SORULAR
Tanzimat
sanatçıları, eserlerinde çoğunlukla Osmanlının içinde bulunduğu durumu, çıkış
yollarını, bu durumdan kurtulmak ve çağa ayak uydurabilmek için Batı modern
hayatının örnek alınması gerektiği üzerinde durmuşlardır. Bu yaklaşım toplum
tarafından da kabul görmüş, tüm alanlarda yenilikler kendini göstermeye başlamıştır.
S.1-a)Yukarıda bahsedilen durum, edebi
eser ve sanatçısının hangi özelliğini göstermektedir? Kısaca açıklayınız. (5
Puan)
b)Yenileşme Dönemi’nde yenilikler ilk
hangi alanda başlamıştır? Bu yenilikleri hangi kesim, niçin
istemektedir? (5 Puan)
S.2- Tanzimat
Dönemi’nde çıkarılan gazetelerden beş tanesini en belirgin
özellikleriyle yazarak, gazetenin işlevlerini
5 maddede sıralayınız. (10 Puan)
II. BÖLÜM
1.
Ne gam pür-âteş-i hevl olsa da gavgâ-yı
hürriyet
Kaçar mı mert olan bir can için meydân-ı
gayretten
2.
Ne efsunkâr imişsin ah ey didâr-ı hürriyet
Esîr-i aşkın olduk gerçi kurtulduk esâretten (Namık Kemal- Hürriyet Kasidesi)
Esîr-i aşkın olduk gerçi kurtulduk esâretten (Namık Kemal- Hürriyet Kasidesi)
1.
Hürriyet kavgası korkulu ateş olsa da
üzülmeye gerek yoktur. Yiğit olan, bir can için gayret meydanından kaçar mı?
2.
Ey hürriyetin güzel yüzü, sen ne
büyüleyici imişsin. Esaretten kurtulduk fakat senin aşkının esiri olduk.( Sana
esir olduk)
S.3- a)-Yukarıdaki
beyitleri açıklayarak şiirin teması hakkında bilgi veriniz. (5 Puan)
b)-Yukarıdaki
şiirden hareketle Tanzimat şiiri konuları ile divan şiiri konularını 3 madde de
karşılaştırınız. (5 Puan)
c)-Divan
şairlerinin Klasik kasidesi ile Namık Kemal’in Hürriyet Kasidesini yapı,
içerik bakımından karşılaştırınız. (5 Puan)
MUKADDİME:
(Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi)
Mademki toplum içinde yaşayan halk bunca kanunla
sorumludur, elbette yazarları kendi vatanının yararına dair fikirler sunmayı
kazanılmış haklarından sayar. Eğer buna bir kanıt aranacak olursa eğitilmiş
milletlerin yalnız politika gazetelerini göstermek yeterlidir.
Bu durum devletçe de uygun görülmüştür
ki Tanzimat’ın oluşumunda gazete çıkarılmasına izin verilmişti.
Hatta Müslüman olmayan azınlıkların çıkardığı gazeteler haklarının bile ötesindedir. Fakat asıl
Osmanlı gazetelerinin bahsine gelince şimdiye kadar kimse özel gazete çıkarma
ihtiyacı duymamıştır. Hele şükürler olsun ki bu durum sonunda gerçekleşti.
Şimdi bu gazete ülke içerisinden ve
dışarısından haberler verecek olmasından ötürü Tercüman-ı Ahval adı verilmesi
uygun görüldü. Bu gazetenin çıkarılması gereği açık ve net bir şekilde
ortadadır ki bu sebeple bu ihtiyaca cevap vermek üzere
çıkarılacaktır.
