Tanzimat Döneminde olay çevresinde gelişen metinler
Roman okumanın yararları
Kelime hazinesini zenginleştirir.
Olaylara farklı açıdan bakmamızı sağlar.
Dış ortamdan biraz olsun uzaklaşma
Hızlı okuma yeteneğini geliştirme
Okuduğunu anlama, karşılaştırma, yorumlama becerisi kazandırır.
Başkalarını anlamamızı, empati kurmamızı sağlar.
İnsanın kendi iç dünyasını tanımasını sağlar.
İnsanın kendini ifade edebilmesine yardımcı olur.
3. Batı ülkelerinin bilim, teknik, sosyal hayat, ekonomi, askerlik, hukuk gibi konularda geldiği seviyeye ulaşma çabası
sayfa 50
1. Etkinlik
1. Romanda anlatılan olayların gerçek hayatta aynen eserde anlatıldığı gibi yaşanması mümkün değildir. Romandaki olaylar yazarın kurgusudur. Ancak romandaki olayların benzeri gerçek hayatta görülebilir. Günümüzde babadan kalma servetini har vurup harman savuran, kendini iyi yetiştirememiş kişiler vardır. Buna karşılık yoksul olmasına karşın hayatın zorluklarıyla mücadele eden ve başarılı olan insanlar da vardır.
sayfa 51
Tanzimat Döneminde şehir insanının yaşama biçimi ve alışkanlıklarıyla ilgili sunu hazırlayın.
Yararlanılacak link:
Tanzimat Döneminde şehir insanının yaşama biçimi ve alışkanlıkları
b) Romandaki kişiler, Tanzimat Döneminin insan tipini gerçek olarak ortaya koymuştur.
Kişilerin bir kısımı modern yaşama tarzını, bir kısmı alaturka yaşama tarzını benimsemiştir.
c)
Kahramanlar
|
Kahramanların Kişilik Özellikleri
|
Kahramanların Olay Örgüsündeki İşlevleri
|
Felâtun Bey
|
Babası gibi batı hayranıdır. Batılı yaşam tarzının tüm gereklerini
yerine getirir. Lükse, eğlenceye düşkün ve bir o kadar da tembeldir.
|
Onun başına gelenler, o dönemin bilinçsiz ve zengin gençlerinin genel
durumudur.
|
Râkım
Efendi
|
Yoksul ve geleneklerine bağlı bir gençtir. Çalışkan ve idealisttir.
Osmanlı kültürünü temsil eder.
|
Felatun Bey gibi eğlence düşkünü ve zengin olmaması, fakat azimli ve
dürüst bir kişiliğe sahip olması, okuyucunun dikkatini alaturkaya, geleneksel
insan tipine çeker. Alafranga ile alaturkanın çatışması Râkım’ın romana
girmesiyle başlar.
|
Sadık
Fedayi
|
Râkım’ın annesidir. Şefkatli, vefalı ve fedakârdır.
|
Osmanlı kadınındaki annelik duygusunun gücünü ortaya koyar.
|
Canan
|
Cariye olduğu için utangaç ve çekingendir, içten içe Râkım’ı sevmektedir.
|
Râkım’ın temiz ve saf aşkı keşfetmesini, alafranga kültüre sahip
insanlardan uzaklaşmasını sağlar.
|
Polini
|
Avrupalı, tiyatro sanatçısıdır. Sevgiye değil, paraya ilgi duyar.
Felatun'u da parası için sever.
|
Felatun Bey ve onun gibi gözü kapalı modern gençlerin felaketine yol açan
bu kadın yanlış batılılaşmanın getirdiği bir ceza gibidir.
|
c) Felatun Bey'le Rakım Efendi birer tiptir. Çünkü bu iki roman kişisi ait oldukları toplumsal yapının özelliklerini tam olarak karşılamaktadırlar. Romandaki diğer kişiler birer karakterdir.
2. Evet vardı. Çünkü o dönemde hem doğu kültürü hem batı kültürü bir aradaydı. Osmanlı toplumunda bu iki kültüre bağlı insanlar bulunmaktaydı.
