BUCAK ANADOLU LİSESİ ……….. ÖĞRETİM YILI 9. SINIF TÜRK EDEBİYATI DERSİ 2. DÖNEM 2. YAZILI SORULARI
Adı Soyadı:
1. Aşağıda numaralanmış cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun şekilde tamamlayınız.
Ben, sanatı ve edebiyatı insan varlığının en kutsal yaratılışlarından biri sayarım. Gerçek sanat eserlerinin de yarına geçecek değerde olduğuna inanan sanatçıların ellerinden çıkmış olanlar arasında bulunacağına inanıyorum. Zaten bana bu satırları yazdıran bu inanış oldu. Tabii yarını, geleceği masal sayanlar, günü gününe yaşamakla yetinenler, diledikleri gibi düşünüp yazarlar. Bu, onların bileceği iştir.
I. Yukarıdaki metnin türü……………………….dir.
Dil, insanların birbiriyle anlaşmasını sağlayan en önemli araçtır. Kültürün geçmişten geleceğe taşınmasında dilin önemi çok büyüktür. Bir kültür aktarıcısı olan edebiyat, dil ile ifadesini bulur. Nasıl ki müzik sessiz, resim renksiz olmazsa edebiyat da dilsiz olmaz. Görüldüğü gibi kültür, dil ve edebiyat birbirleriyle çok sıkı bir bağ içindedir.
II. Yukarıdaki metnin türü……………………….dir.
80 yaşına ulaşmasına karşın hâlâ sahn elerden inmeyen, “Cibali Karakolu” ve “Deliye Her Gün Bayram oyunu için Ankara’da bulunan tiyatro sanatçısı Nejat Uygur, kısmi felç geçirdi. Yüksek tansiyona bağlı felç geçiren sanatçı, yoğun bakımda tedavi altına alındı. İstanbul’a dönerken yolda rahatsızlanan sanatçı, hastaneye kaldırıldı. Uygur’un beyin damarlarından birinin tıkalı olduğu açıklandı. Hasatane yetkilileri, Uygur’un hayati tehlikesinin bulunmadığını belrtti.
III. Yukarıdaki metnin yazılış amacı …………………………………dir/tir.
IV. Yukarıdaki metnin türü ……………………………..dır.
Türk romanının romantizmden realizme geçişini açıkça gösteren bir roman olarak tanınan, Samipaşazade Sezai’nin “Sergüzeşt’inde “Olay, bir gözlem ürünüdür.”deniyor. ama olayları İstanbul’un günlük hayatı içinde geçen ve esaret sorununa eğildiği için tezli diyebileceğimiz bu romanın olay örgüsüne bakacak olursak Samipaşazade Sezai’nin, belki farkında olmayarak, yine âşık hikayelerinin kalıbını kullandığını görürüz.
- V. Yukarıdaki metnin türü……………………….dir.
- 2. Deneme ile makaleyi karşılaştırarak bu türlerin farklı yönlerinden dördünü yazınız.,
|
|
|
|
|
|
|
|
a) Haber toplayan, haber yazan kişiye ……………….. denir.
b) Türk edebiyatında ilk makale, ……………………….. gazetesinde …………………….. adıyla yayımlanmıştır.
c) Haber toplama ve yayma işleriyle kuruluşlardan alınan haberlere…………………………..denir.
d) Fıkra türünün ilk başarılı örneğini …………………………. vermiştir.
e) Herhangi bir olay ya da durumun; gezip görme, araştırma, inceleme ve soruşturma yoluyla yansıtıldığı yazılara ……………… denir.
f) Deneme türünün öncüsü Fransız yazar…………………………..dır. Türk edebiyatında ise en başarılı denemeci ……………………………tır.
g) Tiyatro oyununda rol alan erkek oyunculara……………., kadın oyunculara ……………….. denir.
h) Deneme ile fıkranın en önemli farkı fıkranın…………………………. işlemesidir.