21.Ekim.1860 Tercüman-ı Ahval’’
S.4-Yukarıdaki metnin ana düşüncesini belirterek Tercüman-ı Ahval
Mukaddimesi’nin edebiyatımızdaki öneminden bahsediniz. (5 Puan)
S.5- Şinasi’nin edebi kişiliği hakkında bilgi vererek edebiyatımıza getirdiği
yeniliklerden 5 tanesini yazınız? (10 Puan)
S.6-Divan Şiiri ve Tanzimat Şiiri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları
tema, yapı özellikleri, dil ve anlatım açısından 3 madde de yazınız. (10 Puan)
S.7-Terkibibent’in özelliklerini yazarak aşağıdaki beyit’i tarihi ve sosyal
değerlerle ilişkisi bakımından değerlendiriniz. (5
Puan)
Dursun kef-i hükmünde
terâzû-yı adalet
Havfın var ise
mahkeme-i rûz-ı cezadan
(Ceza gününün
mahkemesinden korkun varsa hükmünün elinde adalet terazisi bulunsun. Yargıların
adaletli olsun)
S.8-Tanzimat’ın birinci dönemi ile ikinci
dönemi arasındaki en belirgin farklılıkları 3 madde de sıralayınız? (5 Puan)
S.9-a) A.Mithat
Efendi’nin “Felâtun Bey ile Rakım Efendi” adlı romanındaki kahramanların
belirgin özelliklerini aşağıdaki tabloya yazınız. (5 puan)
Kahramanın adı:
|
Felâtun Bey
|
Râkım Efendi
|
Cânan
|
Josefino
|
Roman kahramanın en belirgin özelliği
|
b)
Romanın teması ve yazarının edebi kişiliği hakkında bilgi veriniz. (5 Puan)
S.10-a) Sami Paşazade
Sezai’nin “Sergüzeşt” romanındaki kahramanların belirgin özelliklerini
aşağıdaki tablonun uygun yerlerine yazınız. (5 Puan)
Kahramanın adı:
|
Dilber
|
Yaşlı Kadın
|
Teravet
|
Roman kahramanın en belirgin özelliği
|
b) Sergüzeşt adlı romanın teması ve romandaki
temel çatışma hakkında bilgi veriniz. (5
Puan)
S.11-Aşağıdaki cümlelerde verilen boşlukları uygun sözcük veya sözcüklerle
tamamlayınız. (5 Puan)
·
Tanzimat Edebiyatı öğretici metinlerinde ikilik,
yani ……. …… çatışması varlığını
hissettirir.
·
Tanzimat ile birlikte edebiyatımızda ……… ……… ……… gibi
edebî türler görülmeye başlar.
·
Tanzimat ile birlikte edebiyatımıza …… ………
…….. ……… ……… gibi yeni kavramlar girmiştir.
·
Sergüzeşt romanında …………… ve …………….
akımlarının etkisi görülmektedir.
·
“Felatun Bey’le Rakım Efendi” romanında kullanılan ………
bakış açısı yazarın olayları istediği gibi yönlendirmesine imkan vermiştir.
S.12-Aşağıdaki
bilgileri doğru şekilde eşleştiriniz. (5 Puan)
Abdülmecit Yeniçeri Ocağının
Kaldırılması
II.
Mahmut
Tanzimat
Fermanı
Takvim-i
Vakayi İlk Özel Gazete
Tercüman-
Ahval İlk Resmi Gazete
Ceride-i
Havadis
Yarı Resmi
Gazete
Makber,
Kürsi-i İstiğrak Sami Paşazade Sezai
Sergüzeşt Abdülhak Hamit
Terkibibent Namık Kemal
Vatan yahut Silistre Ziya Paşa
Ahmet Mithat Efendi Felatun Bey ile Rakım Efendi
Sergüzeşt Abdülhak Hamit
Terkibibent Namık Kemal
Vatan yahut Silistre Ziya Paşa
Ahmet Mithat Efendi Felatun Bey ile Rakım Efendi
SORULAR
VE CEVAPLAR
Tanzimat
sanatçıları, eserlerinde çoğunlukla Osmanlının içinde bulunduğu durumu, çıkış
yollarını, bu durumdan kurtulmak ve çağa ayak uydurabilmek için Batı modern
hayatının örnek alınması gerektiği üzerinde durmuşlardır. Bu yaklaşım toplum
tarafından da kabul görmüş, tüm alanlarda yenilikler kendini göstermeye başlamıştır.
