BATI EDEBİYATI
1. Batı
edebiyatlarının temelini Yunan ve Latin edebiyatları oluşturur.
2. Eski
Yunan şiiri, Homeros’un “İlyada” ve
“ Odysseia” adlı iki büyük
destanıyla başlar.
3. İlyada; Troya Savaşı’nın destanıdır.
4. Köylülerin
duygu ve düşüncelerini, insanların günlük işlerini ilk kez dile getiren Hesiodos
(M.Ö.8. yüzyıl), Didaktik şiir tarzının
da kurucusudur. Hesiodos “Tanrıların Yaratılışı” adlı yapıtında,
dünyanın ve tanrıların ortaya çıkışı konusunu işlemiştir. “İşler ve Günler” adlı yapıtında yurttaşlarını eğitmeye, onları
adaletli kılmaya çalışmış, köylü yaşamını ve insanların günlük işlerini
anlatmıştır.
5. Midilli’de
yaşamış eski Yunanlı kadın şair Sappho
(M.Ö.6. Yüzyıl); şiirlerinde insanoğlunun bir başka evrensel yönünü, aşk duygusunu işlemiştir. Dünya
edebiyatında lirik şiirin öncüsü
sayılır.
6. Aisopos (Ezop) (M.Ö.6.Yüzyıl), “fabl”
türünün kurucusu sayılmaktadır. Ünlü
Fransız fabl şairi La Faontaine, Aisopos’tan çok etkilenmiştir.
7. Aiskhylos (M.Ö.5.Yüzyıl), ilk
büyük tragedya şairidir.
8. Aristophanes (M.Ö.4.Yüzyıl), ilk
büyük komedya şairidir. Eserleri:Atlılar, Kurbağalar,
Eşekarılar, Kuşlar, Barış, Bulutlar, Kadınlar Meclisi, Lisistrata
9. Heredotos (M.Ö.4.Yüzyıl) Yunan
tarihçisidir. “Tarih türünün kurucusu”
sayılmakla birlikte “Tarih” adlı
yapıtı mitolojik ve masalcı unsurlar içerir.
10. Eflatun (Platon) (M.Ö.4.Yüzyıl), eski
Yunan filozoflarının en önemlilerinden olup Sokrates’in öğrencisidir, ilerde kendisi de Aristo’yu yetiştirecektir. Eflatun idealizmin kurucusu ve ilk büyük sistemci düşünür olup gençlik
yıllarında tümüyle Sokrates’in etkisindedir. Eserleri:Devlet, Kanunlar, Ziyafet, Sokrates’in Savunması.
11. Dante (1265-1321) (Hümanizm), Ortaçağ’dan
Rönasans’a giden yolun
açıcılarındandır. İtalyancayı yazı dili
haline getirerek “İtalyan edebiyatının kurucusu”olmuştur. Dante, Aristo
düşüncesine bağlı bir sanatçıdır.
12. Dante’nin İlahi Komedya adlı eseri, sürgün
döneminin ürünüdür. Eser öbür dünyada Dante’nin yaptığı yedi günlük seyahati
anlatır. Cennet, cehennem ve Araf’tan bahseder. İlahi Komedya alegorik bir yapıya sahiptir.
13. Ariosto (1474-1533) (Hümanizm): Rönasans
devri edebiyatının en önemli sanatçılarından biri olan Ariosto, destan türünde
başarı göstermiştir. Ariosto’nun Rönansans’a , Hümanizma’ya büyük katkısı olan
kendisine de ölümsüzlük sağlayan yapıtı Çılgın
Orlando adını taşır. Bu destanda Hristiyanlarla Müslümanlar arasındaki
savaşlar anlatılır.
14. Tasso (1544-1595): Rönasans devrinde,
destan türünün en başarılı sanatçılarındandır. En önemli eseri, I.Haçlı
Seferi’nde Kudüs’ün alınışını anlatan “Kurtarılmış
Kudüs” adlı yapay destanıdır.
15. Montaigne deneme türünün kurucusu ve ilk
büyük ustasıdır.
16. Corneille’in kahramanları tutkularını yenmeyi bilen, iradeli
kişilerdir. O, insanları “ oldukları” gibi değil, olmaları gerektiği gibi anlatmıştır.