3. Aşağıdaki cümlelerin karşısına yargılar doğru ise (D), yanlış ise (Y) yazınız.
Makalede anlatım, nesnel bir nitelik taşır. ( ) |
Makalede öne sürülen düşünce ve tez kanıtlanır. ( ) |
Denemede ağırbaşlı ve ciddi bir anlatım vardır. ( ) |
Fıkra yazarı yazdıklarını ispat etmek zorundadır. ( ) |
Röportajda konuyla ilgili fotoğraf, belge, film, ses kaydı ve grafiklerden yararlanılır. ( ) |
Makalede söz oyunlarına başvurulmaz, süslü anlatımdan uzak durulur.
( ) |
Sohbet yazılarında nükteye yer verilmez. ( ) |
Haber yazılarında muhabirin yorumları da yer alır. ( ) |
Fıkra ve makaleler, gazete ve dergilerde yayımlanabilir. ( ) |
Türk Edebiyatında sohbet türünün önde gelen isimleri Ahmet Rasim ve Şevket Rado’dur. ( ) |
4. Destan türüyle masal türünün farklarından üçünü yazınız.
DESTAN MASAL
|
|
|
|
|
|
|
- 7. Trajedi ile komediyi; kişiler, konuların nereden alındığı, kullanılan dil bakımlarından karşılaştırınız.
|
|
|
|
|
|
|
10. Aşağıdaki testleri cevaplandırınız.
- I. Dram türüyle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
B) Temel karakterlerin yüksek zümreden seçilmesi en önemli özelliğidir.
C) Üç birlik kuralına uyma zorunluluğu yoktur.
D) Hem şiirle hem düz yazıyla yazılabilir.
E) Konular günlük yaşamdan ve tarihten alınır.
- II. Geçmiş mi önemli, gelecek mi? Bence her ikisi de değil. İnsanoğlu ya geçmişi düşünür ya geleceği. Geçmişi düşünür; çünkü geçmişte iyi günleri iyi anları vardır. Onlardan kopamaz. Geleceği düşünür; çünkü gelecekte her şey iyi olacaktır. Peki, içinde bulunduğu zaman neyin nesidir? En önemli olan da bu değil midir? Bugünü değerlendirmeyip düne ya da yarına takılanlar aslında yaşamın anlamını ve tadını fark edemeyenlerdir. Yanlış mı düşünüyorum yoksa? Yanlışsam söyleyin bana; ama bence siz de bana katılıyorsunuz.
A) Deneme
B) Sohbet
C) Makale
D) Fıkra
E) Anı
- III. Aşağıdaki metin türlerinin genel özellikleri düşünüldüğünde hangi metin türünde terim kullanmanın daha gerekli olduğu söylenebilir?
B) Tiyatro
C) Söyleşi
D) Makale
E) Fıkra
- IV. Aşağıdakilerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
B) Halk hikâyeleri sözlü geleneğe bağlı olarak oluşur.
C) Halk hikâyelerinde iyiler her zaman iyi, kötüler her zaman kötüdür.
D) Halk hikâyelerinin anlatıcısı her şeyi gören, bilen (ilahi) bakış açısına sahiptir.
E) Halk hikayelerinin kahramanları karakter özelliği taşımaktadır.
- V. “Bugüne kadar kaç yazı yazdınız, diye sorsanız inanın buna kolay kolay doğru bir cevap veremem. Bu cevabı verirken zorlanmam, işimin özelliğinden kaynaklanıyor. Ben yıllar yılı çeşitli gazetelerde bıkmadan usanmadan yazılar yazdım. Bu yazılarda bazen ülkenin kendimce önemli bulduğum sorunlarını gündeme getirdim, bazen fedakar bir öğretmeni tanıttım okurlarıma; ama bütün bunları yaparken bir şeyden asla uzaklaşmamaya çalıştım: Gündemi takip etmek. Başka bir deyişle önemli bulduğum olay, sorun, durum ve kişileri ülke gündemine sokmak.” şeklinde düşüncelerini dile getiren bir yazar, aşağıdaki türlerden hangisinde metin oluşturmaktadır?
B) Sohbet
C) Makale
D) Biyografi
E) Fıkra
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.