazdığı hayvan masalları da bu türdendir. Şeyhi’nin “Harnâme” adlı eseri bu masal türüne örnek gösterilebilir.
DÜNYA EDEBİYATINDA MASAL
Dünya edebiyatında masal türündeki ilk eser, Hint edebiyatının ürünü olan ve Beydeba’nın yazdığı “Kelile ve Dimne” sayılabilir. Fabl şeklindeki bu eserin dışında, “Binbir Gece Masalları”
da bu türün güzel örneklerindendir. Avrupa’da ise masalcılığın
temellerini Fransız sanatçı La Fontaine (Lafonten) atmıştır. Dünya
edebiyatındaki başlıca masal yazarları arasında Alman edebiyatında “Grimm Kardeşler” ve Danimarka edebiyatında “Andersen” öne çıkmıştır.
TÜRK EDEBİYATINDA MASAL
Türk edebiyatında “Keloğlan” en tanınmış masal kahramanıdır. Türk edebiyatında La Fontaine masalları Şinasi tarafından “Tercüme-i Manzume (1859)” adıyla Türkçeye çevrilmiştir. Eflatun Cem Güney ise Türk edebiyatının sözlü kültüründen gelen masalları derleyip kitap halinde yayımlamıştır.
Masal örneği için tıklayınız.
Masal örneği için tıklayınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.