3. Oğuz Türkçesinin Anadolu’daki İlk Ürünleri (XIII – XIV. Yüzyıl)
a. Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler (Şiir; İlahi, Nefes, Gazel)
HAZIRLIK
1. Yunus Emre ve Dehhânî’nin sanat anlayışları hakkında bilgi edininiz.
1. YUNUS EMRE:
- 13. yy’da yaşamıştır.
- Bugünkü Türkçe’nin başlatıcısı, Tekke edebiyatının en büyük şairidir.
- Yalın ve özlü söyleyiş (Sehl-i Mümteni) ustasıdır.
- İnsan sevgisini temel olarak almıştır.
- Hece ölçüsünü kullanmıştır, Aruzla da yazmıştır.
- İlahi ve nefesleri çoğunluktadır.
- Divan ve Risalet-ün Nushiye adlı eserleri vardır.
2. Yunus Emre’nin beğendiğiniz bir ilahisini şiir okuma yarışmasına katılmak üzere ezberleyiniz.
2.
3. “İlahi ve gazel” nazım şekilleri hakkında bilgi edininiz.
3. İLAHİ
Allah’ı övmek ve ona duyulan aşkı dile getirmek, ona yaklaşmak amacıyla söylenen şiirlerdir.
Belli bir makamla söylenir.
Genelde hece ölçüsünün 7-8′li kalıbıyla söylenir. Aruzla söylenenleri de vardır.
Uyak düzeni, dörtlüklerle söylenenlerde koşma tipi; beyitlerle söylenenlerde gazel tipindedir.
Tarikatlara
göre değişik isimler almışlardır. Mevleviler ayin, Bektaşiler nefes,
Gülşehriler tapuğ, Aleviler deme, Yeseviler de hikmet adını
vermişlerdir.
Yunus Emre bu türün önemli isimlerindendir.
GAZEL
Divan
şiirinde; çok yaygın olarak kullanılan bir nazım şeklidir. Aruz
ölçüsüyle yazılır. Birinci beyit kendi arasında kafiyeli, diğer
beyitlerin birinci mısraları serbest, ikinci mısraları birinci beyit ile
kafiyelidir. Kafiye düzenini şematik olarak belirtmek gerekirse aa / ba
/ ca / da / ea / fa şeklinde ifade etmek mümkündür. Gazellerde beyitler
arasında mana birliği olabileceği gibi, her beyit ayrı bir konuyu
işlemiş de olabilir.
Gazellerde
aşk duyguları, şarap âlemleri, tabiat güzellikleriyle birleşmiş bir
şekilde, canlı ve akıcı bir üslûpla dile getirilir.
Gazelin
ilk beyitine matla, son beyitine makta adı verilir. Matla beyitinden
sonra gelen beyite hüsn-i matla, makta beyiti’nden bir önceki beyite ise
hüsn-i makta denir. En güzel beyitine beyt’ül gazel, beyitleri arasında
konu birliği bulunan gazellere yek-ahenk gazel, her beyiti aynı
mükemmellikte söylenmiş olan gazellere ise yek-avaz gazel denir.
Mısra
sonlarındaki kafiyelerden aynı olarak mısra içlerinde de kafiye bulunan
gazellere musammat gazel adı verilir. Değişik konularda yazılmış
olmakla beraber, gazeller genellikle birer aşk şiirleridir. Sevgi bitmez
tükenmez temasıdır. Gazellerin isimlendirilmeleri ya rediflerine göre
veya ilk mısralarına göre olur. Ayrı kelime halinde redifleri olan
gazeller bu rediflerine göre, olmayanlar ise ilk mısralarına göre
adlandırılır.
Divan
edebiyatının en yaygın kullanılan nazım biçimidir. Önceleri Arap
edebiyatında kasidenin tegazzül adı verilen bir bölümü iken sonra ayrı
bir biçim halinde gelişmiştir. Gazelin beyit sayısı 5-15 arasında
değişir. Daha fazla beyitten olaşan gazellere müyezzel ya da mutavvel
gazel denilir.
4. XIII ve XIV. yüzyılda Anadolu’nun soysal, siyasal ve kültürel durumu hakkında bilgi edininiz.
4.
