İsmet Özel
1. Şiirde benzer seslerin kullanımının
sağladığı bir ahenk vardır. Bu, İkinci Yeni şiirindeki ses ve sözcük
tekrarlarının sağladığı ahenkten farklıdır.
2. Şiirde ses akışı ve ahengi sağlayan en
önemli üslup özelliği şiir dilinin yapısının
bozulmamasıdır.
3. Mataramda Tuzlu Su adlı şiirin dilinde
aşırılıktan kaçınılmış, uzak çağraşımlara yer verilmemiş, açık bir anlatıma
yönelinmiş ve geleneksel söyleyişten yararlanılmıştır.
4. Verilen sözcükler ideolojik göndermeler
yapmaktadır. "West Indies,
Kızıl Elma, İtaki, Maçin" sözcükleri ideoloji
ülküsünü, "hüküm, mataramda tuzlu su, zorba, cesur ve onurlu"
sözcükleri de bu ülkü doğrultusunda mücadeleyi çağrıştırmaktadır.
Bunun dışında
şiirdeki "uyrukların içinde uygunsuz biri, şakaklarımda dövmeler, nara,
siparişi yargıcılar tarafından verilmiş hayat" ifadeleri örnek olarak verilebilir.
5. Şiir bir bütün hâlindeki bir birimden
oluşan bir yapıya sahiptir. Şiirdeki dizeler şiirin teması etrafında birleşerek
birimi oluşturmuşlardır.
6. Şair, şiirin bir üretim aracı olduğu,
kitleleri harekete geçirici gücü ve ide olojik anlamdaki etkileyiciliğinden
dolayı slogan üslubundan yararlanmıştır.
Şiirdeki "Beyazların yöresinde
nasibim kalmadı / yerlilerin topraklarına karşı suç işledim., zorbaların
arasında tehlikeli bir nifak / uyrukların içinde uygunsuz biriyim., kimin
ülkesinden geçsem / şakaklarımda dövmeler beni ele verecek, korsanlardan
kaptığım gürlük nara, sırtımda sağır kantarı gizli bilgilerin, siparişi yargıcılar
tarafından verilmiş" ifadeleri şairin slogan üslubuna örnektir.
7. Mataramda Tuzlu Su adlı şiirin teması "bir kent-kimlik sorgulaması"dır. Bu tema daha önceki dönemlerde de kullanılan bir temadır. 8. Şiirin sizde uyandırdıklarını ifade ediniz. 9. Şiir, biçim ve içerik olarak daha önceki toplumcu gerçekçilik geleneğiyle ve geleneksel söyleyişle ilişkilendirilebilir.
11. Mataramda Tuzlu Su şiiri ismet Özel'in Marksist ideolojiyi benimsediği yılların bir ifadesidir. Kullanılan söylem biçimi ve imge yapısı bakımından Türk şiirinde sağlam bir yere sahiptir.
Nedircik Yavrusu
Nedir aydınlığı yaratan, günü güne benzeten
hayatı yaşanır kılan, insanı insan eden?
Nedir yarına inanmalar, inanmamalar
geçmişteki gül bahçesi, gelecekti diken?
Nedir azgınları, kaçkınları yola getiren
iyileştiren, yaşama gücü veren?
Nedir sevecenlik aşılayan, sıcaklık saçan
destek, dayanak, merdiven?
Süreyya Berfe
YILKI
ben burda bir sıkıntıyım , atımdan iniyorum
benim atım her zaman
kim bilir kime sesleniyorum sessizlik
yosunlar, taşlar, o mezar yazıtlarından
yaz gelmiş, zakkumlar açmış , elimi bile sürmedim
sürsem bile ne çıkar, ama sürmedim
ölü bir şey kalıyor dünyadan, yapraklardan
ben burda bir sıkıntıyım, atımdan iniyorum
benim atım her zaman.
EDİP CANSEVER
1. Nedircik Yavrusu adlı şiir gelenekten gelen beyitlerin oluşturduğu bir yapıya ve ahenge, açık ve anlaşılır bir dile sahiptir. Yılkı şiiri ise farklı sayıdaki dizelerin oluşturduğu birimlere, kapalı ve imgeli bir dile sahiptir. Bu şiirde İkinci Yeni şiirinin özellikleri görülmektedir. 2. Bu dönemde şairler İkinci Yencilerden farklı olarak kendilerini toplumun sözcüsü olarak görmeye başlamış, bunalım, yalnızlık ve sıkıntı temalarının yerini ümit, geleceğe inanç ve direnme isteği gibi temalar almıştır. 4. Toplumcu şiir, millî, toplumsal ve evrensel sorunlar karşısında şiiri bir araç olarak görmüş, mücadelede toplumun sözcülüğünü yapmış ve yerleşik düzene ya da düzenlere başkaldırmıştır.
1. Aşağıdaki cümlelerin karşısına yargılar doğru ise (D), yanlış ise (Y) yazınız. - İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir, sosyal ve politik sorunlar karşısında bireyin eleştirel duruşunu ve özgürlük arayışını yansıtır. (D ) - İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir ile Nâzım Hikmet'in toplumcu gerçekçi şiir anlayışı arasında bir ilişki yoktur. (Y ) - İkinci Yeni sonrası toplumcu şairler, şiire yükledikleri işlev bakımından Türk şiirinde Namık Kemal, Tevfık Fikret, Mehmet Âkif ve Nâzım Hikmet çizgisine bağlanırlar. (D ) 2. Aşağıdaki noktalı yere uygun kelimeyi yazınız. İkinci Yeni sonrası toplumcu şiirde biçimden daha çok İÇERİĞE önem verilmiştir. 3. İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır? A) Şiir toplum bilincini uyaran ve toplumu dönüştüren bireysel bilincin sesidir. B) Şairler kendilerini toplumun sözcüsü olarak kabul etmişlerdir. C) Şiirsel mesajı daha vurucu hâle getirmek için politik veya sosyal bir mesajın kısa ve yoğun bir ifadesi olan slogan üslubundan yararlanılmıştır. D) Şiir dili, söyleyiş ve anlatım bakımından İkinci Yeni akımına bağlı kalmışlardır. E) Geleceğe inanç, ümit, direnme ve sorgulama isteği temaların genel özelliğidir.
4. Aşağıdakilerden hangisinde 1960-1980 dönemi toplumcu şairler bir arada verilmiştir? A) İsmet ÖZEL, İlhan BERK, Süreyya BERFE B)İlhan BERK, Ataol BEHRAMOĞLU, Mehmet Âkif ERSOY C) Sezai KARAKOÇ, ismet ÖZEL, Necip Fazıl KISAKÜREK D) Refik DURBAŞ, Nihat BEHRAM, Yahya Kemal BEYATLI E) İsmet ÖZEL, Ataol BEHRAMOĞLU, Süreyya BERFE
5. Şiir dili ve anlatım bakımından İkinci Yeni sonrası toplumcu şiirin ikinci Yeni şiirinden farklı ve ayırıcı özellikleri:
İkinci Yeni sonrası toplumcu şiir, şiir dili ve söyleyişinde aşırılıktan kaçma, uzak çağrışımlara yer vermeme, açık bir anlatıma yönelme, geleneksel söyleyişten yararlanma; bunalım, yalnızlık ve sıkıntı temalarının yerine ümit, geleceğe inanç ve direnme isteği bakımlarından İkinci Yeni şiirinden ayrılır.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.