SORU: Metinde “hürriyet”le
ilişkilendirilen kavramları tespit edip defterinize yazınız
CEVAP: Vatan,yurt,halk,hak,
egemenlik,ilerleme,iyilik,bilgi,kültür,eğitim…
SORU:Yazar,medeni üstünlüğe sahip ülkelerin her alanda gelişmesinin sebebini neye bağlıyor?
CEVAP:Yönetim anlayışlarındaki geniş ve sağlam prensiplere
dayanan hürriyet anlayışına…
SORU:Metinde uygarlık tarihinin çeşitli dönemlerinden söz edilmiştir.Bu dönemlerle ilgili bilgiler neyi örneklemek veya ispat etmek amacıyla verilmiştir?
CEVAP: Medeniyet tarihinde özgürlüğün ne kadar önemli olduğunu
ispat etmek amacıyla…
SORU:Yazar göre halkın çektiği sıkıntıların sebepleri nelerdir?
SORU: Eserin yazılış amacı nedir, yazarın hedeflediği okuyucu kitlesi kimler
olabilir?
SORU: Metnin tamamında yazarın iletmek istediği ana düşünce nedir?
SORU: Hak sorumluluk ve özgürlük kavramları Tanzimat dönemi eserlerinde ve
günümüzde de ele alınıyor mu?
SORU: “Hürriyet” adlı metnin ana düşüncesini ele alan farklı türde metinler
yazılabilir mi? Günümüz eserlerinde de aynı düşünce ele alınıyor mu?
SORU : Metinde dil hangi işlevde kullanılmıştır?
SORU: Metinde yer alan “hürriyet,iyilik,güzellik…” gibi kelimeler daha çok
ilk anlamlarıyla mı yan anlamlarıyla mı kullanılmıştır?
SORU: Metindeki ifadeler ne ölçüde açık ve kesindir?
SORU: Metnin anlatım türü nedir?
SORU: Metinde özgürlüğü hak eden halka hakkını teslim etmesi için kime
çağrıda bulunuyor?
SORU: Halkın hürriyeti hak edişi konusunda ileri sürülen görüşleri ve
bunların nedenlerini söyleyiniz.
SORU: Metnin anlatımını açıklık,kesinlik, yalınlık duruluk bakımından
değerlendiriniz.
SORU: Yazar, günlük hayattan alınan kelimelerle kavram ve terimleri niçin
bir arada kullanmıştır?
SORU: Metinde geçen Tanzimat’ın getirdiği özgür ortamla dile getirilebilen
yeni kavram,terim ve ifadeleri sıralayınız.
SORU: “Halife,padişah” gibi ifadelerle “hükümet merkezi,hak,kamuoyu” gibi
kelimelerin aynı metinde kullanılmasını makalede bir bendi verilen Fransız
bir subayın şiirinin çevirisinin aruz ölçüsüne uygun yapılmasının İslam
medeniyeti ve Batı uygarlığının yenileşme hareketleri üzerindeki etkisini
değerlendiriniz.
SORU: Tanzimat Dönemindeki eski-yeni çatışmasıyla ilgili bilgiler nelerdir?
SORU: Tanzimat dönemi eserlerinde görülen ikiliğin ( eski-yeni)bu metnin dil
ve ifade biçimi üzerindeki etkileri nasıldır?
SORU: Metin hangi geleneğe bağlı kalınarak yazılmıştır?
SORU: Tanzimat döneminde gazetelere verilen önemi açıklayınız.
SORU:Eserden hareketle yazarın fikri ve edebi yönüyle ilgili çıkarımlarda
bulununuz.
DEĞERLENDİRME SORULARININ CEVAPLARI:
CEVAP:Bilgi ve kültür eksikliği, eğitim yetersizliği……
CEVAP: Eserin yazılış amacı bilgi vermek,aydınlatmak ve
öğretmektir. Hedef kitle halktır.