3. ETKİNLİK
Olaylar, kaç değişik mekânda geçmektedir; bu mekânlar nerelerdir, eserde nasıl ve hangi yönleri ile anlatılmaktadır?
Eserin
Bölümleri
|
Olayların Geçtiği Mekânlar
|
Mekânın Özellikleri
|
1. Bölüm
|
Felâtun Bey’in babası, Üsküdar’daki güzel ve bahçeli bir konağı
bırakarak Tophane’nin Beyoğlu’na yakın bir mahallesine taşınır. Burada tuğladan,
modern bir bina yapar. Felâtun’un çalıştığı devlet dairesi ve uğradığı
eğlence yerleri bu bölümde görülen başlıca mekânlardır.
|
Üsküdar’daki bahçeli konak alaturka yaşamın merkezidir. Mustafa Merâkî
burayı terk ederek çok ilgi duyduğu alafranga yaşamın merkezi olan Beyoğlu’na
taşınır. Beyoğlu modernizmi temsil eder.
|
2. Bölüm
|
Râkım’ın babadan kalma, üç odalı evi, okulu, arkadaşının evi ve
kütüphanesi, Mister Ziklas'ın evi
|
Râkım'ın evi yazar tarafından kümese benzetilmiştir. Bu ev,
Beyoğlu’ndaki şatafatlı yaşamın çok uzağında değil, bir mahalle ötesindedir.
Râkım’ın evi Osmanlı halkının durumunu ortaya koyar.
Rakım için kütüphane çok önemli bir mekândır. 0, kendini burada
yetiştirir ve alafranga insanların bile hayran olacağı bir seviyeye yükselir.
|
8. Bölüm
|
Bu bölümde mekân olarak yalnızca Akdeniz adaları
zikredilmiştir.
|
sayfa 52
4. .. Kış gelmiş ve günleri kısaltmış olduğu için Rakım Efendi, İngiliz kızlarının derslerini akşam saat ikiden üç buçuğa kadar zamana tayin eylemişti. (...) Saat ikiyi bulmuştu. (...) Bizi önümüzdeki Çarşamba günü Kâğıthane’ye götürür müsün? (...)” cümlelerinde ifade edilen zamanı yüklemlerin kip ekini de dikkate alarak değerlendirdiğinizde olayın yaşandığı zamanla anlatıldığı zamanın ilişkisi hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Yüklemler öğrenilen geçmiş zamanın hikaye kipiyle çekimlenmiştir. Olaylar geçmişte yaşanmıştır. Yazar, geçmişteki olayları görüyormuş gibi bize aktarmaktadır.
5. Romanın genelinde olayların geçtiği zamanı takvimde ve zaman sayacında göstermek mümkün müdür? Açıklayınız.
Olaylar tarih olarak belirtilmemiş, romanda görülen sosyal yaşam özellikleri, olayların Tanzimat Döneminde geçtiğini göstermektedir.
6. Okuduğunuz veya dinlediğiniz masallarda zamanın nasıl anlatıldığını söyleyiniz.
Masallarda zaman belirsizdir.
7. “Felâtun Bey ile Râkım Efendi” romanında ifade edilen zamanla masallardaki zamanı karşılaştırınız. Farklılıkları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Felatun Bey'le Rakım Efendi romanında zaman:Eserde tarih verilmemiştir ancak kişilerin ve sosyal çevrenin özellikleri Tanzimat dönemini yansıtmaktadır. Dolayısıyla eserde anlatılan zaman 19. yüzyıldır.
“On beş yirmi sene evvel, yirmi dört sene evvel, üç gün sonra” gibi kesin zaman dilimlerinden söz edilir.
Masallarda ise belirsiz bir zaman vardır. Hem tarih olarak hem de dönem olarak belli bir zaman yoktur.
8. Eseri kişi, zaman, mekân ilişkisi yönünden değerlendiriniz. Metnin bu üç unsuru arasında bütünlükten mi, uyumsuzluktan mı söz edilebilir? Neden?