En önemli tragedyaları şunlardır: Le
Cid, Horace, Cinna
17. Racine (1639-1699), Fransız
edebiyatının ünlü trajedi
yazarlarındandır. Eserlerinde ihtiraslarına esir olan insanın zaaflarını
ortaya koymuştur. Racine’in kahramanları tutkularına yenik düşen kişilerden
oluşur. Eserleri: Beyazıt, Andromaque,
Athaile, Britannicus, Esther, İphigenie.
18. Moliere (1622-1673), çok ünlü bir komedya yazarıdır. Komedyalarında,
güldürürken düşündürmeyi amaçlamış, eserlerini gülünç gelenekler ve karakterler
üzerine kurmuştur. Eserleri: Gülünç
Kibarlar, Kocalar Mektebi, Kadınlar Mektebi, Zoraki Evlilik, Adamcıl, Tartuffe,
Zoraki Tabip, Cimri, Kibarlık Budalası, Scapin’in Dolapları, Hastalık Hastası,
Bilgiç Kadınlar…
19. Fabl hayvanları konuşturarak
hayvanlar arasında geçen olayları araç olarak kullanıp insanların kusurlarını
anlatan manzum öykücüklerdir.
20. La Bruyere (1645-1696), “Portre” (insanları fiziksel, ruhsal
yönleriyle anlatan yazı) türünde çok başarılı olmuştur. En önemli eseri, “Karakterler” adını taşır. Zamanının
hemen hemen bütün tiplerini birkaç satır, birkaç sayfa içerisinde portreler
halinde anlatmıştır.
21. J.J Rousseau (1712-1778) (Romantizm
Öncü), Romantizm akımına yol açanlar arasındadır. Romantik sözcüğünü ilk kez
o kullanmıştır.
Eserleri: Bilimler
ve sanatlar üzerine Söylev, Toplum Sözleşmesi, Emile (çocuk gelişimi),
İtiraflar (anı)
22. Victor Hugo (1802-1885), “Cromwell” adlı dramının önsözünde, romantizmin
kurallarını belirtmiştir.
Eserleri: Roman:Sefiller,
Notre Dame de Paris
Oyun: Cromwell,
Hernai, Kral Eğleniyor, Lucrece Borgia, Ruy Blas
Sefiller: Jan
Valjean adlı bir köylünün, ondokuzuncu asrın ilk otuz senesindeki maceralarını
anlatır.
23. Honore de Balzac (1799-1850): Realist romanın kurucusudur. Yapıtlarının
tümünü “İnsanlık Komedyası” diye
adlandırmıştır.
24. Vadideki Zambak: Balzac bu romanında
Felix ve Kantes Henriette’in imkansız aşkını anlatır.
25.
Stendhal (1783-1842) Eserleri:
Kırmızı ve Siyah, Parma Manastırı
26. Gustave Flaubert (1821-1880): Realizm’in
kurucusu ve en büyük temsilcisidir. Eserleri:
Madam Bovary, Salambo,
27. Emile
Zola, Natüralizm akımının kurucusudur. Deneysel roman anlayışının öncüsüdür. Eserlerinde, kişileri soyaçekim, içgüdülerin ve sosyal
koşulların etkisine bağlı olarak anlatmıştır.
Eserleri: Nana,
Germinal, Meyhane, Gerçek, Toprak, Deneysel Roman
28. Goncourt Kardeşler (Natüralizm), Eserlerini
ayrı ayrı değil birlikte yazmaya karar verirler. Goncourt Kardeşler, natüralizmin, Emile Zola’dan sonraki en önemli
temsilcileridir.
29.
Baudelaire (Sembolizm), sembolizmin öncü şairlerindendir. Yazdığı bütün
şiirlerini topladığı “Kötülük Çiçkeleri”
adlı kitabı büyük bir yankı uyandırmıştır.
30. William
Shakespeare, ünlü İngiliz oyun yazarıdır. Komedi ve trajediler kaleme alır.
Eserleri: Romeo ve
Juliet, Jul Sezar, Hamlet, Othello, Kral Lear, Macbeht(Trajedi)
31. Bacon, İngiliz
devlet adamı ve filozofudur. Bacon’ın felsefesinin merkezinde bilim vardır.
32. İtalyan sanatçılarından olan Dante,
Petrarca, Boccacio üçlüsü öncü
hümanistlerden olmuştur.
33. Hümanizm eski Yunan ve Latin
dillerini, eserlerini inceleme akımı olarak ortaya çıkmıştır.