XIII. ve XIV. yüzyılın siyasî ve sosyal durumu bir hayli karışıktır.
XIII. yüzyılın başlarında Anadolu Selçuklu devleti eski gücünü
kaybetmeye başlamıştı. Bu yüzyılın ortalarında, doğudan gelen Moğol
akınları durdurulamadığından siyasî birlik bozuldu. Bunun sonunda bazı
isyanlar çıktı. Bu çözülme ile birlikte XIV. yüzyılda Anadolu’da çeşitli
beylikler görüldü. Yüzyılın sonuna gelindiğinden Osmanlı Beyliği
Anadolu’da Türk birliğini yeniden kurmayı başardı.
5. Aruz ölçüsüyle ilgili bilgilerinizi arkadaşlarınızla birlikte tekrar ediniz.
5. Aruz çadırın orta kısmı demektir. Şiirde seslerin uzunluk ve kısalığı esasına dayalı ölçüdür. Aruz
hecelerin sayısını değil, şeklini esas alır. Aruzla yazılmış şiirlerde,
her bir mısranın heceleri, diğer mısraların aynı hizadaki heceleriyle
aynı açıklık (kısalık) ve kapalılık (uzunluk) noktasında birbirlerine
denktir.
6. Günümüz şairlerinden birine ait beğendiğiniz bir aşk şiiri bulunuz.
6. Seni Aşksız Bırakmam
Seninle tattım ben her mutluluğu
Bırakıp gidersen bil ki yaşayamam
Ömrümden canımdan ne istersen al
Gülü susuz seni aşksız bırakmam
Üşüdüm diyorsan güneş olurum
Yanarım sevginle ateş olurum
Dolarım havaya nefes olurum
Gülü susuz seni aşksız bırakmam
Gönlümdeki derdi siler atarım
Ümit pınarından coşar akarım
Kış göstermem sana ben hep baharım
Gülü susuz seni aşksız bırakmam
Zekai TUNCA
7. Sizce şiirlerde daha çok aşk ve sevgilinin konu olarak işlenmesinin nedenleri nelerdir?
7.
Aşk ve sevgi insanların karşı koyamayacağı bir duygudur. Evrensel bir
tema olduğu için de yıllardır birçok şair tarafından farklı üsluplarla
anlatılmıştır ve anlatılmaya devam etmektedir.
8.
Her kim bana ağyar ise Çalabım bir şar yaratmış
Hak Tanrı yâr olsun ona İki cihan arasında
Her kancaru varır ise Bakıcak Didâr görünür
Bağ u bahar olsun ona. O sarın kenâresinde
Bana ağu sunan kişi O şar dediğim gönüldür
Şehd ü şeker olsun işi Ne delidir ne usludur.
Kolay gele müşkil işi Âşıklar kanı sebildir
Eli erer olsun ona. O sarın kenâresinde
Âşık Paşa Hacı Bayram-ı Veli
XIV.
yüzyıl şairlerinden Âşık Paşa ve Hacı Bayram-ı Veli’den alınan
yukarıdaki şiirleri dil ve söyleyiş yönünden karşılaştırınız. Sonuçları
tahtada sıralayınız.
8. Her iki şiirde aynı dönemde olmasına rağmen aynı konuyu işlemiştir. Her ikisi de dil ve üslup yönünden aynıdır.
İNCELEME
1. metin
İLAHİ
Aşkın aldı benden beni Sûfilere sohbet gerek
Bana seni gerek seni Ahîlere ahret gerek
Ben yanarım dün ü günü Mecnunlara Leyla gerek
Bana seni gerek seni Bana seni gerek seni
Ne varlığa sevinirim Eğer beni öldüreler
Ne yokluğa yerinirim Külüm göğe savuralar
Aşkın ile avunurum Toprağım anda çağıra
Bana seni gerek seni Bana seni gerek seni
Aşkın âşıklar öldürür Yunus’durur benim adım
Aşk denizine daldırır Gün geldikçe artar odum
Tecelli ile doldurur İki cihanda maksudum
Bana seni gerek seni Bana seni gerek seni
Aşkın şarabından içem
Mecnun olup dağa düşem
Sensin dün ü gün endişem
Bana seni gerek seni
Yunus Emre
1. Sınıfta yedi gruba ayrılınız. Grup sözcünüzü seçiniz.
a.