S.1- a)Yukarıda bahsedilen durum, edebi
eser ve sanatçısının hangi özelliğini göstermektedir? Kısaca açıklayınız.
Edebi eserlerin ve sanatçıların dönemlerinden
bağımsız olmadıklarını, bağlı oldukları toplumdan izler taşıyıp toplumu
yönlendirdiklerini göstermektedir.
b)Yenileşme Dönemi’nde yenilikler ilk
hangi alanda başlamıştır? Bu yenilikleri hangi kesim niçin
istemektedir?
Bu dönemde yenilikler ilk olarak askeri alanda
başlamıştır. Bu yenilikleri devlet adamları,ilim adamları devleti, içinde bulunduğu
zor durumdan kurtarabilmek için istemişlerdir.
S.2- Tanzimat
Dönemi’nde çıkarılan gazetelerden beş tanesini en belirgin özellikleriyle
yazarak gazetenin işlevlerini 5 maddede
sıralayınız. (10 Puan)
1.Takvim-i
Vakâyı (1831) İlk resmi gazete, II. Mahmut
Dönemi
2. Ceride-i Havadis (1840) İlk yarı resmi gazete William Churchill adında bir İngiliz tarafından çıkarılmıştır.
3. Tercüman-ı Ahval Gazetesi (1860) İlk özel Türkçe gazete, Şinasi ve Agâh Efendi tarafından çıkarılmıştır.
4. Tasvir-i Efkâr (1862) Şinasi tarafından çıkarılmış, sonra Namık Kemal devralmıştır.
5. Ayine-i Vatan (1866) Mehmet Arif Bey'in gazetesi, ilk resimli gazetedir.
2. Ceride-i Havadis (1840) İlk yarı resmi gazete William Churchill adında bir İngiliz tarafından çıkarılmıştır.
3. Tercüman-ı Ahval Gazetesi (1860) İlk özel Türkçe gazete, Şinasi ve Agâh Efendi tarafından çıkarılmıştır.
4. Tasvir-i Efkâr (1862) Şinasi tarafından çıkarılmış, sonra Namık Kemal devralmıştır.
5. Ayine-i Vatan (1866) Mehmet Arif Bey'in gazetesi, ilk resimli gazetedir.
6.
Muhbir (1866) Ali Suavi tarafından çıkarılmıştır.
7. İbret (1870) Ahmet Mithat Efendi tarafından çıkarılmıştır.
7. İbret (1870) Ahmet Mithat Efendi tarafından çıkarılmıştır.
8.
Tercüman-ı Hakikat (1878) II. Abdülhamit Dönemi’nin en önemli
gazetesidir. Ahmet Mithat Efendi tarafından çıkarılmıştır.
9. İkdam (1894) Ahmet Cevdet tarafından çıkarılmıştır.
9. İkdam (1894) Ahmet Cevdet tarafından çıkarılmıştır.
GAZETENİN
İŞLEVLERİ
·
Devletin ve
milletin gelişmesini ve kalkınmasını sağlar.
·
Muhtaç
insanlarla ilgili yapılan haberler böyle insanlara yardım yapılmasını
kolaylaştırır.
·
İlim bütün insanların
hizmetine sunulur.
·
Meydana gelmiş
ve gelecek olaylarla ilgili tedbirler alınmasını sağlar.
·
İyiliğin
övülmesine, kötülüğün yenilmesine vesile olur.
·
Devlet ve
millete kötülük yapanlar ifşa edilir.
II. BÖLÜM
1.
Ne gam pür-âteş-i hevl olsa da gavgâ-yı
hürriyet
Kaçar mı mert olan bir can için meydân-ı
gayretten
2.
Ne efsunkâr imişsin ah ey didâr-ı hürriyet
Esîr-i aşkın olduk gerçi kurtulduk esâretten (Namık Kemal- Hürriyet Kasidesi)
Esîr-i aşkın olduk gerçi kurtulduk esâretten (Namık Kemal- Hürriyet Kasidesi)
1.
Hürriyet kavgası korkulu ateş olsa da
üzülmeye gerek yoktur. Yiğit olan, bir can için gayret meydanından kaçar mı?