34. Rönesans, 16. yy’de Avrupa’ da,
Ortaçağdan sonra Hümanizmin etkisiyle
oluşan bilim ve sanat hareketidir. Rönesans’a
“Aydınlanma Çağı” da denir. Rönesans
İtalya da doğmuş, oradan öteki Avrupa ülkelerine yayılmıştır.
35. Fransızca da “yeniden doğuş”
anlamına gelen “Rönesans”ın
amacı insanlığa mutluluk getirmektir. İnanç ve ahlakta özgürlük, dinin
baskısına karşı koyma, birerin kararlarına saygı düşüncesi Rönesans’ la başlar.
Rönesans, doğaya ve insana dönüştür.
36. Aristo’nun “Çılgın Orlando”, Tasso’nun “Kurtarılmış
Kudüs” adlı destanları Rönesans
döneminin İtalya’daki en önemli yapıtlarıdır.
37. Shakespeare,
“Romeo ve Jüliet” , “Hamlet”, “Macbeht”, “Othello”, “Kral Lear”, trajediler; “Venedik Taciri”, “Yanlışlıklar Komedyası”, “Windsorl’lu Şen Kadınlar” komedyalarıyla
ününe ün katmıştır
38. Thomas More,
İngilinz Rönesansının en önemli temsilcilerindendir. “Utapia” adlı yapıtıyla kötülüğün, bencilliğin insanların
birbirlerini severek yaşadığı bir dünyanın özlemini dile getirir. Bilimsel
düşünüş ve yöntemin babası “Denelemeler” Adlı yapıtıyla Francis Bacon, “kaybolmuş Cennet” adlı
destanıyla John Milton da İngiliz
Rönesansçılarındandır.
39. Edebiyatta Rönesans’ın getirdiği yeniliklerin, Yeni çağ’ın ilk edebiyat akımı
olan “Klasisizm”in başlamasında çok
büyük etkisi olmuştur.
Klasisizm (Kuralcılık):
40. Klasisizm, 17. yy da Fransa’ da
ortaya çıkmış bir edebiyat akımıdır. Eski Yunan ve Roma sanatını temel alan
tarihsel yaklaşım ve estetik tutumudur. “Hümanizm”
kaynaklı Rönesans hareketi Fransa da klasisizme dönüşmüştür. Bu akım, “1660 Ekolü” olarak da adlandırılmıştır.
41. Klasisizm temel öğeleri soyluluk,
akılcılık, uyum, açıklık, sınırlılık, evrensellik, idealizm, denge, ölçülülük,
güzellik, görkemliliktir.
42. Descartes’in gerçeğin ve doğrunun
ancak “akıl” yoluyla
bulunabileceğini savunan Rasyonalizm
(akılcılık) görüşü klasisizm
akımının düşünsel temelini oluşturur.
43. Klasisizmin kurucusu olarak
kabul edilen Boileau, “Şiir Sanatı” adlı eserinde “ Aklı
seviniz, yapıtlarınız değerini akıldan alsın.” Sözüyle bu akımın
felsefesini ortaya koymuştur.
44. “Akıl” ve “Sağduyu” önemsenmiştir.
“Akıl” yoluyla gerçeğin ve insan doğasının (yaratılışın) incelenmesine önem
verilmiştir. Duygu ve hayal dışlanmıştır.
45. Eski yunan ve Latin edebiyatları
örnek alınmıştır, bu edebiyatların sanatçıları gibi yazmak amaçlanmıştır.
46. Klasisizimde sanatçı olayları
anlatırken kendini gizlemiştir.
47. Eserler ulusal bir dille yazılmıştır. Ancak bu dil halkın konuşma dili
değil, soylu tabakanın konuşma dilidir.
48. Aynı konu, birçok sanatçı tarafından
defalarca işlenmiş.
49. “Sanat sanat için” ilkesine
uyulmuş.
50. Klasisizmin ana türü tiyatrodur. Özellikle tiyatronun trajedi türü önemsenmiştir.
51. Akla ve doğallığa önem verdiğinden
tiyatroda üç birlik kuralına uyulur.
52.Dünya
edebiyatında klasisizmin temsilcileri
Descartes:Fransa Boileau:Fransa Pascal:Fransa
LaFontaine:Fransa Racine:Fransa
Corneille : Fransa Moliere
:Fransa
Madame de La Fayette : Fransa Fenelon :Fransa La Bruyere:Fransa
Bossuet : Fransa
53. Türk Edebiyatında Klasisizmin
Temsilcileri:
Şinasi
ve Ahmet Vefik Paşa klasisizmin
edebiyatımızdaki temsilcileri olarak sayılabilir.