CEVAP: Özgürlük, bir ulusun sadece hakkı değil insanlığın var
oluşunun ve bütün mutluluklarının kaynağıdır.
CEVAP: Bu kavramlar Tanzimat döneminde de günümüzde yazılı ve
görsel basında işlenmektir.
CEVAP: Hürriyet düşüncesi farklı türde metinlerde de
(tiyatro,denem,şiir) ele alınabilir.Bu düşünce günümüzde de ele
alınmaktadır.
CEVAP: Ağırlıklı olarak göndergesel işlevde kullanılmıştır.
CEVAP: Metin öğretici metin olduğu için bu kelimeler daha çok gerçek anlamlarıyla kullanılmıştır.
CEVAP: Metin öğretici metin olduğu için ifadelerin açık,net ve
kesin olmasına gösterilir.Bu metinde yazar buna dikkat etmiştir.
CEVAP: Öğretici anlatım türü…Bunun yanında
açıklayıcı,kanıtlayıcı anlatım türleri de kullanılmıştır.
CEVAP: Devlet yönetimine,idarecilere…
CEVAP: “Halkın bilgi ve kültür bakımından henüz özgürlüğü
hazmedemeyecek bir seviyeye gelmediği ,halka özgürlük verilirse
bunun büyük tehlikeler doğurabileceği “ ileri sürülen
düşüncelerdendir.
CEVAP: Metin açık anlatımın özelliklerine sahiptir.
CEVAP: Metin halka hitap ettiği için konunun daha iyi
anlaşılmasını sağlamk, soyut kavram ve terimleri somutlaştırmak
amacıyla…
CEVAP: “Hürriyet, hak,hükümet, kamuoyu, ilerleme, egemenlik…”
“Halife, padişah” gibi sözcüklerle bir Fransız subayın şiirinin
şarkı sözüyle nitelendirilmesi ve bu şiirin aruza uygun
çevrilmesi “eski” ; “hükümet merkezi, hak, kamuoyu” gibi
sözcükler ise Batılı özellikler taşımaktadır.Bu durum Tanzimat
dönemindeki ikilemi yansıtmaktadır.Eski-yeni çatışması diye de
adlandırılabilecek bu durum dönemin aydınlarını ikileme
düşürmüştür.Tanzimat döneminde klasik edebiyatın etkisi devam
etmiş,dilde sadeleşmek taraftarı olunmak istense de
Arapça-Farsça kelime ve tamlamalar kullanılmaya devam etmiştir.
CEVAP: Tanzimat dönemi sanatçıları Doğu ile Batı kültür dünyası
arasında kesin bir tavır belirleyemiş, ikili bir anlayış içinde
dönüp durmuştur. Tanzimat Dönemi Edebiyatı öğretici metinlerinde
ikilik yani eski-yeni, yerli-Batılı çatışması temada, dilde
(Arapça, Farsça kelime ve kavramlarla–yeni kavramlar) ifade
biçimlerinde varlığını hissettirmiştir.Tanzimat Döneminde
yeninin yanında eskinin de devam etmesi anlayışı Tanzimat
şiirlerinde de görülmüştür.Aruz eski hakimiyetini devam
ettirmiş,Divan şiirinin şekilleri ve sanatları da tamamen
atılamamıştır.
CEVAP: Tanzimat Dönemi Edebiyatı öğretici metinlerinde bu
metinde olduğu gibi ikilik yani eski-yeni, yerli-Batılı
çatışması temada, dilde (Arapça, Farsça kelime ve
kavramlarla–yeni kavramlar) ifade biçimlerinde varlığını
hissettirmiştir.Metinde Arapça ve Farsça kelime ve tamlamalar
kullanılmıştır.
CEVAP: Öğreti metin geleneğine
• Halkın bilgilendirilmesinde ve eğitilmesinde bir araç
olmuştur.
• Batıya ait edebiyat ürünlerinin tanınmasında yayımlanmasında en önemli araç gazetedir.