2.
Ey hürriyetin güzel yüzü, sen ne
büyüleyici imişsin. Esaretten kurtulduk fakat senin aşkının esiri olduk.( Sana
esir olduk)
S.3- a)-Yukarıdaki
beyitleri açıklayarak şiirin teması hakkında bilgi veriniz.
Şiirin teması Hürriyettir.
Açıklama:
b)-Yukarıdaki
şiirden hareketle Tanzimat şiiri konuları ile divan şiiri konularını 3 madde de
karşılaştırınız.
·
Tanzimat şiiri, toplumu aydınlatmayı
amaçlar.
·
Vatan, millet, eşitlik, özgürlük, adalet
vb, kavramlara yer vererek toplumu bilinçlendirmeyi amaçlar.
·
Divan şiiri ise aşk, ölüm, güzellik,
övgü, tasavvuf gibi soyut ve kişisel konuları işler.
·
c)-Divan
şairlerinin Klasik kasidesi ile Namık Kemal’in Hürriyet Kasidesini yapı,
içerik bakımından karşılaştırınız.
·
Klasik kasidelerde din ya da devlet
büyüklerinin övgüsü yapılırdı oysa Namık Kemal hürriyet gibi soyut bir kavramın
övgüsünü yapmıştır.
·
Yapı bakımından Namık Kemal’in
kasidesinde bölümler yoktur. Taç beyit olmadığı için Namık Kemal’in adı ya da
mahlası şiirinde geçmemiştir.
·
Her ikisinde de aruz ölçüsü, beyit nazım
birimi ve ağır bir dil kullanılmıştır.
MUKADDİME:
(Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi)
Mademki toplum içinde yaşayan halk bunca kanunla
sorumludur, elbette yazarları kendi vatanının yararına dair fikirler sunmayı
kazanılmış haklarından sayar. Eğer buna bir kanıt aranacak olursa eğitilmiş
milletlerin yalnız politika gazetelerini göstermek yeterlidir.
Bu durum devletçe de uygun görülmüştür
ki Tanzimat’ın oluşumunda gazete çıkarılmasına izin verilmişti.
Hatta Müslüman olmayan azınlıkların çıkardığı gazeteler haklarının bile ötesindedir. Fakat asıl
Osmanlı gazetelerinin bahsine gelince şimdiye kadar kimse özel gazete çıkarma
ihtiyacı duymamıştır. Hele şükürler olsun ki bu durum sonunda gerçekleşti.
Şimdi bu gazete ülke içerisinden ve
dışarısından haberler verecek olmasından ötürü Tercüman-ı Ahval adı verilmesi
uygun görüldü. Bu gazetenin çıkarılması gereği açık ve net bir şekilde
ortadadır ki bu sebeple bu ihtiyaca cevap vermek üzere
çıkarılacaktır.
21.Ekim.1860 Tercüman-ı Ahval’’
S.4- Yukarıdaki metnin ana düşüncesini belirterek Tercüman-ı Ahval
Mukaddimesi’nin edebiyatımızdaki öneminden bahsediniz. (5 Puan)
Gazetenin faydaları,
ÖNEM:
S.5- Şinasi’nin edebi kişiliği hakkında bilgi vererek edebiyatımıza getirdiği
yeniliklerden 5 tanesini yazınız? (10 Puan)
Edebiyatımızda ilkleri başlatan kişiliğiyle önemlidir. Noktalama
işaretlerin ilk kez kullanan kişi, dilde sadeleşme çalışmalarını başlatan,
ilk tiyatro eserimiz "Şair Evlenmesi” yazan, ilk makale olan “Mukaddimeyi
ilk özel Türk gazetesi olan Tercüman-ı Ahval’de yayımlayan, ilk folklor
araştırmasını yapan Şinasi‘dir. Batı şiirinden ilk şiir çevirilerini yapan Şinasi
Divan edebiyatının klasik kasidesine de nesnel nitelik kazandırmıştır.Türk
edebiyatının ilk özlü düşüncelerini de onda görüyoruz: “Milletim nev-i beşer,
vatanım ruy-i zemin” yani dünya ulusundanım, yeryüzü yurdundanım. Sanatçı
Fransız klasiklerinden etkilenmiştir.