Romantizm (Coşumculuk):
54.
Romantizm klasisizme tepki olarak doğmuştur.
55.
Romantizmin ilkeleri, ilk kez Victor Hugo’nun “Cromwell” adlı dramının
önsözünde açıklanmıştır.
Romantizmin klasisizme üstünlüğü ise aynı yazarın “Hernai” dramının sahnelenmesiyle kanıtlanmış; romantizm bir
edebiyat akımı olarak başarıya ulaşmıştır.
56.
Romantizmde duygu, hayal ve coşku önem kazanır.
57.
Romantizmde seçilen kahramanlar tek
yönlüdür; ya çok iyi ya da çok kötüdür. Romanlarda iyi kötü çalışması
vardır.
58.
Romantik sanatçılar, eserlerinde kişiliklerini
gizlemezler.
59.
Romantizmde olayların anlatımında rastlantılara
oldukça fazla yer vermiştir.
60. Dünya
Edebiyatında Romantizmin Temsilcileri
Victor Hugo:
Fransa
Montesquieu : Fransa J.J.
Rousseau : Fransa Voltaire : Fransa Alfred de
Musset : Fransa
Lamartine:
Fransa
Chateaubriand : Fransa
A.
Dumas Pere : Fransa Schiller
:Alman
W.
Goethe : Almanya Puşkin
: Rusya
Realizm ( Gerçekçilik)
61.
19. yüzyılın ikinci yarısında romantizmin aşırı duygusallığına tepki olarak
ortaya çıkmış bir sanat akımıdır. “Yaşamı
ve doğayı olduğu gibi aktarmak” çabasındadır.
62.
Pozitivizmin edebiyata uygulanması realizmi doğurmuştur.
63.
Sanatçı, bir ahlakçı gibi değil, belgeye ve gözleme önem veren bir bilim adamı gibi davranarak yapıtlarını
oluşturmalıdır.
64.
Realizm Pozitivizm’in bir koşulu
olarak gözleme büyük değer
vermiştir.
65.
Bu akım Gustave Flaubert’in “Mademe Bovary” romanını yayımlaması ile
kesin biçimini almıştır. Bu roman ilk
büyük realist roman sayılır. Gustave Flaubert, realist akımın kuramcısı
sayılmaktadır.
66. Olay ve kişileri klasikler,
“olması gerektiği gibi”;romantikler,
“kendi
istedikleri gibi”; realistler “olduğu gibi” anlatırlar.
67. Eserlerine kendi duygu, düşünce
ve yorumlarını katmazlar.
68. Realist yöntemle yazılan şiir
akımına “Parnasizm” adı verilmiştir
69. Dünya Edebiyatında Realizmin
Temsilcileri:
Stendhal : Fransa
---- Jack London : Amerika Tolstoy : Rusya ---- Balzac : Fransa Dostyevski:Rusya ----
Turgenyev : Rusya Çehov:Rusya
---- Gogol : Rusya Gorki:Rusya ----Gustave
Flaubert :Fransa
CharlesDickens:İngiltere ---
Daniel Defoe: İng.
Ernest Hemingway
: Amerika John Steinbeck:Amerika --- Mark Twain:
Amerika
70. Naturalizmin kurucusu olarak Emile Zola bilinir.
71. Naturalizm, doğayı anlatırken deney yöntemine başvurması nedeniyle
realizmden ayrılır. Realistlerin gözlem ve anketçiliğine, naturalistler “deney” ilkesini eklemişler, edebiyatı
bilimin bir uygulama alanı olarak görmüşlerdir.
72. Realizm, pozitivist felsefe doğrultusunda
oluşturulmuştur; natüralizm “Determinizm”
(gerekircilik) doğrultusunda oluşturulmuştur. Determinizm kısaca “Doğa olaylarında aynı nedenler, aynı
koşullar altında aynı sonuçları verir.” Biçiminde özetlenebilir.
73. Natüralizm,
H.Taine’in Determinizm, C.Bernard’ın deneysel uygulama , Darwin’in evrim ve soyaçekim düşüncesinden yararlanılarak oluşturulmuş bir
edebiyat akımıdır.