Okuduğunuz ilahinin bir dörtlüğünü seçiniz. Belirlediğiniz dörtlükte
ahengi sağlayan öğeleri, 9. sınıfta öğrendiğiniz “şiir inceleme
yöntemi”ne göre tespit edip aşağıdaki tabloya yazınız.
a.
b. Şiirin yapı özelliklerini belirtiniz.
b.
Şiir ilahi nazım şekli ile yazılmıştır. Nazım birimi dörtlüktür. 8’li
hece ile yazılmış olup düz uyak şeklinde kafiyelenmiştir. Genellikle
yarım uyak kullanılmıştır.
2.
Yunus’un “Aşkın aldı benden beni /Bana seni gerek seni” diye seslendiği
kimdir? Şairin bu seslenişi nasıl bir duyguyla yaptığını açıklayınız.
2. Şairin seslendiği Allah’tır. Allah aşkıyla yanıp tutuşan bir tasavvuf ehli insanın duygularını görebilmekteyiz.
3.
Destan Dönemine ait, daha önce kitabınızda okuduğunuz sagu ya da
koşukla Yunus Emre’nin ilahisini karşılaştırarak aşağıdaki soruları
cevaplayınız.
a. Şiire yeni giren kelime, kavram ve sesleri (ünlüleri) belirleyiniz. Bunların dilimize giriş nedenini açıklayınız.
a.
Aşk, aşık, mecnun , ahi, sufi gibi kelimeler girmiştir. Bunların girme
nedeni İslam kültürünün yaşantımıza ve edebiyatımıza olan etkisidir.
b.
Dilimize yeni yerleşen bu kelime, kavram ve söyleyiş tarzı o dönemde
Türkçenin zenginleşmesini ve yeni bir edebî dilin oluşumunu sağlamış
mıdır? Düşüncelerinizi açıklayınız.
b.
İslamiyet Öncesi Türk edebiyatımızda kapalı bir edebiyat hakimdi, başka
kültürlerden etkileşim söz konusu değildi. Fakat İslamiyet’in
girmesiyle dilimizde yeni kavramlar girince ve özellikle de Türkler bu
kavramları benimseyip Türk – İslam kültürü haline getirince Türkçe
tamamen zenginleşmeye ve yeni kavramlar girmeye başladı.
4.
a. XIII ve XIV. yüzyılda Anadolu’nun sosyal, siyasi ve kültürel durumu
hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınıza aktarınız.
a. 4.
XIII. ve XIV. yüzyılın siyasî ve sosyal durumu bir hayli karışıktır.
XIII. yüzyılın başlarında Anadolu Selçuklu devleti eski gücünü
kaybetmeye başlamıştı. Bu yüzyılın ortalarında, doğudan gelen Moğol
akınları durdurulamadığından siyasî birlik bozuldu. Bunun sonunda bazı
isyanlar çıktı. Bu çözülme ile birlikte XIV. yüzyılda Anadolu’da çeşitli
beylikler görüldü. Yüzyılın sonuna gelindiğinden Osmanlı Beyliği
Anadolu’da Türk birliğini yeniden kurmayı başardı.
b.
Okuduğunuz ilahide, yeni uygarlığa ait değerlerin yansıtıldığı
kelimeleri sıralayınız. Bu değerlerin şiirle ve manzum metinlerle halka
öğretilmesinde şair ve yazarların rolünü nasıl değerlendirdiğinizi
belirtiniz.
b.
Ahi, sufi, aşk, iki cihan, tecelli, mecnun gibi kelimelerdir. Bu
kelimeler özellikle 13 ve 14. Yüzyılda şair ve yazarlar tarafından
anlatılması çok etkili olmuştur. Dönemi itibariyle Fetret döneminin
yaşayan halk bu bunalımları şair ve yazarların anlatmış olduğu
kavramlarla rahatlamışlardır.
5.