Şinasi'nin Eserleri
Müntehabat-ı Eş’arım ( şiir), Şair Evlenmesi (Tiyatro), Tercüme-i Manzume ( çeviri şiirleri ), Durub-ı Emsal-i Osmanİ (atasözü derlemesi ), Tercüman-ı Ahval (Agah Efendi ile ) ve Tasvir-i Efkar (gazete )
Müntehabat-ı Eş’arım ( şiir), Şair Evlenmesi (Tiyatro), Tercüme-i Manzume ( çeviri şiirleri ), Durub-ı Emsal-i Osmanİ (atasözü derlemesi ), Tercüman-ı Ahval (Agah Efendi ile ) ve Tasvir-i Efkar (gazete )
Şinasi'nin edebiyatımıza getirmiş olduğu yenilikleri şöyle
özetleyecek olursak: Noktalama
işaretlerini ilk kullanan sanatçımızdır. Tiyatro türünde ilk örneği (Şair
Evlenmesi) vermiştir. İlk özel gazeteyi (Tercüman-ı Ahval) çıkarmıştır. İlk
makaleyi yazmıştır. Edebiyatımızda klasisizmin öncüsü olmuştur. Divan şiiri
anlayışını yıkmamız gerektiğini ilk Şinasi dile getirmiş; parça güzelliği
yerine bütün güzelliğini savunmuştur. Şinasi bir düşünce ve aksiyon adamıdır. Düşüncelerini
ulaştırabilmek için edebiyatı bir araç olarak kullanmıştır.
S.6-Divan şiiri ve Tanzimat şiiri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları
tema, yapı özellikleri, dil ve anlatım açısından 3 madde de inceleyiniz. (10
Puan)
Benzerlikler:
·
Kaside,
terkibibent ve müseddes nazım şeklinin her iki dönemde de kullanılması.
·
Aruz ölçüsünün
her iki dönemde de kullanılması
·
Arapça ve
farsça kelime ve tamlamaların her iki dönemde de kullanılması
Farklılıklar:
·
Tema
bakımından Divan Edebiyatında aşk, tabiat, tasavvuf, ahlak, din ve devlet
büyüklerine övgü temaları işlenmiş, buna karşılık Tanzimat şiirinde Hürriyet, eşitlik,
adalet, kanun, esaret gibi temalar işlenmiştir.
·
Yapı
bakımından Divan şiirinde kaside, terkibibent, müseddes nazım şekilleri
kullanılmış, Tanzimat şiirinde ise kaside, terkibibent, müseddes gibi nazım
şekillerinin içeriği değişmiştir.
·
Dil ve anlatım
yönüyle Divan şiirinde Arapça ve Farsça kelime ve tamlamaların yer aldığı daha
sade bir dil kullanılmışken Tanzimat şiirinde Divan Edebiyatına oranla daha
sade bir dil kullanılmıştır.
S.7-Terkibibent’in
özelliklerini yazarak aşağıdaki beyit’i tarihi sosyal değerlerle ilişkisi
bakımından değerlendiriniz.
Dursun
kef-i hükmünde terâzû-yı adalet
Havfın
var ise mahkeme-i rûz-ı cezadan
(Ceza gününün mahkemesinden korkun varsa hükmünün elinde adalet
terazisi bulunsun.
(Yargıların adaletli olsun)
Terkibibent’in özellikleri:
·
Divan Edebiyatı nazım
biçimlerindendir.
·
Bentlerle kurulan uzun bir
nazım biçimidir.
·
Bentleri birbirine
bağlayan bente vasıta beyti denir.
·
Yaşamdan, talihten
şikayet; felsefi düşünceler, dini, tasavvufi konular ve toplumsal yergilerin işlendiği şiirlerdir.
·
Beş ile 12 bent arasında
değişir.