74. Natüralizmde
ana ilke şudur: “Sanat, doğanın bir
kopyası olmalıdır.”
Natüralizmin
Özellikleri
75. Kendilerini
bilim adamı, toplumu laboratuar, insanı da deneme, inceleme aracı olarak ele
almışlardır.
76. Realistlerin,
“sanat için sanat” anlayışlarına
karşın natüralistler, “toplum için
sanat” anlayışına sahiptirler.
77. Natüralizm, herhangi bir akıma tepki olarak doğmamış,
kendisinden önceki akımın ileri bir aşaması olarak ortaya çıkmıştır.
78. Dünya
Edebiyatında Natüralizmin Temsilcileri
Emile Zola: Fransa
--Alphonse Daudet : Fransa
--Guy de Maupassant :Fransa
--Goncourt Kardeşler: Fransa
--Henrik İbsen: Norveç
79. Türk
Edebiyatında Natüralizmin Temsilcileri: Nabizade
Nazım, Hüseyin Rahmi Gürpınar
80. Edebiyatımızda
natüralizm akımına en yakın eserleri veren sanatçı Hüseyin Rahmi Gürpınar’dır. Ancak
Gürpınar, eserlerinde sosyal eleştiriye yer vermesi yönünden natüralistlerden
ayrılır.
81.
Panarsizm,
bir anlamda realizmle natüralizmin şiirdeki sentezinden oluşmuştur. Parnasizmin
temelinde “Sanat sanat içindir.”
anlayışı vardır.
82. Gautier,
Parnasizmin kurucusudur.
83. Panarsizm,
Türk edebiyatına Servet-i Fünun
döneminde girer. Bu akımın en belirgin etkileri Tevfik Fikret’te görülür. Kimi yönleriyle Yahya Kemal de bu akımdan
izler taşır. Panarsizmi Türk edebiyatında tanıtan ve temsil eden ilk sanatçı Cenap Şahabettin’dir.
84. Sembolizm, 19. yüzyılın sonlarında Fransa’da parnasizm akımına tepki olarak ortaya çıkmıştır.
Sembolizmin Özellikleri
85. Sembolist
şairlere göre “gerçek” olduğu gibi anlatılamaz; çünkü duyularımız bize dış
dünyayı olduğu gibi değil, değiştirerek ulaştırırlar. İnsanlar bu yüzden dış dünyayı
izlenimlerine göre anlatırlar.
86. Sembolistler,
şiirde müzik unsuruna önem verirler,
hatta müziği şiirin amacı haline getirirler.
87. Şiir, düşüncelere
değil, duygulara seslenmelidir; çünkü şiir bir şey anlatmak için yazılmaz.
88. Şiirde anlam kapalılığı olmalıdır, buna göre
şiirden herkes kendine göre bir yorum çıkarmalıdır.
89. Gerçeklerden
kaçma, hayale sığınma, çirkinlikleri hayal yardımıyla güzelleştirme, bunlara
bağlı olarak ortaya çıkan karamsarlık, sembolizmin en belirgin
özelliklerindendir.
90. Sembolist
şairlere göre iyi şiir, “herkesçe
değişik yorumlanabilen şiir”dir.
91. Sembolizmin
müjdecisi, bu akımın ortaya çıkışından önce ölen Fransız Charles Baudelaire’dir. Akımın kuramını Mallarme ortaya koymuş, akımla ilgili ilk bildirgeyi ise Jean Moreas
yayımlamıştır.
92. Dünya
Edebiyatında Sembolizmin Temsilcileri
-Charles Baudelaire - Fransa
-Arthur Rimbaud - Fransa
-Stephane Mallarme -
Fransa
-Paul Valery -
Fransa
-Paul Verlaine -
Fransa
-Edgar Allen Poe -
Amerika
93. Türk Edebiyatında
Sembolizmin ilk uygulayıcısı Cenap
Şehabettin’dir. Ancak bu akımın en başarılı örneklerini Ahmet Haşim vermiştir.
94. Empresyonist
sanatçılar dış dünyayı olduğu gibi değil de algıladıkları biçimde anlatmayı
amaçlamışlar, öznelliği benimsemişlerdir.