Eserde kişi, zaman, mekân ilişkisi: Eserde kişilerin, ait oldukları toplumsal kesimin özelliklerini taşıdıkları görülür. Felâtun Bey İstanbul’un gözde mekânlarında eğlenir. Râkım Efendi ise köhne bir evde yaşar. Kişiler, Tanzimat sonrası İstanbul halkının yaşam tarzını da yansıtırlar. Bu dönemde İstanbul halkı “alafranga-alaturka” şeklinde ikiye ayrılır. Romanda kişi-zaman-mekân bakımından bir bütünlük vardır.
9. “Felâtun Bey ile Râkım Efendi” romanında baştan sona kadar esere damgasını vuran temel çatışmayı (eserin temasını) defterinize yazınız.
yanlış batılılaşma
10. Tanzimat Döneminin sosyal hayatı ile ilgili araştırmanızdan edindiğiniz bilgilere dayanarak eserde ele alınan temanın gerçekliğini belirleyiniz.
Yanlış batılılaşma teması Tanzimat Dönemi toplumunun sosyal hayatını yansıtmaktadır.
4. ETKİNLİK
Romantizmin özellikleri
Realizmin özellikleri, ilkeleri
c. Yazar, kişileri anlatırken onlar hakkında yorum yaparak okuyucunun bakış açısını etkilemektedir. Felâtun’u bir İstanbul züppesi, Râkım’ı ise yoksul fakat azimli, dürüst bir insan olarak tabir eder. Romandan alınan şu kesit, yazarın olaylara ve kişilere nasıl müdahale ettiğini, açıkça ortaya koymaktadır: “Ama bir dost çıkıp da Felâtun Bey’e nasihat verecek olsa faydası görülecek mi dersiniz? Ne mümkün! Pederinden kalma serveti bu yolda çürütüp bitirmiş ne kadar delikanlı istersiniz? Bunların her birine az nasihatler mi verilmiştir?”
Realist (gerçekçi) yazarlar olayları ve kişileri anlatırken her şeyi olduğu gibi yansıtır, okuyucunun bir sonuca ulaşmasına zemin hazırlar. Romantik yazarlar ise kişileri ve olayları anlatırken kendi duygularını da katarlar, böylece okuyucunun da bu hislerle eseri okumasını sağlarlar. O halde bu romanın yazarı romantizmin etkisindedir.
11.Felâtun Bey ile Râkım Efendi romanında ele alınan yanlış batılılaşma teması, dönemin sosyal hayatıyla ilişkilidir. Çünkü, Tanzimat sonrası sosyal hayatta yanlış batılılaşmanın getirmiş olduğu sorunlar gerçekten yaşanmıştır.
Felâtun Bey’in ailesi: Avrupalılaşma hevesi ile Üsküdar’dan Beyoğlu civarına taşınmış varlıklı bir aile.
Râkım Efendi’nin ailesi: Babası Tophane’de hizmetli olarak çalışmıştır. Babası öldükten sonra tek yakını annesidir. Yoksul bir ailesi vardır.
Yazar Felatun Bey ve Rakım Efendi'nin biyografisine yer vermiştir. Romanın olay örgüsünde bu kişilerin hangi düşünceyi temsil edeceğini okuyucunun kavramasını istemiştir. Kişilerin biyografilerini verirken ders verir gibi bir anlatım tarzı var.
13. Yazar, eseri ilahi bakış açısıyla yazmıştır.
sayfa 53
Eserde eğitimin önemine geniş yer verilmiştir. Felâtun Bey’in kişilik yapısındaki bozukluğun nedeni yüzeysel eğitim almasıdır. Çünkü babasına göre onun okula gidip gelmesi, Fransız hocasından özel ders alması başlı başına bir eğitimdir. Râkım ise annesinin, arkadaşlarının desteğiyle sıkı bir eğitim süreci geçirir; kendini çok iyi yetiştirir. Râkım'ı Felâtun’dan üstün kılan en önemli kabiliyeti eğitimdir.
cook saol az cok yapmıstım .
YanıtlaSil