Hazırlık bölümünde karşılaştırmasını yaptığınız Âşık Paşa ve Hacı
Bektaş-ı Veli’nin şiirlerini, Yunus Emre’nin okuduğunuz ilahisiyle de
karşılaştırarak Oğuz Türkçesiyle nasıl bir şiir anlayışının oluşmaya
başladığını kısaca aşağıya yazınız.
5.
Türkistan’dan Anadolu’ya gelen Türkler büyük bir kültür ve medeniyeti
de bu sahaya taşımış oldular Türk yazı dilinin tarihî gelişimi
içerisinde Karahanlı Türkçesinden sonra Batı Türkçesi teşekkül etmeye
başlamıştır. Batı Türkçesinin ilk dönemini Eski Türkiye Türkçesi’ni
oluşturur Türkistan’dan Anadolu’ya gelen Türklerin büyük çoğunluğunu
Oğuzlar oluşturduğu için bu devir Türkçesine Oğuz Türkçesi de denmiştir.
6.
Okuduğunuz ilahinin “Ne varlığa sevinirim / Ne yokluğa yerinirim”
dizelerinde Yunus, nefsin tüm isteklerinden arınarak Allah’a yönelmek
gerektiğini vurguluyor. Fenafillah yani aşk içinde eriyebilmek için
insanın (müridin) önce maddi olan her şeyden arınması gerekmektedir.
İlahinin tamamına hâkim olan ilahî aşkı “Leyla ve Mecnun”un aşkı ile
karşılaştırınız. Tasavvuf inancının yansıtıldığı diğer özellikleri de
siz bulunuz.
6.
Her iki metin de ilahi aşkı işlemektedir. Leyla ile Mecnun hikayesinde
de aşk beşeri aşk gibi görünse de gerçek akı bulan Mecnun, beşeri aşktan
vazgeçer.
Aşkın âşıklar öldürür
Aşk denizine daldırır
Tecelli ile doldurur
Bana seni gerek seni
Sûfilere sohbet gerek
Ahîlere ahret gerek
Mecnunlara Leyla gerek
Bana seni gerek seni
Yunus’durur benim adım
Gün geldikçe artar odum
İki cihanda maksudum
Bana seni gerek seni
Yukarıdaki dizelerde de tasavvuf inancının izlerini görebilmekteyiz.
7. Aşağıdaki şemayı inceleyiniz.
İncelediğiniz
şema ve okuduğunuz ilahiden de hareketle İslamiyet’in kabulüyle Türk
toplumunda görülen kültür değişikliğini açıklayan bir paragraf yazınız.
7.
Bir yaşam biçimi olarak kabul edilen İslam dini, Türklerin sosyal ve
kültürel yaşamında, düşünce dünyasında ve dil anlayışında köklü
değişiklikler meydana getirdiği gibi kültürün önemli bir yansıması olan
edebî ürünlerde de yeni şekillenmelere zemin hazırlamıştır. Bu ortak
edebî malzemenin temelinde İslami birikim vardır. Arap, İran ve Türk
şairleri, işte bu malzemeyi farklı dil, güzellik ve sanat anlayışlarıyla
işlemişlerdir.
8. Şiirin temasını söyleyiniz.
8. Allah sevgisi
9.
Şiiri ilk okuduğunuzda neler hissettiniz? Yunus’un birinci, üçüncü ve
dördüncü dörtlüklerinde geçen “yanarım, öldürür, aşk şarabı” kelime ve
kelime gruplarıyla neleri anlatmaya çalıştığını açıklayınız. İlahide
geçen bu tarzdaki diğer anlatımları da siz bulunuz. Tasavvuf ve Yunus
Emre ile ilgili edindiğiniz bu bilgilerden sonra şiiri bir kez daha
okuyunuz. İlahinin şimdi size neler hissettirdiğini belirterek şiiri
yorumlayınız.
9.
Mürid, Allah aşkıyla yanan kimse demektir. Bu aşk ateşi onu
öldürmektedir. Aşkından dolayı sarhoş gibidir. Aşk şarabından içmiş
gibidir. Ne yaptığını bilemez. Allah’a kavuşmak için uğraşır.