*Dünya Edebiyatında
Empresyonizmin Temsilcileri
-Arthur Rimbaud - Fransa
-Paul Verlaine -
Fransa
-Marie Rilke -
Fransa
95. 20.yüzyılın
başında empresyonizme tepki olarak doğan ekspresyonizm
(Dışavurumculuk), insanın iç dünyasındaki
duyguları anlatmaya önem veren bir akımdır. Ekspresyonizm önce resim
alanında ortaya çıkmış, daha sonra edebiyata yansımıştır.
96. Ekspresyonizm,
sanayi çağının anlamsızlaştırdığı yaşama karşı “Ruhun İsyanı”dır. Ekspresyoist sanatçılar öznel gerçekçiliğe ve iç
gözleme büyük önem vermişlerdir.
97. Dünya
Edebiyatında Ekspresyonizmin Temsilcileri:
-O’Neil -
Amerika
-T.S Eliot -
Amerika
-Franz Kafka - Avusturya
98. Kübizm
20.yüzyılın başında empresyonizme tepki olarak doğan önceleri resim ve heykel
sanatlarında etkili olan, daha sonra edebiyata yansıyan bir akımdır.
99. Kübizm,
dış dünyadaki nesnelerin yalnız görünen değil, görünmeyen taraflarını da göstermeye, anlatmaya çalışan bir akımdır.
İyi bir sanatçı, insanın hem dış görünüşünü hem düşündüklerini eserine
yansıtabilmelidir.
Dünya
Edebiyatında Kübizmin Temsilcileri
-Picasso -
İspanya
-Apollinaire - İtalya, Fransa
100. Fütürizm (Gelecekçilik),
modern yaşantının verdiği heycanlardan doğan bir edebiyat akımıdır, Yenileşmenin
tüm olanaklarına açılan bir yönelmedir.
101. Fütürizmin
öncüsü İtalyan şair, romancı, oyun yazarı ve yayın yönetmeni Filipo Tommaso Marinetti’dir.
102. Fütürizm,
bir bakıma makineye olan hayranlığın türküsünü söyler.
103. Fütürist
şairler geçmişe ait tüm değerleri yıkmak istemişler; geleneksel olan her şeye
karşı çıkmışlardır.
104. Dünya
Edebiyatındaki Fütürizmin Temsilcileri
Marinetti İtalya
Mayakovski Rusya
105. Türk Edebiyatında
Fütürizmin Temsilcisi: Nazım Hikmet
106. 1916’da
Romen asıllı İtalyan şair Tristan Tzara
tarafından ortaya atılan dadizm
(kuralsızlık) edebiyat ve sanatta her türlü geleneğe, kurala karşı çıkan; “kuralsızlığı kural edinen” bir
akımdır.
107. Tristan
Tzara’nın, Meydan Larousse’dan rastgele seçtiği bir sözcükten (Dada/tahta at)
adını alan bu akım 1922’de yerini sürrealizme (gerçeküstücülüğe) bıraktı.
108. Dadaizmin
kurucusu ve öncüsü olan T.Tzara, bu akımı şöyle tanımlar: “Kağıt parçaları
üzerine sözcükler yazın, bunları bir şapkanın içine atıp karıştırın, sonra
teker teker çekip bir kağıdın üzerine
sıralayın;işte Dadaizm…”
109.
Sürrealizm (Gerçeküstücülük), 20.yüzyılın başlarında Andre Breton tarafından
Freud’un görüşlerine dayanılarak açılan bir sanat akımıdır. Bir anlamda
bilinçaltının, bilinç alanına olan egemenliğini savunmuşlardır.
110. Dünya
Edebiyatında Sürrealizmin Temsilcileri
Andre Breton, Paul Aluard, Louis
Aragon
111. Egzistansiyalizm (Varoluşçuluk),
II.Dünya Savaşı yıllarında Fransız romancısı Jean Paul Sartre tarafından edebiyata uygulanmış ve
yaygınlaşmıştır.
112.
Egzistansiyalizmin temeli, Descartes’in
“Düşünüyorum öyleyse varım.”
görüşüne dayanır.
*Dünya Edebiyatında
Egzistansiyalizmin Temsilcileri: Jean
Paul Sartre, Albert Camus, Simone de Beauvoir, Andre Gide
113. Bacon, İngiliz devlet adamı ve
filozofudur. Bacon’ın felsefesinin merkezinde bilim vardır. Denemeler adlı eseridir.
114. Lord Byron, İngiliz edebiyatının en
önemli romantik şairlerindendir. Romantik şairler içinde, Avrupa yazını ve
sanatına damgasını en uzun süreyle vuran şair, Byron olmuştur. En önemli eseri “Don Juan” adlı şiiridir.