• Basılan kitaplar ve oynanan tiyatrolarla ilgili haber vermişlerdir.
• Roman ve tiyatro eserlerinin yazı dizisi halinde (tefrika) yayımlanması sağlanmıştır.
• Edebi yapıtlarda halkın sorunlarının işlenmesine araç olmuştur.
• Toplumun haberlerden ve yeniliklerden haberdar olmasını sağlamıştır.
• Dilin sadeleşmesinde önemli katkıları olmuştur.
• Geniş insan topluluklarına ulaşılması gazete sayesinde olmuştur.
• Batıya ait edebiyat ürünlerinin tanınmasında yayımlanmasında en önemli araç gazetedir.
• Basılan kitaplar ve oynanan tiyatrolarla ilgili haber vermişlerdir.
• Roman ve tiyatro eserlerinin yazı dizisi halinde (tefrika) yayımlanması sağlanmıştır.
• Edebi yapıtlarda halkın sorunlarının işlenmesine araç olmuştur.
• Toplumun haberlerden ve yeniliklerden haberdar olmasını sağlamıştır.
• Dilin sadeleşmesinde önemli katkıları olmuştur.
• Geniş insan topluluklarına ulaşılması gazete sayesinde olmuştur.
• İmparatorluğun baskıcı yönetimine karşı çıkan, sürekli muhalif
bir aydın olarak Ebuzziya Tevfik daha çok siyasî kimliğe
sahiptir.
• Hürriyetin medeniyetlerin ilerlemesindeki rolünü iyi bilmektedir.
• Halkı bilinçlendirmek, eğitmek gibi amaçları vardır.
• Gazete ve dergiciliğe çok önem vermiştir.
• Hürriyetin medeniyetlerin ilerlemesindeki rolünü iyi bilmektedir.
• Halkı bilinçlendirmek, eğitmek gibi amaçları vardır.
• Gazete ve dergiciliğe çok önem vermiştir.
1) Aşağı cümlelerin başına yargı doğru ise D yanlış ise Y
yazınız.
(Y)
(D)
(D)
(Y)
2)
• bilgi vermek,aydınlatmak,açıklamak, ikna etmek, kanıları değiştirmek
• açık,kesin,sade(yalın)
• Atatürk ilke ve inkılapları
4) A gazete
5) - Toplumsal konulara ve sorunlara yer verilmiştir.
- Hürriyet eşitlik kanun bilim ve teknikle ilgili Batılı kavramlar konu olarak işlenmiştir.
- “Sanat toplum içindir.” anlayışı benimsenmiştir.
- Öğretici metinler toplum için toplumun anlayacağı bir dille yazılmıştır.
- Tanzimat Dönemi Edebiyatı öğretici metinlerinde ikilik yani eski-yeni yerli-Batılı çatışması temada dilde (Arapça Farsça kelime ve kavramlarla–yeni kavramlar) ifade biçimlerinde varlığını hissettirmiştir.
(Y)
(D)
(D)
(Y)
2)
• bilgi vermek,aydınlatmak,açıklamak, ikna etmek, kanıları değiştirmek
• açık,kesin,sade(yalın)
• Atatürk ilke ve inkılapları
4) A gazete
5) - Toplumsal konulara ve sorunlara yer verilmiştir.
- Hürriyet eşitlik kanun bilim ve teknikle ilgili Batılı kavramlar konu olarak işlenmiştir.
- “Sanat toplum içindir.” anlayışı benimsenmiştir.
- Öğretici metinler toplum için toplumun anlayacağı bir dille yazılmıştır.
- Tanzimat Dönemi Edebiyatı öğretici metinlerinde ikilik yani eski-yeni yerli-Batılı çatışması temada dilde (Arapça Farsça kelime ve kavramlarla–yeni kavramlar) ifade biçimlerinde varlığını hissettirmiştir.
sayfa 41-46 nerde acabaa?
YanıtlaSil