10. a. Yunus Emre ve onun sanat anlayışı hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
a. YUNUS EMRE:
- 13. yy’da yaşamıştır.
- Bugünkü Türkçe’nin başlatıcısı, Tekke edebiyatının en büyük şairidir.
- Yalın ve özlü söyleyiş (Sehl-i Mümteni) ustasıdır.
- İnsan sevgisini temel olarak almıştır.
- Hece ölçüsünü kullanmıştır, Aruzla da yazmıştır.
- İlahi ve nefesleri çoğunluktadır.
- Divan ve Risalet-ün Nushiye adlı eserleri vardır.
b. Yunus Emre’nin hayatı hakkında edindiğiniz bilgilerden yola çıkarak şair ile ilahi arasındaki ilgiyi açıklayınız.
b. Hayatı ve şiirinden yola çıkarak bir tasavvuf ehli olduğu ve hayatını eserlerine yansıttığını görebilmekteyiz.
Söz ola kese savaşı
Söz ola kestire başı
Söz ola ağulu aşı
Bal ile yağ ede bir söz
11.
Yunus Emre’ye ait yukarıdaki dörtlükten ve kitabınızda okuduğunuz
ilahiden yararlanarak onun fikrî ve edebî yönü hakkında aşağıya bir
paragraf yazınız. Yazınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
11.
Edebi yönü bakımından etkili söz kullanmayı önemsemiştir. Herkesi
kullandığı sıradan sözcüklerle sanatsal ve etkili sözler kullanmıştır ki
burada söz söylemenin öneminden bahsetmektedir.
2. metin
GAZEL
Aceb bu derdümün dermanı yok mı
Ya bu sabr itmegün oranı yok mı
Yanarım mumlayın baştan ayağa
Nedür bu yanmagun pâyânı yok mı
Güler düşmen benim ağladuğuma
Aceb şol kâfirin îmânı yok mı
Delüpdür cigerümi gamzen okı
Ara yürekde gör peykânı yok mı
Su gibi kanımı toprağa kardun
Ne sanursun garîbün kanı yok mı
Cemâl-i hüsnüne mağrur olursın
Kemâl-i hüsnünün noksanı yok mı
Begüm, Dehhânî’ye ölmezdin öndin
Tapuna irmegü imkânı yok mı
Günümüz Türkçesiyle
Acaba bu derdimin dermanı yok mu?
Ya bu sabretmenin oranı yok mu?
Mum gibi baştan ayağa yanıyorum,
Nedir, bu yanmanın sonu yok mudur’
Düşman benim ağladığıma güler,
Acaba şu kâfirin imanı yok mudur?
Yan bakışın oku ciğerimi deldi
Ara, yürekte temreni yok mu gör.
Kanımı toprağa su gibi karıştırdın,
Garibin kanı yok mu sanıyorsun?
Yüzünün güzelliğine gururlanıyorsun
Güzelliğinin eksileceği yok mu?
Beyim! ölmeden önce Dehhânî’nin
Senin huzuruna çıkmasının imkânı yok mu?
Dehhânî
Büyük Türk Klasikleri
1.
Okuduğunuz gazelde, ahengi sağlayan öğeleri, 9. sınıfta öğrendiğiniz
“şiir inceleme yöntemi”ne göre tespit edip aşağıya yazınız.
1.
Beyitlerle yazılmış olup yedi beyitten oluşur. Kafiye örgüsü aa, ba,
ca, da, ea, fa, ga şeklinde kafiyelenmiştir. Mahlas kullanılmıştır. Tam
kafiye kullanılmıştır. Aruz ölçüsü ile yazılmıştır.
2.
a. Gazelde geçen “derman, sabr, pâyân, peygân, zâlim, cemal, hüsn,
mağrur” kelimelerinin anlamlarını ve Türkçeye hangi dillerden
girdiklerini söyleyiniz. Dehhânî’nin bu yeni kelimeleri kullanma
nedenini açıklayınız.
2.