115.
Daniel Defoe , Modern İngiliz romanın başlatıcısı sayılır. Daha
çok serüven ağırlıklı roman yazar. Eserleri:
Robinson Crusoe, Kaptan Singleton’un Hayat’ı ,Veba Yılı
116.
Charles Dickens, Realist akımın öncülerinden sayılan İngiliz
romancıdır. Dickens romanlarındaki kişileri kendi çevresinden seçer. İşlediği
konularda mizah ve acıdan aynı anda yararlanır. Eserleri: Oliver Twist, David Copperfield, Bir Noel Şarkısı, İki
şehrin hikayesi, Antikacı Dükkanı.
117.
Jonathan Swift, İngiliz edebiyatının büyük hiciv ustasıdır. Eserleri: Güliver’in Seyahatleri
118. Don Kişot (Cervantes): Romanın
başkahramanı olan Don Kişot’un asıl adı Alonso’dur. Zihninde devamlı okuduğu
şövalye hikayelerini canlandıran Don Kişot bu hikayelere kendini kaptırır ve
şövalyeliğin yeniden canlandırılması gerektiğini düşünür. Olaylar Don Kişot ile Sacha Panza’nın maceralarıyla devam eder.
119. Goethe eserleri: Genç Werther’in
Acıları (roman), Faust (tiyatro)
120. Faust: Wolfgang Von Goethe’nin şiirsel bir oyunudur. Oyunun başkahramanı Faust;
felsefeyi, tıbbı, doğa bilimlerini teolojiyi araştırmış; gençlik ve olgunluk
çağını yeryüzünün sırlarını çözmek için tüketmiştir. Faust’un bu arayışı
Şeytan’ı rahatsız etmektedir; çünkü pek çok insanı dünyasal hazlarla uçuruma
düşürmesine karşın yeryüzündeki Faust adındaki doktor, akıl ve bilgisiyle
kendisine direnmektedir.
121.
Friedrich Schiller (1759-1805): Alman edebiyatının en büyük
şairlerindendir. Goethe’den sonra Almanların en büyük lirik, romantik şairi
sayılır. Sanatta güzellik ve ahlakı, faydayı bağdaştırmak amacıyla eserler
ortaya koymuştur. Eserleri: Wilhelm
Tell, Haydutlar, Don Carlos
122.
Gogol (1809-1952): Rus romancı ve oyun yazarıdır. Gogol, Rus edebiyatında romantizmin
bilinen kurallarını bırakıp konularını günlük yaşamın içinden seçmiştir. Eserlerinde
insan davranışlarını gerçekçi bir şekilde anlatmıştır. Üslubunda mizah unsuru ağır basar.
Eserleri: Ölü
Canlar, Bir Evlenme, Kumarcılar, Mayıs Gecesi, Müfettiş
123:
Ölü Canlar: Bitmemiş bir romandır. Çiçikov aracılığıyla Gogol,
19. Yüzyıl ortalarındaki Rus toplumunun çürüyen yanlarını ortaya koymaktadır.
Çiçikov, Rusya’nın birçok kentini gezerek ölmüş; ama adları nüfus kütüğünden
silinmemiş kölelerin adını kullanarak hileli yoldan zengin olma hayalleri kuran
bir karakterdir.
124.
Turgenyev (1818-1883): Rus edebiyatı yazarlarından olan Turgenyev,
realist akımın temsilcilerindendir. Gerçekçi
Rus romanının öncülerinden biri olarak kabul edilir.
Eserleri: Babalar
ve Oğulları, Rudin, Bir Asilzade Yuvası, İlk Aşk, Bahar Seli, Arefe, Duman
125.
Dostoyevski (1822-1881): Eserleri:
Yeraltından Notlar, Suç ve Ceza, Ölüler Evinden Anılar, İnsancıklar,
Kumarbaz, Budala, Karamazov Kardeşler
126:
Suç ve Ceza: Fakir ve kendi halinde yaşamı olan Raskolnikov adlı bir üniversite
öğrencisinin hayat savaşındaki çırpınışlarını dile getirir. İşlediği korkunç
bir cinayetle iç hesaplaşması ve uykusuz geceleri beyninde yankılanmaya başlar
Raskolnikov’un.
127.