·
Edebiyatımızda Bağdatlı Ruhi
ve Ziya Paşa bu türün iki önemli
şairidir. ikisi de toplumsal konularda yazmıştır.
1.
Terkibibent’teki
“adalet terazisi” sosyal değerleri yansıtan ifade olarak karşımıza çıkmaktadır.
S.8-Tanzimat’ın birinci dönemi ile ikinci
dönemi arasındaki en belirgin farklılıkları 3 madde de sıralayınız. (5 Puan)
·
Birinci
dönemde “sanat toplum için” ikinci dönemde “sanat sanat için” ilkesi etkili
olmuştur.
·
Birinci dönem
sanatçıları dışa, ikinci dönem sanatçıları ise içe dönüktür.
·
Birinci
dönemde klasizm, ikinci dönemde ise romantizm akımı etkili olmuştur.
S.9- a) A.Mithat
Efendi’nin “Felâtun Bey ile Rakım Efendi” romanındaki kahramanların belirgin
özelliklerini aşağıdaki tabloya yazınız.
Kahramanın adı:
|
Felâtun Bey
|
Râkım Efendi
|
Cânan
|
Josefino
|
Roman kahramanın en belirgin özelliği
|
Mirasyedi birisidir.
|
Çalışkan bir kişiliktir.
|
Sevgilisini saklayan birisidir
|
Dost canlısı birisidir.
|
b)
Romanın teması ve yazarın edebi kişiliği hakkında bilgi veriniz. (5 Puan)
Romanın teması
yanlış batılılaşma üzerine kurulmuştur. Yazar Ahmet Mithat Efendi romanlarında
halkı eğitmeyi amaçlamıştır. Eserlerinde sade bir dil kullanmıştır. Genelde tüm
eserlerinde yanlış batılılaşmayı işlemiştir.
S.10-
a)
Sami Paşazade Sezai’nin “Sergüzeşt” romanındaki kahramanların belirgin özelliklerini
aşağıdaki tablonun uygun yerlerine yazınız. (5 Puan)
Kahramanın adı:
|
Dilber
|
Yaşlı Kadın
|
Teravet
|
|
Roman kahramanın en belirgin özelliği
|
Özgürlüğü için ölümü bile göze almıştır
|
Yardımsever ve şefkatlidir
|
Acımasız ve sert biridir.
|
|
b) Sergüzeşt adlı romanın teması ve romandaki
temel çatışma hakkında bilgi veriniz.
Romanın teması “esaret meselesi” olup
romandaki temel çatışma “esaret-hürriyet” çatışmasıdır.
11.Aşağıdaki cümlelerde verilen boşlukları uygun sözcük veya sözcüklerle
tamamlayınız. (5 Puan)
·
Tanzimat Edebiyatı öğretici metinlerinde ikilik,
yani DOĞU-BATI çatışması varlığını
hissettirir.
·
Tanzimat ile birlikte edebiyatımızda ROMAN, HİKÂYE, TİYATRO gibi edebî
türler görülmeye başlar.
·
Tanzimat ile birlikte edebiyatımıza Eşitlik,
Hürriyet, Kanun, Eşitlik, Batılılaşma ve Adalet gibi yeni
kavramlar girmiştir.
·
Sergüzeşt romanında ROMANTİZM VEREALİZM akımlarının etkisi görülmektedir.
·
Felatun Bey’le Rakım Efendi romanında kullanılan İLÂHÎ bakış açısı yazarın olayları
istediği gibi yönlendirmesine imkan vermiştir.
12. Aşağıdaki bilgileri
doğru şekilde eşleştiriniz. (5 Puan)
Abdülmecit Tanzimat
Fermanı
II.
Mahmut
Yeniçeri Ocağının
Kaldırılması
Tercüman-
Ahval İlk
Özel Gazete
Takvim-i
Vakayi İlk Resmi Gazete
Ceride-i
Havadis
Yarı Resmi
Gazete
Makber,
Kürsi-i İstiğrak Abdülhak Hamit
Sami
Paşazade Sezai Sergüzeşt
Terkibibent Ziya Paşa
Vatan yahut
Silistre Namık
Kemal
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.