Derman= Güç, takat, mecal
Sabr= Olacak veya gelecek bir şeyi telaş göstermeden bekleme
Payan= Son, sonuç, nihayet
Peygan= Ok
Zâlim = Zulm eden
Cemal= Yüz güzelliği
Hüsn= güzellik
Mağrur= Gururlanma
Bu kelimeler dilimize Farsça ve özellikle Arapçanın etkisi ile girmiştir. Dehhani bunları İslam kültürünün etkisi ile yazmıştır.
b. “Derman, pâyân, garîb, mağrur” kelimelerinde “a, i ve u” ünlülerinin neden uzun okunduğunu söyleyiniz.
b.
Aruzla yazıldığı için aruz ölçüsünde hece sayısı değil, seslerin
uzunluğu ve kalınlığı önemlidir. Buradaki a,i,u seslerin üzerinde
işaretler onları bir buçuk ses olarak okutarak uzatıldığını gösterir.
c. Aruz ölçüsüne göre ikinci beyitteki “pâ-yâ” hecelerinin neden kapalı gösterildiğini belirtiniz.
c. Yine aruz ölçüsünün etkisiyle gerçekleşmiştir.
ç.
“Süzgün bakış, sevgilinin süzgün veya manalı yan bakışı. Divan şiirinde
sevgilinin bakışı gamzeyi doğurur ve bu gamzede binlerce anlam vardır.
Âşık, bakışın manasını çözmekte güçlük çeker. Gamze, yalnızca bakışa
dayanmayıp göz, kaş ve kirpiğin birlikte ortaya koyduğu bir harekettir.
Gamze, gözden çıkar ve âşığa ıstırap verir. O öylesine naziktir ki hiç
hissettirmeden sanatını icra eder. Sevgili, âşığa gamzeleriyle naz yapar
ve gamzesini tam yerinde ve zamanında gerçekleştirir. Divan şiirinde
gamze en çok ok ve kılıca benzetilir. Gamze ok olunca yaralamak, delmek,
öldürmek, avlamak gibi eylemleri üstlenir. Bir ok olan gamzenin hedefi
ise can, gönül, sine, ciğer ve yürektir. (…) Gamzenin ok oluşunun en
büyük nedeni kirpik oklarından dolayıdır. Sevgili, şöyle süzgün bir
bakışıyla yay kaşlarından kirpik oklarını hedefe atar. Zaten onun
kaşları ile kirpikleri kurulu bir kemanı andırır. Sevgili bu okları
atmada öyle ustadır ki hiçbiri hedefini şaşırmaz. (…) Gamze bazen
öldürücü bir katil bazen de cellattır. Âşık, gamze ile şehit olunca
gamze de kâfir olur.”
Yukarıdaki açıklamayı yansıtan imge(mazmun)nin şiirde nasıl kullanıldığını açıklayınız.
Gazelle
ilgili bu incelemenizden yola çıkarak o dönemde İslam medeniyetinin
etkisiyle dilin zenginleşmesi ve yeni bir edebî dil arayışının nedenleri
hakkındaki düşüncelerinizi açıklayınız.
ç.
Divan edebiyatı estetiği içerisinde kullanılan önemli mazmunlardır ki
bütün şairler bunları hemen hemen aynı şekilde kullanır. Burda önemli
olan neyi anlattığın değil nasıl anlattığındır. Eğer kaşların güzelliği
anlatıyorsan herkesten farklı bir üslup içinde anlatırsan önemli bir
yere sahip olursun.
3. Okuduğunuz gazelden hareketle İslamiyet’in kabulüyle birlikte Türk toplumundaki kültürel değişmeyi özetleyiniz.
3. İslamiyet’in Türkler arasında yayılmasında dönüm noktası olmuştur. Karahanlılar ilk Müslüman Türk devleti olmuştur.
Toplumda
meydana gelen inanca bağlı değişiklikler sosyal hayatı bütünüyle
etkiler, değiştirir. Pagan inanışı, Şamanizm ve GökTanrı inancı
Türklerin ilk dinî inancını oluşturuyordu. Türklerin İslamiyet’i kabul
etmeleriyle birlikte inançları tamamen değişmiştir. İslamiyet’le 10.
yüzyıldan 19. yüzyılın sonlarına kadar etkisini devam ettiren yeni bir
medeniyet ve kültür dairesine girmişlerdir. Bu medeniyetin etkisiyle
yerleşik hayata geçmişlerdir. Yerleşik hayata geçince de dünyaca tanınan
şehirler ve kültür merkezlen kurmuşlardır. Bilim, sanat, edebiyat,
sosyal hayat, devlet sistemi gibi alanlarda büyük ilerlemeler
sağlamışlardır.