Tolstoy (1828-1910): Eserleri:
Kazaklar, Savaş ve Barış, Anna Karenina, İvan İlyiç’in Ölümü, Diriliş, Hacı
Murat
128.
Savaş ve Barış: Romanda beş soylu ailenin hikayesi arka planda
ise Rus sosyal hayatı ve Napolyon ordularının savaşı anlatılır.Tolstoy, savaş
ve barışı yaşamış insanların, farklı iki sınır içindeki psikolojik hallerinin
keskin ve gerçekçi görüntüsünün yanında; soylularla, köylüleri, subaylarla
askerleri, şehir hayatıyla kırsal hayatı, Rus Çar’ı ile Fransız İmparatoru’nu
gerçekçi savaş betimlemeleriyle dev bir panaromada, karşıtlıklar senfonisi
içinde okuyucuya aktarır.
129.
Anton Çahov (1860-1904): Çehov, durum öykücülüğünün kurucusu
sayılır Eserleri: Martı, Üç Kız
Kardeş, Vanya Dayı, Vişne Bahçesi (Tiyatro)
130.
Edgar Allan Poe (1809-1849): Amerikan edebiyatının önemli şair ve
yazarlarındandır. Edgar Allan Poe, şiirin yanı sıra polisiye türünde önemli
eserlere imza atmıştır. Eserleri: Şiir:
Kuzgun, Anabel Lee
131.
Mark Twain (1835-1910): Amerikan edebiyatının önemli
yazarlarındandır. Eserleri: Tom
Sawyer’in Maceraları, Missisipi’de
Hayat, Huckleberry Finn’in Maceraları, Bir Cinayet Bir Sır ve Bir Evlilik,
Çalınan Taç
132: Jack London (1876-1916): Amerikan
edebiyatının dünyaca ünlü yazarlarındandır. Jack London’ın hayatı yoksulluk içinde geçmiştir. Jack
London, hikaye ve romanlarında tabiat-insan ilişkisini toplumun sorunlarını
dile getirmiştir. Eserleri: Vahşetin
Çağrısı, Güneş Çocuğu, Deniz Kurdu, Beyaz Diş, Büyük Serüven, Demir Ökçe
133.
Ernest Hemingway (1898-1961): Amerikan edebiyatının önemli yazarlarındandır. Yazar, önce Pulitzer ödülüne, sonra Nobel ödülüne layık görülür. Eserleri:
Silahlara Veda, Çanlar Kimin İçin Çalıyor, İhtiyar Adam ve Deniz
134.
Çanlar Kimin İçin Çalıyor: Roman İspanya iç savaşı sırasında
faşistlerle çarpışan bir Amerikalıyı anlatmaktadır. Öğretim üyesi olan Robert,
savaş sırasında ordu tarafından bir köprüyü uçurmakla görevlendirilmiştir. Bu
görevde ona Cumhuriyetçi bir çetenin üyeleri yardım eder.Robert Maria adlı
faşistler tarafından saldırıya uğramış bir kızla tanışır ve ona aşık
olur.Robert çete üyeleriyle beraber köprüyü uçurur.
135.
John Steinbeck (1902-1968): Amerikan edebiyatının önemli
yazarlarındandır. John Steinbeck eserlerinin konusunu çoğunlukla gerçek
yaşamdan alır. Özellikle ikinci Dünya Savaşı’nı doğurduğu acı sonuçlarıyla ele
alır.
Eserleri: Fareler
ve İnsanlar, Gazap Üzümleri, Sardalya Sokağı
Fareler
ve İnsanlar: John Steinbeck bu romanında hayallerini
gerçekleştiremeyen iki dostu anlatır. George ve Lennie çiftliklerde işçilik
yapmakta olan iki arkadaştır.
Franz
Kafka (1883-1917) Eserleri: Dava,Şato, Yitik, Amerika
Dava: Romanın
kahramanı Joseph K. , bankada çalışmakta olan bir memurdur. Sıradan bir
yaşantısı varken bir sabah tutuklanır ve hayatı değişir. Suçunun ne olduğunu
bilmemektedir. Ayrıca davası da sırlarla doludur. Davasını yürüten yargıcı
hiçbir zaman görmez. Roman Joseph K.’nın kendisini temize çıkarmak yada en
azından suçlandığı durumun ne olduğunu öğrenmek için harcadığı çabalarla
ilgilidir.Romanın sonunda Joseph K. sebebi bilinmeyen bir şekilde ölmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.