Bir
yaşam biçimi olarak kabul edilen İslam dini, Türklerin sosyal ve
kültürel yaşamında, düşünce dünyasında ve dil anlayışında köklü
değişiklikler meydana getirdiği gibi kültürün önemli bir yansıması olan
edebî ürünlerde de yeni şekillenmelere zemin hazırlamıştır. Bu ortak
edebî malzemenin temelinde İslami birikim vardır. Arap, İran ve Türk
şairleri, işte bu malzemeyi farklı dil, güzellik ve sanat anlayışlarıyla
işlemişlerdir.
11.
yüzyıl ile 12. yüzyıl arasında Türk edebiyatı bir geçiş dönemi
yaşamıştır. Arap ve Fars edebiyatının etkisiyle Türk edebiyatı, yeni
biçim ve içeriklerle zenginleşmiştir. Bu yüzyıllarda Arap ve İran
edebiyatlarıyla tanışan edebiyatçılarımız, gerek İran, gerekse Arap
edebiyatlarındaki şekil ve türleri Türk edebiyatına taşımışlardır. Türk
sanatçıları, ilk önceleri Arap ve İran edebiyatlarında çok yaygın olan
bazı eserleri tekrar yazma yoluna gitmişler; ancak zaman içinde içerik
ve üslup yönünden özgün ve üstün eserler ortaya koymuşlardır.
Edebiyat,
İslamiyet’ten önceki sözlü kültürün devamı olan Halk edebiyatı, İslam
düşüncesiyle yoğrulmuş, İslam’ın daha çok etkisinde kalan Divan
edebiyatıyla birlikte gelişmeye devam etmiştir.
4. Gazelin temasını söyleyiniz.
4. Aşk
5.
Şairin, gazelde sevgiliyi ve kendini nelere benzettiğini söyleyiniz. Bu
benzetmelerin şiire nasıl bir anlam yüklediğini açıklayınız. Şiirle
ilgili bu bilgilerinizden yararlanarak gazeli yorumlayınız.
5. Kendini muma benzetmiş
Sevgiliye kafir demiş
Sevgilin kirpiklerini oka benzetmiş
Bunlar
şiirde ayrı bir estetik güzellik sağlamıştır. Yan anlam ve mecazlarla
söz sanatlarının olması şiir etkileyici ve çarpıcı kılmıştır.
6.
Kitabınızdaki ilahi ve gazelden hareketle XIII – XIV. yüzyıllarda Oğuz
Türkçesinin Anadolu’da yazılmış ilk şiirlerinin oluşmasını sağlayan
zihniyet hakkında bilgi veriniz.
6.
İlahi ve gazellerde hakim olan zihniyet Arap ve Fars kültürüdür.
İslamiyet’in kabulünden sonra Türkler bu iki topluluğun etkisine
girmişler ve her alansa bu iki kültürün izleri görülmektedir.
7. a. Dehhânî’nin sanat anlayışı hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
a.
13. asırda din dışı eserler veren ve Divan şiirinin ilk temsilcisi
sayılan Hoca Dehhani’nin hayatı hakkında etraflıca bilgi yoktur.
Horasanlı olduğu, Konya’ya gelip Anadolu Selçuklu sultanı 3. Alaaddin’e
kasideler sunduğu, eserlerinden anlaşılmaktadır. Oldukça işlenmiş bir
şiir üslubu olduğuna göre onunla aynı çağda yaşamış başka şairlerin
varlığı da kuvvetli ihtimaldir .Yine gazelin ve Divan edebiyatının
bizde yankı bulması onunla olmuştur. Divan edebiyatının kurucusudur.
b.
Dehhânî ile ilgili edindiğiniz bilgiler ve okuduğunuz gazelden
hareketle şair ile eseri arasında nasıl bir ilgi olduğunu açıklayınız.
b. Aralarında sıkı bir ilişki vardır. Zihniyetinin yansıtmıştır.
8. Dehhânî’nin fikrî ve edebî yönü hakkındaki düşüncelerinizi kısaca şemaya yazınız.
Hoca Dehhânî:
- 13. yüzyıl şairidir.
- Divan edebiyatının kurucusudur.
- Din dışı konularda yazmıştır.
- Lirik şiirlerin şairidir.
9.
Okuduğunuz ilahi ve gazelin yapı özellikleriyle ilgili, aşağıdaki
tabloda istenen bilgileri belirledikten sonra ilgili bölümlere yazınız.
YORUMLAMA – GÜNCELLEME
1. Senin aşkın beni benden alıptır
Ne şirin dert bu, dermandan içeri
Yukarıdaki
dizeler ve kitabınızda okuduğunuz ilahiden hareketle, Yunus Emre’nin
“Allah aşkı’yla ilgili düşüncelerinizi açıklayınız.
1. Cevabı size kalmış…
2. a. Daha önceden hazırladığınız günümüz şairlerinden birine ait beğendiğiniz aşk şiirini okuyunuz.
a. Cevabı size kalmış…
b.
Dehhânî, okuduğunuz gazelde sevgiliyi niçin “kâfir ve zalim” olarak
nitelendiriyor? Şair, sevgiliyi böyle nitelemesine, ondan şikâyet
etmesine karşın sevgiliden vazgeçmiyor. Okuduğunuz günümüz aşk şiirinde
ve popüler şarkı sözlerinde âşık ve âşık olunan kişi (maşuk) arasındaki
bağın nasıl olduğunu örnekler vererek açıklayınız.
b.
Divan şiiri anlayışında sevgili aşığa hiç meyil vermez, yüz vermez ve
ona aşk acısı içinde bırakmak en büyük erdemidir. Dolayısıyla şairler de
bu derce acı çektiren birine zalim ve kafir isimlerini kullanmışlardır.
3.
Sınıfınızda Yunus Emre’nin şiirlerini okuma yarışması düzenleyiniz.
Şiirleri en iyi okuyan arkadaşınızı, sınıfta oluşturacağınız bir jüri
tarafından belirleyiniz.
3. Cevabı size kalmış…
DEĞERLENDİRME
1. Aşağıdaki noktalı yerlere uygun sözcükleri yazarak cümleleri tamamlayınız.
- XIII ve XIV. Yüzyıllarda İSLAMİYET’İN kabulüyle Türk kültür hayatında DEĞİŞİMolmuştur.
- UZUN (KAPALI) ünlüler dilimize İslam medeniyetiyle birlikte girmiştir.
2. İlahi ile ilgili aşağıdaki bilgilerden doğru olanları işaretleyiniz.
3. “Onu
halk şairi saymak bir bakıma yanlıştır. Ama o, halka, halkın diliyle
seslenerek halkın şairi olabilmiştir. Zaten başarısının sırlarından biri
de budur. Hece ile söylediği şiirlerinden başka, aruzla yazılmış
şiirleri de vardır. Yaşamı üzerine kesin bilgiler yoktur. “Risaletü’n
Nushiye” adlı mesnevisinin yazılış tarihinden yola çıkarak XIII.
yüzyılda yaşadığı konusunda birleşilmiştir.”
Metinde aşağıdakilerden hangisinden söz ediliyor?
A. Pir Sultan Abdal
B. Hacı Bayram-ı Veli
C. Yunus Emre
D. Mevlânâ
E. Ahmet Hasım
(1996 – ÖYS)
CEVAP:C
4. Gazelin
ilk beytine matla (I), genellikle şairin adı bulunan son beytine
tegazzül (II), en güzel beytine bey tül gazel (III) denir. Her beyti
aynı konudan söz eden gazele yek ahenk (IV), her beyti aynı derecede
güzel olan gazele yek âvâz (V) adı verilir.
Bu parçadaki numaralı terimlerden hangisinin açıklaması yanlıştır?
A. I B. II OIII D. IV E. V
CEVAP:B
5. Yunus Emre’nin şiirlerinde yansıyan insan sevgisini açıklayınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.